Eindexamens 2018/2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:30

Ik ben al een beetje begonnen, maar ik blijf het wel moeilijk vinden om echt een planning te maken... Het is gewoon zo veel, en zo snel al...ik bevries mentaal gewoon helemaal...Heb geen overzicht, weet niet hoe ik het aan moet pakken...En ook per vak weet ik niet hoe ik het moet indelen. Per dag meerdere vakken even kort doen? Of je per dag helemaal focussen op 1 vak? Ik weet gewoon niet wat ik moet doen :n -O-

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:02

Galathil schreef:
Ik ben al een beetje begonnen, maar ik blijf het wel moeilijk vinden om echt een planning te maken... Het is gewoon zo veel, en zo snel al...ik bevries mentaal gewoon helemaal...Heb geen overzicht, weet niet hoe ik het aan moet pakken...En ook per vak weet ik niet hoe ik het moet indelen. Per dag meerdere vakken even kort doen? Of je per dag helemaal focussen op 1 vak? Ik weet gewoon niet wat ik moet doen :n -O-

Ja same here.

Ik denk dat het misschien verstandig is om met een ander vak verder te gaan als het met het ene vak niet lukt?

Ik heb examenbundels besteld. Vanochtend mee bezig geweest. Wiskunde A ging gewoon poep, man man man. Dus toen was mijn motivatie weg. Toen dacht ik, dan ga ik AK doen. Maar ik heb dus geen 54 of 55e editie van de Atlas. En had geen zin om zo’n omzettabel op te zoeken en te gebruiken dus toen was mijn motivatie voor AK ook foetsie. En nu ben ik al vet lang niks aan het doen. Ik heb echt een grote schop onder mijn kont nodig. Een hele harde :o.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:17

Galathil schreef:

Ik zit ook wel een beetje met dit probleem. Leraren bij mij op school hebben aangegeven dat we een examen van vorig jaar of twee jaar geleden moeten maken en dat je dan al een heel eind bent, maar dit geloof ik toch nog niet helemaal als ik eerlijk moet zijn.
Kijk, voor engels kan ik in principe niet heel veel leren, als alleen woordjes en zinnen (Maar welke?), want dat is een kijk- en luister toets, en dat lukt nog wel gewoon prima. Maar de rest.. Biologie als voorbeeld nemende: Daar moet je gewoon 2 dikke boeken voor uit je hoofd kennen eigenlijk, maar ik ga dat nooit redden. Ik heb me altijd goed gered met biologie, tot dit jaar, want heb niet veel voldoendes gehaald voor dat vak. En ik stress hem dan ook wel het meest voor biologie :n

Incroyable

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:04

Ik stress 'm voor economie en geschiedenis. Voor eco omdat het echt heel veel is en geschiedenis omdat ik veel basis niet heb en het ook echt intens saai vind. Maar goed. Ik doe per dag 1, max 2 vakken omdat dat het best voor mij werkt. Dan kan ik er echt helemaal diep in duiken

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:09

Ik ben het meest gestresst voor eco (door al dat gedoe met de leraren..), m&o (drie boeken is gewoon zoveel) en ak omdat ik daar zoveel moet onthouden en ik veel ben vergeten van vorig jaar. Ik leer twee keer 40 minuten per dag, en dan wissel ik af in vakken. Het liefst zou ik 3 leerblokken doen maar daar heb ik de concentratie niet voor..

Pollywollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:37

Ik vind het ook wel lastig dat plannen. Zelf begin ik rond half 11/11 uur en eindig rond een uur of 5 als de motivatie er dan nog is (wel met pauzes). Biologie is echt een ramp bij mij. Bijv. gisteren, dan maak ik die opdrachten uit de examenbundel en heb ik zoveel fout waarna ik echt gefrustreerd word maar vooral teleurgesteld in mezelf ben (?). Pfff ik word er oprecht niet goed van dat al die stof niet wilt blijven hangen. :?

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:04

Samengevat is echt mijn redding bij Biologie. Verder ga ik de onderwerpen waarvan ik weet dat ik ze moeilijk vind extra oefenen met de examenbundel. Daarna gewoon een paar losse examens maken. Ik ga ook alleen wat doen voor Scheikunde, Biologie, Natuurkunde, Wiskunde B en Nederlands. De rest laat ik zeer waarschijnlijk gewoon op me af komen. :')

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:05

Ik ben nog niet begonnen, gaat allemaal even niet zo soepel hier.

Succes allemaal met leren, komt goed! Je zit niet voor niks al in het examenjaar dus jullie kunnen het allemaal. *\o/*

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:52

Maar hoe leren jullie nou voor een vak als Biologie waar je best veel voor moet kennen?

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:31

Kim_RC schreef:
Maar hoe leren jullie nou voor een vak als Biologie waar je best veel voor moet kennen?

Met Samengevat. Daarna opgaven maken. Als je alles zo'n beetje doorneemt merk je echt wel dat je het meeste al wel kent.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 00:12

Hoi! Wat heb ik lang niet van me laten horen := maar goed, ik ben er weer! Ik ben nog niet echt begonnen met leren, terwijl ik ‘m wel stres over m’n examens. :( Ik kan me gewoon niet concentreren en alles wat ik lees dringt niet tot me door, dus dan geef ik het telkens ook maar gewoon op.. IK heb wel “al” een oud examen van biologie gemaakt op school en haalde daar een 6,3 voor, maar ja als ze precies de dingen vragen die ik nog niet weet dan heeft dat ook geen zin. -O-

Ik zit vooral met Scheikunde in de knoei.. Ik snap er gewoon geen hol van. _O- Met de oude examens krijg ik al bijna niks ingevuld.. hoe leren jullie als je geen examen bundel hebt?

Wel allemaal succes met leren!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:40

Noa28 schreef:
Hoi! Wat heb ik lang niet van me laten horen := maar goed, ik ben er weer! Ik ben nog niet echt begonnen met leren, terwijl ik ‘m wel stres over m’n examens. :( Ik kan me gewoon niet concentreren en alles wat ik lees dringt niet tot me door, dus dan geef ik het telkens ook maar gewoon op.. IK heb wel “al” een oud examen van biologie gemaakt op school en haalde daar een 6,3 voor, maar ja als ze precies de dingen vragen die ik nog niet weet dan heeft dat ook geen zin. -O-

Ik zit vooral met Scheikunde in de knoei.. Ik snap er gewoon geen hol van. _O- Met de oude examens krijg ik al bijna niks ingevuld.. hoe leren jullie als je geen examen bundel hebt?

Wel allemaal succes met leren!

Ik zou proberen een examenbundel te regelen, want dat werkt écht heel fijn. Ik zou je op zich ook best wat onderwerpen willen uitleggen en met mij zeker nof wat andere bokkers, dus vraag maar raak :) Ik ben zelf zo'n iemand die zegt er niets van te snappen, zelf een 7 haalt voor het tentamen en ik had een vriendin geholpen en die had een 8,2 voor haar toets :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:53

Ik werk zonder bundels, maak examens samenvattingen en zoek wat oefeningen op op internet!

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:05

Ik zou ook proberen een examenbundel te regelen. Vooral het op onderwerp kunnen oefenen vind ik erg fijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:18

Hoi allemaal! Ik zag dit topic voorbij komen en las de groeiende stress en ik denk, ik zal toch even reageren met een paar tips.

Allereerst: you'll do fine :D echt. Ook al lijkt het nu niet zo, jullie gaan dit overleven.

Dan:

Leer als een voetbalwedstrijd. 45 min leren. 15 min. Pauze. Zet de timer en ga in de pauze ook écht wat anders doen. Broodje maken, stukje wandelen, gamen enz. Zet ook voor de pauze de timer en wees gedisciplineerd om als de timer gaat ook weer aan het werk te gaan.

Qua planning: deel de stof op in stukjes en leer iedere dag een beetje. Herhaal na 3 dagen alle stof.

Zorg voor voldoende onstpanning en rust. Het is echtwel ok om een keer tot 11 uur te slapen.

Oefen examens. Want dit leert je de vraagstructuur te begrijpen en dat is al 75% van het antwoord.

Ga lekker feesten met Koningsdag :)F

Doe de dag van het examen niets meer aan dat vak. Dat geeft alleen maar stress, dan onthoud je toch niets en als je dan nog moet leren voor dat vak ben je te laat begonnen.

Tijdens het examen: neem zure snoepjes mee. Verlies je je concentratie eet zo'n snoepje en je bent weer helemaal bij.

Na het examen: ga niet als een dolle de antwoorden opzoeken. It's a done deal. Je kunt er niks meer aan doen en het brengt alleen maar stress. De normering is nog niet bekend en niks is zo naar als met een k*tgevoel rondlopen omdat je denk dat je een onvoldoende hebt, terwijl dat met de gestelde normering niet zo is.

Ik ben docent KUA, dus als je daar vragen over hebt mag je die gerust per pb stellen.

Succes allemaal! *\%/*

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:48

Wat is KUA :) ?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:52

Kunst Algemeen. Vroeger heette dat ckv2, tegenwoordig KUA. Kunstgeschiedenis is het eigenlijk :+

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:53

Wij hebben nog wel ckv! Kunstgeschiedenis daarentegen bij tekenen. Heb het allebei gehad :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:58

Er zijn drie "stijlen" inderdaad. Ckv, KUA en tehatex. Volgens mij alledrie ook nog met passend examen. Heb jij een schriftelijk examen (gedaan) voor ckv?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:04

Jongens ik moet beginnen maar ik ben sudoku aan het spelen en kan niet stoppen voordat ik het opgelost heb :+

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:19

Nee! Geen examens gedaan. Heb tekenen begin dit jaar laten vallen omdat het kunstgeschiedenisdeel te tijdrovend werd, en ik het niet nodig heb voor mijn studie volgend jaar. Bij tekenen zijn er zowel SE's in de vorm van tekeningen en schriftelijke toetsen, en een CE.
Ckv hebben wij 2 jaar gehad, en hebben we vorige jaar afgesloten, dat waren enkel handelingsdelen.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 01:49

Pfoe ik hoor nou iedereen zeggen over dat leren - pauze - leren maar waar haal je in vredesnaam die motivatie vandaan :?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:37

goed aan het grote doel denken, het hele jaar overdoen omdat je je nu niet kan motiveren is wel erg zonde

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:57

Noa28 schreef:
Pfoe ik hoor nou iedereen zeggen over dat leren - pauze - leren maar waar haal je in vredesnaam die motivatie vandaan :?

Omdat ik weet dat ik minimaal 8 mentalbreakdowns zal krijgen als ik het gevoel heb niet goed genoeg voorbereid te hebben. Door te leren weet ik dat ik dit van verminderen tot een acceptabele 4 mental breakdowns :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:14

Ik hoor jullie allemaal ober leren. Maar ik heb een beta pakket en ben eigenlijk alleen maar aan het oefenen, dat is veel minder erg :)