Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:03

Je kunt ook bij mijn belastingdienst inloggen. Daar staat bij mij dat 18 Juni per post de definitieve aanslag is verstuurd (geen melding van gekregen, het is dat ik zelf inlogde). Ik heb nog niets binnen, maar vandaag kreeg ik wel een melding van mijn overheid dat de definitieve aanslag dus bekend is. Dagtekening 28 Juni, dus ik hoop snel het geld binnen te krijgen! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:43

Vandaag aargh ruim een uur in de wacht op twee plakken binnen belastingdienst omdat na half uur wachten bleek dat die afdeling me niet kon helpen maar doorverbinden kon ook niet door de drukte, weer half uur in de wacht. En wat blijkt. Uitstel van betaling kan idd niet. Omdat jawel ik met een slapende onderneming die ik nu ook meteen heb stopgezet ik vorige jaar een keer 1 dag te laat ben geweest met btw aangifte van 0 euro. Doordat hun inlogsysteem kuren had. De bijbehorende boete was kwijtgescholden omdat ik er niks aan kon doen. Maar door die ene dag 0 euro moet ik in een keer betalen. Jammer dan mevrouw zo zijn de regels. En nee de beide systemen staan los van elkaar dus ja daar kunnen we niets aan doen u krijgt geen uitstel.

-:(- 8)7 -O- en de vraag die ik gesteld had zijn ze niet op terug gekomen. Daar heb je dus geen biet aan. _-:(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:03

Ah, een topic over de belastingaangifte. Ik heb een vraag over onze aangifte, hoop dat hier belastingkenners zijn want ik snap er niks van.

Ik werd vandaag verrast door een cadeautje van de belastingdienst van een paar duizend euro op de bankrekening. Vorig jaar trouwens ook al. Ik snap alleen niet hoe dat komt :?

Het enige dat wij altijd terugkrijgen is van de hypotheekrenteaftrek maar dat komt per maand. Of hebben ze dat nu in een keer gestort?

Het was me bij het invullen ook niet echt opgevallen dat we zoveel terugkrijgen. Ik dacht dat het gewoon het bedrag per jaar was, wat we per maand zouden krijgen.
Maar in de brief staat niks van de hypotheek alleen maar over inkomstenbelasting en volksverzekeringen.

Wie kan mij vertellen hoe we aan dit geld komen en of het dan geen foutje is en we weer terug moeten betalen, of dat dit nu idd wel de hypotheekrenteaftrek van het hele jaar ipv per maand is :?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:14

Komt omdat je een kindje hebt gekregen :) kindafhandelijkecombinatiekorting

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:38

Die had ik vorig jaar ook al. Is dat niet eenmalig dan? :o?
Nog nooit van die korting gehoord :n
Maar jij denkt dus niet dat het een foutje is? Ik dacht echt dat er een fout was gemaakt.
Zo’n kind levert wel veel op dan :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:27

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:39

Heeft niets met teveel betaalde belasting te maken, maar is een korting. Verootjoo, klopt de aanslag dan niet met je aangifte?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:43

Op de aangifte stond wel dat ik geld terugkreeg, maar dat krijgen we elk jaar van de hypotheekrente maar dan per maand. Dus had niet gekeken hoeveel het precies was. Weet dus niet of de getallen kloppen :+
Gewoon alles ingevuld zoals het moest en dat programma kan je eigenlijk niet fout doen.
Maar de uitkomst van dat programma is altijd heel ingewikkeld dus ik begrijp nooit echt wat je dan krijgt. Ik had niet het idee dat er zo’n grote berg bij kwam. En snap ook niet waarom het een dan maandelijks komt en het ander in een keer.

Vorig jaar kreeg ik ook zo’n bak geld, was ik alweer vergeten.En ook nog maandelijks dus dat van de hypotheekrente.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:31

Eindelijk email!!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:38

Even een vraag naar aanleiding van het voorgaande bericht:

Je krijgt dus met een koopwoning en kind (zonder maandelijkse hypotheekrente) ieder jaar een bak geld? Als ik nu voorlopige aanslag invul schrik ik (positief).
Vond het geen berg, wel een hele leuke vakantie :')

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:26

verootjoo schreef:
Op de aangifte stond wel dat ik geld terugkreeg, maar dat krijgen we elk jaar van de hypotheekrente maar dan per maand. Dus had niet gekeken hoeveel het precies was. Weet dus niet of de getallen kloppen :+
Gewoon alles ingevuld zoals het moest en dat programma kan je eigenlijk niet fout doen.
Maar de uitkomst van dat programma is altijd heel ingewikkeld dus ik begrijp nooit echt wat je dan krijgt. Ik had niet het idee dat er zo’n grote berg bij kwam. En snap ook niet waarom het een dan maandelijks komt en het ander in een keer.

Vorig jaar kreeg ik ook zo’n bak geld, was ik alweer vergeten.En ook nog maandelijks dus dat van de hypotheekrente.

Wat je per maand krijgt is je voorlopige teruggaaf. Dus bijvoorbeeld gedurende 2017 krijg je je voorlopige teruggaaf voor 2017. Vervolgens heb je nu begin 2018 je aangifte over 2017 ingediend. Daar komt dan uit hoeveel je eigenlijk terug had moeten krijgen over 2017. Is dat minder dan je totale voorlopige teruggaaf, dan moet je terugbetalen, en als het meer is, dan krijg je het meerdere.

Op je aangifte kan je, als alles goed is ingevuld, zien hoeveel je had moeten krijgen en hoeveel je nog krijgt na verrekening van je voorlopige aanslag.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:29

LienC schreef:
Even een vraag naar aanleiding van het voorgaande bericht:

Je krijgt dus met een koopwoning en kind (zonder maandelijkse hypotheekrente) ieder jaar een bak geld? Als ik nu voorlopige aanslag invul schrik ik (positief).
Vond het geen berg, wel een hele leuke vakantie :')

Dat hangt van de feiten af. Als je geen hypotheekrente betaalt en je kind is ouder dan 12 bijvoorbeeld, kan het best tegen vallen. Maar de kans is best groot dat je inderdaad te veel belasting hebt afgedragen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:15

Aangifte gaat toch ook over meer als alleen je hypotheek teruggave die je maandelijks krijgt.
Wij krijgen ook maandelijks van de hypotheek, maar ook een flink bedrag met de aangifte elk jaar

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:23

verootjoo schreef:
Maar jij denkt dus niet dat het een foutje is? Ik dacht echt dat er een fout was gemaakt.

Inkomensafhankelijke combinatiekorting max wat je kunt ontvangen afgerond is 2900€
Hoe meer je verdient hoe hoger bedrag dus de belastingdienst stimuleert werken met kind.
Je moet op jaarbasis meer dan 4000€ verdienen om in aanmerking te komen.

Geld wordt gestort aan de gene met minst salaris.
Dit geldt alleen voor kinderen tot 12 of 18 jaar dus je krijgt nog paar jaar.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:35

Ah. Nu begrijp ik waarom je dat krijgt. Bedankt voor de uitleg!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:02

tita schreef:
verootjoo schreef:

Inkomensafhankelijke combinatiekorting max wat je kunt ontvangen afgerond is 2900€
Hoe meer je verdient hoe hoger bedrag dus de belastingdienst stimuleert werken met kind.

Ik had veel meer dan 2900€ := maar misschien dan ook nog wat teveel betaalde belasting erbij?
iig leuke verrassing :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:03

Kleine waarschuwing: er is een valse mail in omloop,die exact lijkt op de mail die je van de bd zou krijgen. Daarin staat een link die om je digi D vraagt. De bd raadt aan om alleen in je berichtenbox te kijken via de officiële website.

Overheid waarschuwt voor valse mails van MijnOverheid https://nu.nl/internet/5326967/overheid ... rheid.html

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:32

tita schreef:
verootjoo schreef:

Ik dacht tot 12 jaar want ik heb dit jaar niets meer gekregen en kindlief is 15

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:53

Joanne1987 schreef:
Aangifte gaat toch ook over meer als alleen je hypotheek teruggave die je maandelijks krijgt.
Wij krijgen ook maandelijks van de hypotheek, maar ook een flink bedrag met de aangifte elk jaar

Je kan bij je voorlopige teruggaaf ook rekening houden met alles, en dan zou je bij je aangifte misschien niks meer extra krijgen (of moeten betalen). Is maar net wat je zelf wil.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:57

tita schreef:
verootjoo schreef:

De korting wordt in aanmerking genomen bij de minst verdienende. Niet per se gestort dus. Hoe meer je verdient, hoe hoger het bedrag, geldt niet voor winst uit onderneming overigens. En inderdaad tot het jongste kind twaalf is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:58

Maar je voorlopige opgaaf vul je toch niet zelf in? Ik dacht dat de belastingdienst dat zelf bij ons neemt, volgens mij nemen ze gewoon de gegevens van afgelopen jaar en daar werken ze mee door :o?
Want dat maandelijkse geld van de hypotheek komt gewoon vanzelf, en achteraf kijken we of het klopt wat de belastingdienst heeft ingevuld. Ze weten dan al alles van ons, alles klopt altijd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:14

Klopt, maar je kan wel zelf verzoeken om een hogere of een lagere aanslag, als de gegevens van de belastingdienst niet (meer) helemaal correct zijn. Dus als je denkt dat de teruggaaf te laag is, vraag je om een hogere.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:10

Ben ik nog als enige die-hard over die nog niks heeft? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:31

Nee, helaas niet! Maar de dagtekening staat op morgen, dus ik hoop heel hard dat het morgen binnen komt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:23

Jaaaaa, het is binnen dus ik ga jullie nu ook verlaten! *\%/*

Succes nog voor degene die nog moeten wachten! :o