Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:36

Als ik de link lees dan staat daar duidelijk dat als je recht hebt op een ontheffing van administratie en je wilt daar gebruik van maken, dat je dan ook geen facturen met BTW moet maken want als je dat wel doet, dan moet je die BTW afdragen ook en dan vervalt de ontheffing.

Lijkt me op zich ook wel logisch, het is best lüllig als een klant BTW betaalt en deze vervolgens niet afgedragen wordt :P

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:40

Iedere eindgebruiker betaalt btw.
Alleen ondernemer kunnen het als voorbelasting terugvragen.

“Geen administratieve verplichting” moet overigens officieel aangevraagd en toegestaan worden door de belastingdienst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:01

Ontheffing van administratie vind ik niet zo belangrijk. Ik houd altijd alles bij, ook voor mezelf. Ik geef ook alles door aan de belastingdienst.
Voor zover ik het nu begrijp, is dat je gewoon btw in rekening kan brengen(zodra je een onderneming hebt), want je gaat er vanuit dat je meer verdient dan die zesduizendzoveel euro, en als je daar toevallig onder blijft, en achteraf blijkt dat je minder dan € 1.345 btw hoeft terug te betalen, het je wordt kwijtgescholden, toch?
Op de site van de belastingdienst vind ik ook: “Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken“
Maar ik vind nergens of er regels zijn over wat er in de factuur moet staan als je er toch een besluit te maken.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:05

8nnemiek schreef:
Oké, dus je mag het gewoon overal erbij tellen op je factuur, ook als uiteindelijk blijkt dat je de BTW niet zou hoeven af te dragen?
Ik heb nog geen kvk nummer, dat wil ik binnenkort wel gaan aanvragen als ik meer opdrachten blijk te krijgen, maar voor mijn eerste opdracht, gewoon als hobbyist voor een particulier, maak ik dan gewoon een factuur met BTW erbij :)

Als je geen ondernemer bent, ( geen kvk nummer en geen btw nummer) hoef je ook geen Btw op de factuur te vermelden hoor. Je bent dan immers nog niet btw plichtig

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:08

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ren_maken/

Mijn eerste half jaar was echt een opstartjaar en ik kreeg ook nog eens een ongeluk in dat eerste half jaar waarvoor ik ook nog geopereerd moest worden. Qua omzet was dat dus niet zo best en viel ik inderdaad ook onder die kleine-ondernemers-regeling. Gewoon wel facturen met btw sturen (ik heb zowel particulieren al bedrijven als klant) en dan hoef je die achteraf niet af te dragen. Komt dan wel bij je inkomen, maar hee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:10

Je mag geen 21% BTW heffen op je facturen en vervolgens besluiten dat je toch geen BTW af hoeft te dragen aan de fiscus. Dat is daarnaast niet helemaal fair naar je opdrachtgevers.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:18

Ik besluit dat niet, ik val daarbij in een regeling met de fiscus - dat is hoe die regeling werkt. Je kan ook pas aan het einde van het jaar aangeven dat je voor dat bepaalde jaar voor die regeling in aanmerking komt. Hoe zou je dat anders kunnen doen? Achteraf iedereen 21% terugstorten? Bij bedrijven zit die 21% al in de vooraftrek. Wordt een heel nare toestand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:36

Prrrr schreef:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ren_maken/

Mijn eerste half jaar was echt een opstartjaar en ik kreeg ook nog eens een ongeluk in dat eerste half jaar waarvoor ik ook nog geopereerd moest worden. Qua omzet was dat dus niet zo best en viel ik inderdaad ook onder die kleine-ondernemers-regeling. Gewoon wel facturen met btw sturen (ik heb zowel particulieren al bedrijven als klant) en dan hoef je die achteraf niet af te dragen. Komt dan wel bij je inkomen, maar hee.

Dank je! Daar heb ik wat aan :j Dat is ongeveer dezelfde situatie als waar ik in zit. Ik verwacht ook nog niet heel veel te verdienen in mijn opstartjaar, en het zou zomaar kunnen dat ik ook onder de kleine-ondernemers-regeling ga vallen.

Zo lang ik nog geen bedrijf/kvk heb zal ik idd geen btw vermelden of berekenen.

Emma, dat zou vervelend zijn als je aan het eind van het jaar tóch boven de grens blijkt te zitten, dan zou je al die btw uit eigen zak moeten betalen :=

Na wat te hebben gegoogled lijkt het toch heel normaal om gewoon btw erbij te tellen, en als je onder de grens blijft dan hoef je het niet af te dragen, wordt het bij je winst opgeteld en betaal je er gewoon belasting over.
Zo lees ik het iig.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:39

Ik zou ook gewoon de btw erbij optellen. Het is toch hartstikke normaal dat je als klant betaalt voor jouw product/dienst + btw? Dat de onderneming toevallig te klein blijft om het vervolgens ook af te dragen, heb jij als klant niks mee van doen.

Kun je niet gewoon een factuur sturen waarin de btw helemaal niet genoemd wordt, als je toch al niet verplicht bent een factuur te sturen? Dan krijgt de klant een totaalbedrag te zien incl btw.

Helaas ga ik niet in aanmerking komen. Zit na 3 dagen al op 1/5 van het jaarbedrag :') en ben nog niet eens open. Verwacht dat het wel rustiger wordt, maar wie weet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:47

Dat vroeg ik me dus idd af.. Voor ondernemingen moet je verplicht de btw vermelden of de factuur, maar ik vraag me dus af of dat bij particulieren ook moet, omdat je daar eigenlijk helemaal niet verplicht bent om facturen te sturen.

Zo hee, dat doe je goed zeg, na 3 dagen al :wow: Wat voor bedrijfje heb je?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:51

Ik heb .... krijg, de website is nog niet af... :+ een webshop in Zuid-Koreaanse albums. Doelgroep in NL is groter dan ik dacht, vandaar dat ik het doorzet :)

Nu was dit ook wel een speciaal moment. In december heeft een zanger zelfmoord gepleegd, maar 2 weken daarvoor heeft hij nog een album opgenomen. Deze kwam uit, en bood ik aan. Voor mij dus de eerste keer dat ik orders binnenhaalde. Ze waren voor de klant rond de 20 euro per stuk, en heb er bijna 60 verkocht, dus reken maar uit :') Was ook ver boven mijn verwachtingen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:54

Maak het je niet te moeilijk. Zet altijd BTW op je factuur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:57

Nirvana, Wat gaaf zeg, nooit gedacht dat er zo’n grote markt was voor K-pop!

Rien, inderdaad, ik denk dat dat t makkelijkste is :j Dan hoef ik ook geen verschillende facturen voor bedrijven en particulieren te maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:57

Doe ik ook niet.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:59

:D Oh kijk, iemand die de terminologie kent.
Ja, verbaasde mij ook! Begon al voorzichtig aan te hopen, maar nu is het wel zeker dat er 1) al best wat trouwe fans waren, en 2) het enorm groeiend is, doordat bepaalde groepen ook in Amerika bekender worden.

Ik maak een onderbouwde gok dat er nu zo'n 10.000 fans in NL zitten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:59

Sorry jongens, dit was van mijn kant inderdaad verkeerde informatie! Omdat ik als freelance journalist werk ben ik sowieso vrijgesteld van BTW en daar ligt het grote verschil. Excuses!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:00

Daar wordt het inderdaad wel anders van :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:07

Oooooooooja ik moet ook nog steeds een verzoek bij de BD indienen om geen aangifte ozb meer te doen. Doe al jaren braaf 4x per jaar een nulaangifte, maar als ik die administratieve taak van het lijstje kan schrappen is dat alleen maar mooi :7. Had laatst al gebeld maar het was telefonisch niet te regelen, dus ik moet per post mijn verzoek indienen. Leuker kunnen we het niet maken *pomtiedom

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:15

Plien, als je maar lang genoeg wacht krijg je vanzelf een brief van de BD dat ze je gaan uitschrijven :+ spreekt uit ervaring.
Helaas voorlopig nog even niet de mogelijkheid om e.e.a. weer op te pakken dus heb het maar zo gelaten, zie ik in de toekomst wel weer verder.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:34

Nou wil ik ook weten hoe lang het duurt eer dat kwartje valt bij de BD. Ik vul in het kader van dat experiment nog wel een aantal van die nulaangiftes in :7.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:09

Ik vul voor een klant al tig jaar 0 aangiftes aan. Nooit wat van de BD gehoord.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:33

Belastingdienst was vandaag nog in persoon bij mij op bezoek, steekproef -O-
Maar alles zag er goed uit en complimenten dus we kunnen weer door met ondernemen :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:39

Ooooo jij had er een! Hoe gaat dat in zijn werk?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:59

Het is puur een controle of dat wat jij in de boeken hebt staan klopt met wat je hebt opgegeven. En daarbij moet je alles kunnen laten zien of onderbouwen. Ze doen er blijkbaar niet heel veel. Ik had gewoon pech, maar uit eindelijk heeft wel weer wat opgeleverd aangezien ik nu weet hoe het in zijn werk gaat :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:06

Wat ik me nog steeds afvraag: willen ze dingen op papier zien, of is digitaal ook genoeg (ik scan mijn bonnen en gooi ze vervolgens los in een map op min of meer chronologische volgorde, zonder nummer. De scans komen wel op nummer overeen met de administratie. Boekhouder zegt dat dat mag, maar toch...)?