Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:54

Ik ben het jaar goed begonnen door een leerling er uit te sturen. :=
Mevrouw had bedacht dat ze in de brugklas ook de eerste geschiedenis les van het nieuwe jaar eruit was gestuurd.
Vervolgens ging ze zoveel lawaai maken dat ik graag voldeed aan haar wens om eruit gestuurd te worden. :D

|o

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:58

Goof schreef:
Die opmerkingen blijven je toch altijd bij he :D
Zo leuk.

Leuke opdracht in een klas Miekelien. Zat er ook een doel achter of kwam het toevallig ter sprake en ben je er op ingespeeld?

Ik was me net aan t bedenken wat ik nog in het laatste stuk van de les kon doen omdat de klas super oplette en alles snel begreep (dus veel sneller door m'n planning heen..) en op dat moment hoorde ik de alom bekende 'doe zelf eens normaal' discussie. In deze klas is respect voor elkaar en omgangsvormen nog een lastig punt, dus bewust op ingespeeld in dit geval.

Naar zijn die SdaphneS.. Die zou ik toch goed laten voelen dat t zo niet werkt! Heb er vorig jaar ook een gehad, die mocht van mij niet naar de wc tijdens de les en heeft net zo lang zitten klieren tot ik m eruit zou sturen..

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:02

Miekelien schreef:
Goof schreef:
Die opmerkingen blijven je toch altijd bij he :D
Zo leuk.

Leuke opdracht in een klas Miekelien. Zat er ook een doel achter of kwam het toevallig ter sprake en ben je er op ingespeeld?

Ik was me net aan t bedenken wat ik nog in het laatste stuk van de les kon doen omdat de klas super oplette en alles snel begreep (dus veel sneller door m'n planning heen..) en op dat moment hoorde ik de alom bekende 'doe zelf eens normaal' discussie. In deze klas is respect voor elkaar en omgangsvormen nog een lastig punt, dus bewust op ingespeeld in dit geval.

Naar zijn die SdaphneS.. Die zou ik toch goed laten voelen dat t zo niet werkt! Heb er vorig jaar ook een gehad, die mocht van mij niet naar de wc tijdens de les en heeft net zo lang zitten klieren tot ik m eruit zou sturen..

Helaas doet ze het vaker. Ik heb nu een gesprek met mentor aangevraagd.
Ze ''heeft'' volgens ons waarschijnlijk, positieve faalangst, is super slim, maar doet niks en praat heel negatief over zichzelf.
Super lastig om mee om te gaan!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:03

marleen_88 schreef:
Picassox: zorg voor interessante informatie overbrenging, wissel het af met film/afbeeldingen en iets waar de leerlingen actief aan mee kunnen doen. Iets van een discussie/debat doet het volgens mij altijd erg goed op het VMBO.

Dankje, is inderdaad een goede! :)

Ik heb al wel verschillende werk- en spelvormen en YouTube filmpjes erin verwerkt. Daarnaast maak ik bij elke les een stencil, zodat ze iedere les ook echt iets kunnen doen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:12

Klinkt goed Picassox :j

Wij hadden net zorgoverleg, waar een collega die er sinds gisteren is bij zat. Volgens mij schrok ze zich het leplasurus van wat er allemaal is besproken :=

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:59

Een onzeker lief meisje kwam vandaag een heel klein briefje en een pen op mijn bureau brengen. 'Wil Juf misschien iets positiefs over mij op dit briefje schrijven?' Ik vroeg haar wat daar de reden voor was. 'Nou,' zei het meisje, 'ik ben vaak verdrietig, en ik doe allemaal briefjes met iets leuks over mij in een grote pot. En als ik verdrietig ben, kan ik die lezen.'

Vond ik een heel mooi en aandoenlijk gebaar. Meisje is inderdaad erg onzeker over haarzelf en piekert heel veel. Heb er een prachtig briefje van gemaakt, ze straalde!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:18

Aah, wat lief!
Wat goed dat ze daar zo mee bezig is zeg!

Iemand ook het programma de school gekeken vanavond?
Ik had er meer van verwacht, het werd mij iets teveel problematiek.
Het geeft denk ik wel goed weer hoe een school omgaat met bepaalde gevallen.
Mijn vriend vroeg: 'is dit een speciale school?'
Ik heb hem maar uitgelegd dat het een doorsnee middelbare school was. Vond die maar vreemd. :=

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:07

:j heb gekeken en ook de liveshow daarna via de website.

Denk dat ze juist de problematiek in beeld willen brengen, omdat dat meer aanspreekt bij het grote publiek. Ze zijn volgens mij ook wel met de twee grootste probleemgevallen begonnen. :=

Er komt wel ineens veel respect voor docenten van mensen buiten het onderwijs binnen via twitter. Denk dat veel mensen ook niet beseffen wat het in kan houden om in het onderwijs te werken. Die zien een docent wellicht toch meer als alleen vakdocent die vaak saai en niet zó betrokken is.

Vond mevr. Geerstma(?) persoonlijk ook wel weer heel erg ver gaan. Geven jullie je privénummer bijvoorbeeld aan leerlingen?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:09

Ik zou niet zo snel mijn privénummer geven. Hebben ouders ook niet.
Heb een schoolmail en ben overdag op school bereikbaar.

Dan heb ik groep 1-2, maar ik denk dat ik dat ook niet zou willen bij een andere leeftijd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:18

Avalon wat onwijs mooi van dat meisje. En wat slim ook.

Heb het programma niet gezien, wil het nog eel terugkijken. Ben benieuwd.

Ik geef ab-so-luut geen privegegevens aan leerlingen. Ik houd werk en prive graag gescheiden.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:55

Ik zat ook raar te kijken toen ze vertelden dat ze die Frans docent even ging bellen.
Zelf zou ik mijn privé gegevens ook niet delen met leerlingen.
Denk dat het wel een goed beeld laat zien van het werk wat 'we' doen.
Vriendje was echt verbaasd dat die jongen niets meer wilde doen en al die gesprekken tussen al die mensen die hem wilden helpen. 'Wat een werk heb je aan zo'n leerling ja'. :')

Mijn lesjes voor morgen en donderdag zijn alweer gemaakt en nu lekker niksen. :D
Morgen moet ik direct uit school naar mijn andere baan, dus bereidt ik op dinsdag meestal de lessen voor woensdag en donderdag voor.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:34

Ik lees al een poosje mee, heb me ooit wel voorgesteld maar ik reageer bijna nooit :P

Maar ik heb ook gekeken gisteren :) Ik denk inderdaad dat mensen op deze manier doorkrijgen hoe het echt werkt :)

Ik geef trouwens ook mijn telefoonnummer niet hoor. Maar wie weet belde ze wel naar de schooltelefoon? Ik denk het niet hoor, maar het zou kunnen.....

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:08

Ik heb het niet gekeken, zal het eens terug kijken op uitzending gemist ofzo.
Die vraag over 'speciale school' stelt mijn moeder ook wel eens over waar ik les geef :=

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:02

Ik ga het ook maar even terug zien denk ik, gister avond heerlijk even paard gereden :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:19

AnnemiekvM schreef:
Ik zou niet zo snel mijn privénummer geven. Hebben ouders ook niet.
Heb een schoolmail en ben overdag op school bereikbaar.

Dan heb ik groep 1-2, maar ik denk dat ik dat ook niet zou willen bij een andere leeftijd.

Op mijn school is het heel normaal dat je je mentorkinderen in een whatsapp groep hebt, of een speciale fb groep of twitter. Maar groep 1/2, dat is natuurlijk echt heel anders dan een middelbare school.

Meh ik heb 2 weken mijn kop in het zand gestoken maar ik ben nu weer begonnen. Motivatieloos, ik ben nog steeds moe en mijn tentamens komen er aan...STRESS! :=

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:35

Goedemorgen!

Ik werd door iemand in een huiskamer (endurance) getipt over dit topic, echt superleuk! Ik zal me even voorstellen. Kristel, 33, sinds een jaar of 6 werkzaam op een creatief MBO, docent Engels en dol op mijn werk. Ik ben ook stagebegeleider en zit in een team waarbij we bijzondere behoeften van leerlingen bespreken, dit kan variëren van faalangst tot problemen in de thuissituatie/verslaving, etc. Mijn leerlingen zitten in de leeftijdscategorie 16-24 en zijn allemaal heel creatief, de meeste leerlingen gaan doorstuderen aan een kunstacademie o.i.d. Extreem gemotiveerd en geen ordeproblematiek of andere nare dingen. :) Ohja, ik heb ook nog 3 mentorgroepen die ik vooral coach bij het projectmatig werken.

Mag ik meekletsen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:38

He nog een docent Engels :D
Welkom!

Lieveli, dat betekent dat jouw leerlingen wel jouw nummer hebben?
Ik wens ze ook niet in een whatsappgroep te hebben, facebook kan ik nog inkomen, maar dan een nieuw aangemaakte en niet mijn privepagina.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:42

Nee, want ik ben stagaire... Maar ik vind het an sich een prima idee, ik denk dat ik er wel voor open sta om het op dezelfde manier te doen. Ik heb mijn fb onder een valse naam, ik vind het al vervelend genoeg dat leerlingen weten waar ik woon. En dat weten ze dan alleen nog maar omdat ze toevallig bij de coffeeshop komen waar ik boven woon. Maar ik vertrouw ze denk ik wel met mijn nummer.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 08-01-14 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Hoi!

Mijn leerlingen krijgen mijn nummer wel alleen ben ik nog nooit gebeld, aan het begin van het jaar een keer toen we op excursie gingen en er extreme vertraging was zodat die leerlingen de aansluiting met de trein zouden missen (bijna alle leerlingen moeten reizen, sommige wel tot 2 uur per enkele reis). Eerder wilde ik ook niet dat ze mijn nummer hadden maar nu maakt het me niet zoveel uit. Ze weten ook dat het alleen voor nood is.

kristelhans

Ik kom mijn leerlingen regelmatig in de kroeg tegen.. :') Gênanter voor hen dan voor mij. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:50

Oh dat is hier andersom... Ik ben echt een heel ander type thuis dan op school :') Gelukkig geef ik geen les in mijn woonplaats, anders was ik vast nog vaker leerlingen tegen gekomen :=

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:17

Ik woon in dezelfde plaats als waar ik werk, dus ik kom ze regelmatig tegen. Heb dan ook buurmeisjes in de klas en kom regelmatig leerlingen tegen op stal bij mijn verzorgpaard. Maar ik vertel ze altijd dat ik buiten school veel gezelliger ben, zijn ze ook altijd met me eens.
Mijn mentorklas heeft mijn 06-nummer voor noodgevallen, en daar gebruiken ze het ook keurig netjes voor. Maar voordat een brugklas hun mentor durft te bellen moet er ook wel heel veel gebeuren.

Welkom Kristel! Klinkt als een leuke opleiding waar je zit!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:23

Oh, leerlingen op stal, dat is wel apart! Alhoewel, een meisje bij mij op stal is bevriend met een leerling en haar zusje zit hier ook..dus zo gek is het ook weer niet.. hihi.. En inderdaad, dit is ECHT een hele leuke school! Er heerst hier echt 'schoolspirit', beetje Amerikaans bijna haha, superleuk! Heb ook veel zin in de open dagen aan het einde van de maand. :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:00

:wave: Kristel!

Ergens zou ik dat toch wel raar vinden als er een leerling tussen mijn stalgenootjes zit, maar goed er is niks uitgesloten natuurlijk. Heb stalgenootjes die op dezelfde school zitten als waar ik straks mijn stage doe. Zelf kende ik ook leraren buiten schooltijd om, doordat mijn vader hun collega was en een aantal nog wel bij ons over de vloer kwamen. Zit je gezellig een biertje te drinken met je leraar of lerares :D

Ik zie op twitter / facebook ook wel accounts van 'mevrouw' of 'meneer' huppeldepup speciaal voor leerlingen. Dat zou ik ook wel doen, handig om informatie te delen, maar leerlingen die mijn privé-account toe zouden willen voegen op facebook zou ik weigeren. Nou ja, als het geen stalgenootje is dan. Daar gaan we al... :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:05

Mijn studenten hebben wel mijn nummer, maar goed, dat is in het volwassenenonderwijs toch wel een beetje anders. Ze weten ook dat ze mij kunnen appen met vragen. Doen ze bijna nooit. En ze melden zich ook vaak direct bij mij af voor de les, dat is bij ons op school geen probleem.