Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:54

rainbow8 schreef:
Ik heb inmiddels een krantenwijk genomen. Het is 's morgen wel vroeg opstaan, maar het is beter dan niets. Het is maar een kleine wijk tussen de 25 en 30 kranten. Nu neem is gelijk de honden mee hebben die ook hun beweging gehad. Ik wil graag een BBL opleiding doen en heb hiervoor al verschillende brieven geschreven. Voor de rest van de brieven krijg ik of afwijzingen of ik hoor helemaal niets meer. Een aantal BBL bedrijven houden mijn brief en CV voor een half jaar vast. Dus daar is nog hoop.

Kijk eens op www.stagemarkt.nl
Daar worden banen met BBL opleiding aangeboden.
Je kunt je sector invullen en de plaats waar de bedrijven zitten.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:21

Ik zit even in een sollicitatiedip. :+
Vorige week een heel goed sollicitatiegesprek gehad, mocht voor een tweede gesprek komen, maar ik heb het toch afgeketst, ik had er geen goed gevoel bij (wel bij de inhoud van de functie, maar niet bij de werkomgeving en clausules, ivm een opleiding die er aan vast zat).
Daarbij, moest eerst ontzettend wennen aan plotsklaps thuiszitten, werkte altijd fulltime. Maar nu vind ik het eigenlijk wel lekker, zeker met dit heerlijke weer. Lekker klussen in huis en om 11.00 een buitenrit maken.

Net als kaatje77 heb ik ook geen papieren, maar ik weet dit redelijk te verbloemen met een sterke brief en CV, ook tijdens een gesprek kan ik altijd goed duidelijk maken dat ik echt geen faalhaas ben. Alleen als er echt specifiek wordt gevraagd naar een bepaald soort opleiding of certificaat is het wel lastig.

Voor de mensen die iets in een totaal andere richting willen doen, is het misschien een optie om bepaalde dingen weg te laten, soms kan het tegen je werken.

kaatje77

Re: Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:25

Ja, dat laatste ben ik geheel met je eens Girl ;)

Succes allemaal met solliciteren :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:20

Ik werd net gebeld door een bedrijf waar ik eerder had gesolliciteerd. (ook een open sollicitatie) en mag donderdag op gesprek :D
Tjee gaat goed met mijn open sollicitaties... Nu maar hopen dat ik wel geschikt word bevonden...

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:22

Tja morgen op gesprek voor een secretaresse-functie bij jeugdzorg. Nu ga ik ineens denken. Wat trek ik aan?

Casual netjes? Niet te overdressed?
Kan toch niet strak in het pak gaan?

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:28

Ik trek altijd een spijkerbroek aan, een eenvoudige maar mooie top (zonder inkijk of met prints, hooguit patroontje in dezelfde kleur), daarover een blazer en ik draag zwarte of grijze pumps erbij.
Een pak vind ik te overdressed, tenzij je voor een managementfunctie gaat. Of tenzij er een hele zakelijke cultuur heerst of je in de functie zelf ook dit soort kleding moet dragen, bijvoorbeeld receptioniste bij een bank.

edit: wel beter overdressed dan underdressed, maar als je underdressed gaat moet je het wel redelijk bont maken... bv een man met een afgetrapte spijkerbroek, hawaïhemd en all-stars. :P

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:29

oke inderdaad, een jasje goed idee! thanks

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:35

Ik ga voor administratieve functies (waar ik zelf ook op solliciteer) tegenwoordig vaak in een nette zwarte broek of zwarte broek met een krijtstreepje. Met daarop een witte blouse of een witte longshirt (is shirt met lange mouw) met daaroverheen een grijs of zwart truitje/vestje.

Spijkerbroek is NOT done op kantoorfuncties.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:39

nouja not done...
ik heb het laatste jaar op de rechtbank gewerkt, dacht toch wel dat dat de plek was om strak in pak te komen op sollicitatie. Kom ik daar zitten er 3 fleecetruien tegenoevr me met spijkerbroek.. vrouwen ja

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:40

Ineke2 schreef:
Spijkerbroek is NOT done op kantoorfuncties.

Hoe kom je daar nu weer bij? :roll:
Ik heb nog nooit ergens gewerkt op kantoor waar ze vreemd opkijken als je een spijkerbroek draagt. En ja ik doe ook administratief werk. Zelfs bij het ministerie waar ik als management assistente droeg, kon ik gewoon een spijkerbroek dragen.
Je moest eens weten wat ze hier dragen, sommige mensen hier dragen zelfs van die leer-look leggings. En het is gewoon een net bedrijf hoor, een grote en bekende verzekeraar. :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:42

Ja als je er eenmaal werkt oke, maar op een sollicitatiegesprek kan het echt niet...

Overigens heb ik ook wel is ergens gesolliciteerd waarbij het ook na de sollicitatie verplicht was om nette kleren te dragen wat inhield geen spijkenbroek, t-shirts maar nette broeken, nette rokjes, blouses etc...
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 09-03-10 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:44

Ineke2 schreef:
Ja als je er eenmaal werkt oke, maar op een sollicitatiegesprek kan het echt niet...

Klopt, je mag nooit in spijkerbroek gaan solliciteren hebben ze me laatst verteld bij het werving en selectie bureau. Ik zou het zelf persoonlijk ook echt niet doen.
Nette zwarte broek met een blouse doe ik altijd.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:58

Nou, dat vind ik echt onzin. Een spijkerbroek kan heel netjes zijn, zeker als je het met blazer draagt. Heb altijd een spijkerbroek tijdens sollicitaties gedragen, gewoon een nette skinny jeans zonder gaten of scheuren. Ik heb er ook nog nooit iemand over gehoord in mijn omgeving, dat het not-done zou zijn. Bij een sollicitatietraining die ik vorige maand had werd hetzelfde gezegd, zolang het geheel maar netjes is.
Ik zou sowieso absoluut niet een baan accepteren bij een bedrijf waarbij je geen spijkerbroek mag dragen.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:01

Ik trek voor de zekerheid een zwarte broek aan.
En ik moet zo maar even aan de nagellak, vandaag bij de kapper aan mijn haar in de verf gezeten, heb nu dus een zwarte nagel.
Dat ik een beetje onzeker over mijn kleding bent komt omdat ik weleens op een functie ben afgewezen omdat zij vonden dat ik er te slordig uit zag. Kan je er bij vertellen dat ik dus een rok aan had die 400,00 euro heeft gekost, helemaal alles netjes was, behalve dan dat ik op HUN parkeerterrein midden in de modder wegzakte met mijn dure laarsjes.
Sindsdien denk ik... damn wat moet ik aan, daarna, als je aangenomen bent zie je inderdaad vanzelf wel wat er gedragen wordt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:05

Zelf neem ik het risico gewoon niet. Je weet nooit van te voren met wat voor bedrijf/mensen je te maken krijgt. Ze maken altijd een selectie van de mensen die op gesprek zijn geweest. Helaas is het zo dat je ook word beoordeeld op je uiterlijk. Eerste indruk moet goed zijn dan ben je voor de helft al binnen. Daarna moet je jezelf verkopen...

Het is toch spijtig als je door je kledingkeuze afvalt...Overigens zal een bedrijf nooit zeggen dat het daardoor komt want dat is discriminatie. Ik weet echter wel zeker dat in het vakgebied waar ik veel mee te maken heb het echt niet netjes is om met een spijkerbroek te komen aangezien degene die met mij het gesprek voert vaak ook in pak tegenover mij zit.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:22

Tja, als je zeker weet dat het niet gewaardeerd wordt om in een spijkerbroek te komen op sollicitatietraining. Maar om je hetzelfde te kleden als degene die to. je zit, nee, dat vind ik geen goede vergelijking. De personen waarmee je dan te maken hebben, lopen er meestal de hele dag zo netjes bij, dat hoort bij hun functie.
Maar goed je moet dragen waar je je prettig bij voelt en zoals ik al zei; beter overdressed dan underdressed. Ik weet van mezelf dat ik er netjes en representatief uitzie als ik op een sollicitatiegesprek kom, en daar nooit op afgewezen zal worden. Ik ben ook pas 24 en zie er jong en niet stoffig uit, dus het misstaat mij ook niet.

Hmm, vanavond mezelf maar verplichten een paar sollicitatiebrieven te versturen. :O

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:26

Ehm ik kleed mij niet in pak met stropdas hoor ;)
Maar het gaat erom dat als jij dan komt in een spijkerbroek (wat toch bij de casual kledingstijl hoort imo) je toch underdressed verschijnt...

Mensen waarderen het ook als je je netjes kleed, omdat je er dan aandacht aan hebt besteed om er netjes uit te zien. Soort van motivatie. Je wil die functie graag doe er dan ook alles voor. :)

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:51

Ik ben nu via het uitzendbureau aan een tijdelijke administratief baantje gekomen, dit is waarschijnlijk maar voor een paar weken maar ik ben al lang blij dat ik voor even weer wat heb! Ik kan meteen morgen beginnen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:59

Gefeliciteerd! Wie weet wat er uit voortvloeit!

Ik was een paar jaar geleden ook voor een tijdelijke functie aangenomen, maar omdat ik interesse toonde in andere werkzaamheden in het bedrijf en dat erbij kon doen naast mijn eigen werkzaamheden kon ik langer blijven. Daarna een avondopleiding gevolgd in die richting... Uiteindelijk zou ik zelfs een vast contract krijgen daar, maar helaas de economie ging op zijn gat en het bedrijf falliet...

Veel succes in elk geval daar!

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:21

Bedankt!

Jij morgen veel succes bij je sollicitatie :)!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:09

Succes Gibo met werken :Y)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:39

Nou het gesprek gisteren ging goed.
Vanavond 'speeddate' bij het bedrijf....
Ben nu al zenuwachtig!!!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:03

Beetje positieve spanning kan geen kwaad ;)

Zal allemaal toch best mee vallen als je er eenmaal bent.

Veel succes!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:23

Hey kom mij even melden.

Ben tijdje geleden ontslagen geweest.(iets van een weekje á2 alweer)

Reden; Personeel inkorting, naast mij waren er nog 29 ander ontslagen.
Bedrijf loop al tijdje slecht en nu moesten ze personeel ontslaan maja gelukkig dat ik nu wordt ontslagen dan wanneer ik ontslagen wordt als de bedrijf failliet is verklaard.(ontslag geld ;))

Maja betreur niet, Ik heb op een productie vacature gesoliciteerd en mag van Luba daar komen werken wanneer de vacature van start gaat. (medio maart) Dus zal wel ergens begin maandag worden.

(blij ik productie ervaring heb zeg) en het geweldigst is dat het gewoon in Dagdienst is, met kans op een klein perdiode dag/avond Ploegen dienst als het drukker wordt.
Er is uitzicht naar vast dienstverband en ik ga na x maanden kijken ik er vast kan werken zodat ik in elk geval weer verzekerd van een baan bent.

Een baan is een baan zeg ik maar weer, zollang er maar leuke collega's zijn.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:53

Ik werd vanochtend gebeld (vrije dag) en dacht: oeps. dit i niet goed :n

Maar ik was gister zo fanatiek bezig geweest met reorganiseren dat mijn baas zelf effe moest kijken waar ik wat onder gebracht had op de server :=
Toen hij mij aan de lijn had, had hij het net zelf gevonden, hilarisch toch :')