[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:51

Gister nog gehad met instructeur over ttt en even alles in de auto benoemd , week van te voren is altijd beter dan niet ..

Goedzo Sem! Wat laat of zie ik dat verkeerd :o

Dat is ook wat Polly := , dan leert hij gewoon niet .. Weet hij wel hoe hard hij mag rijden dan , ook wel tikje belangrijk

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:53

Oei, dat klinkt niet echt alsof hij ermee bezig is. :7

Bij mij heeft het zo lang geduurd omdat ik een pakket had gekocht waar ook een theorieweekend bij
zat en nu afgelopen weekend kon ik pas (eenmansrijschool dus het is niet zo vaak). Maar ik ben blij dat
ik hem heb! Ik vond het ook niet vervelend om te leren gelukkig. Er zaten wel een aantal vragen tussen
die ik echt niet wist en ook nog nergens gelezen had.

Polly
Moderator Algemeen

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:08

Neuh snelheden gaan ook niet goed, voorrang ook niet.
Maar hij zal het zelf moeten gaan doen, wil hem graag helpen maar het is zijn rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:43

Ah zo Sem , mijn instructeur heeft theorie in 1 dag paar keer per maand . Loopt goed en hij bied het zijn leerlingen altijd wel aan , maar dan moeten ze wel willen ..

Waardeloos Polly , kost al genoeg geld en dan gooi je er met de pet naar (tenminste voor mij is het een aardige kostenpot := )

Zo moet ik geregeld een meisje ophalen die de dochter van de lokale wok is in het dorp , maar die had 10 lessen en 8x verslapen en 2x was ze er gewoon niet :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:53

Mijn tussentijdse toets ging aardig , zoals bekend ik moet rust krijgen in het rijden . Meer kijken en inschatten wat doet die en die , rustig zijn en blijven .

Mijn vrijstelling van de bijzondere verrichtingen wel gehaald , eerste keer parkeren was ik weer druk druk en 2de keer wist ik dat als ik mijn vrijstelling zou moeten krijgen ik rust moest hebben . En gelukkig ging dat , dus nu de rust zoeken en beter alles zien en inschatten

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:56

Ik moet een deze dagen het verslag binnenkrijgen van Rijbewijsbelang, die ''keuring'' (waar ik binnen een kwartier weer buiten stond) is nu 3 weken geleden.

Heb maandag voorlopig de laatste rijles gehad, we wachten nu af tot de gezondheidsverklaring geregeld is voordat het examen aangevraagd kan worden en ik weer verder kan.
Verwacht dat het nog wel minimaal 4 weken gaat duren voor het CBR een beslissing heeft gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:18

En dan een rijtest aanvragen ? Kunnen ook weer paar weken overheen gaan maar dan ben je klaar met alles !

Dit jaar je rijbewijs nog halen moet te doen zijn :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:34

Polly schreef:
Neuh snelheden gaan ook niet goed, voorrang ook niet.
Maar hij zal het zelf moeten gaan doen, wil hem graag helpen maar het is zijn rijbewijs.

Mijn instructeur (niet bij mij maar wel bij anderen) stopte op een gegeven moment gewoon de lessen. Hij zei, zolang zij niet leren kan ik niet verder met mijn lessen. Als die basisdingen fout gaan, kan ik gewoon niet verder met mijn lessen. Dat is dan verspilling van zijn EN mijn tijd.

Hij zei dit altijd omdat hij 1 genoeg klanten had en 2, hij er sowieso een hekel aan had om ongemotiveerde mensen les te geven. Daar is niets aan die willen niet leren. 9/10 keer dit soort types, waarbij ze moeten van de ouders en die ouders ook betalen. Daar kan hij niets mee -O-

@rebecca: top dat je hem hebt gehaald!

@Pieneappel: wat balen dat dat allemaal zo lang moet duren ook -O- Hoop ook dat je dit jaar je rijbewijs nog haalt!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:36

Ik geloof dat m'n preekje geholpen heeft.

Vanmorgen kwam hij gewapend met bril en geslaagd voor z'n theorie. Eerste half uur reed hij de sterren van de hemel, toen een stukje minder en daarna weer keurig +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:42

Dat is fijn Polly! , dan luistert hij tenminste wel :)

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:03

Rebecca schreef:
En dan een rijtest aanvragen ? Kunnen ook weer paar weken overheen gaan maar dan ben je klaar met alles !

Dit jaar je rijbewijs nog halen moet te doen zijn :)

Ik hoop wel dat het nog lukt om hem dit jaar te halen!
Denk wel dat het krap wordt als er nog een rijtest bij moet, wachttijd examen aanvragen enzo..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:25

Deze week had ik maandag mijn 4e (eindelijk) en gister mijn 5e les.
Maandag ging echt niet heel soepel. Ik had 2 weken geen les gehad omdat ik de eerste tentamenweek had en vorige week had mn instructrice teveel last van de ontsteking in haar rug dus kon het niet door gaan. Maandag heel duidelijk gemerkt dat 2 weken ertussen toch eigenlijk te lang is voor mij :+
Toen gister sloeg de auto af bij het eerste stoplicht en had ik echt zoiets van ja poedersuiker.. Maar het ging daarna zo goed! Op de ring van leeuwarden gereden dus veel stoplichten, rotondes, open brug. Veel schakelen en het gaat steeds beter. Heb ik mezelf mee verbaast.

Volgende week alleen de laatste les in deze auto en daarna krijgen ze een nieuwe := Kan ik dus weer van voor af aan beginnen te wennen :') aan de andere kant wel leuk dat ik ook even in een andere auto kan gaan rijden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:50

Fijn dat je het zo snel weer oppakte.
Maak je niet te druk over de andere auto, die heeft ook 3 pedalen en een stuur, daar wen je zo aan. Het is zeker geen kwestie van opnieuw beginnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:53

Het is weleens leuk in een andere auto , ik moest een keer in de automaat rijden en die heeft een trek handrem ipv een knopje toch weer wat van geleerd :P

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:18

Na het gebruik van de zoekfuncie, kwam ik bij dit topic uit.

Sinds mei zit ik ziek thuis. Ik hoop in het nieuwe jaar te starten met rijlessen. lk wil rijlessen gaan volgen voor mensen met faalangst. Ik heb geen faalangst, maar dit lijkt mij fijner met mijn ziekte. Ik heb al een rijschool gevonden. Hun gaven aan dat het voor mensen met faalangst een uitkomst kan zijn om in een automaat te lessen. Ik twijfel hier over. Wat zijn de voor- en nadelen?

Ik hoopte dat ik in de tussentijd mijn theorie kan halen, maar ik zie door de bomen het bos niet. Wat is er veel keuze! Hoe weet ik welke methode het best bij mij past?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:25

Chabby schreef:
Na het gebruik van de zoekfuncie, kwam ik bij dit topic uit.

Sinds mei zit ik ziek thuis. Ik hoop in het nieuwe jaar te starten met rijlessen. lk wil rijlessen gaan volgen voor mensen met faalangst. Ik heb geen faalangst, maar dit lijkt mij fijner met mijn ziekte. Ik heb al een rijschool gevonden. Hun gaven aan dat het voor mensen met faalangst een uitkomst kan zijn om in een automaat te lessen. Ik twijfel hier over. Wat zijn de voor- en nadelen?

Ik hoopte dat ik in de tussentijd mijn theorie kan halen, maar ik zie door de bomen het bos niet. Wat is er veel keuze! Hoe weet ik welke methode het best bij mij past?

Rijlessen voor mensen met faalangst zou ik niet gaan doen per sé, faalangst examen misschien wel dan :).

Verschil is dat een automaat minder handelingen betekent (namelijk niet schakelen) en dat je dus daar niet op hoeft te concentreren. Deze handelingen worden echter na een tijdje gewoon automatisch bij jezelf. Je hoeft er dan niet meer bij na te denken. Alleen in het begin is het wel pittiger.

Nadeel van automaat rijbewijs is dat je enkel in automaten mag rijden. Die zijn duurder en minder makkelijker te krijgen. Je kan ook niet zomaar even iemands auto lenen.

Ik zou als ik jouw was gewoon voor een normaal rijbewijs gaan en dan maar iets meer lessen volgen. Geen idee wat voor ziekte je hebt natuurlijk, als het iets met concentratie is is het anders dan bvb vermoeidheid.

En methodes/instructeurs: UITTESTEN! Het is net zo persoonlijk als paardrijden, de één ligt je wel de ander ligt je niet. Ga gewoon bij een paar een proefles rijden en kijk hoe dat gaat.

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:55

LoveBodin schreef:
Rijlessen voor mensen met faalangst zou ik niet gaan doen per sé, faalangst examen misschien wel dan :).

Verschil is dat een automaat minder handelingen betekent (namelijk niet schakelen) en dat je dus daar niet op hoeft te concentreren. Deze handelingen worden echter na een tijdje gewoon automatisch bij jezelf. Je hoeft er dan niet meer bij na te denken. Alleen in het begin is het wel pittiger.

Nadeel van automaat rijbewijs is dat je enkel in automaten mag rijden. Die zijn duurder en minder makkelijker te krijgen. Je kan ook niet zomaar even iemands auto lenen.

Ik zou als ik jouw was gewoon voor een normaal rijbewijs gaan en dan maar iets meer lessen volgen. Geen idee wat voor ziekte je hebt natuurlijk, als het iets met concentratie is is het anders dan bvb vermoeidheid.

En methodes/instructeurs: UITTESTEN! Het is net zo persoonlijk als paardrijden, de één ligt je wel de ander ligt je niet. Ga gewoon bij een paar een proefles rijden en kijk hoe dat gaat.

Bedankt voor je reactie. Wellicht kan ik starten met schakelen. Als dat niet lukt, kan ik overstappen op een automaat.

Over de rijschool ben ik al uit. Ik ben benieuwd naar de methodes omtrent de theorie. Ik zie boeken, cd-roms en websites voorbij komen. Zit er ook verschil in de duur en de stof?

Ik vind het ook lastig om van te voren in te schatten welk pakket bij mij past. Ik dacht dat dat van latere zorg was, omdat ik eerst mijn theorie wilde halen, maar sommige pakketten zijn inclusief de theorie. Wat een gedoe.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:59

Ik zou als ik jou was contact opnemen met de rijschool van je keuze en met hen in overleg gaan welk pakket je het beste kan nemen.
Hoe groter het pakket hoe goedkoper per uur is het meestal, let wel goed op of je niet afgenomen uren retour krijgt.
Ik zou beginnen (altijd) in de schakel tenzij je lichamelijke problemen hebt waardoor schakelen misschien niet mogelijk is maar dan moet je ook de medische molen in.
Faalangstexamen kan je tot het moment van aanvraag wijzigen dus daar zou ik me nu nog helemaal niet druk om maken.
Haal eens een theorieboek op bij de rijschool en begin eerst eens met dat boek van voor tot achter door te lezen. Dan maak je eens een gratis gedeelte van een examen online en pas daarna zou ik spullen gaan aanschaffen voor examentraining. Als je rijschool een theoriecursus aanbied dan zou ik die altijd meepakken.

Mocht je meer info willen mag je me altijd aan mn hempie trekken, ik ben inmiddels zo'n 13jr (faalangst)instructeur voor diverse categorieen en wil je altijd helpen als dat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:45

Vind een automaat het einde maar je bent wel enorm beperkt erdoor .. , dan zou ik even doorzetten en gewoon voor schakelen gaan ..

Ik blijf problemen houden met rotondes .. , ga te snel ik doe mijn handelingen erdoor te laat ik zie niet altijd alles etc. Werk hard zodat het goed gaat maar het is enorm lastig voor mij

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:05

Rebecca schreef:
Vind een automaat het einde maar je bent wel enorm beperkt erdoor .. , dan zou ik even doorzetten en gewoon voor schakelen gaan ..

Ik blijf problemen houden met rotondes .. , ga te snel ik doe mijn handelingen erdoor te laat ik zie niet altijd alles etc. Werk hard zodat het goed gaat maar het is enorm lastig voor mij

Ik mocht laatst in de automaat van mijn vader rijden, ik bedacht me even waarom er nog schakelauto's bestonden. Vond het zo makkelijk vergeleken met een schakel. :')

Ik ben gister naar Voorburg op en neer gereden. Ik was om 15 u weer weggegaan in de hoop de files op de A12 in de spits te ontwijken. Maar helaas stond het rond 15:45 al vast bij Utrecht.. Maarja dat hoort er bij helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:52

Valt wel mee met hoe beperkt je bent tegenwoordig toch? Het is misschien iets lastiger zoeken als je gelijk een eigen auto wil omdat het aanbod oudere/goedkopere automaten wat kleiner is, maar ze bestaan zeker wel. Vriend van mijn zusje rijdt een Starletje uit het jaar 0 voor 500 euro en dat is ook een automaat. Zeker als je zo veel moeite hebt met schakelen en het beperkt je echt in hoe snel je leert zie ik niet in waarom je niet gewoon een automaatrijbewijs zou gaan halen.

Ik vind automaat lekker rijden als ik echt lang achter het stuur moet zitten maar zie de voordelen van schakelen ook wel. Ik heb een klein, licht autootje en nu kan ik hem tenminste nog lekker doortrekken in z'n 3 of 4 in plaats van dat hij automatisch doorschakelt, dan kom ik al helemaal niet vooruit op de snelweg. Ik vind schakelen ook gewoon fijn omdat het me wakker en bij de les houdt. Ik doe het tegenwoordig vrijwel helemaal op automatische piloot maar vooral als ik moe ben vind ik het fijn dat ik tenminste nog iets om handen heb buiten in mijn warme auto zitten en gas geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:26

Ik rij nu automaat en wil niet anders meer, maar heb gewoon een schakel rijbewijs

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:31

het is vooral je flexibiliteit die je mist als je alleen automaat mag rijden.
Wat ik in het verleden nog wel eens deed was leerlingen eerst opleiden in de automaat, een jaartje rijervaring laten op doen in de eigen auto en dan nog een examen voor de schakel. Dan kan je lekker in je eigen dingetje verkeerservaring op doen ipv tegen rijlestarief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:09

Dat bedoel ik idd Polly , je kan niet zomaar even iemand zijn auto pakken omdat je alleen in automaat rijden kan ..

Mijm examen datum is bekend , volgens mij heeft instructeur een faalangst examen gepland gok dat dat wel het meest makkelijke is voor mij :) . Nog even mijn rotonde probleem aanpakken en wat andere kleine dingetjes :) .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:22

Waarom denk je dat een faalangst examen makkelijker is voor je?
Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie als kandidaat verwachten van een regulier of faalangst examen en wat jullie als verschil verwachten.