Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:21

Bedankt voor jullie hulp :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:22

leeslampje schreef:
Ik zie dat linoleum inmiddels een 0 in de formule heeft weggehaald, nu klopt ie geloof ik :D

Klopt, ik was te snel :')

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:23

linoleum schreef:
leeslampje schreef:
Ik zie dat linoleum inmiddels een 0 in de formule heeft weggehaald, nu klopt ie geloof ik :D

Klopt, ik was te snel :')

Ik rekende mezelf al heel even rijk, want ik kwam uit op 6 euro rente per maand _O-

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:27

Mellow schreef:
Het voelt denk ik een beetje als zout op een wond strooien.

Vooral omdat je vorige bericht best generaliserend over kwam.
Niet elke student die leent doet party hardy.

In mijn geval moest ik lenen en tot het maximale omdat ik mantelzorger was, "vader" niet voldeed aan financiële verplichtingen en moeder daardoor ook nog eens in de schuldsanering kwam.

Dus dan komen je woorden een beetje anders binnen.

Gelukkig heb ik het sinds 5 jaar afbetaald maar ik benijd de mensen die er nu middenin zitten niet.
Het klopt gewoon niet zoals het nu gaat. En dat mogen mensen gewoon oneerlijk vinden.

De mensen die willens en wetens niet terug hebben betaald en waarvan dat nu anders blijkt te zijn vind ik een ander verhaal.

Er werd mij destijds gezegd dat ik heel dom was dat ik het zo snel mogelijk wilde afbetalen.

Ik zeg toch ook niet dat elke student feest viert ? :') Alleen mijn gehele MBO klas ging lekker los met de studiefinanciering wat ze dan als gift krijgen. Dan vond ik toen ook niet terecht tegenover de HBO studenten die wel keihard aan het blokken zijn voor een diploma en met een mega hoge schuld komt te zitten. Mijn zusje begon toen ook aan het HBO en ik kon daar echt wel flink boos van worden dat zij dan moest lenen en mensen in mijn klas gewoon echt misbruik maakte van de studiefinanciering.

En ik ben de enige die ook heb moeten lenen , vond ik ook niet leuk en zag er erg tegenop maar ik had gewoon simpelweg geen andere keuze. Ook wel met de gedachte dat de rente altijd op 0 zou blijven staan gaf mij wel een gevoel dat het niet zo fout was om te moeten lenen. Maar zelfs een relatief kleine schuld zit aan je te knagen. Ik kan het gelukkig nu door een goede baan en omdat ik nog geen huurwoning voor mijzelf heb flink aflossen , maar anders had ik zelfs over een klein bedrag ook wel langer als 10 jaar gedaan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:28

leeslampje schreef:
Ik was een plannetje aan het maken om (ondanks m'n nieuwe situatie) toch versneld mijn studieschuld af te lossen door 50 euro per maand daarvoor opzij te zetten, maar dat gaat straks dus al ruim op aan rente.

Maar dít hè, hier gaat het om! Ik snap oprecht niet waarom de overheid dit een goed idee vind, precies hierom! Zoveel mensen kunnen hierdoor hun schuld gewoon niet meer afbetalen, waardoor ze alleen nog maar de rente uit het bootje hozen wat er vervolgens via het gat onderin weer vrolijk terug in loopt! Dit is voor de overheid toch ook op geen enkele manier rendabel?

Er zullen vast mensen zijn die alsnog af kunnen lossen door gewoon even flink pijn te lijden, maar wat nou als je 30, 40, 50.000 euro schild hebt? Dat ga je nóóit af kunnen betalen als daar nog eens 15-30.000 euro rente bij komt.

Hoe zien ze dit voor zich zonder een hele generatie failliet te laten gaan?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:30

Ik moet wel zeggen dat ik 'schrik' van sommige vragen die ik hier voorbij zie komen. Bij het aangaan van een lening voor een woning krijg je namelijk heel veel informatie, word je zo doorgelicht, krijg je heel veel vragen, moet je dingen laten zien dat je belastbaar bent etc. Je aflossing en rente wordt meermalen genoemd. Op het moment van lening aangaan (notaris) krijg je nogmaals de vraag of je weet hoe het zit met de vaste lasten én hoeveel je afdraagt per maand.

En deze voorlichting krijgen kinderen van 16/17/18 niet terwijl ze wel een last gaan dragen met invloed op de rest van hun leven. Dat vind ik wel heel schadelijk. De gevolgen en risico's zijn voor deze groep jongeren totaal niet te overzien. :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:32

Oké ik krijg het een beetje benauwd. Kan ik ergens zien wat mijn rente voor 2024 gaat worden?

Ik val onder het oude stelsel, heb mijn diploma in 2018 behaald, ik ben in 2012 aan die opleiding begonnen. Weet iemand wat voor effect dit heeft op mijn situatie? -O-

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:33

VuurVleugels schreef:
leeslampje schreef:
Ik was een plannetje aan het maken om (ondanks m'n nieuwe situatie) toch versneld mijn studieschuld af te lossen door 50 euro per maand daarvoor opzij te zetten, maar dat gaat straks dus al ruim op aan rente.

Maar dít hè, hier gaat het om! Ik snap oprecht niet waarom de overheid dit een goed idee vind, precies hierom! Zoveel mensen kunnen hierdoor hun schuld gewoon niet meer afbetalen, waardoor ze alleen nog maar de rente uit het bootje hozen wat er vervolgens via het gat onderin weer vrolijk terug in loopt! Dit is voor de overheid toch ook op geen enkele manier rendabel?

Er zullen vast mensen zijn die alsnog af kunnen lossen door gewoon even flink pijn te lijden, maar wat nou als je 30, 40, 50.000 euro schild hebt? Dat ga je nóóit af kunnen betalen als daar nog eens 15-30.000 euro rente bij komt.

Hmm ook een schuld van 50K zou je kunnen aflossen als je hard werkt. Met het rentepercentage wordt het wel flink moeilijker. Ik heb voor mezelf een berekening gemaakt voor de komende jaren en ik denk dat ik een bijbaan ga nemen, terwijl ik al vrij goed verdien. Maar mijn schuld is ook bijna een ton. 8)7

Hmm ook een schuld van 50K zou je kunnen aflossen als je hard werkt. Met het rentepercentage wordt het wel flink moeilijker. Ik heb voor mezelf een berekening gemaakt voor de komende jaren en ik denk dat ik een bijbaan ga nemen de komende jaren, terwijl ik al vrij goed verdien. Maar mijn schuld is ook bijna een ton. 8)7

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:35

Marjo schreef:
Oké ik krijg het een beetje benauwd. Kan ik ergens zien wat mijn rente voor 2024 gaat worden?

Ik val onder het oude stelsel, heb mijn diploma in 2018 behaald, ik ben in 2012 aan die opleiding begonnen. Weet iemand wat voor effect dit heeft op mijn situatie? -O-

Inloggen in DUO. Dan naar Mijn schulden. Beetje naar beneden scrollen en dan staat er wat je rente is en tot wanneer deze vaststaat.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:37

VuurVleugels schreef:
leeslampje schreef:

Nou, ik zit hier echt even tranen weg te vegen nadat ik zonet dat rekenmachientje van DUO heb ingevuld. 35k schuld wordt 55k met rente (en dat is het huidige percentage) en ik ben als ik het wettelijke maandbedrag afbetaal pas in 2061 klaar met aflossen. Lekker gestudeerd en de rest van mijn leven werken om slaaf van DUO te zijn, wat een toekomstperspectief!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:39

linoleum schreef:
Marjo schreef:

Inloggen in DUO. Dan naar Mijn schulden. Beetje naar beneden scrollen en dan staat er wat je rente is en tot wanneer deze vaststaat.

December 2023 is het enige wat ik kan vinden -O-

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:40

Winged schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik 'schrik' van sommige vragen die ik hier voorbij zie komen. Bij het aangaan van een lening voor een woning krijg je namelijk heel veel informatie, word je zo doorgelicht, krijg je heel veel vragen, moet je dingen laten zien dat je belastbaar bent etc. Je aflossing en rente wordt meermalen genoemd. Op het moment van lening aangaan (notaris) krijg je nogmaals de vraag of je weet hoe het zit met de vaste lasten én hoeveel je afdraagt per maand.

En deze voorlichting krijgen kinderen van 16/17/18 niet terwijl ze wel een last gaan dragen met invloed op de rest van hun leven. Dat vind ik wel heel schadelijk. De gevolgen en risico's zijn voor deze groep jongeren totaal niet te overzien. :n

En dit is waarom er vanuit LAW een rechtszaak aangespannen wordt tegen de staat. Bij het verstrekken van krediet zit een zorgplicht, klanten moeten hierbij geïnformeerd worden over de gevolgen en risico's van een grote lening. De overheid gaat hier alleen volledig aan voorbij, en stelt zichzelf op een of andere bizarre manier vrij van deze zorgplicht.

Misschien is het naïef, maar ik heb een heel klein beetje hoop op een goede afloop van deze rechtszaak. Zeker met de positieve resultaten die LAW behaald heeft met rechtszaken over de uitsluiting van studenten bij de energietoeslag. Ik kan me gewoon bijna niet indenken dat een rechter hierover zou oordelen dat alles op een eerlijke manier is gegaan, of dat de overheid aan de zorgplicht heeft voldaan. Maar nogmaals: waarschijnlijk ben ik veel te naïef.

leeslampje

Winged schreef:

Precies. Achteraf, met volwassen brein, schrik ik ervan hoe vreselijk makkelijk het was om een DUO-lening aan te vragen. Je hoefde niets te tekenen: online een bedrag invullen en een vinkje zetten en dat was het. Een banner "geld lenen kost geld" was er niet. Meer informatie met voorwaarden vast wel, maar niet prominent (een beetje zoals je bij iedere online bestelling ergens akkoord gaat met de algemene voorwaarden). Een lening bij DUO aanvragen ging 10 jaar geleden nog makkelijker dan een bestelling bij Bol.com plaatsen :+ Misschien is dat nu anders.

Natuurlijk was het mijn eigen keuze. Daar neem ik volledige verantwoordelijkheid voor, dus ik zeur niet. Of probeer dat niet te doen. Maar ik ben wel geschrokken van deze beleidswijziging én het heeft flinke impact op mijn financiële situatie.

Daarom hoop ik in dit topic medestanders te vinden die in hetzelfde schuitje zitten. En misschien kunnen we tips uitwisselen.

Winged

xPabloBokt schreef:
Nou, ik zit hier echt even tranen weg te vegen nadat ik zonet dat rekenmachientje van DUO heb ingevuld. 35k schuld wordt 55k met rente (en dat is het huidige percentage) en ik ben als ik het wettelijke maandbedrag afbetaal pas in 2061 klaar met aflossen. Lekker gestudeerd en de rest van mijn leven werken om slaaf van DUO te zijn, wat een toekomstperspectief!

:(:) Niet oke.

Alvast even een tip voor iedereen die mogelijk in de betalingsproblemen komt: Klop alvast aan bij de gemeente. Daar staan teams klaar voor financieel advies en/of hulp. Plus dat de gemeente misschien met signalen ook iets uit kan halen naar provincie/de kamer.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:41

Marjo schreef:

Met het oude stelsel is het vastgesteld op 2,95%, dus nog een stukje hoger dan de eerder genoemde 2,57%

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:42

xPabloBokt schreef:

Schrale troost maar dat kan niet, je zit of in de groep die het na 15 jaar krijgt kwijtgescholden of na 35 jaar, dus je betaalt niet tot 2061 door :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:44

Ik zit na te denken over hoe ik in twee jaar tijd, zoveel mogelijk kan aflossen. Ik heb tot en met 2025 nog 0% rente op mijn studieschuld.
Ik heb momenteel 1,8% rente op mijn spaarrekening.

Het voordeligste is, om in 2024/2025 mijn aflossing volledig stop te zetten. En vervolgens mijn maandelijkse aflossing + extra’s te sparen tegen 1,8% rente. En dan eind 2025 in één keer de maandaflossingen + extra’s van de voorgaande twee jaren te betalen.

Ik moet hier later nog eens voor gaan zitten om te bedenken wat ik precies ga doen. Maar reken technisch is dit meest interessant.

VuurVleugels

_Christina Mijn duo zegt ook 2061!
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 11-10-23 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

CoronaLime

_Christina schreef:
xPabloBokt schreef:

Schrale troost maar dat kan niet, je zit of in de groep die het na 15 jaar krijgt kwijtgescholden of na 35 jaar, dus je betaalt niet tot 2061 door :)

Als je nu afstudeert, begint per 1 januari 2024 je aanloopfase (2 jaar) + daarna 35 jaar. 2061 kan dus wel helaas
Laatst bijgewerkt door CoronaLime op 11-10-23 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Bunq bank heeft 2,46% rente <<)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:45

@Zebrastreep, ik reageerde op Fitzroy.

Jeetje Pablo, wat naar.

Voelt zo oneerlijk, werken aan je toekomst maar vervolgens het perspectief op de toekomst weg zien vallen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:46

Precies ja...
En denk dus de komende 25 jaar ook maar niet aan een huis kopen, want dat zit er niet in.

Ik zit ook met een dikke schuld, mijn ouders hebben niet meebetaald aan mijn studie, want de lening zou zo goed zijn... En naast de studies die ik deed werken was een garantie op studievertraging en/of een burn-out. En ik heb m'n bachelor in 3 jaar gehaald en mijn dubbele master heb ik, dankzij corona, een half jaartje langer over gedaan. Heb ook in de bachelor nog thuisgewoond, maar in de master kon dat niet meer vanwege andere locatie.
Gelukkig staat mijn rente nog vijf jaar vast op 0.46% ofzoiets, maar ik ga straks wel even thuis zitten en kijken hoe we dit zo snel mogelijk af kunnen gaan lossen, want dit is niet grappig meer, en ik vertrouw de overheid ook helemaal niet dat dit geen invloed heeft op BKR ofzo.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:47

Heeft iemand van jullie trouwens een bericht gehad van DUO over de rentewijziging?

Je zou zeggen dat bij veranderende voorwaarden of nieuw beleid, je ook geïnformeerd dient te worden door de kredietverstrekker (= DUO). Het is van de zotte dat sommigen nu zelf moeten uitzoeken wat voor rentepercentage voor hen gaat gelden na de afloop van de rentevaste periode (die in MijnDUO staat).

linoleum schreef:
Ik zit na te denken over hoe ik in twee jaar tijd, zoveel mogelijk kan aflossen. Ik heb tot en met 2025 nog 0% rente op mijn studieschuld.
Ik heb momenteel 1,8% rente op mijn spaarrekening.

Het voordeligste is, om in 2024/2025 mijn aflossing volledig stop te zetten. En vervolgens mijn maandelijkse aflossing + extra’s te sparen tegen 1,8% rente. En dan eind 2025 in één keer de maandaflossingen + extra’s van de voorgaande twee jaren te betalen.

Ik zit in dezelfde situatie als jij en dit is een mooie oplossing inderdaad. Mij gaat het niet lukken maar ik ga dit weekend eens rekenen hoe ver ik kan stretchen om met zo weinig mogelijk schuld 2026 in te gaan...

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:48

Ah sorry ik had gemist dat ze pas net was afgestudeerd!
Maar het klopt wel dat alle restschuld na 15 of 35 jaar wordt kwijtgescholden, toch?

Weet iemand ook de inkomens/vermogensgrenzen die worden gehanteerd voor het wel/niet aflossen? Misschien kan ik daar rekening mee houden met solliciteren :')

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:49

leeslampje schreef:
Heeft iemand van jullie trouwens een bericht gehad van DUO over de rentewijziging?

Je zou zeggen dat bij veranderende voorwaarden of nieuw beleid, je ook geïnformeerd dient te worden door de kredietverstrekker (= DUO). Het is van de zotte dat sommigen nu zelf moeten uitzoeken wat voor rentepercentage voor hen gaat gelden na de afloop van de rentevaste periode (die in MijnDUO staat).

Bericht krijg je als het goed is in november, of in februari las ik ergens.