Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marigold schreef:Qua apps om met een native speaker betaald te oefenen (prijzen lopen erg uiteen) is er ook de app Preply.
Kieffertje schreef:Ik reageer even op je opmerking over het niveau. Ik spreek best heel vloeiend Engels (Engelstalige opleiding, voor werk veel Engels gesproken) maar toen ik een tijdje geleden een paar dagen taalcursus deed in Vught zei de docente heel enthousiast dat ik echt goed was, 'wel bijna b2'. Nog geen C1 dus.
Met Russisch was mijn eindniveau na drie jaar bachelor ongeveer B1. Nu is Russisch wel een moeilijker taal dan Spaans als je uit Nederland komt, maar toch. Ga ervan uit dat zolang je niet vrij makkelijk gesprekjes over verschillende onderwerpen kan voeren, je qua spreken nog in de A-niveaus hangt. Helemaal geen ramp, maar ik zie vaker dat mensen niveaus onderschatten (of zichzelf overschatten).
Pas na een heel gesprek en het lezen van mijn naam de volgende ochtend kwam deze vraag. Ze was geboren in Nederland en als 8 jarige naar Duitsland verhuisd met haar ouders en had het hotel van haar ouders overgenomen. Of ik nog even een half uurtje Nederlands met haar wilde oefenen. Nou prima hoor. Maar ze had echt niet doorgehad dat ik geen Duitser was. Dat vind ik dan wel leuk. Haar Nederlands was op sommige fronten echt weggezakt, en dat vond ze heel jammer.
Ik merk wel dat lezen eigenlijk aardig goed gaat. Omdat ik geen TV kijk verder kan ik het niet oefenen met films, een enkele keer kijk ik bij een ander en dan is het verstaan best lastig. Maar laatst was ik bij iemand met dezelfde opleidingsachtergrond, en keken we een film, maar die bleek de ondertiteling alleen in het Engels te hebben. Dat was mij niet eens opgevallen en hij zei van we pakken een ander, dit is me te inspannend. We keken er ongeveer 5 minuten naar en ik had het nog niet eens gezien. Dat is eigenlijk best fout natuurlijk als Nederlander dat je zo gemakkelijk schakelt.
germie schreef:Marigold schreef:Qua apps om met een native speaker betaald te oefenen (prijzen lopen erg uiteen) is er ook de app Preply.
Die native speakers zit ik soms wel over na te denken. Het idee was om 'even' de cursus bij Duolingo tot aan het einde te doorlopen. Maar zelfs mijn afgeronde cursus Duits is ineens niet meer afgerond.
Ik heb net als velen net een 1* review op trustpilot geschreven. Van 4* is de app gedaald naar 1* helaas door die zgn. vernieuwing.
Dat het te traag gaat en te veel herhaling blijken velen ook te hebben.

dat ook de bewoners van het dorp ontvangt, dus ik beantwoord veel vragen over van alles en nog wat uiteenlopend van de vuilnis stort tot fiets/ wandel routes en bezienswaardigheden. Dat gaat goed. Citaat:MoniqueT, doe jij alles in het Spaans waar je woont? En denk je ook in het Spaans? Ik merk dat ik bij Duits en Engels vrijwel direct overschakel naar ook denken in die talen. Dat kost me geen enkele moeite. Praat je thuis ook Spaans of dan nog wel Nederlands? Lees je ook Spaanse boeken?

Maar het gaat vooral ook om het Spaans.Citaat:De meest deskundige kan ook kiezen voor nachtduiken, wrakken... en genieten van de wereldberoemde Middellandse Zeekusten.
MoniqueT schreef:Programma's op maatMaar het gaat vooral ook om het Spaans.
Citaat:De meest deskundige kan ook kiezen voor nachtduiken, wrakken... en genieten van de wereldberoemde Middellandse Zeekusten.
Ik weet dat er bij Cabo de Palos veel scheepswrakken liggen, maar grotten om te duiken ken ik vooral van Isla Plana. Vanuit Puerto de Mazzarón wordt veel gedoken.
Onze regio heeft ook heel veel grotten, maar geen water
Ook leuk, maar ik duik liever. En als ik naar Spanje kom om te duiken, dan ga ik geen taalcursus doen, dan wil ik de taal wel 's avonds oefenen, maar niet overdag er kostbare tijd aan besteden, want onder water liggen is echt zooooo fijn.
Overigens, nachtduiken of wrakduiken, tja, dat is ook niet direct voor heeeeel ervaren duikers hoor. Het ligt aan diepte, penetratie van wrak of niet, deco, enz. Maar de taal leren en duiken richt zich specifiek op beginnende duikers. De taalcursussen gaan wel heel ver zo te zien.
pien_2010 schreef:C1 en C2 is hoog niveau!