Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:00

Ik ben bijna nog verbaasder over de reacties in dit topic dan over de actie van de leraar in deze.

Dit is toch niet normaal? Gaan we inmiddels dit soort zaken accepteren omdat een gesprek wel goed gaat?
Als jij met je advocaat of arts zit te bellen en die zit lekker met een wijntje aan de andere kant, dan zou je dat ook accepteren. Ik geloof dat ik wat andere normen en waarden er op na hou.

Ik zou hier zeker melding van maken!

Mooi dat zo'n gesprek goed gaat, maar bij mij ga je echt een grens over als je in een zakelijk/werk situatie (of dat nu live of via het scherm gaat) alcohol gaat zitten nuttigen. En dan doet het tijdstip even niet ter zake. Ook als het 20 uur in de avond was had ik dit zeer vreemd gevonden.

TS, ik zou dit wel melden op school. En dan niet om hem zwart te maken maar wel met de insteek dat dit grensoverschrijdend gedrag is in mijn ogen en dat hij hierop aangesproken dient te worden.
Dat vind ik niet jouw taak, om hem aan te spreken.

Mocht hij echt niet zonder de alcohol kunnen, dan hoop ik dat dit een stap richting hulp is. Heb helaas de ellende van een alcohol verslaving van dicht bij meegemaakt en die zijn niet altijd heel fraai.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:04

Even in perspectief: als de man een gin-topic had gedronken, had TS gedacht dat-ie een Spa-rood wegtikte.
Nu was het een biertje (maar misschien toch niet goed gezien en één of ander huismerk spa-watertje dat er qua blikje op lijkt?) en lijkt de man opeens een alcoholist.

Ook al is de man alcoholist (en dan vindt-ie z'n werk vermoedelijk een stuk minder leuk en helpt het bier 'm door z'n laatste jaren heen!), waarom zou jij 'm 'aangeven'?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:06

Ik ben echt tegen drinken onder het werk.
Maar, ook al zou ik het zeker weten, ik zou als leerling hier niets mee doen. Of het zou me persoonlijk schaden.
Ik kan me niet voorstellen dat als het echt bier is dat mede leraren dit niet ruiken. Moeten die maar aan de bel trekken.
Hoe fout ik het ook vind, zou er niet mijn probleem van maken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:12

Eerlijk sta ik ervan versteld dat zoveel mensen daar zo veel probleem inzien….

Bv mijn man is brandweer. Als een interventie afgelopen is, krijgen zij bijna standaard een biertje aangeboden en nemen dit ook aan. 1 biertje blaas je niet positief van, veel mensen vinden dit gewoon lekker fris.(is tijdens de werkuren, moeten daarna nog naar de kazerne terug en kunnen ook opnieuw opgeroepen worden natuurlijk)
Werkmannen(metsers, schrijnwerkers,… drinken toch ook gewoon enkele biertjes tijdens het werk, geen kat kraait daarnaar, het is zowat normaal dat die een biertje drinken. Vroeger nog gewerkt als begeleider bij mensen met een beperking, en ook daar dronken begeleiders echt wel een biertje mee als we een terrasje deden(tijdens de werkuren met de bewoners, tijdens een bbq of feestje op het werk). Ook daar is zoiets gewoon normaal, zo lang het gewoon verantwoord is, dus dan gaat dat over bv een glaasje om de gezelligheid.
Jij hebt er geen nadeel van, dus zie ik daar echt geen probleem in.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:14

lenaa_tje schreef:
Doubtless schreef:
@lenaatje: je had het beter bij alleen die 1e zin kunnen houden. Ik krijg de indruk dat je nu iets insinueert.

Want? Wat insinueer ik :)

Dat TS het niet goed heeft kunnen zien en nu roddels verspreid. Het staat er niet letterlijk, maar dat sijpelt er (voor mij) wel doorheen.

DuoPenotti schreef:
Hoe fout ik het ook vind, zou er niet mijn probleem van maken.

Maar maakt de leraar het niet juist haar probleem? Als hij de moeite had genomen om zijn bier in een mok te schenken had hij TS er niet mee geconfronteerd en was het zijn eigen probleem gebleven (totdat iemand er dus achterkomt).

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:16

tengeltje11 schreef:

Bv mijn man is brandweer. Als een interventie afgelopen is, krijgen zij bijna standaard een biertje aangeboden en nemen dit ook aan. 1 biertje blaas je niet positief van, veel mensen vinden dit gewoon lekker fris.(is tijdens de werkuren, moeten daarna nog naar de kazerne terug en kunnen ook opnieuw opgeroepen worden natuurlijk)
Werkmannen(metsers, schrijnwerkers,… drinken toch ook gewoon enkele biertjes tijdens het werk, geen kat kraait daarnaar, het is zowat normaal dat die een biertje drinken. Vroeger nog gewerkt als begeleider bij mensen met een beperking, en ook daar dronken begeleiders echt wel een biertje mee als we een terrasje deden(tijdens de werkuren met de bewoners, tijdens een bbq of feestje op het werk). Ook daar is zoiets gewoon normaal, zo lang het gewoon verantwoord is, dus dan gaat dat over bv een glaasje om de gezelligheid.

Meen je dit? Hoop toch van niet zeg.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:17

Nicky1963 schreef:
tengeltje11 schreef:

Ik denk dat nog een verschilpuntjes is tussen Belgen en Nederlanders _O-

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:21

tengeltje11 schreef:

Ik sta ervan versteld hoeveel mensen het geen probleem vinden...

Dit was tijdens een zeer belangrijk gesprek met een leerling. Ts vond het naar en het is gewoon niet de bedoeling. Waarom zou ze er geen melding van maken, dat is toch echt de vraag. En dan niet komen met, hij is al oud. Nou dus? Mag je dan opeens wel een biertje drinken?? Ik hoop het echt niet..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:24

Heb je wel door dat een dergelijke melding waarschijnlijk het ontslag betekent van die docent?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:25

Nicky1963 schreef:

Nog ooit gehoord van 'pannenbier'? Als het dak dicht ligt, wordt er pannenbier gedronken op de bouw :j Ook in NL.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:28

Ik lees al even mee maar reageer nu toch. Vooral omdat kennelijk veel mensen het geen probleem vinden. Echter heel veel bazen hebben een volledig alcoholvrij beleid en drinken onder werktijd kan dan ontslag op staande voet betekenen. Dus heel hard gezegd als de man drinkt tijdens zijn werk (thuiswerken is ook werken en ala je niet zonder je biertje kan tijdens een kort gesprek met een leerling is er iets niet helemaal ok lijkt me) en je weet dat de school dit niet accepteert. Ja dan zul je de gevolgen moeten dragen toch.

Zou wat zijn gewoon alcohol en drugs gebruiken onder werktijd en dat normaal vinden. -O- ik vind het best schokkend dat veel mensen dat eigenlijk normaal vinden :oo zouden er daardoor zoveel blunders gemaakt worden op de werkvloer?

Ibbel tegenwoordig is het voor zover ik weet strikt verboden alcohol te gebruiken in de bouw tijdens werktijd. Mag hopen dat dat "pannenbiertje" dan achterwege blijft

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:29

Ibbel schreef:
Nicky1963 schreef:

Nog ooit gehoord van 'pannenbier'? Als het dak dicht ligt, wordt er pannenbier gedronken op de bouw :j Ook in NL.

Idd, hier in België staat zo goed als op elke bouwwerf wel minstens een bak bier?
En als werkmannen bij mensen thuis aan het werk zijn, biedt men in de voormiddag meestal koffie of fris aan en in de middag en namiddag bier of fris. Is hier echt de normaalste zaak van de wereld hoor, echt niets vreemds aan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:31

Ik rol bijna van verbazing van mijn stoel hoeveel mensen dit goed praten.

Ja Ibbel, maar dat doen ze dan einde werkdag en niet midden overdag terwijl er een belangrijk zakelijk/werkgesprek plaats vind. Wat een vergelijking :roll:

Achterom, non actief lijkt mij eerder. Maar sorry, dat kan hij zelf toch bedenken, dat dit alle normen en waarden overschrijd in de ogen van heel veel mensen.
Als je toch zo ver heen bent dat je alcohol normaal vind onder werktijd, in een belangrijk gesprek. Tja dan moet je ook op de blaren zitten denk ik dan.

Hier op mijn vorige werk is er coke gevonden in de kleedkamer, daar is zelfs de politie bij geweest.
Niemand gevonden die schuldig was, maar alleen het bezit al was anders reden tot ontslag.
Vinden we dat dan ook normaal, of is alcohol zo 'ingeburgerd'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:31

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:37

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:37

Achterom schreef:
Heb je wel door dat een dergelijke melding waarschijnlijk het ontslag betekent van die docent?

Ja kom zeg. Als zoiets ontslag betekent voor die persoon, toont toch aan dat het absoluut niet normaal is om te drinken onder werktijd/schooluren?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:39

Op mijn werk kunnen ze tijdens de lunch zelfs een biertje drinken. Zelfs kleine flesjes wijn staan er ter beschikking. De vorige Griffier had zelfs Whiskey staan of andere sterke dranken in zijn bureau. Om 11u dronk hij steevast zijn aperitiefje. Voor corona toen wij wel eens trakteerden aan de collega's is daar ook vaak wijn of bier bij maar ook altijd frisdrank of water of andere alcholovrije dranken voor deze die dat willen.

Wodka ziet er ook uit als water. Dus wie zal het zeggen als je iemand iets zit drinken dat er als water uit ziet of dat echt water is of niet.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:40

Ibbel schreef:
Nicky1963 schreef:

Eh, mijn man is bouwvakker. Pannenbier is iets anders dan wat Tengeltje schrijft.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:48

Ok, er wordt soms gedronken op de werkvloer, wat ok is mits iedereen er ok mee is, maar het is natuurlijk heel ongebruikelijk als iemand drinkt tijdens een serieus, professioneel gesprek. Lijkt me niet handig om allemaal te gaan doen of het volstrekt normaal is te drinken onder werktijd.

Lastig wat je ermee moet doen. Ik zou het niet direct melden maar, mits je hem vaker spreekt, wel in de gaten houden. Wellicht toetsen bij studiegenootjes of het bij hun ook gebeurde. Mocht het vaker / meer gebeuren kan je het misschien melden. Ik zou dat dan proberen te benadrukken dat de gesprekken goed gaan maar dat je je wel zorgen maakt om dit gedag. Het is niet de bedoeling dat die man meteen eruit vliegt, misschien is er iets aan de hand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:50

Doubtless schreef:
Maar maakt de leraar het niet juist haar probleem? Als hij de moeite had genomen om zijn bier in een mok te schenken had hij TS er niet mee geconfronteerd en was het zijn eigen probleem gebleven (totdat iemand er dus achterkomt).

nee, imo niet
Gewoon niets mee doen en het maakt voor ts niets uit.
Ze maakt het voor haarzelf moeilijk als ze het gaat melden.
Niet eens zeker wetende of het bier is, want ik lees niets over geur.
En als je iets ruikt is het wel bier.

Is het alcohol keur ik het af, maar zou zeggen, niet mijn probleem, het zijne.
En maak het ook niet het mijne.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:51

Achterom schreef:

Maar wacht even... Dat moet die beste man toch doorhebben :D ? Waarom verleggen we de verantwoordelijkheid voor dit gedrag naar TS, als hij zelf op de hoogte is van beleid en hij er zelf voor kiest om bier te drinken?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:52

tengeltje11 schreef:
Idd, hier in België staat zo goed als op elke bouwwerf wel minstens een bak bier?
En als werkmannen bij mensen thuis aan het werk zijn, biedt men in de voormiddag meestal koffie of fris aan en in de middag en namiddag bier of fris. Is hier echt de normaalste zaak van de wereld hoor, echt niets vreemds aan.

Bizar dit. Het is niet normaal.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:53

Wat een kul zeg. Hij zit thuis, op een stoel, voor een computerscherm. En hij drinkt een biertje. En dan ? Ik zie echt het probleem niet. Krijg je er pijn van aan je ogen of zo ? Als hij normaal functioneert zijn het eenvoudigweg jouw zaken niet.

oji

Ik zou zeggen, leven en laten leven.
Het was een goed gesprek, dus hij was prima in staat zijn werk te doen.

In de meer mediterrane landen is het heel gebruikelijk dat er tussen de middag gewoon wijn gedronken wordt, voordat er 's middags weer gewerkt moet worden. Niemand die dat raar vind.

Als hij nou de ene jonge jenever na de andere zat weg te tikken en warrig was in het gesprek...maar goed gesprek, gewoon die man in zijn waarde laten en niet zo lopen betuttelen.

Doubtless

Ik denk wel dat je kan stellen dat er een (groot) verschil is tussen na het werk een biertje drinken (met collega's), of tijdens de begeleiding van studenten.