Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paan

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:33

Lovepaints; wat voor online boekhoudprogramma is het?

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:20

@Paan: ik heb www.acumulus.nl.
Er zijn er nog meer online boekhoudprogramma's natuurlijk voor de kleine, beginnende ondernemer. Je moet maar eens googlen.

@storrum; ik zal eens kijken of er wat voor me bij is op die site

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:06

Hoe hebben jullie de sociale voorzieningen geregeld en wat kost het jullie per maand?

Ik zit te denken aan bv ziekenfonds, pensioenvoorziening.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:15

Ziektekosten zoals iedereen, met tandartsverz. kost geloof ik 120euro per mnd.
Arbeidsongeschiktheids verz. kost me ongeveer 450euro per mnd. Ik heb wel de Rolls Royce onder de AOV's omdat ik toch veel risico loop een ongeluk te krijgen of ziek te worden op mijn werk, en ik wil geen aangepast werk gaan doen :-) als mij iets overkomt dan kunnen ze me geen plantsoentjes laten schoffelen of als typiste achter een computer zetten. Pensioenvoorziening doe ik niet aan, hoewel ik wel doteer aan de FOR, de rest stop ik in mijn huis.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:21

450 per maand?!!!?!?!

Sorry, ik ben even met stomheid geslagen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:55

Ja, op zoveel had ik ook wel gerekend ja. Ik had er 500 euro per maand voor uitgetrokken. Dan heb ik het over ziektekosten+ tandarts, arbeidsongeschiktheidsverzekering en een reservering voor later (wat sparen). Eigenlijk is 500 nog niet eens genoeg denk ik.

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:38

hallo,
ik wil mij even bij dit topic aanmelden.. ik ben bezig met een opleiding pedicure en wil dit straks voor mezelf gaan doen.
in een nieuw huis komt er dan een pedicure salon aan huis.
heb hier al een paar goede tips gevonden.
zijn hier nog meer pedicures die voor zich zelf werken?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:52

Joyce, je zou dit weekend toch gaan brainstormen met je misschien toekomstige zakenpartner? Is daar al iets uitgekomen? Ik ben benieuwd!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:35

Hebben de starters hier allemaal een zakelijke bankrekening?
We denken erover, maar vind het eigenlijk gewoon zonde van die (minimaal) 50 euro..
Verkoop gaat hier over het algemeen cash, inkoop op rekening..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:48

@Georgette: Er is nog niet zo heel veel uitgekomen! We zijn beiden een beetje angstig om zomaar opeens voor onszelf te beginnen, gezien we beiden een eigen huis hebben dat gewoon betaald moet worden. Dus tsja, met wat voor inkomsten moet je rekening houden als starter. Verdien je niets, of weinig, of gelijk al normaal en wat is weinig en wat is normaal. Daarnaast hadden we het idee om een trimsalon erbij te doen, maar de opleiding daarvoor is best pittig en eigenlijk niet te doen naast een fulltime gewone baan, omdat je zo'n 2 dagen in de week stage moet lopen en financieel is het niet haalbaar om 2 dagen minder te gaan werken. Dus dat idee hebben we (tijdelijk) laten varen.

We gaan over 2 weken een rondje doen langs alle dierenwinkels in de omgeving om te kijken wat voor winkels het precies zijn en of wij iets kunnen starten dat iets unieks heeft in vergelijking met de winkels in de buurt. We willen aan de hand daarvan enquetes maken om erachter te komen waar vraag naar is in de omgeving waar wij graag een winkel zouden willen starten en we gaan aanvraagformulieren sturen naar verschillende winkels die aan franchise doen (zoals bijv. PetsPlace). En dan gaan we weer verder kijken!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:01

Joyce, er zijn inderdaad verschillende bedrijven waarbij je kunt franchisen. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de enquetes.

Chubby, ik heb een zakelijke rekening. Ik vind dit toch wel ideaal, m'n administratie blijft hierdoor overzichtelijk en ik heb een beter beeld van wat er binnen komt en uitgaat.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:15

Chubby schreef:
Hebben de starters hier allemaal een zakelijke bankrekening?
We denken erover, maar vind het eigenlijk gewoon zonde van die (minimaal) 50 euro..
Verkoop gaat hier over het algemeen cash, inkoop op rekening..

Lijkt me wel zo verstandig om zakelijk en privé strikt gescheiden te houden!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:29

Joyce, volgens mij is er vwb reguliere dierenwinkels weinig meer te ontdekken. Je moet echt iets unieks kunnen neerzetten.
Ik zit natuurlijk in dezelfde branche en heb me redelijk geïnformeerd. Misschien is overname van een bestaande winkel nog een optie? Ik persoonlijk zou me niet willen conformeren aan een Pet's Place of Dobey ofzo :o

De zakelijke rekening is geen verplichting toch? Als wij via de administratie een goed overzicht hebben, is dat toch in principe voldoende?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:43

Ik denk niet dat het een verplichting is, persoonlijk vind ik het gewoon erg handig. Al vind ik het wel onzin dat het zoveel per transactie moet kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:45

Mist schreef:
Ziektekosten zoals iedereen, met tandartsverz. kost geloof ik 120euro per mnd.
Arbeidsongeschiktheids verz. kost me ongeveer 450euro per mnd. Ik heb wel de Rolls Royce onder de AOV's omdat ik toch veel risico loop een ongeluk te krijgen of ziek te worden op mijn werk, en ik wil geen aangepast werk gaan doen :-) als mij iets overkomt dan kunnen ze me geen plantsoentjes laten schoffelen of als typiste achter een computer zetten. Pensioenvoorziening doe ik niet aan, hoewel ik wel doteer aan de FOR, de rest stop ik in mijn huis.

ziekenfonds kost mij nu nog in loondienst 250 euro per maand en dan een eigen risico van ik geloof 250 per jaar. Dus particulier is goedkoper begrijp ik=

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:56

Nee, via de belastingdienst krijg ik jaarlijks een aanslag van rond de 1600euro volgens mij wat normaal het werkgeversgedeelte is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:06

In België is het hebben van een aparte rekening verplicht maar bij ons zijn de banken veel soepeler dan in NL, ik betaal helemaal niks voor mijn zichtrekening met pc banking, pinpas en visakaart.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:29

1600 euro???
Nu ben IK met stomheid geslagen ..... dat is een bedrag zeg ...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:32

Dat zal wel enigszins in verhouding staan met wat er binnenkomt Froukje :D

Nja, nu had ik door een misverstandje (met voorlopige teruggave) ook een aanslag van 1000 en nee, dat stond niet in verhouding met de inkomsten :')

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:50

Maar ziektekosten is toch gewoon een bedrag per maand? Ik wist niet dat je dat dan ook nog als werkgeversdeel zou moeten betalen en dan jaarlijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:17

Ik denk dat dat gewoon het bedrag is wat je per jaar moet betalen en je werkgever betaald de helft...dat is een soort cao...ben je zelf werkgever, dan betaal je de volle mep...

Te gek he???? Zoveel per jaar en dan moet je nog je eigen medicijnen betalen, en dan is er nog een hoop niet vergoed en dan komen ze nog niet uit.......als je 40 jaar ziekenfonds verzekerd bent en pak weg in die 40 jaar 40 keer naar de dokter bent geweest, dan nog komen ze niet uit en leiden ze verlies..... :D :D :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:19

Pffff, tjemig de pemig, dat is wel veel geld zeg (dat loopt nu via m'n werkgever, merk ik nu natuurlijk niets van).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:17

@Chubby: Wij willen eigenlijk een zaak die voor iedereen toegankelijk is, maar die ook luxere producten bied. We willen eigenlijk een beetje inspelen op het "ver-amerikaniseren" van de Nederlanders wbt hun huisdieren.

Wat doe jij dan ookalweer? Ook dierenwinkel?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:21

Nu nog een webwinkel alleen gericht op natuurlijke voeding voor hond & kat, maar die hoop ik binnen een paar jaar uit te kunnen rollen tot een volwaardige winkel (in een heus pand dus) met de focus op de natuurlijke verzorging (dus voeding zoals ik nu verkoop, maar dan ook een lijn voor knagers en evt paarden; homeopathie; exclusieve speeltjes en producten en daarnaast diverse lezingen en avonden op allerlei gebied).

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:25

Hallo,
Ook ik kom toevallig bij dit topic terecht.
Ik werk ook voor mezelf.
Ik werk als secretaresse (of vanalles wat er op lijkt, of wat gewoon leuk is om te doen) bij opdrachtgevers.
Ik ben vorig jaar voor mezelf begonnen, nadat ik al weer een tijdje als uitzendkracht had gewerkt, en bedacht dat ik dit zelf ook kon doen.

Ik moet nog even wat bijlezen in dit topic, wellicht dat ik daarna wat zinnigs kan melden.