Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:39

[***] schreef:
Zebrastreep schreef:
Waarom het gewoon niet even met de slb'er of school regelen en daar een belletje naar toe plegen.

Ik neem aan het het het gaat om een mbo / hbo leerling aangezien hij al 16 is. Daar kan het heel goed zijn dat je wat buiten schooltijd of in het weekend ergens moet zijn.

Bij paardenhouderij moesten we ook verplicht helpen bij evenementen en dit was ook dikwijls in het weekend. Bij een opleiding moet je er vaak meer energie en tijd in stoppen dan op een middelbare school.

Dat alles kort van te voren wordt aangegeven gaat vaker gebeuren dat heb je op alle scholen dus soms is het niet anders dan de planning volledig over de kop te gooien.

Ckv is een vak op de middelbare school. Met 16 zit je nog niet op het hbo (op uitzonderingen die klassen hebben overgeslagen na). Havo en vwo duren 5 en 6 jaar, dan zit je tot 17/18 op de middelbare school.

Ik dacht van wel omtrent het stukje sluit aan bij een derde jaars , kan natuurlijk wel als je een jaar hoger zit dat je kan aansluiten bij een derdejaars.

Ik heb op het MBO ook nog CKV gehad , maar dat noemde ze dan expressief talent om het een beetje meer gericht te maken op een hogere leeftijd.

@Mindim

Slb'er / mentor even een mailtje sturen , vaak werken ze wel door in de vakanties of zijn per mail nog wel beschikbaar. Kan dan alleen even duren op een reactie terug. Ik mailde soms ook wel in de vakantie als ik echt iets moest weten. Niet een garantie dat je een mail terugkrijgt , maar je kan het altijd eens proberen.

En anders direct maandag na de vakantie , dan ben je nog op tijd zat

Biks2

Re: Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:11

Op de eerste pagina schrijf je dat je zoon geen vrienden heeft. Dat vind ik best erg. Betekent dit geen vrienden op school of helemaal niet?
Zijn natuurlijk mijn zaken niet, dus hoef ook geen antwoord.
Ik hoop alleen dat je daar wel aandacht aan schenkt want vriendschappen zijn net zo belangrijk als slagen op school.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:21

Iets anders: je geeft aan dat donderdag 4 juni niet bestaat. Weet je zeker dat het niet donderdag 2 juni is? Kun je checken bij de website van het theater?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:30

Biks2 schreef:
Op de eerste pagina schrijf je dat je zoon geen vrienden heeft. Dat vind ik best erg. Betekent dit geen vrienden op school of helemaal niet?
Ik hoop alleen dat je daar wel aandacht aan schenkt want vriendschappen zijn net zo belangrijk als slagen op school.

Niet iedereen wilt vrienden of kan vriendschappen onderhouden.
En niet iedereen wordt gelukkig van vrienden.
Mijn dochter was (en is) een echte eenling en haar praatte ook iedereen aan dat ze zielig was en gedoemd te mislukken in de maatschappij als ze geen vrienden had.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:25

secricible schreef:
Iets anders: je geeft aan dat donderdag 4 juni niet bestaat. Weet je zeker dat het niet donderdag 2 juni is? Kun je checken bij de website van het theater?

Op de site van Jandino kan je vinden dat hij 2 juni in Oldenzaal speelt en 4 juni in Steenwijk.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:21

Yamato is super leuk!
Ik ben in het verleden wel vaker naar hun voorstellingen geweest in het theater (en dat op eigen initiatief!). Heb zelfs nog een CD van ze liggen.

Ik zou zeggen: Als je zoon op de door school aangegeven dagen niet kan, vraag dan of je een andere voorstelling mag uitkiezen op eigen kosten en ga samen met je zoon naar Yamato! Echt een aanrader en je zult wss een zeer geslaagde avond hebben! :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:33

Mindim schreef:
__elise__ schreef:
Maar wat is er dan mis met 16 km fietsen over boerenlandweggetjes? Hij is toch niet van suiker... Dat deed ik als meisje van 16 ook, dus ik zou niet waarom dat voor een jongen anders zou moeten zijn. Als het je écht niet lekker zit, fiets je toch mee?

Weest gerust, mijn zoon fietst dit dagelijks hoor en hij is inderdaad niet van suiker. Maar om een puber om 23.00 in de avond dat ook te laten doen, vind ik wel een dingetje, jij niet?

Je zou met hem mee kunnen fietsen, onder de voorstelling ergens een hapje eten oid en weer mee terug.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:45

Idd CKV, om de jongeren te leren wat cultuur en kunst is zijn ze verplicht naar een aantal voorstellingen te gaan in het jaar. De docent in jouw geval doet wat suggesties maar je mag meestal ook naar voorstellingen maar keuze. Bv cirque soleil, musical, toneel of concertgebouw of wat dan ook. Zelf lekker meegaan en dan hebben jullie een leuke avond.

Dat je dit niet weet is overigens denk ik niet zo raar in deze tijd dat de voorstellingen lang afgelast waren door Corona. Ms is het daardoor anders gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:32

Zebrastreep schreef:
@Mindim

Slb'er / mentor even een mailtje sturen , vaak werken ze wel door in de vakanties of zijn per mail nog wel beschikbaar. Kan dan alleen even duren op een reactie terug. Ik mailde soms ook wel in de vakantie als ik echt iets moest weten. Niet een garantie dat je een mail terugkrijgt , maar je kan het altijd eens proberen.

En anders direct maandag na de vakantie , dan ben je nog op tijd zat

Ik heb vorige week idd gemaild. Maar geen antwoord.

Ik ga een andere voorstelling boeken, ik zie wel wat school er van vindt. Maandag moeten de keuzes ingeleverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:33

Biks2 schreef:

Nee, geen vrienden, nergens.
Dat is helaas niet voor alle kinderen weg gelegd ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-22 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:35

secricible schreef:

Dat had ik idd gecheckt. School had de datum fout in de berichtgeving gezet namelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:35

mairead schreef:
Yamato is super leuk!
Ik ben in het verleden wel vaker naar hun voorstellingen geweest in het theater (en dat op eigen initiatief!). Heb zelfs nog een CD van ze liggen.

Ik zou zeggen: Als je zoon op de door school aangegeven dagen niet kan, vraag dan of je een andere voorstelling mag uitkiezen op eigen kosten en ga samen met je zoon naar Yamato! Echt een aanrader en je zult wss een zeer geslaagde avond hebben! :D

Dat is precies mijn plan :D

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 08:23

TS hoe is het afgelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:30

Sjaco schreef:
TS hoe is het afgelopen?

Goed!!!
Na wat overleg met school kunnen we naar een andere voorstelling :D
Ze hadden 1 datum verkeerd en hemelvaartsdag hadden ze niet bij stil gestaan. Nu heb ik kaartjes gekocht voor het Shakespeare theater in Diever en die kaartjes als bewijs overlegd en wordt de opdracht goedgekeurd :D

Mijn zoon loopt nu met een camera door het huis, hij moet de inrichting van alle kamers van ons huis filmen voor het vak duits >;) hij moet er een presentatie voor de klas geven. Nu zal ik wel een zeur zijn :D maar dat je huis en inrichting ook al op de gevoelige plaat moet en getoond in de klas

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:48

Fijn dat het met de theatervoorstelling is opgelost. Maar wat betreft het laatste geef ik je helemaal gelijk. Zou ik ook helemaal niet blij mee zijn.
Buiten dat, geef je tieners geen minutie voor pesterijen? ‘Wat heb jij een stomme slaapkamer’
‘wat een rommel bij jullie thuis’ of ‘wat een oubollig interieur bij jullie zeg’.
Ik ging lekker naar Ikea om te filmen. Daar heb je alles bij de hand, slaapkamers, keuken, woonkamer etc

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:56

Mindim schreef:
Sjaco schreef:
TS hoe is het afgelopen?

Goed!!!
Na wat overleg met school kunnen we naar een andere voorstelling :D
Ze hadden 1 datum verkeerd en hemelvaartsdag hadden ze niet bij stil gestaan. Nu heb ik kaartjes gekocht voor het Shakespeare theater in Diever en die kaartjes als bewijs overlegd en wordt de opdracht goedgekeurd :D

Mijn zoon loopt nu met een camera door het huis, hij moet de inrichting van alle kamers van ons huis filmen voor het vak duits >;) hij moet er een presentatie voor de klas geven. Nu zal ik wel een zeur zijn :D maar dat je huis en inrichting ook al op de gevoelige plaat moet en getoond in de klas

Wellicht kan je zoon beter een hele andere school kiezen. Het begint idd een beetje op zeuren te lijken. Wellicht is er creatief om te gaan met de opdracht. Een mooie close up, werken met scherpte diepte. Allerlei manieren om foto's te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:58

truus1957 schreef:
Fijn dat het met de theatervoorstelling is opgelost. Maar wat betreft het laatste geef ik je helemaal gelijk. Zou ik ook helemaal niet blij mee zijn.
Buiten dat, geef je tieners geen minutie voor pesterijen? ‘Wat heb jij een stomme slaapkamer’
‘wat een rommel bij jullie thuis’ of ‘wat een oubollig interieur bij jullie zeg’.
Ik ging lekker naar Ikea om te filmen. Daar heb je alles bij de hand, slaapkamers, keuken, woonkamer etc

Ga ik ook doen hoor, gewoon stockfoto's van het internet. Moet voor het leren van duits niet uitmaken toch? Dacht ik zo iig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:03

Elin_ schreef:
Wellicht kan je zoon beter een hele andere school kiezen. Het begint idd een beetje op zeuren te lijken. Wellicht is er creatief om te gaan met de opdracht. Een mooie close up, werken met scherpte diepte. Allerlei manieren om foto's te maken.

Oh kijk, zoon moet andere school kiezen gelijk. Eh ik ben degene die er wat van vind hoor, hij niet :D

Het gaat niet om de vormgeving van de film, maar dat de film alle kamers van het huis laat zien en indeling, moet ook een plattegrond bij. Aan de hand van de film moet in het duits aan de klas worden verteld wat je leuk vind aan elke kamer. Het is niet bedoeld als creatieve foto opdracht, daar weet ik wel raad mee. Maar mijn slaapkamer en dergelijke hoeft niet besproken in de klas toch?
Buitenkant en tuin moet er ook op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-22 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:04

Ik vind het helemaal geen zeuren hoor.
Vind dat de school wel een steekje laat vallen. Opdracht per ongeluk plannen in een vrij lang weekend, filmen in je huis. Leerling woont daar niet alleen!! Anno nu staat privacy in een hoog vaandel, vind dit echt een inbreuk op je privacy

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:07

Mindim schreef:
Elin_ schreef:

Oh kijk, zoon moet andere school kiezen gelijk. Eh ik ben degene die er wat van vind hoor, hij niet :D

Het gaat niet om de vormgeving van de film, maar dat de film alle kamers van het huis laat zien en indeling, moet ook een plattegrond bij. Aan de hand van de film moet in het duits aan de klas worden verteld wat je leuk vind aan elke kamer. Het is niet bedoeld als creatieve foto opdracht, daar weet ik wel raad mee. Maar mijn slaapkamer en dergelijke hoeft niet besproken in de klas toch?

Ja ik kan lezen. En volgens mij vind jij overal iets van :') vandaar mijn voorstel.

Wellicht ben ik van een andere generatie, maar het gaat, als het goed is, niet op Social media; blijft in je eigen bezit tijdens een presentatie...

Het valt mee. Het is te overleven. :(:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:17

Opdrachten in het weekend had ik vroeger ook voor CKV, dat vind ik niet zo boeiend. Maar mijn slaapkamer hoeft echt niet gefilmd te worden voor meneer Heinrich.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 22-05-22 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:17

Elin_ schreef:
Ja ik kan lezen. En volgens mij vind jij overal iets van :') vandaar mijn voorstel.

Wellicht ben ik van een andere generatie, maar het gaat, als het goed is, niet op Social media; blijft in je eigen bezit tijdens een presentatie...

Het valt mee. Het is te overleven. :(:)

Ik vind overal iets van? En dat baseer je waarop precies?

Nee, het gaat niet op social media, het gaat naar de leraar per mail. Dus van jezelf blijft het niet helemaal.

Dan ben ik maar van een andere generatie, mijn huis, inrichting, slaapkamer hoeft niet op school getoond. Voor sommige kinderen kan dit idd ook vervelend uitpakken lijkt me? Niet alle kinderen voelen zich daar comfortabel mee, je ouders zullen maar hoarders zijn of er een smeerbende van hebben, andere kinderen zijn welgesteld en dan schamen andere kids zich weer voor hun kleinere huis. Ik denk dat je dat niet moet willen. En het lijkt me ook niet nodig, zo een opdracht kan ook prima zonder een privesituatie te gebruiken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:18

Urbanus schreef:
Opdrachten in het weekend had ik vroeger ook voor CKV, dat vind ik niet zo boeiend. Maar mijn slaapkamer hoeft echt niet voor meneer Heinrich gefilmd te worden.

Vind ik ook niet erg hoor. Het was dat we in betreffende weekenden al iets in de agenda hadden staan en of we verplicht waren dat om te zetten zeg maar. We gaan nu in de zomervakantie. Dus buiten schooltijden is idd niet heel boeiend.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:20

Vrij bizarre opdracht voor Duits toch? Ik zou dat echt niet op prijs stellen inderdaad.
Een rondje door Ikea zoals hierboven geopperd wordt lijkt me een prima alternatief.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 07:06

Elin_ schreef:

Maar dat is toch heel normaal om ergens een mening over te hebben? Soms is dat positief en soms is dat negatief. Dat heeft toch iedereen?

Ik snap de mening in deze wat betreft het filmen/foto's van privé best wel, niet iedereen zit daar op te wachten. Mijn man en ik hebben een eigen bedrijf, juist daarom staat bijvoorbeeld mijn FB profiel geheel privé, de klanten hoeven niet te weten hoe ik woon en wat ik in mijn vrije tijd doe. Ik ben blij met de klanten maar tot op een bepaalde hoogte.