STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:23

NikkiDeKerf schreef:
mvdende schreef:
Tja, zolang cursussen fotografie en honden EHBO gewoon in het lijstje staan en goedgekeurd zijn om in aanmerking te komen voor STAP budget, ga ik er vanuit dat je er subsidie op kan krijgen.
.

Ongetwijfeld, daar hoor je mij ook niet over, maar jij begint zelf er over wat wel of niet de bedoeling is van het budget en zegt dat het de bedoeling is iets "voor de leuk" te doen. Dat is hetgeen waar ik mijn twijfel over uit, gezien de naam en tekst op de website van STAP. Cursussen fotografie of honden EHBO kunnen afhankelijk van je beroep toch prima je positie op de arbeidsmarkt versterken :) ?

Tja...

Wat iemands reden ook is.... of het nu "voor de leuk" is of niet, zolang je aan de regels voldoet, moet je een budget kunnen krijgen.

Honden EHBO is trouwens óók erg handig als je zelf een hond hebt!

En zo zijn er véél meer opleidingen waarvan je je kan afvragen of het "voor de leuk" cursussen zijn of daadwerkelijk cursussen waarmee je aan een baan kan komen.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:24

Nee, dat 'moet' helemaal niet, want er is beperkt budget beschikbaar en geen oneindig groot potje. Dus je zou juist daardoor jezelf kunnen afvragen hoe (a)sociaal het is om een cursus 'voor de leuk' te volgen in plaats van daadwerkelijk waar het voor bedoeld is voor wie dat nodig heeft. En al helemaal misschien opletten dan te beweren dat het budget met de naam 'STimulering Arbeidsmarkt Positie' bedoeld is 'voor de leuk' :o Dat zijn mijn overpeinzingen, en daar laat ik het maar even bij :o

Ik wens iedereen die zich ergens heeft ingeschreven de wachtrij staat veel succes, hoop dat er toch nog budget beschikbaar is voor jullie!

Eleionomae

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:28

Ik meende trouwens ook dat je je al aangemeld moest hebben bij de opleider voor je je kon aanmelden bij stap? Volgens loi moest ik mijn student nummer en aanmeld bewijs bij de hand houden?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:30

NikkiDeKerf schreef:
Nee, dat 'moet' helemaal niet, want er is beperkt budget beschikbaar en geen oneindig groot potje. Dus je zou juist daardoor jezelf kunnen afvragen hoe (a)sociaal het is om een cursus 'voor de leuk' te volgen in plaats van daadwerkelijk waar het voor bedoeld is. En al helemaal om dan te beweren dat het budget met de naam 'STimulering Arbeidsmarkt Positie' bedoeld is 'voor de leuk' :o En laat ik het daar maar bij laten. :D

Ik wens iedereen die zich ergens heeft ingeschreven de wachtrij staat veel succes, hoop dat er toch nog budget beschikbaar is voor jullie!

Laat maar....

Iedereen komt in aanmerking en dan hadden ze de "hobbycursussen" niet op de lijst moeten zetten als ze niet willen dat iemand een hobbycursus gaat volgen.

Ik vind het leuk om te leren, maar heb daar zelf geen budget voor. Nu een mooie manier om mezelf te ontwikkelen en het komt altijd van pas als je weet hoe te handelen als je hond een EHBO nodig heeft bijvoorbeeld.

Of om mooie foto's te leren maken, of om een website te leren maken enz.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:31

Eleionomae schreef:
Ik meende trouwens ook dat je je al aangemeld moest hebben bij de opleider voor je je kon aanmelden bij stap? Volgens loi moest ik mijn student nummer en aanmeld bewijs bij de hand houden?

Klopt!

Gelukkig hebben alle online opleiders een "wat als je naast de pot piest" procedure.

Want dan vervalt gewoon de inschrijving en ben je ze niets verschuldigd en kan je het de volgende periode weer proberen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:35

Doel van het budget is om je positie om de arbeidsmarkt te verbeteren. Als je niet van plan bent om te gaan werken / niet kunt werken, wat valt er dan te verbeteren aan je arbeidsmarktpositie. Daar is dit budget dus niet voor bedoeld.

Dat t zo'n stom loopt zeg, genoeg mensen dus die wel iets van scholing willen doen. Wel jammer dat het ten koste gaat van de belastingaftrekmogelijkheden, zeker bij een dure studie aan HBO of WO was dat toch wel handig.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:39

miccamaaike schreef:
Doel van het budget is om je positie om de arbeidsmarkt te verbeteren. Als je niet van plan bent om te gaan werken / niet kunt werken, wat valt er dan te verbeteren aan je arbeidsmarktpositie. Daar is dit budget dus niet voor bedoeld.

Dat t zo'n stom loopt zeg, genoeg mensen dus die wel iets van scholing willen doen. Wel jammer dat het ten koste gaat van de belastingaftrekmogelijkheden, zeker bij een dure studie aan HBO of WO was dat toch wel handig.

Rijksoverheid geeft zelf aan dat bijvoorbeeld iemand in de WAO uitkering ook recht heeft op subsidie voor een cursus.

De meeste in de WAO kunnen überhaupt niet/ weinig nog werken.

Het is echt bedoeld voor iedereen!

Ondertussen loopt de wachtrij weer. Wachten we gezellig verder.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:49

Nuttig om te zien waar jullie tegenaan lopen, hopelijk leer ik daarvan als ik in mei moet opgeven. Op de site die ik gevonden heb via stap-budget wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen inschrijven met en zonder STAP-budget. Ik lees hier overal dat je je vooraf al in moet schrijven voor de opleiding, die kan ik dan even niet plaatsen met wat ik zie.
Bijvoorbeeld:

https://www.stap-budget.nl/opleidingen/ ... gram_level[0][0]=HBO&program_level[hbo][0]=HBO-programma

Daarnaast begrijp ik ook niet helemaal hoe het er staat. Zonder STAP ruim tweeduizend euro, met STAP 0 euro?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:50

Ik sta weer in de wachtrij. Heb vanuit de opleiding een verklaring moeten aanvragen. Daarmee kan ik dan weer de subsidie aanvragen. En het geld gaat dan naar hen.
Ben benieuwd of dat wat wordt....

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:51

Ik kreeg een mail van mijn opleider dat het onder andere zo moeizaam gaat omdat de koppeling met DigiD overbelast is. En dat komt weer omdat ze deze aanvraag op dezelfde dag gepland hebben als de eerste dag van de mogelijkheid om belastingaangifte te doen :')

Maar: ik stond om 9:45 in de digitale wachtrij en heb 5 minuten geleden mijn aanvraag succesvol afgerond, dus het potje is blijkbaar nog niet leeg.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 14:56

Roosch schreef:
Nuttig om te zien waar jullie tegenaan lopen, hopelijk leer ik daarvan als ik in mei moet opgeven. Op de site die ik gevonden heb via stap-budget wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen inschrijven met en zonder STAP-budget. Ik lees hier overal dat je je vooraf al in moet schrijven voor de opleiding, die kan ik dan even niet plaatsen met wat ik zie.
Bijvoorbeeld:

https://www.stap-budget.nl/opleidingen/ ... gram_level[0][0]=HBO&program_level[hbo][0]=HBO-programma

Daarnaast begrijp ik ook niet helemaal hoe het er staat. Zonder STAP ruim tweeduizend euro, met STAP 0 euro?

Die prijs is gek ja.
Maar je moet wel je eerst inschrijven. Het budget gaat immers rechtstreeks naar je opleider. Je moet je dan bij je opleider inschrijven met de optie STAP. Vaak heb je dan ook een regeling dat je inschrijving vervalt als je het budget niet krijgt, zodat je niet ineens voor onverwachte kosten staat.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:57

Kikka schreef:
Ik kreeg een mail van mijn opleider dat het onder andere zo moeizaam gaat omdat de koppeling met DigiD overbelast is. En dat komt weer omdat ze deze aanvraag op dezelfde dag gepland hebben als de eerste dag van de mogelijkheid om belastingaangifte te doen :')

Maar: ik stond om 9:45 in de digitale wachtrij
en heb 5 minuten geleden mijn aanvraag succesvol afgerond, dus het potje is blijkbaar nog niet leeg.

Dit bevestigd mijn vermoeden....

Nu maar hopen dat ik ook nog een keer aan de beurt kom vandaag

Voor jou gefeliciteerd dat het gelukt is kikka

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:04

Ik ben over 25 minuten aan de beurt, bijna! :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:07

Ik sta vanaf 10.30u in de wacht...
Afbeelding

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:07

Danielleeee_ schreef:

Jeey..

Hoe laat ging jij de wachtrij in?

Hier nog steeds "langer dan 1 uur".

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:08

Daihyo schreef:
Ik sta vanaf 10.30u in de wacht...
[ [url=m/Ak8qwM.png]Afbeelding[/url] ]

Ik vanaf 10:00 en ben ongeveer even ver op m'n balkje..

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:09

mvdende schreef:
noukie12 schreef:

Mijn laptop staat nog in de wachtrij. Maar ik kan dus niet aanvragen omdat mijn opleiding al is begonnen...

Ik heb hem weggedrukt. jeetje wat balen voor jou zeg!!!

Ik baal vooral omdat er gecommuniceerd wordt dat aanvragen vanaf 10:00 kan, maar er kennelijk al een wachtrij is die vóór 10:00 open is gegaan.

Op Twitter diegene die er door zijn gekomen, hadden de link al uren van te voren aangeklikt ipv netjes om 10:00.

Voor het tijdslot van 1 mei, ga ik dus óók een uurtje of 12 van te voren alvast maar in de digitale wachtrij klaarzitten....

Dan maar zo.

Opleiding zou "voor de leuk" zijn. Honden EHBO/ paraveterinair.

Hier is het budget voor bedoeld, maar lees genoeg mensen die het voor een volledige HBO studie willen gebruiken en dat is juist niet geheel de bedoeling.

Het is vooral bedoeld voor duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt en ter vervanging van de fiscale aftrekbaarheid, dus het is juist eerder voor een gehele hbo/wo opleiding bedoeld dan voor een "voor de leuk" cursus waar je niets mee gaat doen, dus dat slaat nogal de plank mis.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:17

Helaas m'n verplichte hercertificering/opleidingskosten vallen hier niet onder. Dus flinke tegenvaller dat de oude regeling is vervallen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:20

Danielleeee_ schreef:

Inmiddels is het veranderd naar meer dan een uur :Y)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:30

Kikka schreef:

Maar: ik stond om 9:45 in de digitale wachtrij en heb 5 minuten geleden mijn aanvraag succesvol afgerond, dus het potje is blijkbaar nog niet leeg.

Dan stond jij er later in dan ik er in stond, ik ben nu ongeveer op de helft.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:37

Bij mij kreeg de site tijdens het aanvragen ineens een foutmelding. Nu kom ik er helemaal niet meer in. Ik denk dat ik het deze ronde wel kan vergeten :(

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:37

Afbeelding
Ik ben er precies om 10 uur in gestapt

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:40

Afbeelding
Afbeelding

Hopeloos dit

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:00

Oh jeetje dit klinkt wel heel frusterend inderdaad!

Om zeker te weten dat ik in mei de juiste stappen neem heb ik maar even gemaild. Het lijkt me niet zo een pretje om uiteindelijk door de wachtrij heen te komen dan en m'n zaken niet op orde te hebben. :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:57

manzano schreef:
Helaas m'n verplichte hercertificering/opleidingskosten vallen hier niet onder. Dus flinke tegenvaller dat de oude regeling is vervallen.

Same, pies overal naast de pot nu. Geen recht op studiefinanciering, kan geen studiekosten meer aftrekken bij de belastingdienst, en mijn huidige studie waar ik net een half jaar geleden mee begonnen ben en nog 5,5 jaar te gaan heb valt niet onder de stap vergoeding, echt heel fijn.
misschien dat ik mn eigen studie ga vertragen en ondertussen elk jaar een stap cursus doe a 1000 euro om toch nog profijt te maken van de subsidie, en zo de kosten van mijn eigen studie wat verder uit te spreiden en vertragen. Niet ideaal, maar t is zo duur allemaal momenteel, en ook andere cursussen zijn toch weer mooi meegenomen