Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:26

Te ver dan reken je file, winter weer ect nog niet eens mee.

VogeltjeM

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:32

Ik heb op 125 kilometer enkele reis van m'n werk gewoond. Deed er ongeveer 75 minuten over per keer met de auto (geen ov die kant op). Dus 2.5 uur reistijd per dag. Ik vond het echt niet te doen, hield nergens anders meer tijd voor over. Ik kwam alleen maar thuis om te gaan slapen, om vervolgens weer op te staan en in de auto te stappen. Werk nu weer lekker op 5 km van huis.

Voor je absolute droombaan kan je het overwegen, misschien kan je wel een dag thuiswerken of mag je deels in de trein werken?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:33

Ik heb zelf iets langer dan een half jaar 1.5 uur enkele reistijd gehad, en moest 5 soms 6 dagen aanwezig zijn op m'n werk. Reken maar uit hoeveel uur je onderweg bent en 'niks' kan doen. Ik reisde met de trein en kon nog een beetje werken in de trein, maar alsnog als je om half 8 's avonds thuis komt dan ben je bekaf. Ik wist dat ik tzt in de stad van m'n werk ging wonen, daardoor vond ik het nog vol te houden. Het vreet tijd, tijd die ik liever aan andere dingen besteed(de).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:35

Ik heb regelmatig op anderhalf uur afstand enkele reis gewerkt van deur tot deur. Het is inderdaad zonde van je tijd.
Nu zit ik op ongeveer 45 minuten enkele reis, dat is echt een hele verbetering (als ik met de auto zou gaan ipv OV dan zit ik op 30 minuten).

Toen ik nog zoveel reistijd had, had ik niet het gevoel dat het zoveel was totdat ik inderdaad dichterbij huis ging werken. Dan merk je pas hoeveel tijd dat reizen kost.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:39

Heb je misschien de mogelijkheid om deze functie in eerste instantie tijdelijk te doen? Voor een half jaar of een jaar? Ik heb het idee dat jij zelf eigenlijk niet zo veel beren op de weg ziet en als de functie je heel erg aanspreekt dat je het graag wil proberen. Op deze manier heb je nog een weg terug mocht het tegenvallen.

Voor veel mensen valt veel reistijd op korte of lange termijn flink tegen, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Mij zou het op de lange termijn gaan tegenvallen. In een tijdelijke situatie zou ik het nog wel kunnen overbruggen. De tips die anderen gaven over goede voorwaarden als het bijvoorbeeld gaat om reizen met de trein zou ik ook zeker meenemen in het gesprek.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:42

Ik reis nu naar mijn standaard vestiging ongeveer 30 minuten enkele reis. Mocht ik uit nood ergens anders ingezet worden gaat het in over leg en dan is het 45 minuten of 22 minuten enkele reis, zonder files.
Nu moet ik ook wel bekennen dat ik voor mijn werk als buschauffeur al de hele dag op de weg zit en een half uur eigenlijk de max is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:43

Ik zou dat niet vol kunnen houden, maar dat is zo persoonsafhankelijk.
Mijn oom, wat op leeftijd, alleenstaand en zonder kinderen, werkt op 110 km afstand en doet dit nu al 9 jaar en vind het prima te doen.
In mijn leven met dieren, een partner en jonge kinderen zou die lange reistijd echt niet passen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:48

Ik woon op 45 km van mijn werk maar doe daar regelmatig al een uur over met files, ongelukken etc.
Als je ook nog dieren hebt, en wat vrije tijd wilt breekt dat wel op. Hou er ook rekening mee dat je niet zo 1,2,3 thuis bent als er wat is, dat vond ik zelf ook nadelig.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:53

mvdbijl schreef:
Ik woon op 45 km van mijn werk maar doe daar regelmatig al een uur over met files, ongelukken etc.
Als je ook nog dieren hebt, en wat vrije tijd wilt breekt dat wel op. Hou er ook rekening mee dat je niet zo 1,2,3 thuis bent als er wat is, dat vond ik zelf ook nadelig.

Dat vond ik persoonlijk een heel groot nadeel.
Als er nu met een van de honden iets is kan ik gewoon binnen 10 minuten thuis zijn, in de pauze even extra checken, dat soort dingen.

En ja, we woonden prachtig midden in het bos, maar nu hebben we naast een heel fijn huis in een mooie omgeving, heel wat meer uren vrije tijd, geld en energie over :o
En dat we gestopt zijn met schapen houden had meer met de problemen met de wolf te maken, dan met reistijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:13

zonnebloem18 schreef:
Ik vind dit een lastige vraag, vooral omdat ik me afvraag of je hem ook had gesteld als ik een man was geweest. Dat terzijde is onze dochter net zo veel mama's meisje als papa's meisje. Die zou het geweldig vinden als ze wat meer tijd met papa zou hebben.

Door mijn ADHD en dat van onze dochter kost het moeder zijn me vaak veel energie en ben ik snel overprikkelt door haar drukte. Daarnaast kan ik wel flexibel werken en heb ik meer dan genoeg plusuren. Ik kan dus wel makkelijk een dagje vrij nemen als dat nodig is. Verder hebben we altijd opa en oma in de buurt als back up. Als ik nu aan het werk (6km van huis) ben kan ik ook niet zomaar naar huis. In dat geval moet mijn man dan onze dochter ophalen. Zelfde geldt voor vakanties, ik ben nu ook de herfstvakantie vrij, dat is behoorlijk flexibel in te plannen.

Ik ben trouwens blij met alle kritische stemmen hoor. Ik had verwacht dat men de afstand wel te doen vond, maar de meesten hebben toch echt wel moeite met het reizen. Ik vermoed dat dat echt een kwestie van proberen wordt en kijken welke voorwaarden er bij komen kijken.

Het gaat niet per se om man of vrouw, vader of moeder. Maar ik ben zelf moeder en heb altijd wat sterker de drang gehad om bij mijn zoon te willen zijn dan mn man.
Ik werkte voor mezelf en met mn moeder, dus kon het heel goed regelen met oma, waar zoonlief minstens zo gek op was. Maar had ik de keus, wilde ik zelf graag thuis zijn.

Heb ook vaak geruild en het zo geregeld om als hulpmoeder mee te kunnen. Mijn man kon dat wat beter van zich afzetten. Maar er waren ook zeker vaders die graag mee gingen of ouders die het goed konden verdelen. Dat kan ook niet bij iedereen. De ene baas is flexibeler, dan de andere.

Maar bij mij thuis was mn moeder aan het werk en mn vader thuis, dus het is niet iets van traditie, maar meer bij wie het meer gaat spelen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:26

Ik heb een jaar of 2, 70km enkele reis gereden via de A59-A2-A27. Het eerste jaar was ik er met 50 minuten, daarna werd het steeds drukker. Op een gegeven moment moest ik om 6 uur in de auto zitten om op tijd te komen en dan was het alsnog de complete 70km file rijden.

Daarna verhuist en op 40km te komen wonen. Eerste tijd nog met de auto gegaan maar al erg snel over naar de trein. Helaas hebben ze de trein tijden aangepast en rijdt er maar 2x per uur een stoptrein, terwijl het toch een druk traject is (utrecht-den bosch).

Vrijdag begin ik bij mijn nieuwe baan op fietsafstand! Ik kijk er zo naar uit om niet meer afhankelijk te zijn van OV of files!

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:38

Ik doe het nu vanaf midden april, 110 km enkele reis, ongeveer 2 uur en 45 minuten per dag. Hiervoor heb ik 20 weken 77 km enkele reis gedaan.

Laten we zeggen, ik ben blij dat het na deze week voor mij klaar is. Ik vind autorijden niet erg, maar het kost zo gigantisch veel tijd. Om 7 uur de deur uit, om 18:30 weer thuis zijn. Dan nog koken, eten, wat vrije tijd, en dan moet je alweer naar bed..

Het was eerst ook beter te doen dan nu. Het is nu weer echt super druk op straat, niet grappig meer. Ik heb 'geluk gehad' dat heel veel mensen nog thuis hebben gewerkt, toen was het prima te doen op straat ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:38

Ik rijd één keer per week een iets langere route (157 km) maar ik ben blij dat ik dat niet dagelijks hoef te doen. Qua files is het over het algemeen goed te doen, maar het kost gewoon veel tijd én energie. En na een lange werkdag met veel overleg etc is het echt wel een lang stuk terug in de auto. Met de trein heb je dat natuurlijk veel minder, dan kun je je laten rijden :))

Een dergelijke afstand 4-5x per week doen is een hele forse investering qua tijd, zeker als het volledig in eigen tijd valt. Zou je wellicht kunnen overleggen dat (mits je met de trein gaat) je een deel van je reistijd als werktijd kunt zien? Dat je dan dus in de trein al aan het werk gaat?

Zelf zou ik het niet willen in ieder geval.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:49

Voor een jaar of een paar jaar als je jonger bent, vindt ik het prima te doen. Langer zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Vindt reistijd toch stiekem zonde van je tijd als je geen telefoontjes kunt plegen in die tijd ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:08

Het klinkt alsof je het in principe heel graag wilt :)

Ik zou die pak hem beet 15 uur reistijd die er bij komen, wel héél erg pittig vinden.
Het is leuk als je meer gaat verdienen, maar compenseert dat ook die 15 uur extra?

Als je die uren in de trein kan gebruiken voor je werk, en ze ook betaald worden dan lijkt het me al een stuk interessanter dan wanneer verwacht wordt dat je er "gratis" zoveel tijd extra in gaat stoppen per week.

Een extra uitdaging is leuk :j
Een hoger salaris is ook leuk :j

Maar in de praktijk betekenen extra verantwoordelijkheden toch vaak dat je voor iets extra salaris (te) véél extra uren kwijt bent. Hetzij aan reistijd, hetzij aan veel meer uren bereikbaar moeten zijn / overwerk dat maar als vanzelfsprekend wordt gezien.

Ik zou echt even heel goed afwegen of de leuke extra's de pittige extra's wel voldoende compenseren :j

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:11

Dan gaat onderstaande zin zeker op;
"Werk is leuk maar kost zoveel vrije tijd".

Nee het zou niks voor mij zijn. Ook niet als reistijd als werktijd gezien wordt.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:53

Ik zou er persoonlijk ook vanaf zien. Ik rij de afgelopen 10/11 jaar al minimaal een 50 minuten naar werk (ik woon nu Gouda en werk in Soest). Met files erbij kan de tijd echt wel richting dik een uur lopen en dat is wel pittig na een drukke werkdag. Ik werk wel 3 dagen in de week, maar zeker als er thuis iets zou zijn zou het fijner zijn om dichterbij te wonen. Mocht je de auto pakken denk dan ook aan de bijkomende kosten (ik rij diesel, maar moet vaker beurten en die zijn die dan duurder dan benzine bv.)
Laatst bijgewerkt door MieLo op 28-09-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:01

Ik denk echt dat het zwaar gaat zijn!

Bij mijn vorige baan had ik 60/70km enkele reis, waar ik 45/50 minuten over deed om bij een P&R te komen. Dan van de parkeerplaats naar mijn werk ook nog eens dik een kwartier.

Terugreis vaak langer door file. Uiteindelijk was ik gauw zo'n 2,5 tot 3 uur op een dag kwijt aan van en naar mijn werk reizigen.
Dat begon mij na krap een jaar echt op te breken.

Nu heb ik 20/25 minuten reistijd (enkele reis) en kan ik op het werk parkeren, zo veel fijner!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:11

Ik heb een hele tijd 45km enkele reis gehad, maar op een zeer filegevoelig traject, waardoor het al snel 1,5u of meer enkele rit werd. Ik vond het vreselijk, sowieso de filestress, weten wanneer je vertrekt maar niet wanneer je thuiskomt. Maar ook gewoon het tijdverlies, doordeweeks amper tijd voor mijn dochter en paard. Op die moment viel mij dat niet eens zo op, maar op het moment dat ik naar een kantoor dichter bij huis kon gaan werken besefte ik pas hoeveel meer vrije tijd ik had, heerlijk.

Nu ga ik 1x per week naar kantoor op dezelfde afstand, maar dan met weinig file. Ongeveer 50minuten rijden, dat vind ik echt het maximum. Overige dagen werk ik thuis. Die extra vrije tijd is zo veel waard!

En ja, ik vind het ook belangrijk dat minstens 1 van beide partners (man of vrouw maakt niet uit) op redelijke afstand is voor als er iets met ons kind is. En dat er ook tijdens de week voldoende gezinsmomenten zijn, samen eten, wat met zo'n woon-werktraject al heel moeilijk wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:16

Met vrij indeelbare tijden zou je dan misschien nog wel kunnen schuiven, dat je 's ochtends vroeg weggaat, man de ochtenddienst pakt van kind uit bed en naar school. En dat je dan zelf nog goed op tijd thuis bent voor het eten. Maarja als je om 5 uur 's middag thuis zou willen zijn, moet je al om half 4 op je werk weg....

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:18

Ik heb 4 jaar lang gemiddeld 5 uur per dag gereisd met ov. Vaak nog langer ivm uitvallende treinen of helemaal niet thuis komen en bij ouders moeten slapen door stakingen of uitvallende treinen. En vaak moest ik ook nog eens zo vroeg beginnen dat ik het niet redde met om half 7 eerste bus te pakken om op tijd te zijn.

Vlak voor corona kreeg ik een eigen locatie op maar 10 min met de bus en half uur fietsen. Wat was ik blij. Maarja toen corona en doei vast contract en baan.

Maar nu werk ik 500 meter van huis en wow ik heb veel vrije tijd. Ook al heb ik werktijden van 7 tot 5. Ben gewoon elke dag thuis. Nadeel is wel dat ik familie veel minder zie. Ging altijd even langs opa en oma maar nu kost het gewoon te veel geld met ov.

Conclusie van mij is dat ik nooit meer 5 uur per dag in het ov ga zitten. Vermaakte mij wel hoor daar niet van. Maar zo erg zonde van de tijd en een sociaal leven had ik al helemaal niet meer

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:18

[***] schreef:
Ik studeer op zo'n 100 km afstand en dat is echt niet te doen. Als ik nu naar school moet reis ik de avond ervoor al ernaartoe.

Ik vond het wel te doen. Ik studeerde op 130 kilometer van huis en ging gewoon ‘s ochtends heen en na college weer naar huis
Maar studeren is tijdelijk en je maakt geen 8 uur plus pauze per dag 5 dagen per week. Voor werk zou ik het zeker niet doen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:26

Is het niet onderhandelbaar dat een stuk reistijd werktijd wordt?
Dit wordt vaker gedaan indien een bedrijf iemand graag wil hebben.

De reden waarom mensen het niet meer volhouden is omdat de reistijd bovenop de werktijd komt en dan wel heel veel extra (vrije) tijd gaat vreten die, zoals al eerder gezegd, niet betaald wordt. Dan moet je wel heel veel extra gaan verdienen willen die uren gecompenseerd worden.

Je bent dan minder lang van huis, want dat is het stukje wat opbreekt, werk is leuk, maar niet als je om 6 uur van huis gaat en pas om 6 uur thuiskomt en als het tegen zit later.

Verder, hoe staat je gezin er in dat je extreem lange dagen gaat maken? Dat je man minder kan werken is leuk, maar aan de andere kant ben jij wel heel veel langer van huis en amper aanwezig bij de opvoeding van je kind.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:37

Ik heb 3,5 jaar 4 dagen per week 1,5u gereisd (OV) en had er geen problemen mee, lekker stukje fietsen en boekje lezen in de trein. Zoveel auto zou me we tegen staan.
toen kwam Corona en kwam ik veel thuis te werken. Toen pas besefte ik me dat ik zoveel aan het reizen was. Nu zou ik het niet meer willen, zeker niet omdat ik 2 kleine kinderen heb. Anders zou ik weggaan als ze nog slapen en als ik terug kom nog maar een klein uurtje met ze hebben. Kinderen komen niets tekort, want papa is wel (vroeg) thuis, maar ik wil het zelf niet missen. Bovendien wil ik ook nog tijd met mijn partner samen, sporten en sociaal doen en met zoveel reistijd moet je dan toch keuzes maken.

Wel ben ik niet bijzonder ambitieus en vind ik de rest veel belangrijker dan mijn carrière

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:49

ik sta echt perplex hoeveel mensen er zo ver reizen voor werk, ik snap wel waar alle files vandaan komen :wow:

Ik heb 2 jaar op 40min rijden gewerkt en dat vond ik voor 3 dagen in de week al een hele opgave. Mijn baan ervoor was 6 autominuten en nu werk ik op 10 autominuten (maar meestal ga ik op de fiets).
Ik zou er niet aan moeten denken om na een werkdag nog een uur (of langer) in de auto te moeten zitten.

Zijn er voor de mensen die zo ver rijden dan geen banen dichterbij huis?