Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:25

oja dat was het! Ik raak soms in de war, komen zoveel verschillende dingen voorbij ;)

Weet jij toevallig tot in hoeverre je je eigen inkoop kunt bepalen als franchiser?

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:29

Klein webdesignbedrijf met welgeteld 1 klant. Ook bepaald niet de intentie groot te worden, meer een soort hobby die zichzelf en andere hobby's betaald.

Aangezien mijn vriendin Nederlands gestudeerd heeft, ik ICT, hebben we ons specifiek gericht op de optimalisatie voor zoekmachines - zowel qua inhoud als qua technische kant. Dus correcte teksten welke goed opgepakt worden door oa. google.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:33

joyce2 schreef:
Weet jij toevallig tot in hoeverre je je eigen inkoop kunt bepalen als franchiser?

Volgens mij in beperkte mate. Maar ik zag onlangs wel een Discus die een merk KVV (hondenvoeding) verkoopt die ik tot nu toe alleen in webwinkels tegenkwam. Dus óf hij gaat z'n boekje te buiten, óf hij heeft wel die vrijheid :D

joyce2

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:42

Hmm, misschien moet ik gewoon even afwachten wat er uit de aanvragen komt. Aan de ene kant zouden we liever iets starten onder een eigen naam, aan de anderen kant is franchise toch wel veiliger...

Aaargh, ik wil al zo graag iets beginnen, want het kan nog zo'n tijd duren voordat we daadwerkelijk voor onszelf kunnen beginnen! Lijkt me ook super leuk om iets van een webshop op te zetten, met allemaal halsbanden/lijnen voor katten, honden en eventueel met mooie halsters ed voor paarden.

K had ook weer een hele tijd na zitten denken om toch een webshop met lingerie te beginnen voor hele kleine en grote maten, maar dat is nu definitief van de baan. Ik wil bij kleding en vooral bij lingerie altijd passen en voelen, daarom bestel ik zelf nooit echt wat online, dus kan mijn klanten ook niet overhalen dat wel te doen ;) en ik vind bij lingerie het advies ontzettend belangrijk, eigenlijk wel het allerbelangrijkste en dat lukt gewoon niet via internet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:46

Waarom zou je franchise willen doen?
Heb je énig idee hoeveel geld je daarvoor betaald?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:55

Nee, dat moeten we nog uitzoeken!
Eventueel franchise omdat je dan onder een "bekende" naam zit en dat trekt naar mijn idee sneller klanten, het voelt al vertrouwd voor ze en het is veiliger wbt failliet gaan en ik heb het idee (maar dat hebben we dus nog niet uitgezocht), dat het goedkoper is met opstarten.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:06

joyce2 schreef:
Hmm, misschien moet ik gewoon even afwachten wat er uit de aanvragen komt. Aan de ene kant zouden we liever iets starten onder een eigen naam, aan de anderen kant is franchise toch wel veiliger...

Aaargh, ik wil al zo graag iets beginnen, want het kan nog zo'n tijd duren voordat we daadwerkelijk voor onszelf kunnen beginnen! Lijkt me ook super leuk om iets van een webshop op te zetten, met allemaal halsbanden/lijnen voor katten, honden en eventueel met mooie halsters ed voor paarden.

Franchise geeft mijns inziens net zo goed zorgen hoor. Je koopt dan wel onder een bepaalde naam in, maar je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je handelen. Als het misgaat, staat de franchisegever echt niet met een hand geld klaar om je uit de brand te helpen. Sterker nog, je betaalt als franchisenemer de franchisegever om zijn naam te mogen voeren.

Daarbij vraag ik me af waarom men zo nodig 'eigen baas' wil zijn, met alle zorgen van dien? Soms kan je beter voor een baas werken dan 's nachts wakker te liggen door je eigen bedrijf...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:10

Dat is ook een van de moeilijkste keuzes bij het voor jezelf beginnen, je geeft je zekerheden op, maar als het slaagt, is het wel super gaaf!! Dat geeft zoveel voldoening!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:12

Ik snap het wel hoor, maar ik denk dat het 'eigen baas' zijn misschien wel eens wat geromantiseerd wordt...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:19

Niet door mij... Mijn vader heeft een eigen bedrijf, al zolang als ik me kan herinneren en ik draai nu een filiaal van een kleine "keten", waar ik heel hard voor moet werken. Alleen daar zie ik soms dingen die ik anders zou doen, of die ik anders aan zou willen pakken, maar dat kan niet, omdat het niet mijn eigen winkel is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:59

dorothea schreef:
Ik snap het wel hoor, maar ik denk dat het 'eigen baas' zijn misschien wel eens wat geromantiseerd wordt...

Nou en of, ik kan nu gemakkelijk ziek zijn, vrij nemen, op vakantie gaan en mijn werkdag afsluiten aan het einde van de dag...
En het is nog best een leuke baan ook :=

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:07

Precies, en voor mij gaat het werk gewoon van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat door. :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:49

Ik kan niet ziek zijn (alleen als ik echt niet uit bed kan komen, kan ik aan de bel trekken), kan niet zomaar vrij nemen en ik word regelmatig gebeld op mijn vrije dagen en soms moet ik ook gewoon op komen draven op dagen dat ik al vrij had genomen.

Gelukkig heb ik sinds kort een nieuwe collega, dus nu kan bovenstaande wat makkelijker en word ik eigenlijk ook niet meer gebeld op vrije dagen, heerlijk! Maar goed, mag niet klagen, want mn baan is leuk en ik wou zelf leidinggevende worden ;)

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:21

Mist schreef:
Ziektekosten zoals iedereen, met tandartsverz. kost geloof ik 120euro per mnd.
Arbeidsongeschiktheids verz. kost me ongeveer 450euro per mnd. Ik heb wel de Rolls Royce onder de AOV's omdat ik toch veel risico loop een ongeluk te krijgen of ziek te worden op mijn werk, en ik wil geen aangepast werk gaan doen :-) als mij iets overkomt dan kunnen ze me geen plantsoentjes laten schoffelen of als typiste achter een computer zetten. Pensioenvoorziening doe ik niet aan, hoewel ik wel doteer aan de FOR, de rest stop ik in mijn huis.

Dat is inderdaad een flink bedrag. Ik neem aan dat jij een risicovol beroep uitoefend?
Voor mensen die gekozen hebben voor een 'kantoor/adviesfunctie' hoeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering helemaal zo duur niet te zijn. Startende ondernemers die wel een risicovol beroep uitoefenen adviseer ik vaak een vaste-lasten-verzekering af te sluiten. Je vaste lasten die je maandelijks maakt en een deel van je variabele lasten worden uitgekeerd wanneer je arbeidsongeschikt wordt. Ook deze verzekeringspremie is best wel te doen, ook voor een starter.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:47

Cerize schreef:
Mist schreef:
Ziektekosten zoals iedereen, met tandartsverz. kost geloof ik 120euro per mnd.
Arbeidsongeschiktheids verz. kost me ongeveer 450euro per mnd. Ik heb wel de Rolls Royce onder de AOV's omdat ik toch veel risico loop een ongeluk te krijgen of ziek te worden op mijn werk, en ik wil geen aangepast werk gaan doen :-) als mij iets overkomt dan kunnen ze me geen plantsoentjes laten schoffelen of als typiste achter een computer zetten. Pensioenvoorziening doe ik niet aan, hoewel ik wel doteer aan de FOR, de rest stop ik in mijn huis.

Dat is inderdaad een flink bedrag. Ik neem aan dat jij een risicovol beroep uitoefend?
Voor mensen die gekozen hebben voor een 'kantoor/adviesfunctie' hoeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering helemaal zo duur niet te zijn. Startende ondernemers die wel een risicovol beroep uitoefenen adviseer ik vaak een vaste-lasten-verzekering af te sluiten. Je vaste lasten die je maandelijks maakt en een deel van je variabele lasten worden uitgekeerd wanneer je arbeidsongeschikt wordt. Ook deze verzekeringspremie is best wel te doen, ook voor een starter.

Ik sta niet te kijken van een bedrag van 450,00 p/mnd. Wij (mijn man & ik) hebben een schoonmaakbedrijf/glazenwasserij en als het gaat om werken op hoogte vliegen er bedrag van 650,00 (1e jaar, dan oplopend) tot 1100,00 per maand om je oren voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ben dus nog stees zoekende en als iemand tips heeft over een goede maatschappij, met eerlijke voorwaarde en een schappelijk tarief hoor ik dit graag. (ons personeel is overigens wel al verzekerd)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:49

Mijn god...op die manier is het toch niet meer te doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:54

Ik ken genoeg mensen met een 1 mans bedrijf die geen arbeidsongeschiktsheids verzekering hebben. Pas als ze personeel gaan krijgen, dus zo gaan groeien dat de inkomsten het gaan toestaan, gaan ze verzekeren en het klopt wat je zegt. 1000 euro is niets....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:04

Klopt russel, tot ik een verzekering heb gevonden welke goed bij ons past spaar ik een groot bedrag in de maand. Afgelopen winter heeft mijn man een burn-out gehad een moest noodgedwongen na 2 mnd. weer aan het werk, waardoor het een lang sleepend probleem gaat worden. (gelukkig hebben wij fijne collega bedrijven die een aantal werkzaamheden overnemen, maar dat geeft weer een extra belasting voor mij om alle controles uit te voeren, personeel aan het werk te houden, geen baas, geen controle, geen arbeid helaas maar waar.)

Maar ik ben er wel achter dat niet goed, of onvolledig verzekeren gelijk staat aan niet verzekeren. Dus bij ons is het nu; omstandigheden goed, werk je uit de naad, en goed sparen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:04

Dus ik hoop op de gouden tips van iemand uit de verzekeringsbranche.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:06

Daarom denk ik ook om 1 dag in de week nog ergens in loondienst te gaan...

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:47

Ik zal eens even gaan bijlezen hier ;)
Ben 2 weekjes op vakantie geweest in Italië, dus vandaar niet meer gereageerd ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:17

Wie spaart er voor z,n pensioen, dus die helemaal voor zich zelf werken?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:17

Sjonge, hoe weet dat wat je wilt beginnen, ook echt iets voor jou is? Ik vind zoveel dingen leuk en wil zo graag ergens aan beginnen, dat ik eigenlijk niet echt kan kiezen!

Aan de ene kant vind ik lingerie geweldig, maar het is best lastig je hoofd boven water te houden, omdat er al zoveel aan word geboden en we nu in een tijd zitten waarop mensen ook op lingerie besparen (ze bezuinigen niet zozeer op luxe, maar kopen dan gewoon minder setjes of een setje van een goedkopere lijn) en ze gaan het liefst naar een zaak die ze al kennen. Wat dat betreft zit ik nu goed, werk voor een baas en heb wel een beetje het idee van een eigen zaak, heb mijn eigen vaste klantjes, maar er zijn zoveel dingen die ik anders zou willen doen...

Aan de andere kant ben ik al mijn hele leven gek met beesten, heb ik ook een dierenopleiding (naja, paardenopleiding) gevolgd en ik roep eigenlijk al heel lang, als ik ooit een baan kan krijgen die met dieren te maken heeft en ook nog eens normaal betaald, dan ga ik dat doen! Vandaar ook het idee van een dierenwinkel, samen met die vriendin.

Maarja, gezien ik me afvraag of ik/we een echte winkel financieel wel voor elkaar gaan krijgen, is het dan niet handiger om eerst iets kleins te starten zoals een webwinkeltje? En als dat goed loopt, uitbreiden naar een echte winkel? Dan heb ik zowieso nog wel mijn vaste baan met alle zekerheden, maar kan ik daarnaast eens kijken hoe het bevalt om mn eigen ding te doen...

Tsjee, k vind het maar lastig hoor! Tips?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:23

Het moet echt je ding zijn,ik riep jaren geleden er komt een dag en dan ga ik mezelf genezen.Niemand kon iets voor me doen,het is me gelukt.Ik ben gaan lezen en gaan leren, en van daar uit is mijn praktijk ontstaan.Ik geef ook workshops en zo.Ik zag veel mensen worstelen met onbegrepen klachten,en dacht ik wil die mensen gaan helpen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:36

Dat is grappig, zo is mijn praktijk ooit ook ontstaan. Alleen ik was zelf niet diegene die ziek was. Maar het "praktijkvoeren", m.a.w. de ondernemer zijn, dat vond ik een stuk moeilijker dan de opleiding doen. Dat "ondernemer zijn" heb ik dus echt moeten leren.

Ik zoek zelf ook nog naar een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dus als mensen daar een tip voor hebben, heel graag.

NB en ja, ik ga wel voor m'n pensioen sparen, maar niet "in" een pensioen. Ik ga gewoon geld aan de kant leggen.