[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:35

Ik kom me ook melden! Zo juist mijn eerste echte les gehad na een proefles vorige week. Heb nu leren schakelen, moet nu alleen nog leren niet te kijken naar mijn schakelen maar te kijken naar de weg :+
Was fijn dat ik al een keer bij een vriendin in de auto had gezeten en op een parkeerplaats zelf al eens had gereden, die heeft me toen al een keer laten schakelen en laten wegrijden enz. Hij is toen 40 keer uitgevallen :+ Maar daardoor is hij tijdens deze les maar 4 keer uitgevallen :Y) Toch best tevreden over.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:15

Ik had vandaag weer examen en ik ben geslaagd! Hij stak na afloop zijn hand naar mij uit en zij 'gefeliciteerd', ik geloofde het niet. :')

Ik had wel een veel beter ritje gereden dan de vorige keer maar had toch wel een paar foutjes enz. Hij vond echter dat ik dat goed had opgelost en dus maakte het verder niet uit. Vond deze wel prettiger dan de vorige examinator.

Ik kan donderdag mijn rijbewijs aanvragen bij de gemeente, heb meteen even een afspraak gemaakt.

Briiet

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:18

Hoi hoi, ik kom even weer binnen vallen.

Even een vraag voor polly
Mijn vader is 75 en moet een rij test doen. Dit hebben we gereserveerd maar als hij wil wijzigen is hij dan die ene datum dan ook kwijt als hij niet een andere betere datum kan vinden? We zitten er mee 28 oktober is het rijbewijs verlopen en 8 november is de test eerder was geen datum. En hij is al vanaf mei in de medische en toen moesten we wachten op de brief wel of geen rij test. 2maal er heen gebeld met als antwoord na 10 dagen geen bericht weer even bellen. Tja dan ben je weer een tijd verder.
Vandaar de vraag met de wijziging.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:20

Je kan ze bellen en het voorleggen of er eerder plek is met deze reden erbij. Dan kunnen ze evt meteen omboeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:25

Van harte Yenni en flamehorse *\o/*

LaraxXemma welkom ! Je pakt vanzelf het gevoel op , keek eerst ook enorm naar de pook maar dat heb ik mijzelf weten af te leren =:) . Je moet even vertrouwen krijgen in dat grote gevaarte waar je opeens in rijd .

Overmorgen alweer les 25 , met mijn fiets ( _O- ) oefen ik hard op remmen en dan schakelen. Want ben juist fiets gewend en dan schakel ik terug en rem af . Dat doe ok met rijden ook , als ik het goede voorbeeld op fiets geef dan moet het in de auto ook goed gaan :)F

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:37

Polly schreef:
Je kan ze bellen en het voorleggen of er eerder plek is met deze reden erbij. Dan kunnen ze evt meteen omboeken.

Dank je wel voor de tip. Gaan morgen gelijk bellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:56

Succes, zorg wel dat je vader in de buurt is, ze mogen niet zomaar info aan derden geven en willen dan telefonisch toestemming van je vader.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:50

Polly schreef:
Succes, zorg wel dat je vader in de buurt is, ze mogen niet zomaar info aan derden geven en willen dan telefonisch toestemming van je vader.

Het is gelukt *\o/* maandag mag hij al. Was toevallig een uitvaller.

Wel zowat een half uur zitten wachten aan de lijn maar het is beloont met een fijn bericht om eerder te rijden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:06

Super!!

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:46

Vandaag meteen alleen heen en weer naar school gereden nu ik mijn pasje heb. Vond het toch wel spannend en moest ook wel even wennen aan het rijden met een andere auto die ook nog op benzine i.p.v. diesel rijdt. Wegrijden gaat na een beetje oefenen wel goed, alleen op een helling sloeg de motor toch weer af dus dat ga ik nog even oefenen met een van mijn ouders erbij. Wel praktisch nu ik zelfstandig even makkelijk ergens naartoe kan rijden!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:03

Lijkt me echt heel fijn flamehorse! Iets om naar uit te kijken.

Rebecca fiets is hele goeie oefening voor auto :+

Vandaag les nr 3 gehad, terugschakelen en zelf stoppen/remmen toegevoegd aan mijn rijtje. Vooruit schakelen gaat al een stuk beter! Heb naar mijn idee wel redelijk door wanneer ik omhoog moet schakelen. Moet af en toe nog even wat meer geduld en meer zachtjes zijn wel :+ Laat vaak te snel de koppeling los of duw de rem te hard in. Had wel een lichte paniekaanval toen ik 100 reed en ik bij het stoplicht naar rechts moest op de 'normale' weg (geen zijweg, geen parallel of middle of nowhere weg). Nog niet veel op de normale weg gereden, uberhaupt nog niet in de 5 gereden := Ging een beetje zo;
Opdracht... langzamer dus gas eerst maar los... verwerken.. moet naar rechts.. moet ook veel langzamer.. Stoplicht wel op groen.. verwerken.. ga niet langzaam genoeg dus bij remmen.. ZACHTJES MET DE REM *instructrice remt op dit punt denk ik wel iets bij*... bijna bij stoplicht, nog altijd groen... Bijna langzaam genoeg, moet nu echt schakelen.. Verwerken.. Koppeling.. Naar de 2.. ZACHTJES LOS LATEN DE KOPPELING.. Yes ging nog soort van okee.. Oh nu sturen.. *instructrice stuurt bij omdat ik niet genoeg oplet*
Verder gaat het over het algemeen wel prima hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:08

Flamehorse lekker door leren ! Eventueel industrie terrein opzoeken ?

Stom genoeg zijn het gewoontes die ik in al die jaren op de fiets doe , en op de 1 of andere manier is dat mijn automatisme _O-

_O- je leert het vanzelf maar wel herkenbaar in het begin

Je lest wel vaak zeker ?

Ik word klaargestoomd voor tussentijdse toets , pas 1x fileparkeren gehad dus woensdag weer en het ging aardig . Ook keren tussen de stoepjes en de stopopdracht geperfectioneerd , begin nu al zenuwachtig te worden . Met geluk dit jaar gewoon mijn rijbewijs :):) , dan kan ik vaker mijn ouders van A naar B brengen aangezien mijn vader een gevaar op de weg is ..

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 00:10

Vandaag met de handrem op een helling weggereden en reed zonder problemen weg. Raak ook steeds meer gewend aan deze auto, het gaat steeds makkelijker! Misschien dat ik binnenkort nog een rondje ga doen in het examengebied waar ik gereden heb om nog wat te oefenen met (drukke) verkeerssituaties, hier in de buurt is meestal namelijk niet zo heel druk.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:57

Hebben jullie nog tips voor goede websites en/of apps voor het oefenen van auto theorie? Mag evt. iets kosten.

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:07

Sem_ schreef:
Hebben jullie nog tips voor goede websites en/of apps voor het oefenen van auto theorie? Mag evt. iets kosten.

Ik heb een paar weken geleden mijn theorie gehaald, en ik heb naast het boek leren heel veel gehad aan deze website: https://www.theorieexamen.nl/
Je kan alles per onderdeel oefenen en je krijgt meteen uitleg waarom een vraag goed of fout is. Ik heb voor nog geen 5 euro een paar dagen geoefend, had alles gemaakt tot ik zo'n 80% voortgang had, en ik heb mijn theorie in 1x gehaald :)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:30

FlameHorse schreef:
Vandaag met de handrem op een helling weggereden en reed zonder problemen weg. Raak ook steeds meer gewend aan deze auto, het gaat steeds makkelijker! Misschien dat ik binnenkort nog een rondje ga doen in het examengebied waar ik gereden heb om nog wat te oefenen met (drukke) verkeerssituaties, hier in de buurt is meestal namelijk niet zo heel druk.

Oh ik ontwijk het examengebied echt ontzettend. Zo'n naar stuk met giga onoverzichtelijke zijstraten, bumperklevende auto's en continue op de rem moeten voor die zijwegen en dergelijke, nee bedankt :') Maar nu ik voor mijn E ga, moet ik wel weer dat horrorgebied in, bah :+

Geen tips voor handige websites, ik heb gewoon het boekje en CD van mijn rijschool gekocht, en dat vond ik heel fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:38

Theorie was een grote moeite , boeken haal ik amper wat uit . Na 2 dagcursusen was het bij cursus 3 raak en slaagde ik :')

Klinkt alsof je na je slagen weer opnieuw meot beginnen :')

Over anderhalve week mijn tussentijdse toets := , zat eraan te komen maar knijp hem aardig

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:39

Waar ben je zenuwachtig voor? Heeft je instructeur uitgelegd wat het inhoudt?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:05

Sem_ schreef:

Onze leerlingen werken veel met iTheorie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:27

Polly schreef:
Waar ben je zenuwachtig voor? Heeft je instructeur uitgelegd wat het inhoudt?

Dat alles wat fout kan gaan ook fout gaat , maak nu al vaak stomme foutjes en zie nog weleens een fietser over het hoofd . Doorrijden en schakelen ben ik wat lui in

Nee helemaal niks , met de rijtest net zo. Zat ik opeens met een vreemde in de auto := , daardoor even van de leg en lekker chaotisch een kruispunt genomen :') (nu kan ik erom lachen maar toen kon ik wel in de kofferbak kruipen )

Hij zij dat ik eens bij mijn vaders auto eens moet kijken naar de symbolen op het dashboard , hoort hij dat niet te doen ? Even ruitenwisser wat op spuiten en nooit gedaan en hij had al iets van pff , ja hallo als ik niet weet hoe

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:59

Oké, tactische instructeur -O- .
Wat voor auto rijd je, weet je dat?

Een TTT (TussenTijdse Toets) is een soort tussenmeting bij het CBR, je bent nog niet klaar met je opleiding dus er is niemand die allerlei hoogstandjes verwacht.
Wat ze gaan doen is eigenlijk dezelfde procedure als met examen, ze gaan je identiteit controleren en vertellen wat ze gaan doen. Dat kan ik je ook wel vertellen, ze gaan met je naar buiten en doen een ogentest (kenteken lezen).
Daarna gaan ze naar de auto waar ze je wat vragen stellen over de auto, dat kan zijn buiten de auto (controle of er geen vloeistoffen onder de auto liggen, geen schade, banden optische drukcontrole en profiel), binnen in de auto (lampjes, meters, hoe je je stoel instelt, protocol bij auto te water) of onder de motorkap (diverse vloeistoffen).
Daarna ga je een rondje rijden waarin je laat zien wat je kan, wat je (nog) niet kan kan je ook niet fout doen of laten zien.
Daarnaast krijg je tijdens het ritje ook nog 2 bijzondere manoeuvres (ze kunnen kiezen uit de stopopdracht, omkeeromdracht of parkeeropdracht) en evt daarnaast nog een hellingproef.

De rit word beoordeeld op wat je kan en niet als examen. Het is wel een ritje zoals ze met examen doen en het is niet de bedoeling dat ze je de hele weg moeten begeleiden maar ze weten ook dat je je opleiding nog niet hebt afgerond. Wees dus niet bang om fouten te maken, fouten zijn er om van te leren en je zit in een leertraject.

Je kan dus ook niet slagen of zakken, het enige wat je kan verdienen is een vrijstelling voor je bijzondere verrichtingen, dit krijg je door de verrichtingen op een veilige manier te doen dus goed om je heen kijken voor andere verkeersdeelnemers en dan dus ook echt de auto stilzetten als er iemand aankomt. De auto kakkiestrakkie midden in een vak kaarsrecht parkeren is natuurlijk fantastisch maar als je daarbij een fietser niet hebt gezien omdat je je aandacht niet verdeeld dan is het niet goed.

Ander bijkomend voordeel: je bent enorm zenuwachtig, hou dat lekker vast. Probeer wel te slapen maar het is ook een goed leermoment om te zien wat stress en zenuwen doen met je rijgedrag.

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:00

Het is een goede man ,alleen niet altijd even tactisch idd . We praten alleen nog noodzakelijk omdat ik anders steeds uit mijn focus ben .. Sinds we dat doen presteer ik beter achter het stuur

1 met 4 wielen :j :)) , haha nee als het goed is een VW Golf .

Heb even gekeken op zijn theorie in 1 dag site en heb wat info gevonden over het dashboard en onder de motorkap. Daarmee eens studeren .. , weet wel voor altijd hoe de ruitenwissers sproeien moeten dat is een voordeel :')

Had al gedacht dat dat het aan bod kwam , moet steeds omkeren-stopopdracht-hellinproefje en parkeren . Het theoretische stuk knijp ik hem dan , met een vreemd persoon praten over dingen is niet mijn hobby . Maar heb een beeld in elk geval ,zal de dashboard dingen bestuderen dan is er niks aan de hand erna . Met de rijtest moest ik meer doorrijden en schakelen , en werken aan het remmen dat lijkt goed te gaan .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:21

Google even op vw golf dashboard, afbeeldingen en dan heb je al heel wat

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:43

Nog bedankt voor de theorie tips. Ik ben vandaag in één keer geslaagd! :D

De app theorie examen heeft me zeker geholpen (steeds een hoofdstuk uit het boek gelezen en vervolgens
vragen gemaakt tot ik min 75% had op dat thema). Uiteindelijk nog 5 proefexamen gekocht via
theorie-leren (vooral voor de gevaarherkenning en om toch wat nieuwe/andere vragen te krijgen), daar
had ik 4/5 examens gehaald toen voelde ik me wel ready. :j

Ik vond uiteindelijk de gevaarherkenning makkelijker bij het CBR dan bij de proefexamens. Ik kreeg
o.a. ganzen, een bal, een kind, paarden, sneeuw. Dus dat was top. :Y)

Ik heb al 33 lesuren gehad, dus ik ben een beetje laat. Ik ben benieuwd of het rijden nu ook anders
gaat zijn nu ook meer kennis heb van de regels. :))
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 18-10-18 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:45

Ik had gister een leerling die op de helft van z'n opleiding zit ongeveer, al 10x gevraagd wanneer hij nou eens met theorie gaat beginnen, elke les zegt ie dat hij heel hard leert maar dat blijkt nergens uit.
Gister een dikke ingreep voor een gesloten verklaring. Ik vraag hem wat het bord betekend, zegt ie : geen flauw idee -O-