Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:10

Weer een afwijzing, te weinig ervaring. Wel vond ze me enthousiast klinken

kimberly1995

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:16

Ik doe niet met adres en dergelijke hoor. Staat op mn CV.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:44

Ik schrijf altijd een formele brief zoals ok dat op school heb geleerd. Als ik via de mail een brief stuur typ ik deze in een word bestand en voeg ik die als bijlage toe. Ook als het via een online sollicitatieformulier moet probeer ik de formele opmaak aan te houden.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:51

Ik zie 'als word bestand' staan. Kleine tip: sla hem na je typen in Word, op als PDF. Staat netter en je weet dat de opmaak niet meer veranderd als iemand een oudere/nieuwere versie heeft ;)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:01

NoeskaMoos schreef:
Ik zie 'als word bestand' staan. Kleine tip: sla hem na je typen in Word, op als PDF. Staat netter en je weet dat de opmaak niet meer veranderd als iemand een oudere/nieuwere versie heeft ;)

Zo doe ik dat ook altijd. Tevens omdat ik geen Microsoft Office, maar LibreOffice gebruik en de opmaak gegarandeerd anders is als je zo'n bestand in Word opent. Voor een brief maakt dat nog niet zoveel uit, maar mijn CV wordt een rommeltje op die manier.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:36

Dat is wel slim idd!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:37

Ik hoop snel mijn contract te kunnen tekenen. Dan kan ik tenminste zeggen dat ik een baan heb en ongestoord kan gaan studeren!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:27

kimberly1995 schreef:
Ik doe niet met adres en dergelijke hoor. Staat op mn CV.

Ja zelfde hier..
Hoewel mijn brieven sowieso wel afwijken van "de norm", met succes :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:58

Oftewel, waarschijnlijk maakt het niet eens zoveel uit of je wel of geen adressen in je brief hebt opgenomen? Je cv printen ze immers ook uit voor een gesprek.

Zojuist telefoon gehad van het Werkgeversteam. Vorige week heb ik via hen gesolliciteerd op een baan in de horeca en ik ben uitgenodigd voor een gesprek! :D Weliswaar niet het soort baan waar ik uiteindelijk naar op zoek ben, maar het lijkt me wel echt heel leuk. Hopelijk heb ik ook daadwerkelijk voldoende ervaring, want ik heb slechts een half jaar als uitzendkracht in de horeca gewerkt en er wordt ruime ervaring als gastvrouw gevraagd. Overigens heb ik mijn ervaring wel netjes in mijn brief en cv vermeld, dus wat dat betreft weten ze wat ze in de kuip hebben. Het stemt in elk geval positief dat ik op gesprek mag komen. :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:27

Iemand nog op zoek naar een baan als activiteitenbegeleider in het noorden? Op dagbestedingsproject, liefst met ervaring in de horeca. Zo ja, dan ff een pb (kom hier, omdat ik inmiddels een baan heb, al even niet meer ;) ), dan typ ik hem voor je over! (staat in de Groninger gezinsbode). Klinkt goed :D.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:34

Jezus wat gaat het snel hier.
Drie weken op m'n nieuwe baan en net in de mail een loonvoorstel voor een andere baan binnen.

Even bekijken wat en hoe en wat dingen afwegen dus!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:39

purny schreef:
Weer een afwijzing, te weinig ervaring. Wel vond ze me enthousiast klinken

Pff ja hier ook, echt vervelend.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:44

Jeetje, voor mij is het zowaar een goede week wat werk betreft. Allereerst mijn sollicitatiegesprek morgen en nou krijg opeens bericht dat ik woensdag voor een oriënterend gesprek langs mag komen voor een functie waarvan ik eerder te horen kreeg dat die al was opgevuld! Helaas gaat het wel om een vakantiebaantje, maar aan de andere kant sluit het wel weer goed aan bij mijn studie. Het gaat namelijk om een baantje in een apotheek.Ik ben heel benieuwd waarom ze hebben besloten om mij toch uit te nodigen en wat de werkzaamheden precies inhouden, maar ik ben wel echt heel blij met deze kans. :D

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:43

Ik meld mij hier ook!
Ik ben in juli afgestudeerd als diëtist. Ik heb een half jaar ervaring opgedaan in de thuiszorg en mijn afstudeeropdracht voor het ziekenhuis geschreven. Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op de verschillende werkplekken en bezig met het updaten van mijn CV en een standaard sollicitatiebrief aan het schrijven. Die kan ik dan makkelijk aan passen aan het bedrijf.

Ik lees en post dus graag met jullie mee :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:30

Baal een beetje kan 2 maanden proefplaatsing doen, maar UWV lig een beetje dwars kan nu niet de relevante ervaring opdoen. En daarna zeer waarschijnlijk gewoon door blijven werken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:35

Marcella schreef:
Baal een beetje kan 2 maanden proefplaatsing doen, maar UWV lig een beetje dwars kan nu niet de relevante ervaring opdoen. En daarna zeer waarschijnlijk gewoon door blijven werken.

Hoezo ligt het UWV dwars?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:48

Moet wachten op toestemming UWV betreffende proefplaatsing anders breng ik WW in gevaar. En dat kan ik financieel niet hebben. Maar kan eigen nu al aan de slag met de proefplaatsing, want heb pas al binnen om te kunnen werken.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:16

Hier wederom ook weer een afwijzing, vanwege te weinig ervaring.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:04

Vervelend Marcella dat het UWV jou zo tegenwerkt. Blijft de plek wel beschikbaar totdat het UWV uit heeft gemaakt of die aan hun eisen voldoet?

Klote hoor, Netam. Heb je verder nog iets lopen?

Vanmorgen mijn gesprek gehad bij het Werkgeversteam voor een functie in de horeca. Zoals ik al wel had verwacht maak ik geen schijn van kans vanwege mijn gebrek aan ervaring, maar ze wilden me toch graag spreken om zich een beeld van me te kunnen vormen en helder te krijgen wat ik kan en zoek. Ik schiet er dus niet direct iets mee op, maar heb wel een goed gesprek gehad. Zodra ze iets hebben dat aansluit bij mijn kunnen en wensen nemen ze weer contact met me op.
Ik kreeg nog wel complimenten op mijn sollicitatiebrief, dus ik weet in elk geval dat dat goed zit. Ook fijn om te horen. Hopen dat mijn gesprek morgen wat meer oplevert, al is het maar voor tijdelijk. :)

Verder heb ik voor de enige twee functies waarop ik daadwerkelijk kans dacht te maken een afwijzing gekregen. Dat is dus weer een enorme domper, omdat ik verder niks serieus open heb staan. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:26

Ik heb vannacht nog zitten solliciteren...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:15

Ja dat gelukkig voorlopig wel heb gisteren kleding en pas opgehaald die bedrijf betaald heeft moet alleen nog schoenen, maar die moesten besteld worden.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:05

Ik hoop voor je dat het snel word opgelost Marcella. Chanen succes! :)

Hier alleen puur gericht aan het solliciteren waar ik dan ook veel aandacht aan besteed. Tot nu toe werkt dat goed :=
Ik was bang dat werkgevers mijn brief te 'brutaal' zouden vinden maar schijnbaar is dit precies wat ze willen zien :?

Merken jullie verschil in de procedure als je solliciteerd via de site van het bedrijf zelf of via sites zoals monsterboard?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:54

Misschien heeft er iemand tips voor mij. Ik ben net afgestudeerd en ik heb hierdoor nog weinig ervaring met solliciteren. Ik vind het lastig om te verwoorden dat ik weinig werkervaring heb omdat ik net ben afgestudeerd. Op school heb ik om advies gevraagd, zij gaven aan dat je als net afgestudeerde over veel nieuwe kennis beschikt. Is dit een optie om dit krachtig in een brief te verwoorden?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:04

Natuurlijk! Je bezit de nieuwste informatie en je bent nog te vormen door een bedrijf! Dat zou ik in de btief zetten :=

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:11

Gefeliciteerd met je afstuderen dan, wat heb je gestudeerd?
Ik neem aan dat je dus solliciteert op starters-functies. Dan weet het bedrijf echt wel dat je weinig werk ervaring hebt en vinden ze dat helemaal niet erg, sterker nog, daar zijn ze juist naar op zoek, dus daar moet je je vooral niet druk over gaan maken.
Vorige maand nog zat ik in precies dezelfde situatie als jij, dus ik zal proberen uit te leggen hoe ik het aan heb gepakt.
In mijn brieven ben ik er altijd vanuit gegaan dat mijn gebrek aan werk ervaring in mijn CV te lezen is en ik heb het dus nooit genoemd. Aangezien bij starters-functies iedereen veel verse kennis heeft heb ik dat ook nooit in mijn brief gezet. Het is wel waar, maar het geld ook voor alle andere sollicitanten en het bedrijf heeft daar vast ook al aan gedacht.
Wat ik wel altijd heb gezegd in mijn brieven is wat ik geleerd heb afgelopen jaren (alleen de belangrijkste dingen) en waar ik goed in ben. In mijn geval is dat veel commissie en bestuurservaring, maar bij een vriendin van mij is dat juist heel sterk onderzoek-gerelateerd (in 1 bepaald deel van ons vakgebied), precies de dingen die ons uniek maken en die staan voor welke kant we op willen, zodat de recruiter een idee krijgt waarom hij/zij specifiek mij uit moet nodigen en niet mijn jaargenootjes.