STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:43

Baal flink -O- denk niet dat nog wat wordt

Fearn

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:44

Wachtrij gepauzeerd..

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:44

Als er bij mij niet 15 minuten bij kwam had ik het gehaald. Verdorie

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:46

Tis op...

Hopelijk komt er nog een nieuwe kans binnenkort!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:47

Helaas...

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:49

Als er bij mij geen kwartier bij kwam opeens had ik het gehaald. Ik stond op 25 minuten toen hij opeens naar 40 minuten sprong. Ik baal zo, nou hopelijk krijg ik nog een derde kans om het aan te vragen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:57

ruitje schreef:
Is al bekend wanneer bekend word of het budget blijft?

Vooralsnog was het besluit van de kamer er in 2024 mee te stoppen. Er is wel een motie ingediend om het te behouden, maar of dat nog wat uit gaat halen is natuurlijk maar de vraag. Voor zover ik weet was dat de laatste informatie. -O-

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:01

4 september is de volgende ronde zie ik net in de mail.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:28

Voor de mensen die in september beginnen, hebben daar helaas niks aan.

Ik denk dat ze dat stap ook beter dusdanig kan maken dat het voornamelijk ingezet kan worden in krapte beroepen zoals bv onderwijs, zorg, ict etc. of als men er minimaal een jaar in werkt of toepast in betaalde baan.
Nu kun je het aanvragen voor de gekste cursussen, waarvan ik denk zo zonde voor de mensen die het mislopen, die er wel wat mee hadden gedaan op de arbeidsmarkt.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 03-07-23 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:30

Dat is niet haalbaar, je zag al wat een toestand het in het afgelopen jaar werd met diverse onzin opleidingen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:32

daffodil schreef:
Dat is niet haalbaar, je zag al wat een toestand het in het afgelopen jaar werd met diverse onzin opleidingen.

Die onzin opleidingen moeten ze schrappen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:37

bridgetF schreef:
daffodil schreef:

Die onzin opleidingen moeten ze schrappen.

Zijn er al veel van geschrapt geloof ik.

Ik vind dit systeem ook niet ideaal maar ik ben blij dat het er is! Ben zelf een student die bij de rest van de stufi's net buiten de boot valt, nu kan ik toch nog iets krijgen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:06

SVH Biertraining bijvoorbeeld vind ik een onzin opleiding, maar goed, als je in een restaurant/kroeg werkt is het misschien wel passend voor je werk.
Veel STAP budget wordt toch 'voor de lol' gebruikt of omdat mensen het prive willen gebruiken voor hun eigen dier/kind/oma bijvoorbeeld. Terwijl het toch bedoelt is voor de arbeidsmarkt.

Ben heel benieuwd hoe het de mensen vergaat die een STAP budget goedkeuring hebben en nu een cursus/opleiding volgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:16

Ik heb me vorig jaar aangemeld, ben nog bezig met een coachingsopleiding meer gericht op de psychologie. Samen met een instap opleiding psychologie leek dat me een hele fijne combinatie om voor mezelf te kunnen starten omdat ik mijn huidige baan niet zo goed meer trek en ik (deels) iets anders wil/moet doen. Helaas valt de opleiding me een beetje tegen. Geen heel interessante leerstof, kom er slecht in, het voortraject was langdradig en dit alles in combinatie met oververmoeidheid maakt dat het me nu niet goed lukt de studie naast mijn baan, paard, hond en huishouden te doen.

In het voortraject moest ik ontiegelijk veel lange schrijfopdrachten doen, welke overigens niet verplicht waren. Toch maar braaf gedaan maar het was echt niet leuk meer. Nu dacht ik eindelijk bij het leuke leerstof gedeelte te komen en is het letterlijk: 'lees en leer deze twee boeken en kom dan je examen doen'. Mijn praktijkdagen kan ik ook niet inplannen omdat het leren dus niet echt opschiet. Al met al voelt het enorm als falen met een dure deadline van 1000,- en krijg ik er vooral stress van.

Dat is dus mijn ervaring tot nu toe. :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:54

Ik heb een massage cursus gedaan en die net afgerond vorige week. Ik vond het een prima cursus en ga ook een andere cursus reeks bij dezelfde opleider doen. Noem ik mezelf nu volleerd masseur, nee, maar het was wel goed om te kijken of ik het leuk genoeg zou vinden om er wat mee te gaan doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:07

Kijk dat zijn dus precies de redenen om dit wel te doen. Kijken of het wat is voor de toekomst, verdieping van je huidige werk enz enz.

Prairy fijn dat het zo goed is bevallen! En dat je nog door gaat met een andere opleiding.

Celebi, balen! Ontzettend jammer dat het dan niet voldoet. Hopelijk kan je het toch positief afronden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:33

daffodil schreef:

Ik sprak toevallig vanmiddag met mijn werkadviseur van het uwv en hij had het er over dat vandaag de allerlaatste keer was.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:44

Elinaa schreef:
daffodil schreef:

Ik sprak toevallig vanmiddag met mijn werkadviseur van het uwv en hij had het er over dat vandaag de allerlaatste keer was.

Ligt aan de opleiding :)
Voor mijn opleiding zou ik ook 4 september nog kunnen, al verwacht ik niet dat dat nodig is voor mij

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:58

Oh gelukkig dat scheelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:21

Ik ben wel echt giga blij met mijn opleiding die ik gestart ben, doe paard en gedrag bij 2moons, en wil er uiteindelijk ook echt mijn baan van gaan maken.
Echt omscholing in mijn geval, en doordat ik het stap budget heb toegewezen gekregen is dat wel een hele fijne stap om te beginnen.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:24

Romy1234 schreef:
Ik ben wel echt giga blij met mijn opleiding die ik gestart ben, doe paard en gedrag bij 2moons, en wil er uiteindelijk ook echt mijn baan van gaan maken.
Echt omscholing in mijn geval, en doordat ik het stap budget heb toegewezen gekregen is dat wel een hele fijne stap om te beginnen.

Goed te horen! Ik heb mij deze ronde daarvoor aan kunnen melden. Wil je mijn een PB sturen met wat meer bevindingen? Ik ben zwanger en ben benieuwd hoe intensief het is, en of het makkelijk is om dingen in te halen bijvoorbeeld.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 22:07

Romy1234 schreef:

Ik sta daar ook voor ingeschreven maar helaas beide keren nu niet gelukt doordat het budget op was helaas ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 23:23

xLiez schreef:
Romy1234 schreef:

Ik sta daar ook voor ingeschreven maar helaas beide keren nu niet gelukt doordat het budget op was helaas ;(

Dat is flink balen :(
Ga je de opleiding wel doen evengoed?
En alleen de basisopleiding of de gehele opleiding?

Samir schreef:
Romy1234 schreef:

Goed te horen! Ik heb mij deze ronde daarvoor aan kunnen melden. Wil je mijn een PB sturen met wat meer bevindingen? Ik ben zwanger en ben benieuwd hoe intensief het is, en of het makkelijk is om dingen in te halen bijvoorbeeld.

Pb gedaan :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 07:42

Leuk wakker worden, ik had een mail waarbij ik naar mijn stap uwv kon gaan en daarin stond dat hij voorlopig is toegekend.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:16

Ja ik kreeg die mail gisteren al, bizar snel. Had er alleen nog even niet bij stil gestaan dat ik dus over 4 weken al daadwerkelijk begin maar goed, sommige dingen doe ik wel vaker in een opwelling en dat komt altijd goed!