Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:48

Idd. De bedragen die wij per maand storten kan niet privé.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:24

Balen....

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:43

Ik bedoelde inderdaad prive! :o :D
Maar bij mij gaat het om bedragen van 400-600 euro per 2 maanden ofzo. Zoals gezegd pinnen de meesten en vaak haal ik ook wat uit de kas voor privegeld. Of ik het nu pin met de bedrijfspas of ik pak het contant, maakt dan ook niks meer uit. En het scheelt weer met storten, kan ik iets langer wachten. Ik mag namelijk 5 keer per jaar gratis storten, daarna kost het mij ook geld.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:34

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:19

Hallo! Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar ik heb toch een paar vraagjes aan mede-ondernemers..

Mijn vriend heeft besloten om zeer binnenkort voor zichzelf te beginnen als zzp'er. Hij laat zich inhuren als kraanmachinist in grondverzet en in de bosbouw, hier komen verder geen grote investeringen bij kijken. Na al jaren twijfelen en al paar keer werkgevers gehad wat niet beviel, heeft hij nu de knoop doorgehakt. Op dit moment is hij nog wel in dienst, maar hij wil het liefst z.s.m. voor zichzelf..

Ik heb een aantal jaren in de accountancy gezeten, dus financiële ervaring genoeg. Maar nu even de vraag, wat is verstandig om geregeld te hebben? Hij heeft al wat lijntjes open staan voor opdrachten, maar wat komt er verder in eerste instantie bij kijken? Inschrijven Kvk, uitzoeken verzekeringen, bankrekening openen, administratie opzetten. Ik heb al wel op internet rondgezocht, maar ik zou graag gewoon even een handvat hebben waar mee te beginnen.. Kunnen ze je hier ook bij KvK helpen? Anders zat ik er over na te denken om bij een oud-collega die een eigen accountantskantoor heeft, eens langs te gaan voor informatie. Maar ik weet niet of dat toegevoegde waarde heeft?

Ik hoop dat ik hier mijn vragen mag plaatsen, anders open ik even een nieuw topic!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:49

Op de website van de KVK staat heel veel informatie, ze organiseren volgens mij ook startersdagen/ evenementen. https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... overnemen/

Qua opzetten boekhouding weet je zelf denk ik al veel, er zijn allerlei programma's voor maar je kan ook in een excel beginnen. Begrijp dat jij dan ook voor hem wat dingen gaat bijhouden of uitzoeken?
Misschien kan hij nog even 'spieken' bij zijn huidige werkgever hoe die verzekeringen of administratie hebben geregeld.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:03

Kaaaren schreef:
Op de website van de KVK staat heel veel informatie, ze organiseren volgens mij ook startersdagen/ evenementen. https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... overnemen/

Qua opzetten boekhouding weet je zelf denk ik al veel, er zijn allerlei programma's voor maar je kan ook in een excel beginnen. Begrijp dat jij dan ook voor hem wat dingen gaat bijhouden of uitzoeken?
Misschien kan hij nog even 'spieken' bij zijn huidige werkgever hoe die verzekeringen of administratie hebben geregeld.

Bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk zal ik eerst in Excel wat opzetten en later over gaan op misschien wel Snelstart ofzo. Ik zal idd ook wel wat moeten gaan bijhouden e.d. met facturering en btw e.d. Maar dat is mijn werk, dus ik vind het ook wel leuk! Morgenochtend gaan we even bij een accountant langs, even kijken wat we voor die tijd allemaal geregeld moeten hebben. Zoals het nu lijkt, gaat hij per 1 september voor zichzelf.

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:19

Ik heb jullie advies/mening even nodig.

Ik heb natuurlijk mijn bedrijf Orscana, maar dit gaat best om een technisch product en (al zeg ik het zelf) ziet het er aardig professioneel uit allemaal, dit was ook mijn insteek. Nu merk ik toch dat ik het zelf altijd erg kan waarderen als bedrijven mij een kijkje geven in het bedrijf en open en eerlijk laten zien wie ze zijn en wat ze doen.

Nou lijkt me dit aan de ene kant erg leuk om op de Facebook pagina van Orscana een foto van mezelf te plaatsen en hierbij te vertellen waarom ik Orscana begonnen ben.

Aan de andere kant ben ik bang dat dit de 'professionaliteit' van het bedrijf niet ten goede doet, ik ben pas 19, ik studeer nog, dit kan natuurlijk ook heel verkeerd opgevat worden. Het gaat namelijk wel om een wat luxer product en ik wil dan ook die professionaliteit blijven uitstralen en ik wil ook dat het betrouwbaar blijft. Zo zou ik ook graag wat video's in een soort vlog achtige setting willen maken over hoe ik Orscana gebruik.

Hoe staan jullie hierin?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:27

Misschien kan je voor jezelf de doelgroep nog iets beter specificeren, wanneer je die scherp hebt kan je vanuit dat misschien beter afwegen of het een meerwaarde heeft.

Andere manier om hier achter te komen is je klanten vragen naar wat ze nog meer zouden willen weten over je product, willen ze meer technische achtergrond? Gebruikers ervaringen? Of misschien meer weten over de ontwikkelingen in de toekomst? Ik zou in de eerste plaats leeftijd en student niet gaan verkopen, maar je kan toch ook je zelf laten zien zonder daar de nadruk op te leggen. Je bent namelijk ook ontwikkelaar en expert!

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:42

Dankje voor je goede advies Karen, hier heb ik zeker wat aan. Had er zelf nooit over na gedacht om gewoon eens te vragen aan mijn volgers wat ze willen horen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:40

Hoe verwerken jullie contante betalingen? Ik geef les waarbij ik ook regelmatig contant betaald wordt. Moet ik hiervoor ook een rekening maken en erbij schrijven dat het contant betaald is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:47

Ingrid_92 schreef:
Hoe verwerken jullie contante betalingen? Ik geef les waarbij ik ook regelmatig contant betaald wordt. Moet ik hiervoor ook een rekening maken en erbij schrijven dat het contant betaald is?

Nee hoor. Je kan het gewoon op je rekening laten storten als 'contanten' of als dat je extra kost het overschrijven van je persoonlijke rekening naar je zakelijke rekening. Even bij vermelden dat het om contanten gaat alleen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:35

Ingrid_92 schreef:

Je kan eennkasboekje bijhouden voor het overzicht.

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:53

Even iets anders,

Mijn vriend wil ontzettend graag een bedrijf met mij beginnen, hij is ook heel ondernemend net als ik en ik vind zelf ook dat we op zakelijk gebied ook heel goed kunnen samenwerken.

We hebben alleen net een jaar een relatie, en het is mijn eerste relatie dus ik ben nog best onzeker in mijn relatie, ik ben ook heel erg bang dat als we samen een bedrijf beginnen we het

1. alleen maar over het bedrijf hebben aangezien mijn vriend totaal niet romantisch is en het liefst meer een zakelijke relatie met mij heeft dan een liefdevolle relatie ben ik dus bang dat de het kleine beetje liefde dat er is helemaal wegvalt.

2. Als mijn vriend dan boos op mij wordt op zakelijk gebied omdat ik bijvoorbeeld ervoor heb gezorgd dat we verlies draaien (ik noem maar wat) dan trek ik me dat heel persoonlijk aan en dan denk ik dat hij het uit wil maken.

Aan de andere kant, ik weet wel dat we heel goed kunnen samenwerken op zakelijk gebied en dus ook een bedrijf tot een succes kunnen maken, ik denk alleen zelf dat dit voor mij nog niet het juiste moment is en dat ik eerst moet groeien in mijn relatie. Hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:58

Ik zou het écht niet doen. Als je al super lang samen bent en je kan zaken goed van privé kan scheiden misschien, maar als je net een jaar samen bent en je geeft nu al aan dat je het niet gescheiden kan houden zou ik mijn vingers er echt niet aan branden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:17

Poeh, dat zou ik niet aandurven. :n Zoals Emma zegt, als je lang samen bent en weet wat je aan elkaar hebt is het anders. Maar één jaar is nog best kort en je bent nog jong. Wil je dan zo aan elkaar vastzitten? En je relatie zo onder druk zetten? Want, zoals jij al beschrijft, zal het vaak over het bedrijf gaan en dat is leuk en spannend...tot het gezeur wordt over administratie en marketing en ik-dacht-dat-jij-dat-zou-doen.

Jij hebt natuurlijk wel ervaring met een eigen bedrijf. Als hij zo ondernemend is, en een bedrijfsidee heeft, waarom doet hij het dan niet alleen met advies van jou? Dan ben jij niet officieel zakelijk partner, maar als vriendinnetje ben je natuurlijk wel betrokken en kan je hem op weg helpen. :) Jij kunt dan kiezen waar je hem bij helpt, jullie doen het toch een beetje samen, maar de verantwoordelijkheid ligt bij hem en je hebt ook niet de juridische gevolgen van zakelijk partner zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:30

Tja ik snap jouw gevoel helemaal en het klinkt zo alsof het voor jou zo beter zou zijn om inderdaad privé lekker privé te houden zodat je relatie de beste kansen krijgt en het werk er geen wig tussen drijft :j

Maar aan de andere kant....als hij dit graag wil en jij zegt nee, drijft dat er dan weer geen wig tussen, dat je dat niet met hem wilt...?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:56

Ik zou het ook niet doen, zeker niet met de twijfels die je nu al aangeeft. Mijn vriend helpt mij mee in het bedrijf (oa met de boekhouding en personeelsmanagement) maar alle verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij mij. Twee kapiteins op een schip zou voor mij niet werken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:07

Ik zou het idd ook niet doen. Buiten het feit om dat je zelf erg onzeker bent over jullie relatie, zal het niet makkelijk zijn om samen de verantwoording en zeggenschap te hebben.

Onze relatie is echt super goed. 14 jaar samen en nog steeds tot over de oren hotel de botel. Maar ook hier houden we prive en zakelijk echt gescheiden. 9 van de 10 keer werkt het toch niet en komt er gedonder van.
Hij mag wel helpen sjouwen, bezorgen enzo, maar dat is puur eigen belang :') :') :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:15

Die van mij doet de boekhouding, dat is zijn ding en hij vindt het wel leuk om zich bezig te houden met wat technische aspecten zoals de nieuwe webshop die er moet komen, de printers en de verbinding aan de gang houden enzo. En inderdaad soms helpen met inpakken / wegbrengen van pakketten en dat soort dingen +:)+

Het is echt duidelijk mijn bedrijf maarja als je samen een gezinnetje bent dan is het alleen maar fijn als je elkaar kan helpen toch want mijn deel van onze hypotheek komt er toch ook vandaan dus als hij een goed idee heeft is dat alleen maar leuk vind ik, en dan wordt het toch meer "ons" in de praktijk.

Hij is zelf ook ZZP-er geworden en doet wat advieswerk en boekhoudingen, daar is hij goed in en hij heeft zelfs een paar weken geleden met zijn Excel kunsten de planning draaiende weten te houden toen zijn werkgever Maersk plat lag door die cyber aanval die op het nieuws was :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:41

Zo zien wij het dus ook Pmarena :j. En stel dat ik even uit de running ben (zwangerschapsverlof oid, nog lang niet aan de orde btw) dan is het fijn om op een goeie rechterhand te kunnen rekenen die het management tijdelijk kan overnemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:59

Nou bij mij is dat wel lastig want man heeft natuurlijk niet alle productkennis... maar je bent al snel in staat om mails te beantwoorden, factuurtjes te maken en spullen aan te geven uit de opslag zodat hij het in kan pakken, dus dat scheelt :P

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:11

Ik zou lekker je eigen bedrijf houden, hij ook zijn eigen bedrijf, zo spreid je ook de risico's. Neemt niet weg dat jullie niet elkaar kunnen adviseren in dingen of meer projectmatig kunnen samen werken.

Ik vraag mijn vriend ook wel eens over advies, of 'huur' hem in voor een paar uurtjes net als de dames hierboven. Maar ik zou in basis voor je eigen ding gaan. Of het moet wel echt een grote passie zijn van jullie samen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:53

Bij twijfel niet doen denk ik. Hij kan zelf ook wat opstarten.

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:59

Dankjewel voor jullie reacties, ik ga het niet doen inderdaad, ik twijfelde alleen heel erg of ik me hierin aanstelde. Voelt op dit moment niet juist, wellicht later. Hij heeft zelf ook al heel wat ondernemingen en we voorzien elkaar ook altijd van hulp en advies, dus ik denk dat we het daar voor nu nog maar even bij laten. Echt ik waardeer dit topic zo erg, het is zo fijn om soms even de mening van andere te horen over iets! Dankjullie <3