Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 09:05

Heftig Yasmine, maar ook wel fijn dat je een beetje bij de hand wordt genomen. :j

Ik heb het vooral vreselijk druk, red het maar nauwelijks. Heel veel leeswerk, en mijn concentratie is niet goed dus het schiet vaak niet op. En de colleges die ik volgende periode wilde doen zitten allemaal vol, dus nu moet ik m'n 5e keus oid. gaan doen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:15

Ik ga mij ook maar eens melden hier, kijken of ik inspiratie ga krijgen door andere mensen die hard aan het werk zijn :P

Moet dit jaar ook mijn masterscriptie schrijven, maar voorlopig komt er nog niet veel van, vooral door tijdgebrek. Ik heb zoveel leesvoer voor andere vakken dat de scriptie er een beetje bij inschiet -O- Terwijl ik nu schitterende bibliotheken op steenworp afstand heb :/

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:52

Oei dit topic ligt blijkbaar een beetje stil. Toch kom ik me ook even (opnieuw) melden.
Ik ben ook aan mijn thesis bezig. Deze week ben ik een stapel boeken gaan halen, online artikels had ik al gezocht. Nu moet ik dus lezen, lezen, lezen.
Ik heb al een promotor en een onderwerp. Net zoals in mijn bachelorpaper ga ik over de walvis- en dolfijnjacht in Japan schrijven. In mijn thesis wil ik proberen om een voorstel uit te werken waarbij Japan volledig stopt met de walvis- en dolfijnjacht. Dan moet ik ook alternatieven aanreiken en ideeën geven om dit 'verlies' op te vangen.
Ik ga ook proberen mensen te interviewen. De meeste organisaties (WWF, Sea shepherd, Greepeace,...) reageren in ieder geval al enthousiast en willen graag meehelpen.

Wij hebben helemaal geen tussentijdse taken voor onze masterthesis.
Ik ga wel proberen zelf regelmatig bij mijn promotor langs te gaan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 23:56

Wow, interessant onderwerp! Wat studeer je? En als ik het goed begrijp ga je dus een soort voorstel schrijven waarmee Japan (zonder gezichtsverlies, economische achteruitgang, etc. etc.) zou kunnen stoppen met de walvis- en dolfijnjacht? Gaaf! :j

Ik had gister een gesprek met mijn begeleider en hij had supergoed nieuws, maar ik ga dat niet online zetten tot ik zeker weet dat het doorgaat, haha.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:30

Dat is het idee ja, nu moet het nog lukken :P Ik studeer japanologie.
Ik heb net de South Park aflevering over de walvisjacht bekeken. Dat telt toch ook een beetje als onderzoek vind ik :Y)

Nu ben ik benieuwd naar je goede nieuws.
Waarover ben jij aan het schrijven?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:33

Ah, vandaar zo'n onderwerp, ik kon het al erg moeilijk plaatsen binnen een studiegebied :D
Ik wil mijn onderzoek doen over oorlogspoëzie tijdens de oorlog in Afghanistan en eventueel Irak. Dus gedichten van de soldaten, slachtoffers, en Taliban...en eventueel gaat dat nu wat uitgebreider worden, haha. Maar ik doe de RMA, dus ik hoef pas volgend jaar echt aan het schrijven, nu is alleen colleges volgen en wat voorbereidend onderzoek.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:40

Amaai, dat klinkt ook enorm interessant. Ik kan me voorstellen dat mensen die een oorlog meemaken veel te vertellen hebben.

Ik heb er geen idee van wat RMA is.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:55

Ohh, als jij klaar bent, mag ik dan jouw scriptie lezen? :D Heb hier een aantal verzamelingen uit de Eerste Wereldoorlog, dus iets recentelijkers zou ik ook erg interessant vinden :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:48

DaniBanani, wat een interessant onderwerp! Vriendin van mij heeft haar masterthesis geschreven over oorlogspoëzie van Canadese soldaten tijdens WO I. Ik vind oorlogspoëzie zo fascinerend :j

Ookami, leuk dat je verder kan met je bachelorthesis!

Ik zou ook eens moeten beginnen moet onderzoek, maar heb het een beetje te druk met mijn stage. Ik ga schrijven over 2 moderne adaptaties van Sherlock Holmes (BBC-serie Sherlock en Amerikaanse serie Elementary). Maar dankzij mijn stage heb ik de hoofdacteur van Sherlock (Benedict Cumberbatch) mogen interviewen, wat echt supervet was. Gaat ook erg leuk staan in mijn dankwoord, dat ik hem kan bedanken en heb zelfs een foto van ons twee die erbij kan 8-)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:23

Wauw dat is wel heel gaaf Yasmine. Sowieso jou onderwerp is super. Sherlock is zo'n briljante adaptie van de originele boeken.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:31

Ik ben jaloers Yasmine!

Vandaag was een super productieve thesis-dag :D Ik heb een boek uitgelezen en meer dan 20 relevante artikels gevonden.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:40

DaniBanani schreef:
Ah, vandaar zo'n onderwerp, ik kon het al erg moeilijk plaatsen binnen een studiegebied :D
Ik wil mijn onderzoek doen over oorlogspoëzie tijdens de oorlog in Afghanistan en eventueel Irak. Dus gedichten van de soldaten, slachtoffers, en Taliban...en eventueel gaat dat nu wat uitgebreider worden, haha. Maar ik doe de RMA, dus ik hoef pas volgend jaar echt aan het schrijven, nu is alleen colleges volgen en wat voorbereidend onderzoek.

Wow, interessant onderwerp!

Ik ben nu druk met artikelen zoeken en lezen voor mijn literatuurstudie. Mijn onderwerp is wel iets uitgebreid gelukkig, want van het oorspronkelijke onderwerp (nutritionele ondersteuning van paarden na koliekoperaties) was niet zo heel veel te vinden. Nu gaat het over voedingsgerelateerde risicofactoren voor koliek en nutritionele ondersteuning na koliek in het algemeen (dus met of zonder operatie). Heb al een zooi artikelen gevonden, ben nu bezig met een Duits artikel te vertalen. :+

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:08

Ik hoop hier wat tips te vinden; ik wil volgend blok beginnen aan mijn Bachelorscriptie Nederlandse Taal en Cultuur. Nu heb ik ergens halverwege vorig jaar bedacht dat ik toch maar Taalbeheersing ga doen, oftewel een scriptie Communicatie. Allemaal erg praktisch en toepasbaar. Daarnaast kan ik prima overweg met SPSS.

Alleen toen volgde ik afgelopen blok voor de 'ontspanning' een extra vak Middelnederlandse Literatuur, onderwerp: Seksualiteit in de middeleeuwen. Hele praktische teksten, ontzettend leuk en spannend vertaalwerk, een tof cultuurhistorisch onderzoek en een erg inspirerende docente die op het moment onderzoek doet in deze Artesteksten. Voorzichtig heb ik gepolst of het mogelijk is om een scriptie bij haar te schrijven en het kan. Nu ben ik erg aan het twijfelen. Ga ik voor een praktische scriptie Communicatie, makkelijk te verantwoorden als ik ooit ga solliciteren of mocht ik toch een master Nederlandse Taal en Cultuur gaan doen of kies ik voor een scriptie bij die docente. Een verschrikkelijk interessant onderwerp, waar ik me graag in wil verdiepen + een inspirerende docent. Iemand een goede tip?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:51

Doe waar je hart 't meest bij ligt. Een scriptie is een half jaar teksten lezen, schrijven, herschrijven, overleggen, en meer teksten lezen...en niets lijkt me frustrerender dan dat alles doen over een onderwerp wat je niet zo geweldig vindt, terwijl je weet dat er een ander onderwerp was wat je graag had willen doen.

En mochten ze hier bij een sollicitatie al naar vragen, kan je vast wel iets zeggen over enthousiasme en passie en je graag ergens op storten, of zoiets. Tenzij je echt graag Taalbeheersing wil, dan heb je natuurlijk geen keuze.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:57

Ik heb nu naar begeleiders van beide richtingen een mailtje gestuurd met de vraag of er wat extra informatie gegeven kan worden. Ik heb nu nog heel veel zin in een langer durend diepgaander onderzoek, maar vind het tegelijkertijd spannend. Ik hoop dat ik volgende week van beide kanten de informatie binnen heb en dan snel een keuze kan maken.

DaniBanani, tja, ik had nooit echt een passie voor Middelnederlandse Literatuur (behalve dat ik graag wat verhalen aan mocht halen), maar deze docente en dit praktische vak wat makkelijk te 'vertalen' richting deze tijd is boeit me ontzettend. Ik denk ook dat ik bij haar daadwerkelijk een scriptie kan schrijven die ik graag terug mag lezen en waar ik anderen wellicht later over kan vertellen. Taalbeheersing is voor mij heerlijk praktisch en ik denk dat ik dit later kan toepassen. Aan de andere kant weet ik dat ik bij een scriptie Middelnederlandse Literatuur ook wel vaardigheden op doe en me daarin kan verantwoorden. Ik hoop dat ik aan de hand van e-mails van de begeleiders een keuze kan maken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:57

Fenn, gewoon doen waar je hart bij ligt, inderdaad. Ik zou niet teveel denken in termen van solliciteren en werk later. Het is immers wel een onderwerp waar je een jaar lang mee moet werken en dan moet het echt iets zijn dat je boeit en je ook oprecht interessant vindt. En je professor die je erbij helpt is minstens even belangrijk, dus ik vind het alleen maar een pluspunt dat die docent van Middelnederlandse lit zo tof is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 11:13

Dat ook nog, inderdaad. Studiegenootje van mij is gezakt op d'r scriptie omdat ze een hork van een begeleider had die haar nauwelijks heeft geholpen en pas op 't laatste moment zei dat het toch niet goed was.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:32

Binnenkort een afspraak met die docente. Het blijkt nog best lastig wat in te plannen. Dan ga ik bespreken wat ik precies wil en wat er mogelijk is. Voor die tijd de stof induiken, maar waarschijnlijk ga ik bezig met Middeleeuwse artesteksten. Wie had dat gedacht :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:09

Gaaf! :j

Argh, ik heb mezelf letterlijk in de vingers gesneden met een koksmes, twee diepe wonden in wijs- en middelvinger. En nu kan ik geen grote stukken typen, want dat voelt rottig en 't lijkt me ook niet bevorderlijke voor de genezing. Terwijl ik een flink essay moet schrijven (7000 woorden)... _-:(

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:19

:wave: toch schop ik het weer omhoog. Hoe gaat het met jullie Scripties?

Ik ga vanaf februari beginnen met mijn scriptie over Middelnederlandse Artesteksten. Ik heb nu een berg literatuur die ik uit de bieb vandaan moet gaan halen, waarvan zes verschillende MiddelNederlandse werken, dus ik heb genoeg voorwerk te doen :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 13:19

Artesteksten? Wat zijn dat? :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:33

Mag ik me hier ook melden? Ik ben in oktober begonnen met afstuderen. Ik studeer aan de Universiteit Twente in Enschede, ben bezig met de master Industrial Design Engineering (Industrieel Ontwerpen) en ik doe onderzoek naar hoe een quadcopter (klein bestuurbaar helikoptertje met vier rotors) voor crowd control kan worden ingezet. De bedoeling is ook een bestaande quadcopter om te bouwen zodat deze het ook kan uitvoeren. Dus zowel theorie als praktijk.
Ik hoop in juni/juli klaar te zijn, maar motivatie is wel een beetje zoek.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:52

DaniBanani schreef:
Artesteksten? Wat zijn dat? :)

Sorry voor de late reactie. Het zijn praktische teksten, in mijn geval gaat het om teksten die in de geneeskunde gebruikt worden. Er staan veel interessante zaken in en het geeft een beeld over hoe er in die periode gedacht werd over het menselijk lichaam.
Ondertussen ben ik materiaal aan het verzamelen, maar dat blijkt nog lastiger dan gedacht. Ik heb er wel zin in, maar het gaat veel werk worden :)

Century, dat is ook een gaaf project! Lig je nog op schema? Het is wel stoer dat je ook daadwerkelijk iets gaat ontwerpen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:09

Fenn schreef:
Sorry voor de late reactie. Het zijn praktische teksten, in mijn geval gaat het om teksten die in de geneeskunde gebruikt worden. Er staan veel interessante zaken in en het geeft een beeld over hoe er in die periode gedacht werd over het menselijk lichaam.
Ondertussen ben ik materiaal aan het verzamelen, maar dat blijkt nog lastiger dan gedacht. Ik heb er wel zin in, maar het gaat veel werk worden :)

Century, dat is ook een gaaf project! Lig je nog op schema? Het is wel stoer dat je ook daadwerkelijk iets gaat ontwerpen.

Helemaal op schema niet, loop helaas wel wat achter. Gelukkig lijk ik mijn motivatie wel weer wat terug te vinden :)
Jouw opdracht klinkt ook erg interessant! :)

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:42

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben in september begonnen met een Master Psychologie in Groningen, afstudeerrichting is theorie & geschiedenis van de psychologie ;) Ik ben nu druk bezig met mn these voorstel en wil dan doorbikkelen zodat ik het dit jaar nog wel af heb.
Ik dacht, laat ik eens kijken op bokt of er nog wat lotgenoten zijn en hoe die het aanpakken. Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook af of er mensen zijn die al bezig zijn met het solliciteren voor een eventuele promotieplek?

Ik zou dat graag willen doen, maar voelt voor mij allemaal nog zo ver van mijn bed.. hoewel ik als het goed is over een half jaar toch echt wel afgestudeerd ben...