Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Buenootje

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:48

Ik breek ook even in.
Een kleine schets van mij. Nederlandse vrouw, getrouwd, vijf kinderen 33 jaar en in Nederland afgestudeerd Sociaal Pedagogisch medewerkster. Daarna gewerkt bij een zorgboerderij en een school voor kinderen met een zware beperking.
Kinderen gekregen en in Belgie gaan wonen om erachter te komen dat geen enkele opleiding gelijkgesteld is.

Zo zelf gaan zoeken naar werk. Ik ben momenteel 11 jaar tekstschrijfster van beroep en doe dit thuis en freelance maar ben het eerlijk gezegd moe. Moe om thuis te zitten en het sociale aspect van buitenshuis te werken te moeten missen.

Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een aantal opties.
1: Hier naar het volwassenonderwijs gaan en 2 jaar voltijds studeren om een diploma te behalen. Ik zou niet meer de zorg in kunnen/willen vanwege problemen met mijn schouder en rug maar zou dan de keuze krijgen door de VDAB (CWI) om Secretaresse of Administratie te doen.
Voordeel: Opleiding wordt betaald, na stage direct kans op werk en een diploma.
Nadeel: 2 jaar school dus minder inkomsten (zou mijn teksten schrijven nog even kunnen volhouden maar uiteraard minder)

2: Solliciteren beneden mijn niveau in de hoop dat ik aangenomen word in een baan die mij ligt. Heb nu vijf sollicitaties verzonden 3 in de verkoop, 1 in een reclameburea (teksten schrijven) en 1 als onderhoudsmedewerkster/poetsvrouw bij een zwembad.

Nu twijfel ik echter wat nu slim is. De jongste gaat nog niet naar school. Pas in februari maar ik heb oppas voor die paar maanden kunnen regelen. Moet ik nog even tanden bijten en daarna pas aan het werk gaan of in september een van de opleidingen starten en mijn toekomst wat verder bepalen?
Het is natuurlijk ook wel zo dat ik al jaren vrij ben geweest in mijn werkuren en het toch zeker een aanpassing zal zijn...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:57

Buenootje schreef:
Ik breek ook even in.
Een kleine schets van mij. Nederlandse vrouw, getrouwd, vijf kinderen 33 jaar en in Nederland afgestudeerd Sociaal Pedagogisch medewerkster. Daarna gewerkt bij een zorgboerderij en een school voor kinderen met een zware beperking.
Kinderen gekregen en in Belgie gaan wonen om erachter te komen dat geen enkele opleiding gelijkgesteld is.

Zo zelf gaan zoeken naar werk. Ik ben momenteel 11 jaar tekstschrijfster van beroep en doe dit thuis en freelance maar ben het eerlijk gezegd moe. Moe om thuis te zitten en het sociale aspect van buitenshuis te werken te moeten missen.

Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een aantal opties.
1: Hier naar het volwassenonderwijs gaan en 2 jaar voltijds studeren om een diploma te behalen. Ik zou niet meer de zorg in kunnen/willen vanwege problemen met mijn schouder en rug maar zou dan de keuze krijgen door de VDAB (CWI) om Secretaresse of Administratie te doen.
Voordeel: Opleiding wordt betaald, na stage direct kans op werk en een diploma.
Nadeel: 2 jaar school dus minder inkomsten (zou mijn teksten schrijven nog even kunnen volhouden maar uiteraard minder)

2: Solliciteren beneden mijn niveau in de hoop dat ik aangenomen word in een baan die mij ligt. Heb nu vijf sollicitaties verzonden 3 in de verkoop, 1 in een reclameburea (teksten schrijven) en 1 als onderhoudsmedewerkster/poetsvrouw bij een zwembad.

Nu twijfel ik echter wat nu slim is. De jongste gaat nog niet naar school. Pas in februari maar ik heb oppas voor die paar maanden kunnen regelen. Moet ik nog even tanden bijten en daarna pas aan het werk gaan of in september een van de opleidingen starten en mijn toekomst wat verder bepalen?
Het is natuurlijk ook wel zo dat ik al jaren vrij ben geweest in mijn werkuren en het toch zeker een aanpassing zal zijn...

Wat is een baan die je jezelf voor de komende jaren ziet uitvoeren?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:58

Ik kan me hier afmelden als werkzoekende. Heb gister mijn contract mogen tekenen. Ik zal hier nog wel meelezen en wellicht dat ik nog tips heb.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:03

@kimberly1995 super gefeliciteerd!!
Ik heb werkelijk geen idee. Ik wilde altijd in de paarden werken (wie niet) maar na dit jaren te hebben gedaan was het genoeg. Ik had er geen hobby meer aan.

Mijn droom? Zelf pony's hebben en daar lessen/kampen mee geven voor minderbedeelden en ook voor kinderen/volwassenen met een beperking. Maja dat is een droom, misschien ooit want manlief heeft dezelfde droom.

Werk is iets anders. Ik ben goed met de pc, doe dit ook graag en ik schrijf graag maar ik ben vooral graag creatief. Ja een baan als secretaresse kan leuk zijn dan natuurlijk. In ieder geval iets waar ik ook zelfstandigheid in kan leggen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:08

Buenootje schreef:
@kimberly1995 super gefeliciteerd!!
Ik heb werkelijk geen idee. Ik wilde altijd in de paarden werken (wie niet) maar na dit jaren te hebben gedaan was het genoeg. Ik had er geen hobby meer aan.

Mijn droom? Zelf pony's hebben en daar lessen/kampen mee geven voor minderbedeelden en ook voor kinderen/volwassenen met een beperking. Maja dat is een droom, misschien ooit want manlief heeft dezelfde droom.

Werk is iets anders. Ik ben goed met de pc, doe dit ook graag en ik schrijf graag maar ik ben vooral graag creatief. Ja een baan als secretaresse kan leuk zijn dan natuurlijk. In ieder geval iets waar ik ook zelfstandigheid in kan leggen.

En een opleiding doen soortgelijk aan wat je in Nederland hebt gedaan? Of zie je dat qua werktoekomst niet zitten? Wellicht in deeltijd?

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:25

Die ben ik 3 jaar geleden hier begonnen en heb ik het eerste semester van behaald. Echter, er is weinig werk in momenteel en ik zou nog 4 semesters moeten. Dan zou ik 35 zijn en ik weet niet hoe mijn schouder er dan aan toe is helaas...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:28

Buenootje: de VDAB-opleidingen zijn zeker goed en zeker erkend.
Voordeel is dat deze gelijklopen met de schooluren dus als je kindjes naar school gaan zou jij naar school kunnen gaan.

Maar wees er zeker van dat het te combineren valt, want je hebt 's avonds ook nog huiswerk ed.
Bel zeker ook eens naar je lokale VDAB-kantoor om na te vragen of je wel/ niet recht op uitkering hebt.
Als je aangeeft een opleiding te gaan willen volgen is dat wss een positief iets.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:21

Ja dat weet ik, ze hebben mij dit dan ook aangeboden omdat ik niet uitkeringsgerechtigd ben. Ik zou de opleiding dan gratis kunnen doen en inderdaad nog 2 jaar "thuis" zijn voor de kids wat ook zwaar meeweegt natuurlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:45

Mag duidelijk zijn dat ik nog steeds niks opgeschoten ben dankzij UWV terwijl ik eigenlijk nu per 1 augustus al had kunnen beginnen met de proefplaatsing. |o 8)7 -:(-

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:21

Dat is mooi klote! Maar nu met die vakantieperiode lijkt alles trager te gaan....zo zitten wij nu ook met een probleem (haleluja heb ik gespaard). Man is door knieprobleem in de ziektewet gekomen begin juni...het is nu 1 augustus en aangezien zijn baas 2 maanden op vakantie is er geen handtekening heeft gezet is er nog geen uitbetaling ziekteuitkering geweest.....dit zal zeker nog 2 weken duren....en spaargeld raakt op.

Snap jouw frustratie dus zeker weten en ik hoop dat het toch allemaal wat mag gaan opschieten voor jou.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:01

Dat is ook keihard balen is er dan niet iets tijdelijks te regelen of een plaatsvervanger die mag tekenen. Voorlopige ziektewetuitkering of iets via gemeente.

Heb ook berichtje naar UWV gestuurd, maar verwacht heel eerlijk gezegd geen reactie voor 16.00 uur, maar pas op het allerlaatste moment en daarna is er niemand meer. Ze zijn heel handig daar.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:09

Nope, Voorzorg is dat al 2 weken aan het vragen. Man heeft net zelfs boos zijn baas op vakantie gebeld maar die zegt jah...wacht maar kom maandag terug en dan zal ik wel even kijken :(

Ken dat ja, altijd als laatste op vrijdag namiddag en dan kan je jezelf daar lekker het hele weekend druk over maken....

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:54

Wat een nare situatie bueno.!

Ik werd net gebeld door jahwel.. een uitzendbureau voor een callcenter.

Ja maar dit is echt wel een uitdagende functie want je moet een cursus doen om dingen te verkopen! zeg die vrouw ook nog.
Ik zeg nou het is gewoon een callcenter functie in een leuk jasje. En dan is het speciaal dat je een papier moet halen om dingen te verkopen?!

Arggh.!

-even voor de duidelijkheid ik wil NIET werken in een callcenter- :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:18

Ik heb besloten om het verkopen van een bekend energielabel niet te doen, met dank aan de info van Dungen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:04

Buenootje schreef:
Ja dat weet ik, ze hebben mij dit dan ook aangeboden omdat ik niet uitkeringsgerechtigd ben. Ik zou de opleiding dan gratis kunnen doen en inderdaad nog 2 jaar "thuis" zijn voor de kids wat ook zwaar meeweegt natuurlijk.

Hoezo niet? Je hebt toch gewoon gewerkt?
Anders doe je maar even PB hoor, ben het Belgje van dienst hier dus ken het allemaal die instanties :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:41

Nog leuker wel lezen, maar niet reageren. 8)7 :+

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:10

Dungen....dat is ook iets wat ik Pertinent niet wil ;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:19

Ik meld mij hier ook aan. Ben al een tijdje op zoek naar werk maar kan niet echt goed dingen vinden of misschien dat ik ook wel de verkeerde kant zoek.. :+

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:13

Ha, eindelijk een beetje geluk op werkgebied! Anderhalve week geleden ben ik op gesprek geweest bij een bedrijf dat mensen zocht voor hun flexpool. Vorige week werd ik gebeld dat ze me er graag bij willen hebben! :D Van de week langs het uitzendbureau om mijn inschrijving te regelen en dan kunnen ze me gaan inplannen. Het is weliswaar geen baan met vaste uren en niet het meest uitdagende werk dat er is, maar nu heb ik tenminste iets om handen. Het sluit bovendien ook nog redelijk aan bij mijn opleiding, wat in mijn geval best bijzonder is. Het gaat namelijk om een baantje in de apotheek van een bedrijf dat nieuwe geneesmiddelen test. Het lijkt me erg leuk om met eigen ogen te zien hoe het er daar aan toe gaat. Vooralsnog ben ik dus alleen maar positief. :)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:27

Super Chanen, van harte gefeliciteerd.

Ik hoop antwoorden te krijgen op mijn sollicitaties en anders begin ik 1 september aan een van de twee opleidingen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:35

Goedenavond bokkers :)

Ik heb al eens gereageerd in dit topic maar wil me toch graag aansluiten als dat mag :)

Mijn naam is Nienke, 22 jaar en woon in de provincie Groningen. Sinds juni 2014 ben ik in het bezit van mijn diploma Secretaresse. Sinds 2012 ben ik werkzaam bij een bedrijf, daar heb ik mijn opleiding gevolgd ( BBL ), helaas is er in dat bedrijf veel geautomatiseerd en loopt mijn contract in december af. Nu ben ik hard opzoek naar een nieuwe baan die bij mijn functie past, maar helaas is er net niks te vinden.... Ik solliciteer inmiddels ook al naar andere functies.

Ik zit er al weer aan te denken om een opleiding te volgen maar heb geen idee wat en wil wel graag BBL doen...

Solliciteer elke dag, open sollicitaties, maar alleen maar afwijzingen omdat er geen vacature is...

Groetjes Nienke en heb je vragen, stel ze gerust :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:41

WinSel schreef:
Goedenavond bokkers :)

Ik heb al eens gereageerd in dit topic maar wil me toch graag aansluiten als dat mag :)

Mijn naam is Nienke, 22 jaar en woon in de provincie Groningen. Sinds juni 2014 ben ik in het bezit van mijn diploma Secretaresse. Sinds 2012 ben ik werkzaam bij een bedrijf, daar heb ik mijn opleiding gevolgd ( BBL ), helaas is er in dat bedrijf veel geautomatiseerd en loopt mijn contract in december af. Nu ben ik hard opzoek naar een nieuwe baan die bij mijn functie past, maar helaas is er net niks te vinden.... Ik solliciteer inmiddels ook al naar andere functies.

Ik zit er al weer aan te denken om een opleiding te volgen maar heb geen idee wat en wil wel graag BBL doen...

Solliciteer elke dag, open sollicitaties, maar alleen maar afwijzingen omdat er geen vacature is...

Groetjes Nienke en heb je vragen, stel ze gerust :)

Detailhandel?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:23

Nadat ik die gozer gemeld heb niet met hem in zee te gaan, heb ik sindsdien radiostilte... gister geappt dat ik de naam van zijn bedrijf wil voor het invoeren van mijn werkmap. Helemaal geen reactie terug. Ga me nu ook sterk afvragen of het niet gewoon een smoes geweest is om interessant te doen.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:53

@ WinSel: Zijn er in Groningen omgeving helemaal geen vacatures voor secretareses? Ik had verwacht dat daar altijd wel werk in te vinden was. Valt dat even tegen. Vervelend hoor! Heb je al wel eens bij uitzendbureaus geinformeerd? Wellicht krijgen zij af en toe wat binnen dat aansluit bij je ervaring? ;)

Vanmorgen heb ik mijn inschrijving bij het uitzendbureau geregeld en 's middag werd ik al door het desbetreffende bedrijf gebeld of ik gelijk morgen kan beginnen. :oo Helaas gaat dat me niet lukken, dus begin ik woensdag. Ik ben erg benieuwd wat ik kan verwachten. Gelukkig ben ik niet de enige die deze week begint. Hopelijk kan ik een beetje met die persoon optrekken. :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:36

Daar ben je ook lekker mee purny..
Welkom nieuwe :)
Gefeliciteerd Chanen :)

Stomme vraag misschien maar hoe vaan word jullie cv bekeken op 1 dag op monsterboard/nationale vacaturebank etc. ?