Ik ben een hele slechte werknemer voor in een winkel... Ik werk nu 5 jaar in winkels, en ben inmiddels getraint in het afdwingen van 'vriendelijkheid'. Meestal hou ik me in, maar als ik mijn dag niet heb, dan floepen er wel eens dingen uit die ik beter niet had kunenn zeggen.
Enkele voorbeelden.
"Heeft u deze in een andere maat?" (zonder goedemiddag oid). Dat hoor ik niet, en als ze het dan blijven vragen, vraag ik schijnheilig "Oh, zei u wat mevrouw?". Je moet die koppen zien.
Aan de kassa, klant kwakt artikelen op de kassa zonder gedag te zeggen. Ik blijf net zo lang goedemiddag zeggen tot ik reactie krijg. Vervolgens reken ik netjes af en kwak de tas met kleding net zo subtiel op de kassa als de klant zelf.
Met geld hetzelfde. Als het geld op de kassa wordt gesmeten, dan smijt ik terug.
Mijn afz*iken omdat ik niet snel genoeg ben werkt niet, dan gaat alles zomaar 2 keer zo langzaam. Gek joh...
Mensen die bij mij komen klagen dat de collectie niet goed is. Dat bijvoorbeeld een maat te klein valt en dat ze weigeren bij de grotere maten te kijken. Ik heb het een keer per ongeluk gezegd toen een vrouw bleef tieren over de broek die niet zat zoals zij graag had gewilt en dat ze daarvoor dan veel te veel moest betalen en dat het bij andere winkels zoveel beter was (ik vind 29,99 voor een spijkerbroek netjes, ik kan het ook niet helpen dat zij breder was dan dat ze lang was), maar ik flapte eruit: "Ik dwink u toch niet om hem te kopen? Anders gaat u toch fijn naar die andere winkel?"
WOOPS
Dan sta je een tafel te vouwen en dan pakken ze iets van onderop een stapel die net gevouwen is, dus dat ligt al overhoop. Dan kijken ze naar het model, vinden het niet mooi en kwakken het onopgevouwen terug op tafel... "Ja hoor mevrouw, leg het daar maar neer, ik vouw het wel op hoor." (en nee, niet op mijn klantvriendelijke toon). Dan beginnen ze spontaan met vouwen, erg geestig.
Nee, ik kan niet goed tegen onbeleefde klanten. Ik kan echt heel aardig zijn, ook tegen moeilijke klanten, maar ik kan het niet waarderen als ik niet als mens wordt behandeld. Dan staan mij nekharen overeind en kan ik genadeloos zijn.
(erg onbeleefde klant vraagt mij of ik geen extra kassa open kan doen, want het was zo druk en ze moest de bus halen. "Tsja, dat zou ik kunnen doen ja." En het vervolgens niet doen

)
Klant is koning, maar ik ben geen slaaf... Zeker niet voor 2,50 per uur!