Vleesconsumptie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:07

pien_2010 schreef:
De link had ik zelf ook gevonden. Gezond vlees en niet duur.

Ik vind €104 voor 6,4kg rundvlees anders extreem duur!

Als je een beetje op de aanbiedingen Let in de supermarkt, betaal je zn €8 per kg.

€89 voor 5,6kg kip + 1 hele kip.

Hele kip in de supermarkt €9. Kippenbouten €4 per kg. Kipfilet €10 per kg. Zonder aanbieding.

Hoe ze aan €89 voor 5,6kg kip komen.......

Sheran

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:12

Ik stoorde me als vegetariër een beetje aan alle zinloze vragen voor mij, ik ben echt afgehaakt. Volgens mij kun je als vegetariër wel driekwart van de vragen skippen. En ik vond de antwoordopties wat beperkt: soms heb je meerdere of andere redenen om geen vlees te eten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:14

mvdende schreef:
pien_2010 schreef:

Als je een beetje op de aanbiedingen Let in de supermarkt, betaal je zn €8 per kg.

Hele kip in de supermarkt €9. Kippenbouten €4 per kg. Kipfilet €10 per kg. Zonder aanbieding.

Zit hem in het gezond en verantwoord grootbrengen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:15

mvdende schreef:

En dáár zit dus precies het probleem. Vlees is veel te goedkoop :D

Ik vind die pakketten alleen niet prettig. Groot deel ervan zou ik niet eten, ik eet áls ik rundvlees eet, alleen kogelbiefstuk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:17

er zijn genoeg andere adressen waar je dit ook kunt kopen. Als wij 1 van onze Blondes slachten (dus hoog kwalitatief vlees), dan kost een pakket van 10 kilo rond de 100 euro. Maar wij hebben geen website etc en geen constant aanbod.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:18

Zucchero schreef:
Ik mis vooral vragen over dierenwelzijn. Voor mij is dat verreweg de belangrijkste reden om minder vlees te eten.

Eens!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:25

Kinke schreef:
er zijn genoeg andere adressen waar je dit ook kunt kopen. Als wij 1 van onze Blondes slachten (dus hoog kwalitatief vlees), dan kost een pakket van 10 kilo rond de 100 euro. Maar wij hebben geen website etc en geen constant aanbod.

Dat is echt een hele nette prijs Kinke. De prijzen liggen hier voor vlees ‘gelukkig’ wat hoger. Mijn portemonnee vind dat minder grappig maar daardoor krijgen wij ook betere prijzen voor onze lammeren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:37

Sheran schreef:
Ik stoorde me als vegetariër een beetje aan alle zinloze vragen voor mij, ik ben echt afgehaakt. Volgens mij kun je als vegetariër wel driekwart van de vragen skippen. En ik vond de antwoordopties wat beperkt: soms heb je meerdere of andere redenen om geen vlees te eten.

Dat dus. Of het klimaat voor mij reden is om minder vlees te eten ... Maar ik eet al geen vlees, dus nee. Maar misschien wel als ik nu nog geen vegetariër was. Dat kan ik dus niet kwijt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:43

tja, wij hebben niet voor niets allebei een baan :D
En dan nog zijn er mensen die zeggen...100 euro? dat is duur....
Dan ga je maar naar de supermarkt :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:53

Kinke schreef:
tja, wij hebben niet voor niets allebei een baan :D
En dan nog zijn er mensen die zeggen...100 euro? dat is duur....
Dan ga je maar naar de supermarkt :D

€10 per kg dus.

Dat valt mee, mits er bijvoorbeeld niet meerdere kg aan schenkels, mergpijpen enzo inzitten. Maar voornamelijk biefstuk, steak, riblappen, kg of 3 gehakt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:04

tja, zo werkt het dan weer niet. De hele opbrengst van de koe wordt verdeeld over de pakketten. Dus het ligt eraan wat koetje ervan heeft gemaakt :) Het zou leuk zijn als een koe alleen maar bestaat uit biefstuk, maar zo werkt de natuur niet :D
Maar dit is dus het vlees waarvan men beweert dat iedere boer zo zou moeten werken. Kalfjes bij de koe, pas tegen de winter op stal en in het voorjaar zodra het weer het toelaat met de kalfjes naar buiten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:07

Kinke schreef:
tja, zo werkt het dan weer niet. De hele opbrengst van de koe wordt verdeeld over de pakketten. Dus het ligt eraan wat koetje ervan heeft gemaakt :) Het zou leuk zijn als een koe alleen maar bestaat uit biefstuk, maar zo werkt de natuur niet :D
Maar dit is dus het vlees waarvan men beweert dat iedere boer zo zou moeten werken. Kalfjes bij de koe, pas tegen de winter op stal en in het voorjaar zodra het weer het toelaat met de kalfjes naar buiten.

Die koeien hebben een heerlijk leven bij jullie :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:12

Kinke schreef:

Nee, maar er zijn ook mensen die geen biefstuk lusten en dus juist wel het gehakt en de sukadelappen willen eten. In de supermarkt komt uiteindelijk ook alles op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:14

Ik haal mijn vlees bij een boer waar ze zo werken inderdaad Kinke. Dieren grazen in de ardennen, komen in de winter op stal en gaan in het voorjaar weer naar een natuurgebied.
Keuze uit BWB of Limousin.
Biefstuk Limousin is 22euro per kg.
Voordeelpakketten Limousin zijn 97euro voor 7kg. Dit is dan biefstuk, hamburger, gehakt en worsten.

Ik zou echt nooit meer anders willen en de dieren hebben een goed leven gehad.

Ik zal straks de vragenlijst ook invullen.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:26

Ik heb m ingevuld. Ik vond dat er wel veel dubbele vragen tussen zaten. Vragen waten naar mijn idee wel sturend, om minder vlees te gaan eten. Dat zal ik niet gaan doen, want ik ben dol op vlees. Wel miste ik het soort vragen wat voor vlees je at bijv. of waar het vlees vandaan komt (eigen fok, slager, supermarkt)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:30

Naast dat het niet zo'n goede enquête is (ik ben ook afgehaakt als ethische vegan), is Bokt ook echt niet representatief. Er zitten hier echt heel veel conservatieven die veel vlees (blijven) eten. Zou dus zeker ook nog een ander platform aanboren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:35

Ik denk juist dat er hier minder zitten Bailey omdat hier veel mensen geen vlees eten omdat ze dat zielig vinden. En ook meer vrouwen.
Denk als je op een fok.nl of een autoforum gaat vragen dat er nog veel minder mensen tegen vlees eten zijn.
Uiteraard ga je op een vegaforum meer mensen vinden. Maar dat is ook niet representatief.

Hoeveel procent Nederlanders vegetarier?
Het overgrote deel van de volwassenen eet dus nog wel vlees; 20 procent dagelijks en 75 procent niet iedere dag. 5 procent eet geen vlees; 3 procent eet wel vis (pescotariërs), 2 procent eet ook geen vis (vegetariërs). 0,4 procent kiest voor een volledig plantaardig dieet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:17

Kinke schreef:

En dat is juist leuk en maakt je creatief. Als wij een lam laten slachten voor onszelf krijgen we ook alle eetbare onderdelen terug. Dus dan ga je vanzelf zoeken naar recepten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:57

lizy29 schreef:
Kinke schreef:

En dat is juist leuk en maakt je creatief. Als wij een lam laten slachten voor onszelf krijgen we ook alle eetbare onderdelen terug. Dus dan ga je vanzelf zoeken naar recepten.

Precies! En overal de eerdere opmerkingen dat dit vlees ook in de supermarkt zou liggen, nee, dat is niet zo. Het gaat vaak weg als afvalproduct omdat de consument het niet belieft.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:01

MarlindeRooz schreef:
Ik heb na 3 jaar HBO pas op de universiteit tijdens een statistiek vak geleerd hoe je een goede vragenlijst opstelt. Je kan het TS niet kwalijk nemen, op het HBO proberen ze heel hard mensen onderzoeksvaardigheden te leren maar de meeste (niet alle) HBO docenten hebben daar ervaring mee.

Tip TS, schaf een goed studieboek aan over hoe je onderzoek doet!

Nou precies dit! _/-\o_
Als ik nu terug denk aan mijn hbo enquetes wil ik wegkruipen in een hoekje.. :')
Op de uni heb ik nu een compleet vak dat gaat over methoden en technieken van onderzoek, waarvan 1 heel college toegewijd was aan opstellen van enquetes en hoe vragen op te stellen.
Het is nog niet zo simpel als je denkt :=
Ik heb zelf het boek onderzoeksmethoden voor dat vak, vind ik erg nuttig al is het wel 'droge' stof.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:17

Ibbel schreef:
Nee, maar er zijn ook mensen die geen biefstuk lusten en dus juist wel het gehakt en de sukadelappen willen eten. In de supermarkt komt uiteindelijk ook alles op.

Die hebben ook veel meer klanten :)
Maar goed, het is sowieso niet te vergelijken met het vlees in de supermarkt.
En wij hebben ook geen koelcellen dus het moet gewoon allemaal direct verkocht en opgehaald worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:56

mvdende schreef:
pien_2010 schreef:

Ik vind 89 euro voor een (paar) dierenlevens nog steeds erg weinig geld. Maar ik vermoed dat het prijsverschil zit in het wel of niet volgespoten zijn met antibiotica en groeimiddelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:58

Gelukkig is dat in Nederland verleden tijd. In veel andere landen niet. Antibiotica mag ook niet zomaar meer. Groei bevorderaar niet.
Dus koop vlees uit Nederland :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:14

Het prijs verschil zit hem in het hele proces. De dieren worden diervriendelijk gehouden, diervriendelijk getransporteerd en geslacht, het vlees wordt gedroogd en het duurt al met al na verkoop van het gehele dier nog ruim een maand voor je hem echt in huis hebt.

Het grote verschil daarin is dat die 6.5 kg kip, ook echt 6.5 kg kip is.
En niet het kippenvlees van de supermarkt, waarbij je na het bereiden van een kipfiletje van 100 gram, misschien met geluk nog 40 gram over houd omdat de rest volgespoten is met water en is verdampt.

Ik betaal graag meer voor het feit dat ik kan achterhalen hoe mijn beestje geleefd heeft, dat ik weet dat jet vervoer en slachten netjes en diervriendelijk gebeurd en voor het feit dat ik ook daadwerkelijk 6,5 kg kip koop en niet 6,5 kg kip waarvan 75 procent vol gespoten is met water zodat het meer lijkt en het ze minder kost :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:18

Dat dus. :j Je merkt het echt aan het vlees, en je hebt ook aan minder vlees genoeg, het is echt puur vlees. Ik heb ook vlees erbij wat ik normaal niet zou kopen, maar inderdaad word je creatief met recepten. Verder eten wij veel wild, als ze die populatie niet onder controle houden is dat niet goed voor het milieu.