Roulette_ schreef:Gefeliciteerd met je afstuderen dan, wat heb je gestudeerd?
Ik neem aan dat je dus solliciteert op starters-functies. Dan weet het bedrijf echt wel dat je weinig werk ervaring hebt en vinden ze dat helemaal niet erg, sterker nog, daar zijn ze juist naar op zoek, dus daar moet je je vooral niet druk over gaan maken.
Vorige maand nog zat ik in precies dezelfde situatie als jij, dus ik zal proberen uit te leggen hoe ik het aan heb gepakt.
In mijn brieven ben ik er altijd vanuit gegaan dat mijn gebrek aan werk ervaring in mijn CV te lezen is en ik heb het dus nooit genoemd. Aangezien bij starters-functies iedereen veel verse kennis heeft heb ik dat ook nooit in mijn brief gezet. Het is wel waar, maar het geld ook voor alle andere sollicitanten en het bedrijf heeft daar vast ook al aan gedacht.
Wat ik wel altijd heb gezegd in mijn brieven is wat ik geleerd heb afgelopen jaren (alleen de belangrijkste dingen) en waar ik goed in ben. In mijn geval is dat veel commissie en bestuurservaring, maar bij een vriendin van mij is dat juist heel sterk onderzoek-gerelateerd (in 1 bepaald deel van ons vakgebied), precies de dingen die ons uniek maken en die staan voor welke kant we op willen, zodat de recruiter een idee krijgt waarom hij/zij specifiek mij uit moet nodigen en niet mijn jaargenootjes.
Bedankt, ik ben afgestudeerd als diëtist. Helaas zijn er maar weinig starters-functies. De vacatures die ik nu heb gevonden zijn voornamelijk gericht op diëtisten met minimaal een jaar werkervaring. Maar gezien het feit dat mijn opleiding wel adviseerde op daarop te solliciteren wil ik dat wel goed aanpakken.
Een persoon uit het bedrijfsleven heeft mij de tip gegeven op het bedrijf te bellen n.a.v. de vacature met werkervaring, om te vragen of het zin heeft om te solliciteren zonder ervaring.
Chanen schreef:Vaak licht ik in mijn brieven toe welke ervaring ik tijdens mijn stages heb opgedaan. Zeker als ik bepaalde technieken of kwaliteiten heb ingezet waar specifiek naar wordt gevraagd in de vacature. Verder beschrijf ik meestal wat ik in mijn werk als vrijwilliger aan ervaring op heb gedaan, zoals het werken binnen een team en overzicht houden. Je zou dit ook heel goed kunnen doortrekken naar je bijbaantjes. Al was het een baantje als caissière, dan kun je aangeven dat je klantgericht bent. (Mits dat er in jouw branche toe doet.)

Goede tips, bedankt! Ik heb tijdens mijn studie altijd twee bijbanen gehad, in de horeca en als winkelmedewerker. Bij beide banen heb ik mijzelf sociaal en communicatief ontwikkeld en klantgericht. Beide doen er zeker toe in mijn branche waarbij gesprekstechnieken erg belangrijk zijn.
Voor mij is het "makkelijk" om in mijn bijbanen te blijven hangen, zodat er in ieder geval geld binnen komt. Maar ik wil mijzelf wel verder gaan ontwikkelen. Ik wil na de vakantie dan ook op zoek gaan naar een vrijwilligers baan.