Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:49

Weet iemand hier hoe je foto's kan uploaden op Facebook zonder al te veel kwaliteitsverlies? Ik zie andere mensen gewoon super heldere foto's plaatsen, hoe doen ze dat? :P

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:55

Nouja ik was zelf ook gewoon te laat begonnen hoor :o en toen te lang bij 1 bedrijf blijven hangen en niet onder tussen verder gaan zoeken, gewoon dom geweest achteraf. Al was er wel 1 bedrijf daarna waar ik echt bij dacht dat het wel goed zou komen en toen toch niet :'D Dus dat was wel even zuur :+

Tsja wat voor richting wil ik uit.. Ik zit zelf op het moment een beetje op storytelling of persuasive design etc (minor storytelling gedaan dus daar zit ik nog een beetje in) maar in principe sta ik voor veel open, zolang het maar geen programeren is :))

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:25

Hallo allemaal,

Sorry dat ik kom inbreken, maar dit lijkt me het perfecte topic voor mijn vraag. Wij willen op de boerderij een mooi bord laten bedrukken voor kinderen. Een vriend van ons heeft het bord grafisch opgemaakt, maar zijn programma beschikt ook niet over de functie om rgb om te zetten in cmyk. Verder voldoet het bestand al aan de aanleverspecificaties. Is er hier iemand die voor mij het bestand kan omzetten in cmyk? Dan heb ik niet van die doffe kleuren, want het online programma van de drukker maakt het niet zo fel qua kleur na omzetting.

Hoor het graag.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:31

Welk programma gebruikt hij dan?

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:18

Ik heb het hem vanmorgen gevraagd, maar nog geen reactie terug. Zelf gebruik ik photoshop elements om wat te maken, maar dat is ook voor het echte drukwerk niet ideaal. Voor online marketing is het voor mij helemaal goed.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:37

Hij heeft het gemaakt met inkscape

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:14

Nooit van gehoord :+
Wil wel kijken of ik het kan doen voor je? Volgens mij kun je het zelf ook in Photoshop.. (openen Afbeelding > Modus > CMYK)

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:05

Hee Xdyan, bedankt voor je hulp. Ik heb vanmorgen ook een oproepje op facebook gedaan en toen bleek dat mijn neef photoshop cs6 heeft, dus dan was het gauw opgelost. Bedankt in ieder geval!

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 01:26

Haha geen probleem hoor! Ben nou wel benieuwd naar het bord hoor :p

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:48

Hoihoi, ik meld me hier als dat mag haha
Ik ben een ICT & Media Design studente die momenteel aan het afstuderen is :'D.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:34

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:58

Hij is inderdaad wel heel grappig wahaha _O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:11

Haha leuk.. Photoshop is veel vooruit gegaan zo te zien _O-

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:53

Goedemorgen,
Ik ben opzoek naar een goede thuisstudie/deeltijdstudie voor webdesign.
Dit omdat ik ernaast wil blijven werken maar mezelf wel een andere richting op wil scholen.
Ik woon in Haarlem, dus het liefst iets in de buurt als ik naar school zou moeten.
Ik heb mbo bouwkunde gedaan maar dat is het toch niet voor mij (heb reuma dus computerwerk is juist top).
Kan een van jullie mij iets aanraden? Of juist afraden?
Alvast bedankt :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:43

Pfoeh, dan kom je een beetje bij LOI achtige instanties uit denk ik. Je wilt specifiek Webdesign?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:15

Ik zou helemaal geen studie aanraden voor webdesign. Genoeg te vinden via internet. Leer jezelf HTML/CSS aan, verdiep jezelf in CMS-systemen, een basis van javascript, php & mysql en je zou een heel end moeten komen zonder 'studie'.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:23

Ier schreef:
Ik zou helemaal geen studie aanraden voor webdesign. Genoeg te vinden via internet. Leer jezelf HTML/CSS aan, verdiep jezelf in CMS-systemen, een basis van javascript, php & mysql en je zou een heel end moeten komen zonder 'studie'.

Ben ik het niet mee eens. JS PHP en mySQL daar is het wel fijn om een leraar bij hebben; ik spreek uit ervaring. Een vierjarige deeltijd opleiding zou ik niet doen, daar is het te 'weinig' voor, maar een cursus met leraar is wel zo handig. (html css js hoeft niet eens per se, maar voor php en mysql zou ik t wel doen)
(ICT&Media Design @fontys ehv, kan ook deeltijd btw, maar daar leer je ook andere dingen)

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:53

Dat mag, dat dat jouw ervaring en mening is :) . Ik vind dat er genoeg te vinden is op internet. Met een leraar erbij leer je puur en alleen de basis, weinig verdiepingsslag terwijl iedereen de basis zelf kan leren imo. Maar ieder zo z'n ding. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:11

Voor webdesign is het ook handig als je kan ontwerpen.
Website zonder ontwerpen is ook zo lastig coderen :)
Denk dat je ook wel veel zelf kan leren, ben nu mezelf ook Adobe Edge aan het leren.
Lukt mij alleen niet, maar de Edge lessen gingen helaas nooit door.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 23:28

Ik ben van mening dat je alleen moet willen bouwen als je daar écht veel tijd en moeite in wil gaan steken, anders kan je het beter niet doen (en het bijv. alleen bij design laten). Dus dan moet je HTML, CSS, PHP, JS, MySQL allemaal gaan snappen en onder de knie krijgen. Ik denk dat het niet verkeerd is om daar in ieder geval een basis cursus voor te gaan doen. Opleiding weet ik niet zo goed... Meestal lopen opleidingen op dat gebied toch niet helemaal mee met de tijd zeg maar.

Als je je meer op design wil focussen, dan zou ik opleiding Grafisch Vormgeven gewoon gaan volgen eigenlijk :+ Gewoon zodat je de basis leert. Of je moet er zelf al best veel gevoel voor hebben en al redelijk met de programma's kunnen werken, dan valt er ook wel veel zelf te leren inderdaad.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:00

Loool, door die 1 april grap van bokt ziet het er echt mega grappig uit... XD

Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 02:14

Poe, per toeval dit topic tegen gekomen en ik hoop dat iemand mij kan helpen, want zit met een gigantisch dilemma, omtrent mijn studie.

Ik heb na mijn VMBO-TL, een MBO 4 opleiding gedaan, voor grafische vormgeving (Nimeto). Deze opleiding netjes afgerond en een mooi diploma voor. Kortom; iets wat ik dus echt leuk vind. Ik ben dus grafisch vormgever op MBO 4 niveau.

In een creabea opleiding had ik geen zin (kunstacademie etc), ik vond het mooi om te weten hoe ik ook digitaal mooi kon ontwerpen (websites programmeren, reclame filmpjes en dergelijke).. dus ben ik daarna digitale media en communicatie op de Hogeschool Utrecht, daar zit ik nu in het eerste jaar in. Leuke dingen geleerd maar echter moet ik ook zeker 70% dingen doen die ik eigenlijk compleet niks vind..

En vandaag sloeg de twijfel door, twee tentamens gehad (marketing en evaluatie onderzoek), en ik dacht; is dit wat ik wil?

Ik zit niet lekker in mijn vel, en weet het niet meer, ik voel me dood en doodongelukkig. Het is heel veel theorie en ik kan niks toepassen in de praktijk (ja wat kleine web-dingetjes, maar die kan ik met een cursus ook leren), ik weet überhaupt niet of ik HBO wil.. Als ik heel eerlijk ben; niet. Ik wil werken, of voor een baas of voor mezelf, en dan cursussen ernaast (LOI/NCOI etc) voor wat extra kennis, die ik meteen kan toepassen in het werken..

Hebben mensen hier ervaring mee? En is het dom om na je MBO 4 te willen werken? Ik snap dat HBO slimmer is on te hebben dezer dagen, echter.. ik wil dat eigenlijk gewoon niet..

De reden? Ik kan super mijn werk uitvoeren voor mijn gevoel, heb niet het idee dat ik nog verder moet, voor mijn gevoel heeft het Nimeto me prima klaargestoomd voor het werkende leven..

Morgen gesprek met mijn SLBer en hoop er wat wijzer uit te worden..

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:39

Wiwabalia schreef:
Leuke dingen geleerd maar echter moet ik ook zeker 70% dingen doen die ik eigenlijk compleet niks vind..

Als ik heel eerlijk ben; niet.

En is het dom om na je MBO 4 te willen werken? Ik snap dat HBO slimmer is on te hebben dezer dagen, echter.. ik wil dat eigenlijk gewoon niet..

De reden? Ik kan super mijn werk uitvoeren voor mijn gevoel, heb niet het idee dat ik nog verder moet, voor mijn gevoel heeft het Nimeto me prima klaargestoomd voor het werkende leven..

Volgens mij heb je je keuze eigenlijk al gemaakt. :)

Ik ben op dit moment derdejaars student grafisch vormgeven en hoef alleen nog maar stage te lopen en mijn examens te maken.
Nu heb ik het de laatste tijd zoveel opdrachtgevers, dat ik heb besloten om naar de KvK te stappen en voor mezelf te beginnen. Gewoon in de avonduurtjes en naast mijn opleiding en andere baan.
In het begin was ik nog vrij onzeker over mijn kunnen, maar ik heb ondertussen door dat ik het hele technische gedeelte al heb gehad en dus alles uit mijn eigen creativiteit moet komen. Dit is in mijn ogen een stukje dat je jezelf echt aan moet leren, omdat dit gewoon wel of niet in je zit, en dus heb ik hier verder geen HBO studie voor nodig.
Na deze opleiding ga ik toch een deeltijd HBO studie doen. Dit omdat ik nog meer wil leren op communicatie gebied en doordat ik hem deeltijd ga doen, heb ik ondertussen de tijd om veel praktijkervaring op te doen. Is een HBO deeltijd studie ook niet iets voor jou? Dan kun je toch al lekker aan de slag, maar haal je alsnog je papiertje.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:59

chanelle14 schreef:
Wiwabalia schreef:
Leuke dingen geleerd maar echter moet ik ook zeker 70% dingen doen die ik eigenlijk compleet niks vind..

Als ik heel eerlijk ben; niet.

En is het dom om na je MBO 4 te willen werken? Ik snap dat HBO slimmer is on te hebben dezer dagen, echter.. ik wil dat eigenlijk gewoon niet..

Volgens mij heb je je keuze eigenlijk al gemaakt. :)

Ik ben op dit moment derdejaars student grafisch vormgeven en hoef alleen nog maar stage te lopen en mijn examens te maken.
Nu heb ik het de laatste tijd zoveel opdrachtgevers, dat ik heb besloten om naar de KvK te stappen en voor mezelf te beginnen. Gewoon in de avonduurtjes en naast mijn opleiding en andere baan.
In het begin was ik nog vrij onzeker over mijn kunnen, maar ik heb ondertussen door dat ik het hele technische gedeelte al heb gehad en dus alles uit mijn eigen creativiteit moet komen. Dit is in mijn ogen een stukje dat je jezelf echt aan moet leren, omdat dit gewoon wel of niet in je zit, en dus heb ik hier verder geen HBO studie voor nodig.
Na deze opleiding ga ik toch een deeltijd HBO studie doen. Dit omdat ik nog meer wil leren op communicatie gebied en doordat ik hem deeltijd ga doen, heb ik ondertussen de tijd om veel praktijkervaring op te doen. Is een HBO deeltijd studie ook niet iets voor jou? Dan kun je toch al lekker aan de slag, maar haal je alsnog je papiertje.

Ja aan zulke dingen zit ik ook te denken, cursussen/thuisstudie's, zo kan ik gaan werken, en in mijn eigen tijd en tempo aan de gang voor toch een papiertje.

Ik vind het eigenlijk ook niet eerlijk tegenover mijn ouders om een dure opleiding laten betalen die ik dus eigenlijk niet zie zitten, ben wel een beetje bang voor hun reactie want ik ben erg goed in mooi weer spelen en dat heb ik dus ook gedaan afgelopen tijd... maar aan de andere kant, ookal worden ze even boos, dat komt ook wel weer goed.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:43

Wij hadden elkaar al even gesproken in je topic dus kan daar weinig meer aan toe voegen :) Onderhand je SLB'er al gesproken?