serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ielsje

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:05

@ marjo: had je het tegen mij? Ik werk namelijk niet in de horeca.

chagerijnige serveersters geef ik ook geen fooi Knipoog

tuurlijk geef ik niet alle beroepen een fooi, in sommige beroepen mag je het niet eens aannemen! (denk aan erfenissen in de zorg, volgens mij mag dit niet). In de meeste beroepen wordt er ook genoeg aan mij verdiend zodat het onnodig is om daar óók nog eens fooi over te geven. Ook worden sommige mensen vaak al beter van mij als klant wordt... (kapper, glazenwasser, pedicure, schoonmaakster, etc)
Serveersters en krantenjongens maakt het echt niet uit of ik nu klant wordt of niet, daar worden zíj niet beter van, hun baas wel. Dan vind ik best dat je dankbaar kunt zijn als iemand z'n best voor je doet.

ik zie dat je inderdaad uit groningen komt, ik vind het jammer dat sommige vooroordelen toch steeds bevestigd worden. En dat meen ik oprecht! Ik weiger over het algemeen in vooroordelen te geloven, maar als ik géén tot weinig uitzonderingen tegen kom wordt dat steeds moeilijker Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Ielsje op 17-06-08 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:05

Wat kun je eraan doen? wie ben ik om te zeuren over een 50 urige werkweek als ik weet dat de eigenaren minimaal 80 uur draaien?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:06

Padon Ielsje? Heb jij dat tegen mij ? Nors opkijken
Dat maakt jouw dus wel bevooroordeeld, ik ben maar 1 Groninger!

En mensen die iets extra's verdienen krijgen dat ook wel van mij . Alleen kom er niet om schooien!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:07

Volgens mij heb je mij dat nergens zien doen in dit topic?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:08

Die krantenlopers die aan de deur komen terwijl ze anders nog te beroerd zijn om even te groeten Vork ? Dat vind ik schooien!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:08

En dat heeft te maken met serveren?....

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:08

nee tuurlijk moeten ze er niet om komen schooien! dan krijgen ze van mij ook niets!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:09

6 euro fooi???
en ik zou ook geen fooi geven voor een drankje ofzo, je betaald verdorie 3 euro ofzo voor een klein k*tglas met drinken en dan nog naast je salaris gaan lopen zeuren om fooi...
daarnaast sta je nog uren te hengelen om een keer de aandacht te trekken voor bediening...
bij ons krijgen ze heus als het 88 euro is ofzo die 2 euro fooi maar 6 euro vind ik wel erg overdreven.
ik verdien niet veel, werk er knoerthard voor maar ik krijg geen fooi hoor... en ik vind het ook overbodig ook, kom op je verdient al je salaris en dan nog eens fooi...? ik vind het krom.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:10

Ielsje schreef:
@ marjo: had je het tegen mij? Ik werk namelijk niet in de horeca.

Nee. ik had het niet eens tegen jouw Knipoog

@ Caira Dat werd hier ook genoemd en daar reageerde ik op!

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:10

Marjo_x schreef:
Dat maakt jouw dus wel bevooroordeeld, ik ben maar 1 Groninger!

lees die zin daarnaa eens.... ik vertel net dat in niet in vooroordelen geloof, maar als ik al jaren geen 'uitzonderingen' tegen kom, dan wordt het wel moeilijk om het tegendeel te bewijzen...

Hollanders zijn gewoon krenterig Vork

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:13

Ik vind nogal wat dat je dat zo over een internet forum kan beslissen dat ik gierig ben

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:14

moonfish13 schreef:
6 euro fooi???
en ik zou ook geen fooi geven voor een drankje ofzo, je betaald verdorie 3 euro ofzo voor een klein k*tglas met drinken en dan nog naast je salaris gaan lopen zeuren om fooi...
daarnaast sta je nog uren te hengelen om een keer de aandacht te trekken voor bediening...
bij ons krijgen ze heus als het 88 euro is ofzo die 2 euro fooi maar 6 euro vind ik wel erg overdreven.
ik verdien niet veel, werk er knoerthard voor maar ik krijg geen fooi hoor... en ik vind het ook overbodig ook, kom op je verdient al je salaris en dan nog eens fooi...? ik vind het krom.

als je even doorleest zie je dat die 6 euro alleen geldt voor grote bedragen, tuurlijk geef je bij een kleine rekening géén of een kleine fooi..

Maar volgens mij gaat het hier redelijk offtopic, want het was volgens mij niet zozeer het probleem dat er te weinig fooien gegeven werd. Het ging meer om de irritaties binnen het vak algemeen
(irritaties die je waarschijnlijk ook bij andere banen zult hebben)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:16

irritaties zijn er bij alle banen, noem er een waarbij ze er niet zijn en ik solliciteer vanavond nog! Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:16

Laat ik het eens andersom laten zien.

Je geeft alleen fooi als je dat wilt. Ik verdien iets boven het minimum loon en heb per dag gemiddeld 15-20 euro aan fooi.

Dus nee ik verdien niet slecht. Maar mag dat verdikkeme ook? Ik werk er kneiterhard voor, en ik vraag niet om fooi, ik ben er blij mee als ik het krijg. Dat is voor mij een bevestiging dat ik het goed doe.
En dan kan ik blijer zijn met 20 cent op 2 kopjes koffie van 2 lieve oude dametjes dan de 20 euro van een veeleisende zak die denkt dat ik alleen voor hem werk.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:18

Tuurlijk mag jeblij zijn Tong uitsteken Ik wil alleen zeggen dat je niet "te hebberig" moet over komen. In alle beroepen is het zwaar werken Knipoog

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:18

Marjo_x schreef:
Ik vind nogal wat dat je dat zo over een internet forum kan beslissen dat ik gierig ben

Ielsje schreef:
Hollanders zijn gewoon krenterig Vork

Dit is gewoon een vooroordeel wat hier in het zuiden (brabant/limburg) heerst...
Zoals ik al eerder zei: ik geloof niet in vooroordelen en ik weet heus wel dat niet alle hollanders gierig zijn.. maar dit is netzoals dat alle belgen dom zijn en alle duitsers bierbuiken hebben Knipoog

Als een limburger krenterig doet wordt hij ook 'hollander' genoemd... is gewoon gekscherend en (onder de brabanders/limburgers) grappig bedoeld..

En ik zeg niet dat jij gierig bent, ik zeg dat ik het krenterig vind als je nooit fooi geeft aan een serveerster of krantenjongen.. Dat zegt iets over die daad, niet over jou als persoon Knipoog

Maar net zeg je dat je wel af en toe wat geeft, nou waar zeuren we dan nog over?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:20

Marjo_x schreef:
Tuurlijk mag jeblij zijn Tong uitsteken Ik wil alleen zeggen dat je niet "te hebberig" moet over komen. In alle beroepen is het zwaar werken Knipoog

Ik heb in verschillende takken gewerkt: meerdere winkels, thuiszorg, marketing, onderwijs(bijna afgestudeerd) en we hebben thuis een loonbedrijf. Maar nee, zo moe als ik ben als ik van een drukke dag strand afkom, zo moe ben ik met andere dingen nooit

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:29

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik zat af en toe echt met opend mond sommige stukjes te lezen.

Wat een gezeur zeg, sorry dat ik het zeg. Als jullie serveersters het allemaal zo vreselijk werk vinden en zo vermoeidend dan zoeken jullie toch ander werk? Is ook genoeg ander leuk werk te vinden hoor..

En over de fooien, tja het is iets dat mensen extra geven. Het is niet verplicht, bovendien is het eten/drinken al duur genoeg in de horeca. Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken vind ik.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:31

ROFL Nu ben jij ook vast gierig want je bent ook een Groninger Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:32

Gek toch eigenlijk? Al die meiden in dit topic die geen serveersters zijn, misschien moeten we allemaal overstappen naar jullie beroepen, want kennelijk hebben jullie nooit frustraties.

Graag een lijstje van betreffende beroepen:

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:32

hahaha ja inderdaad want alle groningers zijn hetzelfde Ja Rolleyes

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:34

Tuurlijk hebben andere beroepen ook frustraties, alleen schijnbaar is het voor een serveerster nog erger .. Alhoewel het misschien niet altijd aan een ander ligt wat voor fooi je krijgt?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:34

Sophie_midas schreef:
En over de fooien, tja het is iets dat mensen extra geven. Het is niet verplicht, bovendien is het eten/drinken al duur genoeg in de horeca. Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken vind ik.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Een fooi is optioneel, niet verplicht dus. Sommige mensen gaan er hier van uit dat er iets gegeven moet worden, omdat het blijkbaar zo hoort. En dat mag niet klein zijn, want dan krijgen ze nog liever niets. Wake up, jullie zijn echt niet de enigen met een zware baan en lange uren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:35

Zoals ik al eerder postte, volgens mij zijn de 'ergernissen' van de TS alleen maar leuk als je zelf ook in de horeca (hebt ge-)werkt. Ik heb jaren als serveerster lopen rennen. Toptijd gehad, en herken ook alle voorbeelden uit de eerste post.

Ik vond het dus helemaal geen klagen, maar gewoon een grappig stukje. We hebben toch allemaal wel eens dingen in ons werk waar we gek van worden, al heb je nog zo'n leuke baan.

Vind wel dat iedereen een beetje flauw doet, heel hard zeuren over fooi, en dat dat niet verplicht is, en dat de serveerster wel heel hard haar best moet doen om een beetje fooi te verdienen. Ik geef altijd gewoon in alle redelijkheid fooi. Of het eten nou top was, of wat minder, zulke dingen gebeuren. Heb zelfs een keer schimmel op een mandje brood gehad, oh wat erg. Serveerster was net zo geschrokken als wij. Toch fooi.

Als laatste nog even een uitspraak van een collega van mij aan een wel heel ombeleefde klant "I'm your waiter, not your servant" (ik ben ober, geen dienaar).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:37

Misschien moet je eens goed lezen Narya, want er is al meerdere keren aangegeven dat de hoogte van de fooi, en het uberhaupt krijgen van een fooi voor de meesten van ondergeschikt belang is. Het gaat om de manier waarop.

Het was gewoon een leuke post voor anderen die ook in de bediening werken en die het herkennen. Ik zou zo'n zelfde post kunnen neerpennen met dingen die ik tijdens mijn stage meegemaakt heb. Krijg ik dan ook te horen dat ik dan maar een ander beroep moet kiezen? Cool