Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:17

Hier de meelezer weer ;-). Goed idee om dat wat je zoekt/aanbiedt in je onderschrift te zetten! Dat valt echt op. Kan je nog een kleurtje aan geven ook. Spread the word. Slim! Voor een moddie idd niet te doen om steeds eerste post aan te gaan passen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:19

Toen ik uitkwam was ik op den duur ook niet "vies" van lager werk. Pas op, als je pas uit bent en je hebt nog geen echte druk dan probeer je natuurlijk eerst alleen bij de functies waarvoor je echt gestudeerd hebt. Ik had vijf jaar extra op de schoolbanken gezeten en in die vijf jaar dat andere misschien direct waren begonnen met werken en verdienen, had ik het geld gebruikt om in mezelf te investeren. Dan ga je niet na twee weken zoeken beginnen als vakkenvuller of schoonmaakster, "omdat je je maar niet te goed ervoor moet voelen", volgens anderen. Dan had ik evengoed 5 jaar kunnen feesten en niets doen, het is zuur als je zo lang je best doet en uiteindelijk eindig je op dezelfde plek waar je op je 16de of 18de ook had kunnen eindigen.

Maar dan komt dat punt dat geld toch voorrang krijgt op ambitie. En dan ga je solliciteren voor lager. En dan krijg je, in zeven verschillende bewoordingen maar allemaal hetzelfde, als je al niet gewoon afgewezen wordt, gewoon te horen: "Jamaar...het is wel niet de bedoeling dat als je werk vind in je eigen sector, dat je dan vertrekt hé..."
Nee hoor, natuurlijk niet :j . Maarja, overtuig maar dat je echt voor een of ander geestdodend fabrieksbaantje wil blijven gaan als je morgen plots telefoon krijgt dat je voor 400 netto meer in een boeiende functie mag beginnen die wel op je niveau is. Zij weten even goed als jezelf dat je dan uiteraard weg bent. En dan wordt de baan weer gegeven aan iemand die niet "overgekwalificeerd" is, waar ze meer zekerheid van hebben. Of die al langer in het vak staat en langer werkervaring hebben, terwijl jij met je studies en bijbaantjes en stages in je eigen richting dat niet kunt aantonen.
Het is soms echt niet simpel, hoe graag je ook wilt.

Edit: behalve callcenters, daar was ik blijkbaar wel goed genoeg voor. Maar dat heb ik altijd gezegd, als ik op het punt komt dat ik zelfs droog brood niet meer kan betalen wil ik het misschien, heel misschien eens overwegen :D .

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 15:12

Eens Kwanyin, zo werkt het. En ik denk dat ze daar bij mij ook bang voor zijn als ik lager ga zitten.
Maar eerlijk......het boeit me niet zo.
Ik heb 2 kids, een man die meer dan 50 uur in de week werkt, veel weg is. Veel komt op mij neer. Ik vind dat niet erg. Ik doe graag een stapje terug om een leuke maar misschien minder uitdagende functie te belanden.

Daarbij geeft het mij de mogelijkheid mijn eigen bedrijfje door te starten. Daar is nu gewoon het geld niet voor. Icm een reguliere baan zou dat echt super zijn.

Maar hé, komt daar die uitdagende HR functie om de hoek waar ik mijn ziel en zaligheid in kwijt kan........zeg ik geen Nee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:35

Ik tot nu toe alleen maar onder niveau gewerkt omdat verder niet aan de bak kon komen, en ook nu ben ik bang daar toch weer op uit ga komen, al is het hopelijk tijdelijk. En dat inderdaad nog mn grootste angst, dat dus daarom ook niet meer ergens aangenomen wordt, want met 27 jaar ook al duurder dan 16-23 jarigen.

Wil dinsdag met mijn cv hier in het dorp een rondje doen om te kijken of toevallig ergens iemand nodig hebben. Denk dan slim is ook brief oid bij te voegen zodat nog na kunnen lezen, maar wat zet je daarin? De uren en tijden waarop beschikbaar ben, want motivatie dat gewoon inkomsten zoek tot wat leukers heb zal niet positief worden opgevat :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 18:42

Ik zou gewoon alleen je CV meenemen. Een goede eerste indruk is de beste en heb je maar 1x!!
Dus doe je best!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 02:08

Ik mag ook weer op het sollicitatiepad. Afgelopen jaar kon ik van mijn hobby werken, maar helaas is dit niet zo goed bevallen uiteindelijk bij de vereniging.. :\ En heb ik besloten weg te gaan.. Nu op zoek naar FT :) Paar sollicitaties eruit gedaan, maar helaas weinig soeps momenteel.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 11:14

Wat zoek je en welke regio?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:22

Zo alles weer bijgelezen.. zag paar keer goed nieuws voorbij komen. En de nodige frustraties. Herkenbaar, hier ook nog niks gehoord. Je blijft toch beetje wachten. Maar elke dag verder is weer een kleinere kans. Ach ja we blijven zoeken! Jmmer dat de bankrekening steeds beetje slinkt :')

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 10:06

Nou dat kan je wel zeggen.........sparen wat is dat?? :o

Kids weer beter en naar school. Ik met griep op de bank, laptop, kop thee erbij en zoeken maar weer!

Succes vandaag allemaal!!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:36

Zo juist sollicitatie gesprek gehad. Was een fijn gesprek :) ik hoor het later in de week. Ze zoeken meerdere mensen en daardoor ook meerdere sollicitaties. Even afwachten dus. Het contract is eerst voor een half jaar en dan direct vast :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:38

Zo, weer twee sollicitaties eruit ;). Bij 1 mis ik 1 ding (btw aangifte doen) waar ik geen ervaring mee heb, maar dat valt te leren toch? ;)

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:40

Mooi, ik ga duimen Winsel! :)

Ik begin mijn week met een afwijzing... :n

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:42

Dat valt zeker te leren, een paar knoppen klikken. Maar zelfs voor dat vinden sommige bedrijven dat je minstens een Master moet hebben en 5 jaar "relevante" ervaring :D .

Fijn dat je zo'n goed gevoel had Winsel! Als ze meerdere zoeken maak je natuurlijk meer kans.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:43

Beterschap Dimple. :(:)

Probeer ook te sparen, maar dan voor minimaal 2 nieuwe banden die eigenlijk zeer dringend vervangen moeten worden. Maar da rekening van paard kom even tussendoor.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 11:48

Bling.........balen zeg!!

Winsel, jij was er vroeg bij! Lekker. Ben benieuwd!

BTW aangifte doen is echt niet ingewikkeld hoor, dat ga je redden ;)

En weet je........dat zijn van die dingen waarvan ik zeg..........een nieuw persoon moet ingewerkt worden, hoe ervaren iemand ook is. Ieder bedrijf heeft zijn eigen processen en procedures dus wat piep je dan over Btw aangifte. Dat gaat echt nergens over.

Dus...........goed dat je hebt gesolliciteerd! ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:52

Nouja, ze noemen de functie financieel administratief medewerker / receptie.
In de functie omschrijving staat: inkomende post en email verwerken, crediteuren en debiteuren beheer, Facturatie klaar zetten, btw aangifte doen, ontvangen van klanten, verzorgen lunch/koffie.
Maar ze vragen wel hbo :?
Heb ik niet, dus het zal wel niet, maar niet geschoten is mis....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 11:54

HBO? :')
En ook de functietitel........ze proppen er van alles in. Kies dan gewoon 1 naam. Allround medewerker of wat dan ook, maar dit is wel een hele mond vol hoor.
Dit ga jij prima kunnen :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:01

Ja dat bedoel ik dus. Dit zijn echt taken waar je niet de hoogste opleiding voor moet gevolgd hebben maar dat vragen ze wel. Liefst nog universitair. Maar je moet uiteraard wel bereid zijn om te werken voor het salaris van iemand die die kwalificaties nièt heeft :') . Om een beetje in vaktermen te blijven, ze zoeken een Grand-prix paard voor regionale wedstrijden te rijden en zijn ook niet bereid er meer voor te betalen dan wat een halfkreupele knol van boer Jans eigenlijk kost :D .

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 12:05

_/-\o_

:')

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:20

Hahaha maar zo is het idd wel !

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:20

Hier ook weer een afwijzing. Maar ben vanochtend bij een vrijwilligersorganisatie geweest, kan ik me daar tenminste inzetten :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:22

Balen van de afwijzing !

Wat voor organisatie ga je vrijwilligerswerk doen ? :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:35

Iedereen die afgewezen is :(:)

Ik heb toevallig vanmorgen degene gesproken die de functie heeft gekregen waarvoor ik afgewezen ben. Is een moeder van een klasgenootje van mijn dochter. Heel toevallig. Ik vertelde haar dat ik niet eens op gesprek ben geweest, omdat ze mijn CV te uitgebreid vonden. Maar haar CV is gewoon 2 A4tjes langer dan mijn CV :+. Ik had al wel de indruk dat die reden van afwijzing gewoon van geen kanten klopte, maar nu weet ik het helemaal zeker. Ook als ik hier de redenen lees waarom mensen afgewezen worden. Ik vind het steeds meer op een loterij lijken. Ook die eisen in vacatures. Het wordt steeds gekker lijkt het wel.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 13:05

Eens Susan..........helemaal mee eens.

Ik had net via PB een gesprek met iemand van Bokt over een baan. De meeste mutsjes (sorry......niet persoonlijk bedoeld) die nu als recruiter mensen aannemen zijn een heel stuk jonger dan dat ik ben.
Dus ben ik al snel te oud (en te duur)
Maar joh........ik hoef toch maar tot 67 jaar dus die 25 jaartjes hou ik mezelf wel zoet hoor. Is maar 'even' toch?? :')

Gaat echt nergens over. Arbeidsmarkt is compleet fu cked up. En dan gaat het UWV briljante tips geven als data en getallen weghalen in cv......yeah,........briljant %) |o _-:(

Ik weet zo ondertussen niet meer waar ik op moet solliciteren........ ^)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:09

Weer een knuffel voor degene die een afwijzing hebben gehad.

Dimple, bedankt voor de PB! Ik heb het één en ander op papier gezet! :D