Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mellow schreef:Het voelt denk ik een beetje als zout op een wond strooien.
Vooral omdat je vorige bericht best generaliserend over kwam.
Niet elke student die leent doet party hardy.
In mijn geval moest ik lenen en tot het maximale omdat ik mantelzorger was, "vader" niet voldeed aan financiële verplichtingen en moeder daardoor ook nog eens in de schuldsanering kwam.
Dus dan komen je woorden een beetje anders binnen.
Gelukkig heb ik het sinds 5 jaar afbetaald maar ik benijd de mensen die er nu middenin zitten niet.
Het klopt gewoon niet zoals het nu gaat. En dat mogen mensen gewoon oneerlijk vinden.
De mensen die willens en wetens niet terug hebben betaald en waarvan dat nu anders blijkt te zijn vind ik een ander verhaal.
Er werd mij destijds gezegd dat ik heel dom was dat ik het zo snel mogelijk wilde afbetalen.
leeslampje schreef:Ik was een plannetje aan het maken om (ondanks m'n nieuwe situatie) toch versneld mijn studieschuld af te lossen door 50 euro per maand daarvoor opzij te zetten, maar dat gaat straks dus al ruim op aan rente.
VuurVleugels schreef:leeslampje schreef:Ik was een plannetje aan het maken om (ondanks m'n nieuwe situatie) toch versneld mijn studieschuld af te lossen door 50 euro per maand daarvoor opzij te zetten, maar dat gaat straks dus al ruim op aan rente.
Maar dít hè, hier gaat het om! Ik snap oprecht niet waarom de overheid dit een goed idee vind, precies hierom! Zoveel mensen kunnen hierdoor hun schuld gewoon niet meer afbetalen, waardoor ze alleen nog maar de rente uit het bootje hozen wat er vervolgens via het gat onderin weer vrolijk terug in loopt! Dit is voor de overheid toch ook op geen enkele manier rendabel?
Er zullen vast mensen zijn die alsnog af kunnen lossen door gewoon even flink pijn te lijden, maar wat nou als je 30, 40, 50.000 euro schild hebt? Dat ga je nóóit af kunnen betalen als daar nog eens 15-30.000 euro rente bij komt.
Hmm ook een schuld van 50K zou je kunnen aflossen als je hard werkt. Met het rentepercentage wordt het wel flink moeilijker. Ik heb voor mezelf een berekening gemaakt voor de komende jaren en ik denk dat ik een bijbaan ga nemen, terwijl ik al vrij goed verdien. Maar mijn schuld is ook bijna een ton.
Hoe zien ze dit voor zich zonder een hele generatie failliet te laten gaan?
Marjo schreef:Oké ik krijg het een beetje benauwd. Kan ik ergens zien wat mijn rente voor 2024 gaat worden?
Ik val onder het oude stelsel, heb mijn diploma in 2018 behaald, ik ben in 2012 aan die opleiding begonnen. Weet iemand wat voor effect dit heeft op mijn situatie?
VuurVleugels schreef:leeslampje schreef:Ik was een plannetje aan het maken om (ondanks m'n nieuwe situatie) toch versneld mijn studieschuld af te lossen door 50 euro per maand daarvoor opzij te zetten, maar dat gaat straks dus al ruim op aan rente.
Maar dít hè, hier gaat het om! Ik snap oprecht niet waarom de overheid dit een goed idee vind, precies hierom! Zoveel mensen kunnen hierdoor hun schuld gewoon niet meer afbetalen, waardoor ze alleen nog maar de rente uit het bootje hozen wat er vervolgens via het gat onderin weer vrolijk terug in loopt! Dit is voor de overheid toch ook op geen enkele manier rendabel?
Er zullen vast mensen zijn die alsnog af kunnen lossen door gewoon even flink pijn te lijden, maar wat nou als je 30, 40, 50.000 euro schild hebt? Dat ga je nóóit af kunnen betalen als daar nog eens 15-30.000 euro rente bij komt.
Hoe zien ze dit voor zich zonder een hele generatie failliet te laten gaan?
linoleum schreef:Marjo schreef:Oké ik krijg het een beetje benauwd. Kan ik ergens zien wat mijn rente voor 2024 gaat worden?
Ik val onder het oude stelsel, heb mijn diploma in 2018 behaald, ik ben in 2012 aan die opleiding begonnen. Weet iemand wat voor effect dit heeft op mijn situatie?
Inloggen in DUO. Dan naar Mijn schulden. Beetje naar beneden scrollen en dan staat er wat je rente is en tot wanneer deze vaststaat.
Winged schreef:Ik moet wel zeggen dat ik 'schrik' van sommige vragen die ik hier voorbij zie komen. Bij het aangaan van een lening voor een woning krijg je namelijk heel veel informatie, word je zo doorgelicht, krijg je heel veel vragen, moet je dingen laten zien dat je belastbaar bent etc. Je aflossing en rente wordt meermalen genoemd. Op het moment van lening aangaan (notaris) krijg je nogmaals de vraag of je weet hoe het zit met de vaste lasten én hoeveel je afdraagt per maand.
En deze voorlichting krijgen kinderen van 16/17/18 niet terwijl ze wel een last gaan dragen met invloed op de rest van hun leven. Dat vind ik wel heel schadelijk. De gevolgen en risico's zijn voor deze groep jongeren totaal niet te overzien.
Winged schreef:Ik moet wel zeggen dat ik 'schrik' van sommige vragen die ik hier voorbij zie komen. Bij het aangaan van een lening voor een woning krijg je namelijk heel veel informatie, word je zo doorgelicht, krijg je heel veel vragen, moet je dingen laten zien dat je belastbaar bent etc. Je aflossing en rente wordt meermalen genoemd. Op het moment van lening aangaan (notaris) krijg je nogmaals de vraag of je weet hoe het zit met de vaste lasten én hoeveel je afdraagt per maand.
En deze voorlichting krijgen kinderen van 16/17/18 niet terwijl ze wel een last gaan dragen met invloed op de rest van hun leven. Dat vind ik wel heel schadelijk. De gevolgen en risico's zijn voor deze groep jongeren totaal niet te overzien.
xPabloBokt schreef:Nou, ik zit hier echt even tranen weg te vegen nadat ik zonet dat rekenmachientje van DUO heb ingevuld. 35k schuld wordt 55k met rente (en dat is het huidige percentage) en ik ben als ik het wettelijke maandbedrag afbetaal pas in 2061 klaar met aflossen. Lekker gestudeerd en de rest van mijn leven werken om slaaf van DUO te zijn, wat een toekomstperspectief!
Marjo schreef:Oké ik krijg het een beetje benauwd. Kan ik ergens zien wat mijn rente voor 2024 gaat worden?
xPabloBokt schreef:Nou, ik zit hier echt even tranen weg te vegen nadat ik zonet dat rekenmachientje van DUO heb ingevuld. 35k schuld wordt 55k met rente (en dat is het huidige percentage) en ik ben als ik het wettelijke maandbedrag afbetaal pas in 2061 klaar met aflossen. Lekker gestudeerd en de rest van mijn leven werken om slaaf van DUO te zijn, wat een toekomstperspectief!
_Christina schreef:xPabloBokt schreef:Nou, ik zit hier echt even tranen weg te vegen nadat ik zonet dat rekenmachientje van DUO heb ingevuld. 35k schuld wordt 55k met rente (en dat is het huidige percentage) en ik ben als ik het wettelijke maandbedrag afbetaal pas in 2061 klaar met aflossen. Lekker gestudeerd en de rest van mijn leven werken om slaaf van DUO te zijn, wat een toekomstperspectief!
Schrale troost maar dat kan niet, je zit of in de groep die het na 15 jaar krijgt kwijtgescholden of na 35 jaar, dus je betaalt niet tot 2061 door
linoleum schreef:Ik zit na te denken over hoe ik in twee jaar tijd, zoveel mogelijk kan aflossen. Ik heb tot en met 2025 nog 0% rente op mijn studieschuld.
Ik heb momenteel 1,8% rente op mijn spaarrekening.
Het voordeligste is, om in 2024/2025 mijn aflossing volledig stop te zetten. En vervolgens mijn maandelijkse aflossing + extra’s te sparen tegen 1,8% rente. En dan eind 2025 in één keer de maandaflossingen + extra’s van de voorgaande twee jaren te betalen.
leeslampje schreef:Heeft iemand van jullie trouwens een bericht gehad van DUO over de rentewijziging?
Je zou zeggen dat bij veranderende voorwaarden of nieuw beleid, je ook geïnformeerd dient te worden door de kredietverstrekker (= DUO). Het is van de zotte dat sommigen nu zelf moeten uitzoeken wat voor rentepercentage voor hen gaat gelden na de afloop van de rentevaste periode (die in MijnDUO staat).