Hoeveel uren [***] jij ‘gratis’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel extra uren maak je waarvoor je niet betaald krijgt? (Per week)

0 uur
335 (58%)
1-5 uur
168 (29%)
6-10 uur
37 (6%)
10+ uur
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 569

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:41

Een boel, want ik werk voor mijzelf.
Dus al mijn admin en klanten contact dat niet face 2 face is, werk ik technisch gezien onbetaald al word dat ook wel een beetje opgevangen in mijn uurloon naar klanten toe natuurlijk.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:51

Overuren worden bij ons niet betaald maar je mag ze wel naar eigen inzicht compenseren. Het meeste werk is echter gewoon binnen de 40 uur te doen. Soms ga ik wat langer door omdat ik echt ergens inzit maar dan begin of eindig ik eerder/later op een andere dag. Uren die gemaakt móéten worden buiten werktijden (omdat dit bijv een expliciete vraag is vanuit een klant) worden wel ruim gecompenseerd. Ik hoor wel eens mensen die elders werken dat het echt onderdeel is van de bedrijfscultuur en dat er daarmee ook structurele onderbezetting is die in stand gehouden wordt. Dat je er eigenlijk op afgerekend wordt als je op een gemiddelde dag gewoon graag om 6 uur thuis wil zijn. Ik vind dat niet ok. Bij zo'n bedrijf zul je mij ook niet vinden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:05

Sheran schreef:
En op welk 'niveau' (sorry, weet even geen beter woord) werken jullie allemaal? Ben benieuwd of dat er nog mee te maken heeft. Type baan enzo.

HBO, gemeente afdeling jeugd/onderwijs.

Ik werk 0 uren extra. En als ik meer werk schrijf ik de uren en neem ik ze later op.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:18

0. Nooit gedaan en was het niet van plan ook.

Bij mijn oude werk wilden ze eigenlijk geen overuren uitbetalen, daar werkten ze heel veel met all-in salarissen. En de oude contracten was tijd voor tijd. Mijn directe collega en ik waren de uitzonderingen dat we ze uitbetaald kregen, maar dat zal er wel aan liggen dat we er niet zo veel maakten :D. Wij regelden ook onderling dat de een dan lekker een uurtje eerder naar huis kon als het de dag ervoor later was geworden. We zaten met zn tweetjes; de ene deed openen om 7u (tot een uur of 16), de ander van 9-18 en droeg het daarna af aan de afmaak.

Sinds een paar weken bij een nieuw bedrijf aan de slag gegaan. Contract voor 38u, werk gemiddeld 45-48 uur en dan ga ik eigenlijk elke woensdag of donderdag al lekker op tijd naar huis rond 15u/15.30. Transport, dus had het wel verwacht. Elke minuut wordt uitbetaald. We klokken in en krijgen wekelijks een urenschema. De minuten worden per week afgerond op kwartieren in het voordeel van de werknemers.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 15-04-22 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:43

Ik werk in een week makkelijk 10 extra overuren, maar dat betaald zich ook uit.

Doubtless

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:52

Vroeger bij de AH werd van ons verwacht om 15 minuten vooraf aanwezig te zijn, onbetaald. Als om 21.00 de winkel dicht ging werd je tot die tijd betaald, maar was je zeker nog 20-30 minuten bezig voordat je buiten stond. Dat vond ik toen al uitbuiting van jeugd.. Hoop dat dat beleid veranderd is :\

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:58

Doubtless schreef:
Vroeger bij de AH werd van ons verwacht om 15 minuten vooraf aanwezig te zijn, onbetaald. Als om 21.00 de winkel dicht ging werd je tot die tijd betaald, maar was je zeker nog 20-30 minuten bezig voordat je buiten stond. Dat vond ik toen al uitbuiting van jeugd.. Hoop dat dat beleid veranderd is :

Dat beleid is niet veranderd naar wat ik weet, máár er is pasgeleden wel een rechterlijke uitspraak geweest, dat wanneer de werkgever eist dat je een kwartier of 10 minuten eerder op het werk moet zijn dan aanvang diensttijd de werkgever dat ook moet uitbetalen.

En terecht in mijn ogen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:59

Doubtless schreef:
Vroeger bij de AH werd van ons verwacht om 15 minuten vooraf aanwezig te zijn, onbetaald. Als om 21.00 de winkel dicht ging werd je tot die tijd betaald, maar was je zeker nog 20-30 minuten bezig voordat je buiten stond. Dat vond ik toen al uitbuiting van jeugd.. Hoop dat dat beleid veranderd is :

Werk niet bij de AH, maar wij hebben diezelfde regeling. We krijgen dan dingen bijgepraat.
Daardoor wel geleerd pas vanaf 09:00 ook daadwerkelijk wat te gaan doen, mocht het eerder klaar zijn. Ik zie mensen anders doen, maar dat moeten zij weten, want misschien hebben ze andere afspraken gemaakt dan ik.:)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:00

Mooi, zeker terecht. Logisch dat ze verwachten dat je bijvoorbeeld van 15:00 tot 21:00 op de werkvloer staat als je die uren betaald krijgt. Maar als er verwacht wordt dat je er daarvoor en daarna langer bent (om wat voor reden dan ook), dan is het alleen maar eerlijk om daarvoor te betalen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:01

xSagan schreef:
Werk niet bij de AH, maar wij hebben diezelfde regeling. We krijgen dan dingen bijgepraat.

Ja ik snap dat dus niet... Waarom zou een supermarkt niet betalen voor de tijd waarin de overdracht plaatsvindt? Dat is toch gewoon een werkoverleg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:13

Ik werkte voorheen op mijn vorige baan ongeveer 10 uur per week onbetaald over in de accountancy sector. Je had bepaalde budgetten voor klanten en die stonden vaak vrij krap waardoor je bij 1 kleine tegenslag al niet met het budget uit kwam. Als je over het budget ging werd je op de vingers getikt. Nadat ik tegen een burn out aan liep ben ik geswitcht naar een klant waar ik destijds gedetacheerd zat en nu werk ik 0 uren onbetaald. Ik werk mijn 36 uur volgens contract en mocht ik een keer moeten overwerken haal ik dat een ander dag in met een uurtje eerder stoppen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:16

Doubtless schreef:
xSagan schreef:

Ja ik snap dat dus niet... Waarom zou een supermarkt niet betalen voor de tijd waarin de overdracht plaatsvindt? Dat is toch gewoon een werkoverleg?

We gokken ook dat dat één van de redenen is waarom we zo moeilijk aan personeel komen nu. Niemand snapt die regeling en toch vinden ze het ook een soort van normaal. XD

Wij thuis hebben het ook nooit begrepen hoor.:)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:30

Zodra ik langer dan een half uur overwerk, schrijf ik het op. Bij ons is het tijd voor tijd, dus krijg er niet extra voor betaald, maar kan het half uurtje/uurtje later een keer terugpakken. Is wel handig, bijvoorbeeld als ik eerder weg moet naar de tandarts ofzo.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:32

0 uur. ik werk 36 uur/week bij de overheid, en kan dat in principe zelf invullen, bv 9 uur per dag en 1 dag vrij, ik hou me gewoon vast aan 4,5 dag/week. ik werk wel eens langer maar dan werk ik de dag erna de overuren korter, we werken met tijdschrijfcodes die we elke week moeten invullen en overuren worden niet betaald.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:36

ik heb 40 jaar in het onderwijs gewerkt, de laatste jaren als functioneel beheerder van het leerlingvolgsysteem en ik heb ontelbare uren onbetaald gewerkt, eerst al die vergaderingen, studiedagen op m'n vrije dag, open dagen op zaterdag enz. dit kon nooit gecompenseerd worden in tijd en betaald kreeg ik ze ook niet, later heel veel thuis gewerkt in m'n vrije tijd storingen oplossen, mensen helpen die het systeem niet snapten enz. Pas het laatste jaar, toen ik m'n pensioen al had aangevraagd, ben ik tijd gaan schrijven, toen kon het aan het eind van de rit gecompenseerd worden met vrije tijd.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:48

0 uur; ik doe marketing bij een groot commercieel bedrijf en wij zijn vrij om onze eigen uren in te delen. In drukke weken maak ik meer uren die ik dan compenseer in minder drukke weken.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:25

Vroeger, zonder kinders, werkte ik gemakkelijk van 8 tot 20u en langer per dag voor een 38u/week baan. En ik dacht dat dat erbij hoorde omdat je zo "ambitieus" leek. Fijn voor de faculteit zo onderbetaalde en extra presterende werkkrachten (Ik werkte als BAP bijzonder academisch personeel).

Nu werk ik deeltijds en ben ik op de dagen die ik werk van 8 tot 20u beschikbaar (Ik werk 22u per week dus drie dagen) waarvan ik zelf inplan wat ik wanneer doe. De andere dagen weiger ik categoriek mijn pc of werkmail te openen. Dus ja, op drukke momenten werk ik meer, maar nooit op de dagen dat ik niet werk.

En neen, ik ben niet minder ambitieus en ik vind mijn afgeleverde prestaties in werkkader belangrijk. Maar mijn lijf en mijn kinderen zijn belangrijker ...

Ik heb dan ook een fundamenteel probleem met de verwachtingen dat werk dat duidelijk meer tijd vraagt dan begroot is, toch moet gebeuren zonder compensatie. Dit geeft een nadeel aan alle ambitieuze werkenden die wel een leven en een identiteit hebben buiten hun werk.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:30

Doubtless schreef:

Haha dat herken ik, mijn huidige werkgever doet dat in de ochtend ook, wij werken met een klok systeem, daar word verwacht dat je 15 minuten voor tijd aanwezig bent, maar zag later op mijn uren rooster terug dat ze het begin van je werktijd dan corrigeren naar 09:00 ipv 8:45 en dus 15 minuten van je kloktijd aftrekken zegmaar. Heb heel snel afgeleerd te vroeg te zijn, ben er tegenwoordig mooi maximaal 2 tot 5 minuten voor aanvang werktijd en geen minuut eerder :+ Eind van de dag word het niet gecorrigeerd overigens, zeker in de drukke periode hou je altijd van die klanten die 5 minuten voor sluitingstijd het nog nodig vinden op hun dooie gemakje wat uit te zoeken, en wij mogen pas weg als de kassa's leeg zijn, dat krijgen we dan wel ook gewoon uitbetaald gelukkig.
In mijn vorige werk vond ik er eerder zijn en later weg gaan onbetaald wel wat gebruikelijker, maar dat was gewoon echt een hele andere werksituatie met een veel persoonlijker team en werkgever, geen grote organisatie waar je voor minimumloon werkt en de baas ondertussen in een dikke porche wegrijd eind van de middag al :')
Voor mij is dit nu dan ook wel echt een bijbaantje, heb voor de toekomst wel andere plannen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:11

Ik heb een eigen bedrijf en werk op uurbasis voor mijn klanten. Maar ik schrijf niet elk uur. Ik zie het ook als een stukje investeren in een klant. Ze weten dat ze me gerust kunnen bellen met een vraag zonder dat direct de meter gaat lopen. Voor mij werkt dat goed. Ook naar personeel ben ik niet heel strikt in de zin van "jij hebt een half uur pauze en nu ben je 45 minuten weg". Maar dat geldt alleen als het ook andersom werkt: als ik direct moet betalen als er iemand een kwartier langer blijft of even moet afmaken waar hij/zij mee bezig is, dan is mijn flexibiliteit ook weg. We hebben een aantal dagen per jaar waarop ik het bedrijf sluit (ons kantoor is aangebouwd aan onze woning) en die dagen trek ik niet af van de vrije dagen van de mensen die voor me werken. Want het is mijn keuze om die dagen te sluiten (bijv de vrijdag na Hemelvaart). Het is imo een beetje geven en nemen. En tot nu toe werkt dat voor mij prima. Heb je een bedrijf met veel meer werknemers, is het een stuk lastiger om zo te werken. Ik heb in het verleden ook wel eens (in een ander bedrijf), in overleg, het salaris verhoogd op basis van een gemiddeld aantal overuren. Maar al snel werd dat gewoon als het basissalaris gezien en waren overuren toch een ding. Dus daar werkte het niet.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:15

Wij hebben een klok systeem dus elke minuut overwerk word geregistreerd.

Eerst liet ik mijn overuren uit betalen maar ik kon ook de eerste 10 uur tijd voor tijd kiezen en dat heb ik gedaan.

Ik zit tussen de 10 a 20 overuren per maand.

Bij mijn baas kan ik ook de extra km gewoon declareren en op zaterdag werken zijn ook overuren.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:20

Overwerk hoort er in mijn werk bij en hier krijg ik ook extra toeslag over. Onbetaald overwerken kan dus ook niet. Ja af en toe, als ik het de moeite niet vindt om een half uurtje uitloop op te geven.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:20

Gemiddeld denk ik 1 tot 5 uur per week. Maar ik vind mijn werk leuk en krijg prima betaald.

Ik vind het nogal van de functie het salaris afhangen of het normaal is om onbetaalde overuren te maken. Heb je een ondersteunende functie en verdien je tussen het minimum en modaal, dan hoort het er mi niet bij. Heb je een verantwoordelijke functie met een dito salaris, dan wel.

Ik zie werk ook niet als iets wat ik tussen 9 en 5 'doe'. Ik werk op een dag en dan zie ik wel of ik het om 5 uur of om 6 uur genoeg vind, bij wijze van spreken. Maar daar tegenover wordt er ook niet moeilijk gedaan als ik eens een uurtje eerder weg moet of tussendoor ergens heen moet.

Er werd nog naar niveau gevraagd: ik werk in een senior-functie op WO-niveau.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:07

Ik werk in de seizoensarbeid, in een familiale sfeer. Als er meer werk gedaan kan worden, dan blijf ik altijd (schoonnmaak, gevallen tomaten sorteren, helpen met de wagens of koeling te laden). Ik schrijf de officiële uren op (dezelfde uren als mijn collega's) en voor de rest werk ik "gratis". Daar staat wel tegenover dat het niet erg is als ik eens wat later kom, of dat ik wat vroeger wil stoppen.
Voor mij voelt het niet als werk. Het voelt als thuiskomen, kan wel zeggen dat het mijn passie is.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:26

Linksom of rechtsom ZZP of voor een baas. Niks is gratis in het leven. Dus ook mijn tijd is niet gratis.
Ik vind het heel bijzonder dat mensen gratis werken normaal gevonden wordt bij sommige bedrijven of beroepen.
Ik denk dat het verschil maakt wat je zelf uitstraalt of uitspreekt zelfs dat je tijd niet gratis is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:07

lovelucydan schreef:
Linksom of rechtsom ZZP of voor een baas. Niks is gratis in het leven. Dus ook mijn tijd is niet gratis.
Ik vind het heel bijzonder dat mensen gratis werken normaal gevonden wordt bij sommige bedrijven of beroepen.
Ik denk dat het verschil maakt wat je zelf uitstraalt of uitspreekt zelfs dat je tijd niet gratis is.

Ik zie mijn hoofdpijn niet zozeer in uren maar in taken en verantwoordelijkheden. Vind het niet erg om de ene keer wat langer en de andere keer wat korter te werken.

Mijn andere baan is wel gewoon duidelijk uurgerelateerd en daar wordt gewoon per uur betaald.