Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Hutcherson schreef:Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.
Kimbers schreef:Ik vind het vooral bizar dat er dus in sommige sectoren verwacht wordt dat er fulltime stage gelopen moet worden. Hoe moet je dan in hemelsnaam rondkomen? Wat een enorme uitbuiterij.
Kimbers schreef:Ik vind het vooral bizar dat er dus in sommige sectoren verwacht wordt dat er fulltime stage gelopen moet worden. Hoe moet je dan in hemelsnaam rondkomen? Wat een enorme uitbuiterij.
Froukje schreef:Kimbers schreef:Ik vind het vooral bizar dat er dus in sommige sectoren verwacht wordt dat er fulltime stage gelopen moet worden. Hoe moet je dan in hemelsnaam rondkomen? Wat een enorme uitbuiterij.
Blijkbaar vinden sommigen het normaal als je 40 uur stage doet per week je de avonden en de weekenden ook nog even een bijbaantje doet.
Choiix schreef:Bij ons krijgen de stagiairs geloof ik 500 bruto, een flinke vooruitgang t.o.v. de 300 die ik zelf kreeg (en wat nog steeds als standaard wordt gezien).
Ja de vergoeding is laag en inderdaad, je betaalt al collegegeld voor je opleiding, maar het stageverlenende bedrijf maakt serieus een hoop kosten voor stagiairs. Als ik even naar ons kijk, nog voor dat de stagiair aan mijn bureau staat:
-Stagiair moet administratief aangemeld worden
-Stagiair krijgt een laptop en waar nodig een Android/iOS telefoon en iPad of Android Tablet
-Stagiair moet door het onboardingproces heen
-Stagiair moet betaald worden
En dan komen ze bij ons binnen. Elke dag hebben wij een dagstart met alle stagiairs en begeleiders, duurt meestal een kwartier. 3 begeleiders zitten daar meestal bij. Duurt gemiddeld 15 min. Per werkdag.
De stagiairs en afstudeerders krijgen in de eerste paar weken, vlak nadat hun PvA goedgekeurd is van mij persoonlijk ook nog een college over het gedegen doen van kwalitatief onderzoek en het schrijven van een goed stage- of afstudeerverslag waarbij de nadruk ligt op competentieverantwoording en het inzichtelijk brengen van je eigen leerproces. Helaas noodzakelijk want de gemiddelde stagiair/afstudeerder die bij ons binnen komt kan gewoon *geen* goed verslag schrijven en worden daarbij door de hogescholen aan hun lot overgelaten. Daarbij krijgen ze ook het aanbod van mij voor klankborden vwb hun verslaglegging, waarbij ik ze aangeef dat mijn gemiddelde cijfer een 8 is (en dat nu al 7 jaar is) en dat ik wel wat verwacht. Sterker nog, ik geef aan dat de gemiddelde stagiair mij op een gegeven moment hartgrondig haat maar uiteindelijk super blij is met het samen bereikte resultaat. Maar ik steek daar dus ook enorm veel tijd in, zeker 15% van mijn beschikbare tijd. En dan steekt hun opdrachtbegeleider dus ook nog tijd in ze. Ook moeten we nog tussentijdse stukken beoordelen, gesprekken met hogescholen voeren over de voortgang, we schromen niet om ze te koppelen aan extern ingehuurd personeel (waar wij gewoon 120 per uur voor betalen), naar afstudeersessies gaan als begeleiding, etc etc etc. Dat kost allemaal geld, en we doen dat met liefde want je wilt iemand vooruit helpen. Overigens in de 7 jaar dat ik studenten begeleid is het zelden voorgekomen dat we daadwerkelijk iets hebben aan het opgeleverde product.
Maar als je al die uren bij elkaar op zou tellen en zou afrekenen tegen het tarief wat voor ons gerekend wordt intern (90 per uur) dan zouden alle studenten failliet gaan. Nu denk ik dat wij ook echt serieus goede begeleiding geven aan onze studenten (tenminste zo krijg ik het wel terug in de feedback), maar een hogere vergoeding is in mijn ogen dus niet terecht. Sterker nog het kost ons alleen maar geld. En om het nog eens erger te maken is er een zekere hogeschool die ons een factuur wilde sturen voor het werk wat hun stagiairs deden bij ons. Sindsdien nemen wij van deze hogeschool geen stagiairs meer aan.
Als je stagiairs inzet om de gaten in je personeel op te vullen ben je verkeerd bezig. Maar als je als organisatie echt je best doet zodat studenten wat leren waar ze in de toekomst nog wat aan hebben, dan is het in mijn ogen gezien de kosten die we maken niet meer dan redelijk dat ze een lage(re) beloning krijgen.
ingvdh schreef:Kimbers schreef:Ik vind het vooral bizar dat er dus in sommige sectoren verwacht wordt dat er fulltime stage gelopen moet worden. Hoe moet je dan in hemelsnaam rondkomen? Wat een enorme uitbuiterij.
Omdat ze anders fulltime op school zitten?
We hebben het hier niet over studenten die een opleiding combineren met werken maar gewoon dagelijks naar school gaan. Dus in plaats van contact uren op school hebben ze stage uren.
Als je 40 uur per week naar school gaat krijg je ook niets vergoed, sterker nog, je moet er dik voor betalen.
ingvdh schreef:Kimbers schreef:Ik vind het vooral bizar dat er dus in sommige sectoren verwacht wordt dat er fulltime stage gelopen moet worden. Hoe moet je dan in hemelsnaam rondkomen? Wat een enorme uitbuiterij.
Omdat ze anders fulltime op school zitten?
We hebben het hier niet over studenten die een opleiding combineren met werken maar gewoon dagelijks naar school gaan. Dus in plaats van contact uren op school hebben ze stage uren.
Als je 40 uur per week naar school gaat krijg je ook niets vergoed, sterker nog, je moet er dik voor betalen.
Froukje schreef:Kimbers schreef:Ik vind het vooral bizar dat er dus in sommige sectoren verwacht wordt dat er fulltime stage gelopen moet worden. Hoe moet je dan in hemelsnaam rondkomen? Wat een enorme uitbuiterij.
Blijkbaar vinden sommigen het normaal als je 40 uur stage doet per week je de avonden en de weekenden ook nog even een bijbaantje doet.
Hutcherson schreef:Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden.
Citaat:We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.
Froukje schreef:Dat staat in de quote. 3 stuks.
Ik vind het ook geen hele prettige opmerking. En als het blijkbaar zo'n bijzonder speciaal bedrijf is kunnen jullie ook maar beter geen stagiaires meer aannemen, scheelt een hoop frustratie voor beide partijen.
Hutcherson schreef:Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden. Dus bij ons geen stagevergoeding, puur omdat we enorm veel tijd in de stagiaires stoppen. En dan nog een stuk persoonlijke ontwikkeling maar ook als professional. Ze kunnen bij ons zeker niet zonder supervisie aan de slag en meedraaien. Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.
_Tristan schreef:Hutcherson schreef:Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden. Dus bij ons geen stagevergoeding, puur omdat we enorm veel tijd in de stagiaires stoppen. En dan nog een stuk persoonlijke ontwikkeling maar ook als professional. Ze kunnen bij ons zeker niet zonder supervisie aan de slag en meedraaien. Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.
Dit vind ik nogal krom door de bocht. Van welk niveau nemen jullie stagiaires aan? Hoe lang zijn ze bij jullie in dienst? Vergeet niet dat zij nog in opleiding zijn en net als ieder ander ook ingewerkt moeten worden.
Daarbij voeren zij alsnog werkzaamheden uit die een ander niet hoeft te doen. In mijn geval werd er echt van mij verwacht dat ik meedraaide uiteindelijk, net als de andere grafisch vormgevers, en even veel taken kreeg als zij.
Daarnaast heb ik in totaal 1 voortgangsgesprek gehad die een uurtje duurde tegenover een half jaar 40 uur per week stage lopen. Dus 'al' het werk wat ze aan me hadden viel ook wel mee.