Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie1988

Re: Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:57

ik werk onderhand dik 4 jaar in de winkel van mijn vader, een c1000... de klanten zijn over het algemeen ontzettend vriendelijk, en ze maken ook regelmatig een praatje...

je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen... er komt regelmatig een vrouw bij ons winkelen, en die heeft nog nooit van manieren gehoord volgens mij... ze heeft al een aantal personeelsleden afgesnauwd en zodra mijn vader in de buurt is, is ze plotseling poeslief...

ze kwam bij me aan de kassa en begon meteen te zeuren (en echt vervelend te zeuren) over een brood dat ze had gekocht. het brood was beschimmeld! dus ik keek op het bonnetje, bleek ze het brood 2 weken geleden te hebben gekocht!!

dus ik legde rustig uit dat je een brood niet zolang kunt bewaren, tenzij in de diepvries, of een broodkist (en dan zou ik NOG niet zolang een brood bewaren)...

ze werd knalrood en begon me toch te schreeuwen dat ze geen diepvries heeft, en wie ik wel niet dacht dat ik was....

ik moest mijn lachen inhouden en heb direct mijn vader erbij geroepen.... en opeens werd ze weer poeslief... typisch.

zo'n klanten zou ik wel een mep willen verkopen, maar ik probeer het gewoon zo snel mogelijk te vergeten, en vooral de aardige klanten te waarderen, want die zijn er gelukkig ook genoeg! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:03

Af en toe zijn er nog steeds mensen in de winkel die menen dat ze het echt beter weten dan ik, ondanks dat ik er al een paar jaar werk en een opleiding doe die aardig bij mijn werk past. Maar ach, wat weet ik er nou van. Haha!
Of dat er advies word gevraagd over welke broodjes ze waar bij kunnen eten, en dan zou ik moeten kunnen ruiken dat ze op de camping staan en dat ze daar niet de broden kunnen af bakken.

Maar ach, het leuke is juist om nog beleefder en vriendelijker tegen brutale klanten te doen en eens kijken hoe ze op het einde reageren. Toch nog bedankt stamelen.

Nee, geloof dat ik er nog steeds niet van wakker kan liggen dat zulke mensen durven zo onbeleeft te zijn.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:06

Ik werk bij een tankstation langs de snelweg en wat voor volk daar af en toe binnen komt lopen
daar word je ook niet vrolijk van.

Gisteren toevallig tijdens mijn vroege dienst een pool
die de hele tijd 'SKOELBA' bleef roepen en daar moest
ik uithalen dat hij 2 pakjes marlboro wou hebben.

Of mensen die getankt hebben, naar de kassa lopen een
biljet neergooien en zonder iets te zeggen meteen weer
weglopen.
Nu heb ik daar een mooie oplossing voor bedacht.
'Meneer, ik vind 50 euro wel erg veel fooi hoor'.

Mensen die niet kijken welk pompnummer ze hebben
en vervolgens naar het raam staan te wijzen terwijl
er 25 auto's staan. 'Wat voor auto heb je dan?'
klant: 'weet ik niet' Gestoord

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:13

Volgens mij hebben jullie allemaal een erg hoge bloeddruk. Je staat toch boven asociaal gedrag lijkt mij?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:31

Ik werkte in een bouwmarkt waar ik ook van deze dingen mee maakte. Op het begin maakte ik me hier heel druk om, later had ik zoiets van ach, laat ook maar. Tot een klant je persoonlijk gaat aanvallen, dan kon ik mijn mond niet meer dichthouden...
Maar wat hier altijd wel fraai was, als er een mannelijke collega naast mij stond, en ik vraag kan ik u helpen? Stelt de klant de vraag naar mijn mannelijke collega..
Blijkbaar wordt er vanuit gegaan dat vrouwen geen verstand van zaken hebben in een bouwmarkt. Maar ook om simpele dingen als waar ligt dit of dat.
Nou hoe vaak mijn mannelijke collega dan wel niet aan mij moest vragen, waar het precies lag.
Irritant maar achteraf kan je er wel op lachen.

En zo nog veel meer dingen, als mensen die het beter denken te weten, mij vertellen wat ik verkeerd doe etc....
Na een tijdje leg je je er wel bij neer, deze asa-mensen moeten altijd met dit gedrag leven. Wij maar 5 min als ze even in de winkel zijn Knipoog

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:39

ik heb het ook weleens gezien dat mensen dat deden ik vind dat echt heel erg onbeschoft! Boos!
Ik dacht gelijk dat het leuk zou zijn als het personeel zou zeggen WOEF! ik ben je hondje niet! Bloos
Maar dat mag natuurlijk weer niet want dan ben je even onbeschoft als dat de klanten zijn.
Wat ze zeggen is waar de klant is koning en personeel zien ze als slaven ofzo. Clown

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:10

MISTRAL94 schreef:
Volgens mij hebben jullie allemaal een erg hoge bloeddruk. Je staat toch boven asociaal gedrag lijkt mij?
*vraagt zich af op wie de opmerking nu direct gericht is..
Ik vind dat sommige mensen hier ook wel overdreven reageren op klanten, maar aan de andere kant snap ik sommige reacties ook wel weer.. Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:18

En het winkelpersoneel is wel altijd even vriendelijk?
Kom op joh, als je in een winkel gaat werken weet je dat niet altijd iedereen het zelfde is opgevoed, of zich daar naar gedraagt.
Ik snap gewoon domweg niet dat jullie hier zo ontzettend over klagen, het is je werk en verwacht je dan echt met edelachtbare aangesproken te worden?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:21

Blinnii schreef:
MISTRAL94 schreef:
*vraagt zich af op wie de opmerking nu direct gericht is..
Ik vind dat sommige mensen hier ook wel overdreven reageren op klanten, maar aan de andere kant snap ik sommige reacties ook wel weer.. Lachen

In het algemeen als je je elke keer druk moet maken omdat iemand je niet behandeld zoals je wilt heb je ook geen leven meer. Daar moet je gewoon bovenstaan, je schouders ophalen. Of er is wel een reden dat mensen zo op je reageren...

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:34

Mistral & Nijn : Ik ben het helemaal met jullie eens hoor Ja. Ik blijf altijd vriendelijk naar de klant toe, ik laat me echt niet kennen en ik hoef ook zeker niet met edelachtbare aangesproken te worden Knipoog. Alleen sommige situaties [de rotte appels dus] vond ik echt niet geweldig, ik voel geen behoefte compleet voor dikke koe uitgescholden te worden. Verder ga ik gewoon met jullie mee, ik vind dat je gewoon de rotte appels naast je neer moet leggen en je moet focussen op de 999 andere klanten die wél leuk deden. Soms maakt het je objectieve kijk op dingen alleen wat moeilijker Lachen. Ik heb vaak het compliment gekregen van mensen dat ik de vriendelijkste en meest behulpzame was in mijn filiaal, dus ik maak me er persoonlijk geen druk om.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:42

Nou precies je weet dat je het goed doet dus. Je kunt gewoon niet iedereen tevreden stellen helaas.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:48

Ik ben een hele slechte werknemer voor in een winkel... Ik werk nu 5 jaar in winkels, en ben inmiddels getraint in het afdwingen van 'vriendelijkheid'. Meestal hou ik me in, maar als ik mijn dag niet heb, dan floepen er wel eens dingen uit die ik beter niet had kunenn zeggen.
Enkele voorbeelden.

"Heeft u deze in een andere maat?" (zonder goedemiddag oid). Dat hoor ik niet, en als ze het dan blijven vragen, vraag ik schijnheilig "Oh, zei u wat mevrouw?". Je moet die koppen zien.

Aan de kassa, klant kwakt artikelen op de kassa zonder gedag te zeggen. Ik blijf net zo lang goedemiddag zeggen tot ik reactie krijg. Vervolgens reken ik netjes af en kwak de tas met kleding net zo subtiel op de kassa als de klant zelf.

Met geld hetzelfde. Als het geld op de kassa wordt gesmeten, dan smijt ik terug.

Mijn afz*iken omdat ik niet snel genoeg ben werkt niet, dan gaat alles zomaar 2 keer zo langzaam. Gek joh...

Mensen die bij mij komen klagen dat de collectie niet goed is. Dat bijvoorbeeld een maat te klein valt en dat ze weigeren bij de grotere maten te kijken. Ik heb het een keer per ongeluk gezegd toen een vrouw bleef tieren over de broek die niet zat zoals zij graag had gewilt en dat ze daarvoor dan veel te veel moest betalen en dat het bij andere winkels zoveel beter was (ik vind 29,99 voor een spijkerbroek netjes, ik kan het ook niet helpen dat zij breder was dan dat ze lang was), maar ik flapte eruit: "Ik dwink u toch niet om hem te kopen? Anders gaat u toch fijn naar die andere winkel?"
WOOPS Bloos

Dan sta je een tafel te vouwen en dan pakken ze iets van onderop een stapel die net gevouwen is, dus dat ligt al overhoop. Dan kijken ze naar het model, vinden het niet mooi en kwakken het onopgevouwen terug op tafel... "Ja hoor mevrouw, leg het daar maar neer, ik vouw het wel op hoor." (en nee, niet op mijn klantvriendelijke toon). Dan beginnen ze spontaan met vouwen, erg geestig.

Nee, ik kan niet goed tegen onbeleefde klanten. Ik kan echt heel aardig zijn, ook tegen moeilijke klanten, maar ik kan het niet waarderen als ik niet als mens wordt behandeld. Dan staan mij nekharen overeind en kan ik genadeloos zijn.

(erg onbeleefde klant vraagt mij of ik geen extra kassa open kan doen, want het was zo druk en ze moest de bus halen. "Tsja, dat zou ik kunnen doen ja." En het vervolgens niet doen Bloos )

Klant is koning, maar ik ben geen slaaf... Zeker niet voor 2,50 per uur!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:50

Eilleen333: Als jij mijn werknemer was geweest dan had je niet lang bij mij gewerkt. Ik vind dit dus echt niet kunnen. Respect verdien je niet op deze manier.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:54

MISTRAL94 schreef:
Eilleen333: Als jij mijn werknemer was geweest dan had je niet lang bij mij gewerkt. Ik vind dit dus echt niet kunnen. Respect verdien je niet op deze manier.

Inderdaad, mijn mond viel open bij sommige van de bovenstaande voorbeelden. Jou baas zou een deftig woordje te horen krijgen over jou.

En je word gewoon betaald om kleding op te vouwen enz. Gelukkig werken bij ons beschaafde mensen die het uit zichzelf doen voor je de kans nog maar krijgt. Je wordt niet verplicht om dat werk te doen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:12

Chocotof schreef:

[...]

Ik vind dit juist geweldige anekdotes voor op een verjaardag *LOL*
Toch niet onbeleefd?

Eilleen333: Jij wil ook echt niet dat ik de kleding weer terug ga vouwen hoor Afbeelding ikkannievouwen Dromen

Mijn moeder vergeet ook wel eens goedemiddag te zeggen. Ik denk dat het door de leeftijd komt.

Maargoed ik denk wel dat we met zijn allen een steeds korter lontje krijgen; van beide kanten (klant en werknemer)

http://www.dag.nl/1094742/NIEUWS/Artike ... rleden.htm

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:14

ik werk ook in een winkel en ja... er lopen rare mensen bij..

ooit wel eens gehad dat iemand tegen me zei: weet je wel wie ik ben??
kan me helemaal niks schelen meneer, al was je de koningin!

als mensen al zo reageren krijgen ze bij mij heel weinig voor elkaar..

en mensen hoeven bij mij echt geen goedenmiddag te zeggen hoor.. doe dat zelf ook bijna nooit als ik aan het winkelen ben eerlijk gezegd Bloos zolang ze maar vriendelijk zijn.. en als ik ze geholpen heb, bedankt zeggen Knipoog

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:38

MISTRAL94 schreef:

Inderdaad, m'n mond valt gewoon open bij het lezen van jouw stukje.. Bloos!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:40

Gelukkig was ik dus niet de enige met die reactie Haha!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:56

Nee zeker niet hoor. Haha!

Dat je het niet leuk vindt dat klanten zo tegen je doen okee, maar is het dan echt nodig ze op dezelfde manier te behandelen.. Dat wil jij toch juist ook niet, je zou in dit soort gevallen dus juist de slimste moeten zijn en er boven moeten gaan staan.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:01

Wat leuk om al die stukjes te lezen,gewoon om te weten dat ik niet alleen ben op de wereld met "lastige klanten".
Ik kon me er ook echt heel druk om maken, maar tegenwoordig. Ik krijg zo vaak complimenten van collega's en zelfs mensen die achter een "lastige klant"in de rij staan, dat ik zo vriendelijk kan blijven. En zo kan blijven lachen. Je hebt mensen eerder met een dikke glimlach dan met een chaggie antwoord.
Helaas heb ik ook vaakzat klanten gehad waarvan ik zoiets had van pfftt.
Laatst nog, hallo dikke zeug wil je ff aan de kant gaan (heb maar 36 :S). Nou toen stond ik wel even met mijn mond vol tanden. (terwijl mevrouw zelf maat 50 had). Geeft niks ik lach gewoon terug.
Maarja ergens is het ook wel leuk om zulke klanten te hebben want dan hebben we iets te bebben in de pauzes :d

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:22

eilleen333 schreef:
Ik ben een hele slechte werknemer voor in een winkel... Ik werk nu 5 jaar in winkels, en ben inmiddels getraint in het afdwingen van 'vriendelijkheid'. Meestal hou ik me in, maar als ik mijn dag niet heb, dan floepen er wel eens dingen uit die ik beter niet had kunenn zeggen.
Enkele voorbeelden.

"Heeft u deze in een andere maat?" (zonder goedemiddag oid). Dat hoor ik niet, en als ze het dan blijven vragen, vraag ik schijnheilig "Oh, zei u wat mevrouw?". Je moet die koppen zien.

Aan de kassa, klant kwakt artikelen op de kassa zonder gedag te zeggen. Ik blijf net zo lang goedemiddag zeggen tot ik reactie krijg. Vervolgens reken ik netjes af en kwak de tas met kleding net zo subtiel op de kassa als de klant zelf.

Met geld hetzelfde. Als het geld op de kassa wordt gesmeten, dan smijt ik terug.

Mijn afz*iken omdat ik niet snel genoeg ben werkt niet, dan gaat alles zomaar 2 keer zo langzaam. Gek joh...

Mensen die bij mij komen klagen dat de collectie niet goed is. Dat bijvoorbeeld een maat te klein valt en dat ze weigeren bij de grotere maten te kijken. Ik heb het een keer per ongeluk gezegd toen een vrouw bleef tieren over de broek die niet zat zoals zij graag had gewilt en dat ze daarvoor dan veel te veel moest betalen en dat het bij andere winkels zoveel beter was (ik vind 29,99 voor een spijkerbroek netjes, ik kan het ook niet helpen dat zij breder was dan dat ze lang was), maar ik flapte eruit: "Ik dwink u toch niet om hem te kopen? Anders gaat u toch fijn naar die andere winkel?"
WOOPS Bloos

Dan sta je een tafel te vouwen en dan pakken ze iets van onderop een stapel die net gevouwen is, dus dat ligt al overhoop. Dan kijken ze naar het model, vinden het niet mooi en kwakken het onopgevouwen terug op tafel... "Ja hoor mevrouw, leg het daar maar neer, ik vouw het wel op hoor." (en nee, niet op mijn klantvriendelijke toon). Dan beginnen ze spontaan met vouwen, erg geestig.

Nee, ik kan niet goed tegen onbeleefde klanten. Ik kan echt heel aardig zijn, ook tegen moeilijke klanten, maar ik kan het niet waarderen als ik niet als mens wordt behandeld. Dan staan mij nekharen overeind en kan ik genadeloos zijn.

(erg onbeleefde klant vraagt mij of ik geen extra kassa open kan doen, want het was zo druk en ze moest de bus halen. "Tsja, dat zou ik kunnen doen ja." En het vervolgens niet doen Bloos )

Klant is koning, maar ik ben geen slaaf... Zeker niet voor 2,50 per uur!

Naar mijn mening hoor je zoiets te denken maar absoluut niet hardop de zeggen! Misschien idd maar beter om niet meer in een winkel te gaan werken Lachen

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:15

ik werk bij de super de boer en heb precies de zelfde soort acties

hee hallo

fluiten

Hallo jongedame, hier

wat kom jij doen als je het zelf ook niet weet

dat soort dingen krijg ik naar mijn hoofd, en gezeur en gezever, en aaaaaarrrrrg ik word er gek van af en toe:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:58

eilleen333, dan hoop ik eerlijk gezegd dat ik jou niet in de winkel tref zeg. Over onbeleeft gesproken.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:39

Nicolletje schreef:
Chocotof schreef:

[...]

Ik vind dit juist geweldige anekdotes voor op een verjaardag *LOL*
Toch niet onbeleefd?

Eilleen333: Jij wil ook echt niet dat ik de kleding weer terug ga vouwen hoor Afbeelding ikkannievouwen Dromen

Mijn moeder vergeet ook wel eens goedemiddag te zeggen. Ik denk dat het door de leeftijd komt.

Maargoed ik denk wel dat we met zijn allen een steeds korter lontje krijgen; van beide kanten (klant en werknemer)

http://www.dag.nl/1094742/NIEUWS/Artike ... rleden.htm

Onbeleefd is het niet maar wel storend af en toe.

Nu kan ik er goed tegen en kan ik er eigenlijk altijd wel om
lachen maar tijdens bijvoorbeeld evenementen is het zo
druk bij onze pomp dat mensen buiten de winkel in de rij staan
om af te rekenen of om de winkel binnen te komen als je dan zulk
soort klanten krijgt is dat erg vervelend.

En met alle respect zolang wachten is niet leuk maar ik heb
helaas maar 2 handen en ik sneller zou kunnen werken op zo'n
moment had ik dat graag gedaan maar dat gaat nou eenmaal niet.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:12

Ik heb enkelen jaren als zaterdaghulp in de winkel gewerkt en inderdaad.. er bestaan hele asociale mensen.

Je ziet een hoop lelijke kanten van mensen. Gelukkig waren er ook hele lieve en aardige klanten.

Ik zeg ook altijd netjes gedag in de winkel en wens ze nadat ik klaar ben een fijne dag maar sommige cassieres bij mijn supermarkt hebben daar schijnbaar nog nooit van gehoord.
Kan niet zeggen dat zij klantvriendelijk zijn. Verre van zelfs.

Dus ja, het ligt er maar net aan wie je treft. En dat geldt van beide kanten.