Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:43

rien10 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Hoe verwerken jullie contante betalingen? Ik geef les waarbij ik ook regelmatig contant betaald wordt. Moet ik hiervoor ook een rekening maken en erbij schrijven dat het contant betaald is?

Je kan eennkasboekje bijhouden voor het overzicht.

Okee bedankt!

posje

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:32

Hallo allen,

Net een topic geopend en door een bokker werd ik gewezen op dit bestaande topic.
Ik ben erover aan het nadenken om ZZP-er te worden. Ben een HRM professional en wil misschien als zelfstandige aan de slag. Ik vind het echter erg spannend en weet niet zo goed waar ik allemaal aan moet denken. Ben benieuwd naar tips en ervaringen van anderen, dus brand los!

Wat heb je allemaal geregeld, welke verzekeringen heb je, die je je eigen belastingaangifte, hoe bepaal je je tarief, hoe kom je aan opdrachten etc.?

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:56

posje schreef:
Hallo allen,

Net een topic geopend en door een bokker werd ik gewezen op dit bestaande topic.
Ik ben erover aan het nadenken om ZZP-er te worden. Ben een HRM professional en wil misschien als zelfstandige aan de slag. Ik vind het echter erg spannend en weet niet zo goed waar ik allemaal aan moet denken. Ben benieuwd naar tips en ervaringen van anderen, dus brand los!

Wat heb je allemaal geregeld, welke verzekeringen heb je, die je je eigen belastingaangifte, hoe bepaal je je tarief, hoe kom je aan opdrachten etc.?

Welkom!! Aller eerst wil ik zeggen, is dit het inkomen waar je financieel afhankelijk van bent? Als dat zo is zou ik eerst nog je baan ernaast houden omdat je in de eerste periode waarschijnlijk niet meteen voldoende verdient. Maar naast je baan opstarten is denk ik sowieso een mogelijkheid. Heb je al een eventueel netwerk waar je aan de slag kunt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:04

Ik zou sowieso voordat je gaat starten als ZZP'er even in je netwerk peilen hoe veel behoefte er is aan iemand die dit op freelance basis doet. Voor mij is het vrij makkelijk, in mijn sector werken bijna alleen maar freelancers en aan opdrachten komen is dus gewoon een kwestie van je hand opsteken, vragen of reageren op een oproep. In sectoren waar het niet zo vanzelfsprekend is zal je dus eerst wat marktonderzoek moeten doen om te kijken of het voor jou überhaupt wel interessant is om zelfstandig te gaan.

Ik doe mijn belastingaangifte zelf, als je netjes je administratie bijhoudt is het echt niet zo heel veel werk en er zijn heel veel plekken waar je er hulp mee kan krijgen als je dat nodig blijkt te hebben. Wat betreft verzekeringen kunnen ze je bij de KVK een heel eind op weg helpen, daar zitten mensen die er verstand van hebben en je het beste kunnen adviseren over hoe en wat. Ik ben gelijk nadat ik bij de KVK geweest ben naar de ING gegaan om een zakelijke rekening te openen, dat is namelijk wel verplicht.
Tarief bepalen vond ik ook een lastige maar uiteindelijk is het een kwestie van brutaal zijn en gewoon vragen. Je zal toch moeten weten wat mensen om je heen qua tarief doen (je wilt er niet te ver onder zitten want dan verdien je niet genoeg, maar ook niet ruim erboven want dan lopen opdrachtgevers door naar de concurrentie). Kijken of je mensen in je netwerk hebt die dit op freelance basis doen en aan hun vragen wat hun tarief is dus, hoe lastig dat soms ook is. Hoe je aan opdrachten komt is afhankelijk van je sector en je netwerk.

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:02

Dank voor de tips, heb nu een drukke fulltime baan en iets ernaast opstarten voor mezelf wordt denk ik lastig. Ik denk erover om te kijken voor een baan met minder uur, zodat ik daarnaast wel eigen bedrijf kan opzetten.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:03

Hoi! Gisteren ingeschreven bij de KvK, na lang dubben. Boekjes gelezen, rondgevraagd... Ik heb mijn eerste klus al, dus had een btw nummer nodig. Dus de sprong genomen!
Vraagje - zijn hier nog meer beleidsadviseurs/sociaal onderzoekers (buiten de uni)?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:28

Ik gelood dat ik de enige ben hier? :Y)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:10

Nee hoor. Maar tien mensen die zeggen "bij deze specifieke vraag kan ík niet helpen" schiet ook niet op ;)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:34

Tuurlijk, snap ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 07:57

swartbeessie schreef:
Vraagje - zijn hier nog meer beleidsadviseurs/sociaal onderzoekers (buiten de uni)?

Ik denk dat het uitblijven van reacties het antwoord op je vraag is.

Nee.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:24

Nou dank je Rien. Dat was me al duidelijk.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:07

Ik ben sociaal wetenschapper en werk als onderwijskundig adviseur, maar ik denk niet dat dat dicht genoeg bij jouw vakgebied ligt om interessant voor jou te zijn.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:31

Misschien toch wel... Ik ben medisch/cultureel antropoloog en wil voor ngos, zorgorganisaties en ontwikkelaars praktijkonderzoek en advies aanbieden. Misschien hebben we toch wel raakvlak,aangezien we beide universitair opgeleid zijn maar buiten de academia werken?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:56

Heeft iemand nog een adresje om plastic tasjes te laten bedrukken?
We staan met een stand op Horse Event en willen natuurlijk nette bedrukte plastic tassen.
Plastic is zeldzaam heb ik gemerkt. En als het er al is is het niet de maat (45x40 cm) of vanaf 10.000 stuks. (Zoveel hebben we er ook weer niet nodig :+ )

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:15

HorseTopShop schreef:
Heeft iemand nog een adresje om plastic tasjes te laten bedrukken?
We staan met een stand op Horse Event en willen natuurlijk nette bedrukte plastic tassen.
Plastic is zeldzaam heb ik gemerkt. En als het er al is is het niet de maat (45x40 cm) of vanaf 10.000 stuks. (Zoveel hebben we er ook weer niet nodig :+ )

Plastic tassen kan ik je niet mee helpen. Wel met polyester tassen om te bedrukken, alleen zit daar denk ik nogal een prijs verschil in denk ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 06:36

Heb je al eens gekeken bij Paardenkoper? Zij hebben echt een zeer groot assortiment.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:05

Wij bestellen ze altijd via Tassenbedrukt.nl, snelle en nette service :)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:33

Zijn er hier ook bedrijven welke logo's kunnen ontwerpen. Of tips wie logo's ontwerpt?

Op internet staan er veel, maar daar zie je vaak logo's die niet uniek zijn. En wij willen toch een logo welke niet op andere logo's lijkt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:22

Thx! Paardekooper had ik inderdaad al gekeken. Maar die is vrij duur. Tassenbedrukt.nl ga ik gelijk naar kijken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:56

Joh geinig dat je naar Horse Event gaat!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:38

pmarena schreef:
Joh geinig dat je naar Horse Event gaat!

Nou inderdaad!

Heb uit nieuwsgierigheid even opgezocht wat dat nou kost, zo'n stand. Vond het wel een hoop := Ik weet verder niet hoe dat in verhouding is met andere grote evenementen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:49

Horse Event is echt wel prijzig... maargoed het is dan wel voor meerdere dagen. Ik heb een aantal jaren een stand gehuurd die dan werd bemand door Equixantos. Dan was het hartstikke druk geweest op de stand maar kon nou niet zeggen dat ik in de bestellingen daarna een piek zag ervan ofzo. Na een aantal jaren vond ik het dus wel weer welletjes.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:05

Als je kijkt naar het aantal bezoekers, vind ik de prijzen voor de stands niet duur.

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:35

justahorse schreef:
Zijn er hier ook bedrijven welke logo's kunnen ontwerpen. Of tips wie logo's ontwerpt?

Op internet staan er veel, maar daar zie je vaak logo's die niet uniek zijn. En wij willen toch een logo welke niet op andere logo's lijkt.

Mijn vriend maakt logos en huisstijlen, als je hem even je wensen doormailt en zegt dat je via Suzan bij hem terecht gekomen bent kan hij wel een goede prijs voor je maken. ;) info@joyconsultancy.com

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:20

justahorse schreef:

Ik maak ook logo's, heb al voor diverse bokkers iets moois kunnen maken :)
Mocht je interesse hebben kan je het beste mailen naar info@karenborgers.nl