Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:35

kay27 schreef:
@Knoffer: Netwerken doe je zo was wel interessant, maar de spreker kende ik al van een starterscafé waar ik eerder eens heen was geweest. Eén opmerking bleef hangen en daar ga ik ook werk van maken: dat je je gesprekspartner nieuwsgierig moet maken in wat je doet, zodat er een gesprek op gang komt ipv dat je gesprekspartner zegt "het is me volledig duidelijk wat je doet" want dan is het ook gelijk einde gesprek. De spreker noemde een voorbeeld:

> "En wat doe jij?"
> "Ik maak bedrijven blij met bijzondere magie"

De magie-man in kwestie gaf goochelworkshops oid bij bedrijven en gaf op die manier teambuilding.

Ik vond het voorbeeld geniaal, dus ik ben ook aan het zinnen op een leuke binnenkomer. :)

Ah, vooral op gesprekstechnieken, dat is wel leuk. Leuke tip idd.

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:21

Daar hadden wij het ook over gehad bij zo'n ondernemersbijeenkomst een tijd geleden, maar dan ging het over visitekaartjes. Dat je vaak door je visitekaartje in gesprek met elkaar komt en als het gelijk duidelijk is wat je doet, er geen gesprek op gang komt. Je wisselt je kaartje uit en that's it. Maar je kunt dus ook een kaartje ontwerpen waar mensen nieuwsgierig door worden en willen weten wat er precies achter steekt, dus dat ze een gesprek met je aangaan en snel naar je site surfen. Dat vond ik ook wel leuk!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:55

Hmm, dat vind ik wel een lastig punt. Het kaartje moet wel echt interessant zijn, moet ik achteraf niet denken: het zal wel en het gaat op de hoop. Maar ligt er natuurlijk ook een beetje aan wie je klanten zijn. Voor zakelijke klanten is een duidelijk kaartje denk ik toch beter geschikt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:27

Knoffer, heb jij die test ook gedaan van de KVK? ik had 6 x keuze 3 en 4 x keuze 1 en die combi kwam niet vaak voor zeiden ze. (moet ergens dat blaadje nog hebben)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:28

Het zal in veel gevallen wel leuk werken inderdaad , maar in andere gevallen is het ook weer niet zo praktisch juist.

Dat van dat interesse opwekken / beetje onduidelijkheid geven zodat er een gesprek komt is op zich wel leuk , maar als je een bedrijf hebt zoals ik , met een naam als BoomloosRijden.nl , daar word je ook niet vrolijk van hoor hoe vaak je dan uit moet leggen wat het eigenlijk is :P

Ik heb vaak al helemaal geen zin om de naam te zeggen omdat ik weet dat ik dan weer kan gaan uitleggen , blegh :P

Een naam als Barefoot Nederland biedt dan ook weinig soelaas want ook daar gaan mensen een andere kant op denken dan wat het is :P

Wat dat betreft is een zaak als "Adje Patatje" zo gek nog niet :+

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:14

Hehe, ja, blijf je uitleggen. Maar mss kun je wel mensen hun interesse wekken. Je zit iig in een specifieker deel van de markt, dan bijv. de patatkraam :P

@cissy, nee, heb de test niet gedaan. Is het deze test: http://kvk.ondernemerstest.nl/app/ ? Denk het niet...
De rabo schijnt wel een uitgebreide goede test te hebben, kost wel iets.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:54

Dat is inderdaad ook het idee wat ik had met mijn bedrijfsnaam. Doordat ik zo'n aparte naam heb gekozen, vragen veel mensen waar mijn naam vandaan komt en daardoor onthouden ze hem beter!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:40

Ja waar staat die 11A eigenlijk voor :P

Pffft , ik plaatste net het berichtje hierboven en een seconde later begon het beeld van mijn laptop ineens te rollen en hij stierf :oo

Met opnieuw opstarten helemaal geen enkele reactie op het beeldscherm meer , moederbord-piepjes , fan blazen als een gek :=

Heb hem nu net weer aan de praat godzijdank.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:47

Ik wil me hier ook graag melden..
Heb het topic nog niet doorgelezen, ben erg druk :).. Maar tussendoor zit ik even stiekem op bokt. :P En het is altijd interessant om te lezen hoe anderen het aanpakken..

Ik ben sinds kort een sushi catering bedrijf gestart, samen met een vriendin. In de eerste instantie alleen voor het bedrijfsleven, maar we willen het nu ook beschikbaar maken voor de particulier. Ons grootste probleem is de marketing, aangezien dit veel geld kost.. Dus ben benieuwd om te lezen hoe jullie dit oplossen..

Hierbij ook de site om een kleine indruk te krijgen: http://www.sushipresents.nl

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:06

Ik lees dat social media hier ook wel een hot item is.

Ik ga mijn scriptie over social media schrijven. Een groot gedeelte zal redelijk algemeen zijn en is dus voor iedereen interessant.
Ik hoor graag als jullie ergens tegenaan lopen of graag iets willen weten, dan kan ik dit wellicht in mijn verslag vermelden. En als dank voor de medewerking, krijg je uiteraard het gehele verslag toegestuurd.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:38

@elke Welkom (zegt iemand die er ook nog maar net bij zit)

Interessant hoor dat je het over social media schrijft. Wat is je onderzoeksvraag? Of weet je die nog niet?

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:40

Hoi Elke87, nu al een leuke indruk van je site! Succes.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:42

Dat logo is inderdaad al heel hip en gaaf! Past ook precies bij het "hippe" karakter van sushi vind ik :)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:17

Thnx.. De reactie op het logo waren wisselend, maar we zijn er zelf heel blij mee.. We hebben het laten ontwerpen :)
De site willen we nog gaan veranderen, zodat er meer informatie op komt te staan. Maar hebben wat probleemjes met de huidige webmaster, dus we zijn nu druk opzoek naar iemand die overweg kan met wordpress, aangezien dit een wordpress theme is. Zie nu ook dat mn site offline is.. :S

Voor mijn scriptie ben ik nog bezig met mijn plan van aanpak.. Maar er komt sowieso een algemeen stuk in te staan over twitter, facebook, hyves, youtube, blogs, linkedin... Daarnaast ben ik van plan een x aantal bedrijven te gaan volgen om te kijken wat zei doen met social media. Dit zullen sushi bedrijven en catering bedrijven zijn, maar ook andere bedrijven (moet nog even kijken hoe wie wat en waar). Tot slot wil ik een strategie bedenken voor mijn eigen bedrijf.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:32

Ah oke, let wel op dat je je scriptie goed afbakent.

Ik heb mijn website in Wordpress gebouwd. Ik kan er dus wel wat mee, maar écht programmeren lukt mij niet. Tot nu toe heeft niemand mij geholpen, maar ik ga wel eerdaags even aan 360 E-commerce vragen of zij voor mij een probleempje kunnen oplossen. Op mijn website is het nu zo dat als er reacties zijn, er bij het artikel "geen reacties" staat. Ik weet wat de oorzaak is, maar niet hoe ik het moet oplossen.

Ik weet dus niet wat er precies gedaan moet worden, maar als het om programmeerwerk gaat, kan ik je 360 E-commerce aanbevelen. Zij maken nog een andere website voor mij; hele aardige jongens.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:50

Oke thnx Connepon85. We willen er nu een extra menu in hebben. Dus volgens mij moet je dan wel iets van codes afweten.. We hebben ook heel het blogsysteem eruit laten halen. Dit lukt me zelf ook niet.

Ik heb de site weer online gekregen.. :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:23

pmarena schreef:
Ja waar staat die 11A eigenlijk voor :P

haha, dat is dus de rede achter mijn naam ;)
11A staat voor de 11 a's die ik in mijn complete naam (voor-, achter- en doopnamen) heb zitten. Vond het iets origineler dan Mariska Fotografie oid, en iedereen vraagt ernaar ;)

Verder veel interessants, maar helaas moet ik vandaag even afhaken ivm drukte, dus kan niet reageren!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:26

Hey Elke, ziet er goed uit. Ik denk ook dat daar wat pittiger programmeerwerk bij komt kijken. Al kun je bij Wordpress wel vaak een "custom menu" maken.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:27

Zo een sushibedrijf, wat een origineel idee!

Ik wil meer bestellingen binnenkrijgen, en wel nu! ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:34

Whaaa heerlijk! Sushi :9 , het ziet er verrukkelijk uit, moet vast goedkomen!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:44

Leuke reacties.. Denk dat bij ons naamsbekendheid het grootste probleem is.. En we kunnen het niet combineren met een baan.. :S En marketing kost veel geld :S Dus we willen met social media onze vindbaarheid op internet ook vergroten..

Zit ook te denken om kranten te benaderen voor een recensie :D

@connepon85: We hebben nu aanstaande woensdag ook al een gesprek met iemand voor de site. Het is jammer dat die 360 e-commerce verder weg zit, maar hou ze zeker in mijn gedachten.
Ik kan een aantal dingetjes wel zelf aanpassen op de site.. En had gelukkig de site opgeslagen.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:21

@elke87 wat een leuk idee jullie bedrijf, ik weet zeker dat daar een leuke markt voor kan zijn. Maar marketing per se duur.. dat hoeft niet natuurlijk!

Ik heb me ingeschreven voor de bijeenkomst van de kvk: starten vanuit een vaste functie. Zijn daar toevallig al bokkers naar toe geweest?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:25

Hey Chonelly.. Als jij me wat tips kan geven voor marketing.. :)

Wat we tot nu toe hebben gedaan.. We hebben 1500 folders verstuurd naar bedrijven hier in de omgeving. (hier ook een adressenbestand voor gekocht). Daarnaast proberen we wekelijks langs bedrijven te gaan met een cadeautje van sushi en deze bedrijven bellen we na, maar dit is erg tijdrovend. En dan uiteraard de website, wat ons ook genoeg geld kost..

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:47

Adressen kopen is inderdaad niet goedkoop, maar de vraag is in hoeverre een folder sturen effectief is. En tijd (= ook geld) zul je er zeker in moeten investeren. Maar probeer je marketingplan goed af te stemmen op je doelen.

Bij sushi is het vooral belangrijk dat mensen kunnen proeven dus in die zin langsgaan bij bedrijven met een cadeautje van sushi vind ik een hele goede. Het zou het makkelijker maken als je via je netwerk wat mensen kunt benaderen. Ieder bedrijf heeft wel eens een feestje, afscheid van een collega, vrijdagmiddagborrel, daar zou je op in kunnen haken.

Naast bedrijven wil je particulieren bereiken. Kun je bij vrienden op verjaardagen cateren (tegen iets meer dan de kostprijs). Kun je een soort tuperware party's organiseren?

Wellicht een goed persbericht opstellen en naar plaatselijke kranten sturen, leuke actie eraan verbinden.
Social media inzetten heeft alleen zin als je ook weet hoe je het in wilt gaan zetten en dan vervolgens het goed bijhoudt.

Overigens uitgebreid advies geven aan starters/kleine ondernemingen over marketing/communicatie/inzetten van middelen en evt hulp bij het (her)schrijven van teksten dat is waar ik mijn bedrijfje op wil gaan richten :-)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:57

Elke87 schreef:
Thnx.. De reactie op het logo waren wisselend, maar we zijn er zelf heel blij mee.. We hebben het laten ontwerpen :)
De site willen we nog gaan veranderen, zodat er meer informatie op komt te staan. Maar hebben wat probleemjes met de huidige webmaster, dus we zijn nu druk opzoek naar iemand die overweg kan met wordpress, aangezien dit een wordpress theme is. Zie nu ook dat mn site offline is.. :S

Voor mijn scriptie ben ik nog bezig met mijn plan van aanpak.. Maar er komt sowieso een algemeen stuk in te staan over twitter, facebook, hyves, youtube, blogs, linkedin... Daarnaast ben ik van plan een x aantal bedrijven te gaan volgen om te kijken wat zei doen met social media. Dit zullen sushi bedrijven en catering bedrijven zijn, maar ook andere bedrijven (moet nog even kijken hoe wie wat en waar). Tot slot wil ik een strategie bedenken voor mijn eigen bedrijf.

Hoi Elke,

Interessant dat je je scriptie over social media doet, ik vind het een tof onderwerp. Denk dat het zeker met een eigen bedrijf goed is om je er in te verdiepen. Wat ik ervan gezien heb in de gastlessen lijkt het me goede mogelijkheden hebben. En zeker omdat jij gezegd hebt er nog niet zoveel van af te weten is het zeker interessant.
Ik zat voor mijn scriptie eigenlijk ook een beetje die kant op te denken...