Lia_ schreef:Nee, hij kan er niet van leven en heeft de opleiding er ook nog niet uit

Waar hij o.a tegen aan loopt is het feit dat het een vrij beroep is en dat er heel wat mensen zijn die een 3 weekse cursus in de USA doen en roepen dat ze volledig in Amerika zijn opgeleid.
Dat ze daar niet meer hebben gedaan als wat vijlen op een schedel wordt er niet verteld....
Deze mensen vragen een stuk minder en zijn met 15 a 20 minuten klaar.
Daar is het lastig mee concurreren

Heeft een tijd terug nog een stuk over in de bit gestaan:
Citaat:
Holle kies
“Meesterpaardentandarts” Jamie stouthamer
Meesterpaardentandarts, zo noemt Jamie Stouthamer zich.
Deze titel mag iedereen zichzelf opplakken, zelfs als je geen opleiding hebt.
Jamie schermt echter met het lidmaatschap van de hoogaangeschreven organisatie IAED en deed zijn meestersopleiding bij de EAPED.
Van de een is hij echter geen lid, bij de ander is hij direct betrokken als medeoprichter. Bit doorprikt de mythe die Jamie rondom zichzelf heeft geschapen.
Het beroep van paardentandarts is vrij. Een cursusje volstaat om voldoende kennis op te doen voor het trekken van wat tanden en het raspen van wat kiezen. Het spreekt voor zich dat paardeneigenaren, dierenartsen en paardentandartsen met een gedegen opleiding gruwelen van het feit dat onervaren tandartsen het gebit van paarden behandelen. Bit wilde wel eens een artikel wijden aan al het kaf onder het koren. Via internet zochten we een gerenommeerd paardentandarts, één met veel behandelervaring, die een aantal belangrijke opleidingen heeft doorlopen én zelf tandartsen opleidt. We kwamen uit bij Jamie Stouthamer, maar toen we ons in hem verdiepten om meer te weten te komen over de door hem gevolgde opleidingen, bleek zijn indrukwekkende CV grotendeels uit gebakken lucht te bestaan.
Op zijn eigen site claimt Stouthamer met trots lid te zijn van de international Association of Equine Dentistry (IAED) en daar een certificaat te hebben behaald als “certified equine dental technician”. De IAED is en in Amerika gevestigde organisatie ie paardentandartsen van aangesloten opleidingsinstellingen certificeert. Het doel van de IAED is het promoten van kwalitatief goede tandartsen. Leden onderschrijven een zogenaamde “code of conduct” warin men belooft integer te zijn en er alles aan te doen om de paardeneigenaren voor te lichten over gebitsproblemen en zichzelf bij te scholen naar de nieuwste stand van zaken. Kwaliteit waar we meer van willen weten. In een telefoongesprek met president Doug Smith vragen we hoe zijn organisatie werkt en verwijzen we nar hetgeen we op Stouthamers site hebben gelezen. Hij reageert verbaasd: Ïk ken Jamie, maar hij is helemaal geen lid meer van onze organisatie. Hij heeft in 1998 het examen voor basisvaardigheden afgelegd, maar zakte later voor de voortgezette opleiding. Daarna is hij uit beeld verdwenen”. De president legt uit dat de IAED vijf “levels” van opleiding kent, de laatste maakt je tot “meesterpaardentandarts”. Belangrijk is dat je jezelf continue bijschoolt, een behaalde certificering voor een “level” verloopt na drie jaar. “Stouthamers certificering voor het eerste level is verlopen”.Volgens Doug Smith komt het wel vaker voor dat voormalige leden blijven volhouden dat ze lid zijn van zijn organisatie. Dat stat echter haaks op het streven van de IAED om paardentandartsen bij te blijven scholen en over hun kwaliteit te waken. “Wij vinden deze personen een smet op het blazoen. We hebben dan ook een klachtencommissie in het leven geroepen die zich gaat bezighouden met misbruik van onze naam en ons logo. We kunnen personen in het buitenland niet voor de rechter dagen, maar zullen wel waarschuwen en nadrukkelijk vragen onze naam niet meer te gebruiken. Jamie Stouthamer heft al brieven van ons ontvangen, waarin we hem hebben gewaarschuwd. Ik vind het treurig om te horen dat hij hieraan geen gehoor heeft gegeven.”
Stouthamer geeft desgevraagd toe dat hij gen lid meer is van de IAED. “De organisatie is ontzettend commercieel geworden, ik vind het niet meer nodig om elke twee jaar naar Amerika te gaan om me opnieuw bij te scholen. Ik heb en certificaat in huis en ik ben van mening dat dat een leven lang geldig is.”Het feit dat hij op zijn site nog steeds goede sier maakt met het lidmaatschap van de IAED doet de paardentandarts simpel af: “Ja, druk hè, ik moet die site nog steeds aanpassen. In de praktijk hoef ik mijzelf nooit te verkopen door te zeggen dat ik IAED-lid ben, dat doe ik dan ook niet.”De praktijk is echter en stuk weerbarstiger. In en uitgebreide mail in het bezit van de redactie stelt het Nederlandse opleidingsinstituut waar Jamie lesgeeft, Bekskwadraat, dat de paardentandarts gecertificeerd is èn lid van de IAED Een absolute onwaarheid die IAED-president Doug Smith aan zijn klachtencommissie zal voorleggen.
Zo mogelijk nog twijfelachtiger is de achtergrond van Stouthamers “Meestertitel”, een titel die hem het aanzien geeft om paardentandartsen op te leiden. Een titel warvoor hij bij de IAED vijf levels had moeten doorlopen. Jamie koos voor de kortere weg van twee dagen. Via zijn eigen E-mail adres liet Jamie namens Bekskwadraat weten zijn meesterstitel te hebben gehaald in 2006 in Birmingham, bij de European Asociation of Proper Equine Dentistry (EAPED). Aan deze organisatie zit echter weinig propers. Op het internet vinden we de site van EAPED, een site van maar liefst een hele pagina. Op deze pagina wordt zowel het doel van de organisatie omschreven als melding gemaakt van een negental geslaagde personen. Buiten het feit dat geen van deze personen kan worden getraceerd- behalve Stouthamer- valt ook nog op dat er en aantal spelfouten in de engelstalige tekst zitten. Een geavanceerd computerprogramma geeft richting. De verassing is groot als blijkt dat de site eigendom is van Jamie Stouthamer. De contactpersoon van de EAPED is ene Heath Cory, een Engelse paardentandarts. In een telefoongesprek is hij vaag over zijn betrokkenheid bij de EAPED en vraagt hij of we terug willen bellen. Een half uur later verwijst hij ons naar bestuurslid Jamie stouthamer en zegt gen vragen meer te willen beantwoorden. “Je moet echt bij Jamie zijn”. We confronteren Stouthamer met het vermoeden dat hij “meester”is bij een door hem zelf opgezette organisatie, waar voor zover wij weten alleen Stouthamer en Cory bij betrokken zijn. “Ik ben vorig jaar in Birmingham echt geslaagd hoor.”Hij kan zich echter niet herinneren wie de examinatoren waren en wat de namen zijn van de voor Bit onvindbare geslaagde vakbroeders. Vreemd als je dagen met elkaar optrekt en werkzaam bent in het zelfde beroep. “Ik heb ’s avonds wel een borrel met ze gedronken, maar hun namen herinner ik mij niet.” Geconfronteerd met het feit dat de enige bestaande site van de EAPED op zijn naam staat geregistreerd en bij het Nederlandse Easyhosting staat geparkeerd zegt Stouthamer het volgende: “Ik heb de site gebouwd voor de oprichter van de EAPED Allen Murphy. Deze heeft de site integraal overgenomen en is vervolgens met de noorderzon vertrokken. Ik krijg nog geld van hem en een certificaat, maar hij is verdwenen en zijn telefoon is afgesloten. Ook deze site moet ik nogvan internet afhalen, maar daar is het nog niet van gekomen. “We koppelen deze informatie gelijk terug naar heath Cory. Hij heft nog nooit van Allen Murphy gehoord.
Jamie Stouthamer is vast en aardige paardentandarts, maar het lidmaatschap en de titels waarmee hij schermt zijn niet meer dan een holle kies. Het lidmaatschap van de IAED is opgezegd, zijn certificaat voor “Equine dental technician” verlopen en zijn EAPED-meesteropleiding in Birmingham is op zijn minst twijfelachtig. In het –voor de geloofwaardigheid van Stouthamer- gunstigste geval was het een oplichterstruc van Allen Murphy die de opleiding en de meesterstitel waardeloos maakt. Het is ronduit raar dat Jamie goede sier maakt met een titel van een organisatie die hij zelf van oplichting beschuldigt. In het minder gunstige geval is de EAPED geen echte organisatie, maar een façade op het internet voor een door Stouthamer zelf bedachte en bij elkaar gelogen meesterstitel. Wil Jamie door het leven gaan als meestertandarts dan raden wij hem aan daar eens wat lessen voor te volgen in plaats van zelf lessen te geven. De in Amerika gevestigde IAED nodigt hem uit om examen te komen doen. President Dough Smith: “We kunnen misbruik van de IEAD-naam en – certificering veroordelen, maar niet bestraffen. We kunnen de mensen natuurlijk wel opleiden en bijscholen zodat ze de certificering kunnen verdienen.”
Tekst: Fabian Brockötter en Wietske Potter (BIT nummer 145 juni 2007)