Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:59

Wauw, gefeliciteerd met je 10, Blacky! *\o/*

Ik heb mijn SLB'er een mailtje gestuurd en nog geen 10 minuten later belde ze me op. Ze wilde eerst aan de telefoon het verhaal horen, maar ik heb aangegeven het liever persoonlijk te doen. Wel heb ik een tipje van de sluier gegeven en over wie het precies ging. Het verbaasde haar gek genoeg niet, maar ze gaf aan dat ze denkt dat wij (ik en die klasgenoot) vooroordelen hebben over elkaar die niet kloppen? :? Ik kan niet bedenken wat ze daar mee bedoeld.. ik heb vanaf dag 1 aardig tegen haar gedaan (en ze deed ook aardig terug op dat moment), maar vervolgens doet ze zo achterbaks tegen me. Bovendien heb ik verder geen vooroordelen over haar, behalve dan wat ze zelf verteld heeft. Kreeg door het gesprek een beetje het gevoel alsof het mijn schuld was, maar wellicht bedoelde mijn SLB'er het niet zo. Anyway, als het goed is plannen we begin volgende week een 1 op 1 gesprek in, daar ben ik wel blij om; even mijn hart luchten. :)

Anoniem

Re: Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:09

@Blacky94, super goed een 10 voor je verslag!

@Grumpycat, goed dat je een 1 op 1 gesprek gaat doen, hopelijk dat dat op lucht. Altijd vervelend zulke dingen.

Ik heb echt geen idee wat ik moet doen voor een andere opleiding. Ik moet er eigenlijk ook niet aan denken, ondanks dat hetgene wat ik nu doe mij echt tegenstaat. Ik heb deze week al 5 lessen overgeslagen omdat ik echt geen motivatie had om wel te gaan. Als ik volgend jaar een andere studie ga beginnen moet ik weer helemaal bij jaar 1 beginnen, en dan nog 4 jaar studeren. Ik wil het liefst gewoon weer fulltime aan het werk en sparen voor een eigen huisje. Dat lijkt me zo heerlijk. Maar een eigen huis en fulltime studeren is voor mij onmogelijk.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:05

Vreemd verhaal GC, misschien wordt het je duidelijk als je in gesprek bent geweest met je slb'er. Hopelijk lucht je gesprek een beetje op.

Linda, ik heb ook eerst een paar jaar gewerkt en ben er toen achter gekomen dat je niet heel veel kan zonder opleiding.
Mijn vriend en ik willen ook graag een eigen huisje, maar dat zit er gewoonweg helaas niet in.
Ik wil niet al te wijs (en oud) overkomen, maar geloof me.. Beter als je iets doet wat je leuk vind en dan daarna lekker een huisje hebt. Als je volgend jaar begint, ben je 24 als je klaar bent? Dat is niet zo gek hoor :)
En niet weten wat je wilt, klinkt bekend. Heb je wel eens bij studies gekeken waar je zelf niet zo snel op zou komen?
Wat is je interessegebied?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:28

Ik ben dit jaar begonnen en ben 26, mijn huidige opleiding is een associate degree en duurt dus 2 jaar. Ik ben dan 27 als ik afgestudeerd ben en als ik daarna nog 2 jaar bachelor er aan plak dan ben ik al bijna 30. En zo heel vreemd voelt het helemaal niet hoor hihi

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:14

Het enige wat ik merk met iets ouder zijn, is dat het leeftijdsverschil met klasgenoten groter is. Maargoed, ik kom op school om te leren, niet om vrienden te maken :)
Ik zou zeggen, denk er goed overga. Niet te overhaast beslissen om te stoppen, en als je wel stopt, niet te overgehaast beslissen wat je dan gaat doen. Werken kan je je hele leven nog :+

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:09

De ene 18-jarige is ook de andere 18-jarige niet he. Je hebt mensen van 22 die overkomen alsof ze 15 zijn en mensen van 18 die een stuk volwassener zijn dan die 22-jarige. Vorig jaar had ik een 28-jarige in mijn klas en hij viel 0,0% buiten de boot. Kon met iedereen opschieten en hij had er geen problemen mee. :n
Het is juist onwijs vervelend als van die "oudere" mensen zich af gaan zonderen omdat ze zich te "oud", te "wijs" of te "goed" voelen om met de jongere mensen om te gaan, omdat ze toevallig net 5 jaar meer op de aardbol rondwandelen.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:58

Hebben wij hier ook, loop er een rond van 30 past enorm goed in dr groep!
Enorm leuk iemand ook!

En daarnaast hebben we er ook een paar rondlopen van boven de 20 die inderdaad 15 lijken en een paar andersom.
Geloof nog steeds soms niet dat een van mijn vrienden pas net 18 is xD

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:09

Nee, dat is ook zeker waar hoor. Hangt ook van de persoon af. Maar ik merk bijvoorbeeld wel dat ik heel anders in het leven sta, geen probleem ook verder en heb met niemand problemen.
Maar soms denk ik wel eens, een beetje serieus in de les mag wel :+

Maar wil absoluut niet oud, wijs of negatief overkomen. Ook ik heb m'n melige momenten hoor :)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:21

Snap wel wat je bedoelt hoor!

Ik zat laast voor 1 keer in een andere Engels les, had echt het middelbareschool gevoel terug :')

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:26

Ik ben ook nog niet heel lang 18. Qua uiterlijk lijk ik vrij jong en ik zal zeker niet beweren dat ik al oh zo volwassen ben, maar ik kan prima met mensen van 21+ omgaan zonder dat ze het leeftijdsverschil merken. Het enige wat ik soms nog wel mis is een stukje levenservaring.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:11

Qua leeftijdverschil merk ik net als Iselda dat ik anders in het leven sta. Bij veel klasgenoten merk ik dat ze voor een studie gekozen hebben omdat het 'moet' (omdat ze bijv. rechtstreeks van de havo komen). Bij mij is dat heel anders: ik heb ruim 7 jaar gewerkt en heb ervoor gekozen om zelf verder te gaan studeren. Soms mis ik ook dat stukje 'serieus' zijn bij anderen, maar er zijn ook zat 'jonge' klasgenoten die net zo serieus en gemotiveerd zijn!

Overigens trek ik op school op met meiden tussen de 18-20 jaar en ik heb daar absoluut geen problemen mee, vind het juist hartstikke gezellig!

Iselda, heb jij je cijfers inmiddels ook al? Ik heb gisteren mijn laatste cijfers van de vorige periode binnen gekregen en heb deze afgesloten met een 7,8 gemiddeld (ik ben niet helemaal tevreden, had graag boven de 8 gewild, maar ach, dit cijfer telt 50 % mee en de andere 50 % moet ik deze periode nog afronden, dus ik heb nog kans om het gemiddelde omhoog te halen. :D)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:13

Ja, ik heb m'n cijfer inmiddels ook allemaal :)
6.1 voor actief luisteren (ga ik hekansen) te vergelijken met gespreksvoering
7.9 voor inleiding recht
8.1 juridische vaardigheden
8.9 werkveld in beeld
8.8 meesterlijk schrijven, is gewoon Nederlands

Dus mag al met al niet klagen :)
Ik wilde graag cum laude m'n P halen, vandaar AL herkansen, had toen niet geleerd. Alleen kwam ik erachter dat ik voor inleiding recht waarschijnlijk 0.1 punt te kort komen, omdat het onafgerond minimaal een 8 moet zijn 8)7
Maar al met al mag ik niet klagen *\%/*

Edit; 0.2 punt omhoog halen moet je redden GC!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:48

Wat een mooie cijfers, Iselda! Wat grappig, ik ben er ook op gefocust om mijn P cum laude af te sluiten. :') Ik was dan ook diep teleurgesteld toen ik een 7,8 zag haha. Maar ach, 0.2 omhoog moet te doen zijn.

Mogen jullie tentamens herkansen die met een voldoende zijn afgesloten? Ik dacht dat wij dat niet mochten (tenzij het inderdaad een verschil maakt tussen cum laude of niet, maar weet niet of dat bij ons in het eerste jaar ook zo telt).

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:16

Voor cum laude mag je niet herkansen toch? Dat staat bij ons in de regels in ieder geval. :=

Hier het eerste blok ook goed afgesloten, ik heb de eerste 15 punten binnen! :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:33

Dankjewel! :o
En gefeliciteerd met de goede cijfers hierboven :)
Volgens mij mogen wij voldoendes idd ook niet herkansen, maar kan natuurlijk per school verschillen :)

Kwa leeftijd trek ik wel veel op met dat andere meisje van mijn leeftijd. Maar we hebben allebei ook langere tijd in het buitenland gewoond en gewerkt en beide al een (medische) vooropleiding gedaan dus je merkt toch wel dat daar kwa levenservaring en "volwassenheid" gewoon wat meer verschil tussen zit met de rest van de klas. Desalniettemin is het wel zo dat we als klas ook wel heel veel samen doen, laatst nog met een groot deel bij een thuis pannekoeken bakken. Was echt ontzettend gezellig en zoiets doen we ook wel vaker.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:49

Wij mogen alles herkansen :D

Wat leuk zeg! Helaas is onze groep daarvoor te groot... maar met een deel doen we wel leuke dingen ja!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:57

Wat grappig dat de regels per hogeschool echt verschillen. Ik heb net even onze reglementen bekeken, maar wij mogen voldoendes enkel herkansen als dat zou betekenen dat je alsnog cum laude kunt slagen.

Leuk dat jullie dat soort dingen met de klas samen doen, Blacky! Wij zijn in 'leerteams' ingedeeld van 8 leerlingen en met 4 daarvan doe ik ook wel leuke dingen. Laatst zijn we wezen lunchen en twee weken terug heb ik samen met 1 klasgenootje meegedaan aan het televisieprogramma 'Weet Ik Veel'. :D

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 09:18

Er staat bij ons nergens dat je niet mag herkansen als je cum laude wilt en voldoendes mogen bij ons idd herkanst worden :)
En al kan ik m'n P niet cum laude halen, vind ik alleen maar 7,8,9 toch wel fijn staan op mijn lijst.
Het is meer voor mezelf dan dat ik het echt op m'n P wil hebben staan denk ik, al is dat natuurlijk altijd leuk :j

Ik doe verder weinig met m'n klasgenoten, heb 1 keer geluncht met 2 meiden en daar houdt het wel bij op :+
Wel leuk dat er dan toch een soort van vriendschappen ontstaan bij jullie! :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:42

Wat leuk GC! Hoe ging het? Of mag je daar niks over zeggen?

Wij zijn ingedeeld in klassen met max 14 leerlingen, maar zijn ip het jaar begonnen met 12 :) Er is er nog wel eentje bijgekomen, maar die is er vaker niet dan wel..
Maar volgend jaar worden alles klassen weer door elkaar gegooid, dus kan zomaar zijn dat ik dan weer met allemaal mensen kom die ik niet ken..
Ergens vind ik dat ook wel jammer, van onze klassenvertegenwoordigster begreep ik dat wij een van de weinige klassen zijn die veel ''samen'' doen en elkaar ook helpen met samenvattingen ed. Terwijl er ook klassen waren die, toen de KV tips en tops moest hebben, zeiden ''jij bent KV, zoek dat zelf maar uit''. Nu zit ik ook niet op school om vrienden te maken, zeker niet, ik ben ook de een van de weinige die hier uit de buurt komt, maar ik vind het toch ook wel fijn een beetje een leuke band met elkaar te hebben en zo nu en dan eens wat met z'n allen te doen :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:56

Ik mag helaas niks zeggen, alleen dat ik zelf geen geld heb gewonnen. :+

Wat jammer dat ze bij jullie volgend jaar alle klassen weer overhoop gooien. Doen ze dat expres of omdat ze ervan uit gaan dat niet alle eerstejaars doorstromen naar het tweede jaar of zo?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:12

Bij ons gaan ze volgende periode al de klassen aanpassen!
Waarschijnlijk omdat er nogal wat afvallen, er zijn mensen die niets of maar 1 van de 6 tentamens gehaald hebben!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:14

Er zijn bij mij ook mensen die maar 1 van de 4 tentamens gehaald hebben, in mijn klas overigens nog geen afvallers. Ben benieuwd hoelang dat gaat duren, lijkt me toch niet dat iedereen doorgaat.
Hebben jullie al veel afvallers?

GC, even een vraagde, werk je met SDU Opmaat of niet?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:18

In ons leerteam zijn er dacht ik 2 van de 8 mensen die hun eerste studiepunten hebben misgelopen. Qua afvallers weet ik niet precies, maar ik gok van de 220 eerstejaars dat er nog 195/200 over zijn.

SDU opmaat.. Nee dat ken ik niet, wat is het precies? Is het vergelijkbaar met de Kluwer navigator?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:32

Ja, vergelijkbaar met navigator, is ook een databank. Maar heb er problemen mee, maar dan kun je me dus niet helpen haha.

Van de andere klassen heb ik geen idee wat er is uitgevallen, zie de andere klassen nooit.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:52

Nee sorry, daar kan ik je niet mee helpen, ik werk voornamelijk met de navigator. :D