VWO eindexamen 2010 II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:18

Ik vond Midden Oosten heel interessant :j Echt blij dat ik dat weet.
Tja aan de ene kant vind ik het irritant, maarja ik ben ook wel blij dat ik van de SE's af ben en CE's en SE's zijn toch niet hetzelfde..

Anna

Ik vond Vietnam heel boeiend en het Midden Oosten op zich ook wel :j
China was echt vreselijk en ik vrees dat Dynamiek en Stagnatie niet veel beter wordt :=

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:18

Gittekit schreef:
Juh maar je SE's en je eindexamen zijn toch heel anders.. dus denk dat het weinig uitmaakt?

Maar dan heb je de stof toch al een keer helemaal geleerd, zodat het met je examen makkelijker gaat. Als je er dan nog mee moet beginnen lijkt me het een stuk lastiger.

RicardoOpa

AnnaaX schreef:
Ja precies, ik zou het nooit leren van te voren als we er toch geen SE over krijgen :=

Ik heb ook alleen maar deze toets over mijn examenonderwerpen.
Volgende periode geen geschiedenis tijdens de toetsweek.

- Oh, oliebol! Dat betekend dus dat deze toets mijn laatste kans is om mijn SEcijfer nog wat op te krikken!
-- Help, ik ga nú aan school.

Peperkroket

Re: VWO eindexamen 2010 II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:19

Ik ga ook nú beginnen met eco...

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:21

Ik wil GS beter leren, maar ik weet niet hoe.. Heb alles al heel vaak doorgelezen, begrippen geleerd, tijdbalk geleerd. Maar het blijft maar niet in mn hoofd zitten op de een of andere manier. :+

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:21

Trouwens, nog één tip voor de mensen met economie. Typ bij google in 'economische hulptroepen' en klik op de eerste site. De rest wijst zich vanzelf.. allemaal samenvattingen, tips en begrippenlijsten. Heel handig :)

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:23

NieneWiep schreef:
astriidj schreef:
Op de voorkant van je boek staat een code en daarmee kan je inloggen, en als het goed is kan je dan bij de samenvattingen :)

Iedereen succes met de SE's! Donderdag begint mijn SE-week..

Dat heb ik dus geprobeerd, want inloggen met die code via de site kan blijkbaar niet meer dit schooljaar? Dus moest het via My learn 4 life, en toen ik dat probeerde kwam ik alleen uit bij extra opdrachten, die het ook niet eens doen.

Hmm raar.. Heb je ook geen boekje met antwoorden? Want daar staan bij ons ook samenvattingen in.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:24

Nee ik heb geen boekje met antwoorden. :Y) Doet die site met de code het bij jou nog wel?

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:25

Geen idee, ben altijd te lui om die dingen te registreren :Y) Boek ligt nu op school dus kan ook niet proberen.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:27

Oh. :') Nouja, er staat dat inloggen sinds dit schooljaar niet meer nodig is, en dat alles op die Van Dijk site staat. Maar daar staan geen samenvattingen en de opdrachten doen het niet.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:33

Ik kan je wel de antwoorden geven t/m hoofdstuk 3 van dynamiek en stagnatie?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:38

Antwoorden van GS heb ik wel! Maar ik bedoelde samenvattingen van Aardrijkskunde. :Y)

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:41

Oh, nouja. Die heb ik gemist.

Ik ga mezelf bannen, want dit heeft geen zin!
Ciaooo & Succes iedereen :wave:

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:44

Ik kan je ook niet helpen.. kijk nooit op de site van deGeo, vind hun samenvattingen sowieso waardeloos trouwens. :P

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:46

NieneWiep schreef:
Kijk nou, waar anders krijg je zo'n Oreo milkshake? :D

Afbeelding

Vergelijk met theekopje ernaast. :))

oreo!!! :~

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:49

Kan iemand die goed is in economie in peuter-taal aan mij uitleggen wat het inverdien effect is en wat spaarlek en die andere lekken zijn? :P

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:50

wat gaan jullie hard! :oo
sk maandag was moeilijk... had het nog lang niet af :\
bio vandaag was ook lastig, voor nederlands had ik een 7,5 vandaag :D (presentatie) :)
en morgen eco

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:52

Gittekit schreef:
Ik kan je ook niet helpen.. kijk nooit op de site van deGeo, vind hun samenvattingen sowieso waardeloos trouwens. :P

Ze hebben twee soorten samenvattingen :j Een aan de hand van begrippen, en een als gewone samenvatting zeg maar.
Die met die begrippen vind ik niet fijn om mee te leren, maar die andere voldoet goed :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:54

NieneWiep schreef:
Antwoorden van GS heb ik wel! Maar ik bedoelde samenvattingen van Aardrijkskunde. :Y)

Welk hoofdstuk en boek behandel je nu? Want miss heb ik die nog wel, op de elo staan, van school. :)

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:55

NieneWiep schreef:
Had net Duits SE, informele brief schrijven, ging wel goed. :j We moesten aan onze penvriendin al onze avonturen vertellen over onze reis naar Berlijn, die we ook echt gedaan hebben. :D Dus dat was wel leuk.

Oh dat is wel leuk, dan schrijf je tenminste eens iets over wat je echt gedaan hebt. :D Hopelijk krijg je ook een goed cijfer!

Mooie cijfers Marije :) En zo slecht is natuurkunde toch nog niet, als het door de anderen ook echt slecht gemaakt is.. En wiskunde is echt goed! :D

RicardoOpa schreef:
Wie heeft ook Geschiedenis hier, al iemand begonnen aan Dynamiek & Stagnatie?

Nog niet, we zijn nu nog bezig met vietnam. :) En als we daarmee klaar zijn beginnen we pas met Dynamiek & Stagnatie.

NieneWiep schreef:
Nee, we hoeven het niet exact te weten hoor. We hebben idd ook van die chronologie vragen. :j Maar gewoon voor mezelf, ik raak in de stress als ik mezelf iets afvraag en daar het antwoord niet op weet. :')

Ik ging ook net dat proefexamen doorkijken achter in het boek. Nou, ik weet niks...

Kun je niet voor jezelf in het kort even een schemaatje maken met de gebeurtenissen in volgorde, zodat je wat meer overzicht hebt? :)

NieneWiep schreef:
Gittekit schreef:
Juh maar je SE's en je eindexamen zijn toch heel anders.. dus denk dat het weinig uitmaakt?

Maar dan heb je de stof toch al een keer helemaal geleerd, zodat het met je examen makkelijker gaat. Als je er dan nog mee moet beginnen lijkt me het een stuk lastiger.

Ja dat klopt wel.. Wij hebben het trouwens ook niet met SE, maar ik geloof wel zeker dat mijn geschiedenisleraar ons heel heel goed voorbereid. :) Ik ken het nu al beter dan dat ik de stof voor gewone SE's zou kennen. :')

Succes met leren allemaal :*

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:12

sullebulle schreef:
NieneWiep schreef:

Welk hoofdstuk en boek behandel je nu? Want miss heb ik die nog wel, op de elo staan, van school. :)

Het katern Wonen in Nederland. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:22

Chris schreef:
Kan iemand die goed is in economie in peuter-taal aan mij uitleggen wat het inverdien effect is en wat spaarlek en die andere lekken zijn? :P

Als de overheid de economie stimuleert, door het verlagen van de belastingen, wordt het besteedbaar inkomen hoger en gaan mensen meer consumeren.. Echter, daarover ontvangt de overheid belastingen, dus ze verdienen weer een deel van wat ze gemist hebben door het verlagen van de belastingen terug, omdat er extra geconsumeerd wordt (indirecte belastingen).
Dat heet het inverdieneffect.

Van die lekken is eigenlijk heel eenvoudig.. Je hebt een inkomen. Je consumptie wordt als volgt gezien: C = cY + co.
Naarmate je inkomen (Y) hoger wordt, zul je wel meer gaan besteden, maar niet de totale grootte van de verhoging van Y. Een deel ervan zul je sparen. Dit geld komt niet bij C terecht, en dus ook niet bij EV. Dit geld gaat dus uit de kringloop, vandaar spaarlek.
Hetzelfde voor belastingsgeld. Dat geld wat je moet betalen, kun je niet gebruiken voor consumptie, en komt dus ook buiten de kringloop.
Daarnaast heb je nog een importlek. Al het geld van je inkomen waarmee je dingen uit het buitenland koopt, gaat ook naar het buitenland en verdwijnt dus uit de nationale kringloop. Vandaar ook: EV = (blablabla) MINUS m!

Voor extra uitleg, zie:
http://members.home.nl/rsmeets/vwo/Modellenindex.htm
Die samenvatting is top, de tips&trucs zijn erg handig en de begrippenlijst helpt je wellicht ook met dingen als inverdieneffect en lekken.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:34

NieneWiep schreef:
Het katern Wonen in Nederland. :j

Ik heb ze wel voor je, pb je emailadres maar even, dan stuur ik ze! :)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:35

Thanks voor de uitleg! Haha de tip van die site gaf ik hierboven zelf ook al :) Maar van die uitleg snapte ik het ook niet helemaal. Nu is het duidelijk, bedankt :)