Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:53

Hai allemaal, ik kom even binnenvallen voor een vraagje.
We kregen van de bank (ABN) een brief, dat onze gewone rekening voor zakelijk gebruikt(dus een privé alleen voor zakelijk, dus niet voor de rest) wordt en dat dit niet mag. Nu doen we dit al jaren zo en nooit ellende mee gehad, eveneens collega ondernemers.
Nu hoorde ik dat jullie er meer van af weten? Dan hoor ik dat heel graag, want we vinden het zo vreemd opeens? Vooral ook omdat collega ondernemers hier geen brief over hebben ontvangen nog? (maandje geleden ongeveer).

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:00

@ Amy77, alleen de banken zeggen dat het "moet" maar de belastingdienst maakt het geen donder uit. Ook al zou je alles contant krijgen en bewaren in een ouwe sok. Zolang je maar netjes betaald wanneer je aan hen moet betalen. Alleen je eigen bank kan je dit dus verplichten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:07

Dank je Hilda en pber ;)
Nou wij wisten niet eens van het bestaan af, toen mijn vriend zijn bedrijf startte. De accountant zei dat dat gewoon kon en collega ondernemers doen het ook gewoon privé, tot op de brief een maandje terug.
Nu willen we uiteraard geen moeilijkheden veroorzaken, maar vinden het na al die jaren wel erg vreemd..

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:30

Banken hebben diverse producten, voor particulieren en voor bedrijven. Daar hangen verschillende voorwaarden en verschillende prijskaartjes aan. Vaak zitten er ook allerlei zaken aan gekoppeld, een zakelijke spaarrekening, zakelijke verzekeringen, kredietfaciliteiten, afstortovereenkomsten e.d. De kosten voor een zakelijke rekening zijn over het algemeen hoger, maar je kunt ze ook weer aftrekken.

Banken lopen inkomsten mis als priverekeningen zakelijk gebruikt worden, dus die zullen af en toe een actie doen om 'misbruikers' op te sporen.
De belastingdienst staat er los van.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:34

Meestal doen ze er ook niet moeilijk over zolang het niet gaat om grote bedragen. Wij hebben een seizoensbedrijf en zijn zón privé rekening in de winter gaan gebruiken maar kregen in de zomer pas commentaar : toe stond er te veel op de rekening.

En dit alles zal ongetwijfeld te maken hebben met het berekenen van de kosten!!!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:50

Op betalingsverkeer is een enorme berg regelgeving van toepassing, zowel vanuit de Nederlandsche Bank als vanuit Europa. Al die dingen liggen vast in de voorwaarden waar je voor tekent bij het openen van een rekening. Je verklaart dan ook dat je een rekening alleen privé gebruikt of dat je hem zakelijk gebruikt. Als je dat niet doet, dan kunnen ze volgens mij achteraf nog kosten in rekening brengen.
Er is bijv. ook een verschil v.w.b. het terugdraaien van een automatische incasso. De termijn waar binnen dat kan, is voor particulieren volgens mij langer dan voor bedrijven. En zo zijn er nog veel meer regeltjes.

Ik heb er geen moeite mee. Als je een klein bedrijfje hebt, betaal je niet veel meer dan voor een privé-rekening. Grotere bedrijven met meer transacties betalen meer. Eigenlijk wel eerlijk: 'de gebruiker betaalt'.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:00

Nou en dat is ook wel te begrijpen hoor. Toen hij 8 jaar terug begon kreeg hij een A4 mee met de voorwaarden en die stonden daar niet op vermeld. Uiteraard veranderd alles en waren er gewoonweg niet van op de hoogte..ook omdat collegaondernemers er ook nog niet van gehoord hadden en met hun oren stonden te klapperen, haha.
Morgen is er een afspraak bij d ebank gemaakt en dan zetten we het gewoon om..willen er niet moeilijk over doen verder.
Denk dat het komt idd, doordat een grote manege opeens voor een jaar betaalde, dus ja, dan zijn er opeens flink hoge bedragen gestort en toen kregen we de brief ook :P
iig heel erg bedankt voor jullie hulp, we zijn er enorm mee geholpen!

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:11

Hoi allen,

Ook ik meld me even.
Ik ben Nederlandse met een zaak(je) in België, genaamd Tante Theepot.

Ik verkoop handbeschilderd servies, geef workshops, kinderfeestjes, heb er nog een groothandel bij en een cadeaushop met unieke, handgemaakte kadootjes voor klein en groot!

www.tantetheepot.com

Oja, mijn doel voor 2011???? Hm, zelfde leuke tijd beleven als in 2010!

Groetjes,
Chantal de Jong

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:24

Welkom Chantal!

Wat super leuk zeg, ook echt een leuke naam en lekker vrolijk drukke site!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:16

Wat leuk Chantal, dat lijkt me ook echt superleuk zoiets! Je hebt een mooie winkel + workshopruimte. Is dit onstaan uit je eigen hobby?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:17

@Amy77: ik heb jaaaaaaren bij een bank gewerkt, dus voor mij is dat allemaal vanzelfsprekend.

@Laigo: Welkom Chantal. Wat een leuke website, ziet er uitnodigend uit. Ik zal binnenkort eens verder snuffelen. :)

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:09

Ik meld me hier ook even.

Mijn doel voor dit jaar is om eindelijk van mijn droom werkelijkheid te maken en te starten als freelance vormgever. Ik ben nu bezig met het maken van mijn portfolio..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:32

Wat voor klussen doe je allemaal mullrean? Ook logo's? :D

Toevallig nog iemand hier die ook vanavond naar de KvK bijeenkomst voor starters in Haarlem gaat?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:42

Ik ga volgende week naar twee avonden van de Kvk, 1 in Arnhem en 1 in Apeldoorn! Dus geen Haarlem, iets te ver weg :+

Als druk bezig met je eerste opdracht Nuage?

Ik ben vooral druk met netwerken :+ En dan voornamelijk met mede-ondernemers, haha!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:55

Denk jij dat daar dan jouw klanten ook vandaan zullen komen, Yucca???

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:07

@Nuage: ja hoor, ook logo's :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:13

11AFotograaf schreef:

Nee niet direct, maar ik zit in een starterstraject van de gemeente/kvk en vind het wel nuttig om met mede-deelnemers te praten over het traject en het zijn dus allemaal jonge ondernemers, handig om info/tips/tricks uit te wisselen!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:38

muireann schreef:
@Nuage: ja hoor, ook logo's :)

Ik zoek nog steeds iemand die mijn logo voor een betaalbare prijs kan ontwerpen ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:47

Paan schreef:
Spannend Joyce. Ik duim voor je dat het gelukt is.

M_D_H: Dit is ook goed nieuws. Als ik het goed begrijp, krijg je dus ondersteuning vanuit school om je bedrijf op te starten.

Hier gaat het allemaal weer lekker. Net een nieuwe printer besteld, want m'n oude heeft het gisteren begeven. Woensdag weer naar de groothandel om nieuwe spullen te halen. Ideal doet het ondertussen op de site, dus nu op naar de volgende verbeterpunten. Ons website-mannetje is gelukkig weer uit het ziekenhuis en kan dus weer voor ons aan de slag.

klopt,
ik doe niveau 4 paardenhouderij en op school hebben wij 3 verschillende projecten die je moet doen voor je diploma...
de stichting(kun je vergelijken met een bedrijf die als tussenpersoon fungeerd en zo opdrachten aanneemt en werk door geeft aan andere "bedrijven" in dit geval dus leerlingen.
Dan hebben we de minionderneming, dat is in feite te vergelijken met een bedrijf wat een product ontwerpt en het op de marktbrengt(dit gebeurt ook echt)
en dan hebben we student starter :)
bij student starter richten leerlingen hun eigen bedrijf op en worden ze daarin ondersteunt door de school

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:00

Oh leuk! ( ik verzorg zelf ook een tinker)
Pb me anders even wat je in gedachten hebt, en dan kan ik vast een leuk prijsje verzinnen :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:27

welkom overgens Chantal :))

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:32

Yucca schreef:
11AFotograaf schreef:

Nee niet direct, maar ik zit in een starterstraject van de gemeente/kvk en vind het wel nuttig om met mede-deelnemers te praten over het traject en het zijn dus allemaal jonge ondernemers, handig om info/tips/tricks uit te wisselen!

Dat klopt inderdaad wel!
Maar misschien is het ook wel slim om je ogen ook te richten op je doelgroep, zodat je daar ook mee aan de slag kunt!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:33

ik ben 2 keer naar de startersdag van de kvk geweest hier in apeldoorn...
maar vond het maar weinig intressant... :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:35

11AFotograaf schreef:
Yucca schreef:

Dat klopt inderdaad wel!
Maar misschien is het ook wel slim om je ogen ook te richten op je doelgroep, zodat je daar ook mee aan de slag kunt!

Ow dat komt nog wel, zodra ik alles geregeld heb (visitekaartjes,website ect.) Ik zit er ook aan te denken om een groen/lokale ondernemers beurs/fair te organiseren, dat lijkt me wel erg nuttig voor mijn doelgroep :D .

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:20