Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:41

Heel veel succes Marlies.
Waarschijnlijk sta ik volgend jaar voor dezelfde stappen, alleen dan vanuit een WIA uitkering.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:59

Eilish schreef:
Check dan wel de algemene voorwaarden van de bank :) Bij veel banken mag je een particuliere rekening niet zakelijk gebruiken.

Deze inderdaad :D
Plus zo duur is m’n zakelijke rekening nou ook niet. Heb ‘m bij Knab en betaal als starter nu €3,- per maand het eerste jaar. Straks €6 geloof ik.

Gaat vast goedkomen Marlies. Gewoon rustig alles goed lezen en je laten informeren :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:10

Een bank kan dat helemaal niet controleren als je zzper bent en de meeste banken doen totaal niet moeilijk. Ik heb zelf ook gewoon bij de ING een tweede rekening geopend.

Wij melden het echt altijd aan nieuwe klanten, het is gewoon niet nodig om een zakelijke rekening te openen. Overigens is het zo dat je het zelfs via je priverekening gewoon kunt laten lopen maar er is geen boekhouder die dan nog je gegevens wil verwerken. Dat is namelijk echt geen doen en heel veel werk. Maar als je het zelf doet, zou dat alsnog kunnen maar het is geen aanrader.

Knab klinkt altijd leuk omdat ze zich goedkoop aanbieden maar.....Knab loopt echt ontieglijk achter wat betreft techniek dus kun je je rekening in de meeste gevallen niet koppelen met het pakket van je boekhouder, wat dus voor extra werk zorgt want dan moet je zelf je afschriften aanleveren. Ik ben nog niet zo'n fan van Knab.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:25

Ik werk op een accountskantoor en kan met ons boekhoud pakket alleen een koppeling maken met een zakelijk rekening. Een particuliere rekening kunnen we wel verwerken, maar dat is een stuk minder handig.

Knab kunnen wij overigens wel gewoon koppelen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:29

Grappig dat je alleen met een zakelijke rekening kunt koppelen. Ons systeem kan dat dus met elke rekening maar Knab is gewoon nog niet zo heel ver met ontwikkelen. We kunnen deze wel koppelen inmiddels maar dat is pas van het laatste half jaar.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:33

Geen problemen met Knab hier. Het boekhoudsysteem waarmee ik wilde werken kon worden gekoppeld aan Knab. Dus dat was geen probleem voor mij. Is ook waar ik naar heb gekeken natuurlijk. :)

Maargoed, ieder voor zich. Als je een ander programma hebt waarbij je Knab niet kunt gebruiken dan moet je dat niet doen. Lijkt me logisch.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:34

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:35

Hmm volgens mij ligt dat meer aan de kant van de bank dan aan onze kant.
Je mist daar simpelweg de optie koppeling met een boekhoudpakket maken.

Voor onze paardensport vereniging heb ik deze optie ook niet. Kan ineens wel als we daar een duurder pakket voor afsluiten, maar dat vind ik dan weer een beetje onzin. Dan werk ik wel met mt940 bestanden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:41

Ik zit bij ASN bank. Ik heb er nooit iets over gehoord via mijn boekhouder, ik weet niet of ze de rekening gekoppeld heeft of heeft geprobeerd te koppelen, maar ik heb maar een handvol bij- en afschrijvingen per maand, dus dat is waarschijnlijk net zo makkelijk handmatig in te voeren.

Hier is het prijsverschil €6,50 p/m tegenover €1,90 p/m. Dat is dik 50 euro meer per jaar.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:58

Bellatrix schreef:
Mijn plan is goedgekeurd! *\o/*

Ik ga morgen naar mijn financieel adviseur voor verdere stappen op het gebied van een zakelijke rekening, administratie bijhouden etc.

Ik moet echt nog veel regelen zie ik...verzekeringen...uren app?
Het lijkt allemaal zo ingewikkeld nu...hopelijk heb ik snel door hoe het allemaal moet...

Ik maak zelf gebruik van Toggl om m’n uren bij te houden, vind ik erg fijn.
Voor boekhoudpakket gebruik ik E-boekhouden, is voor starters dacht ik eerste jaar gratis. :)
Ik gebruik ook Knab.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 22:22

Hmm dus toch wel een zakelijke rekening openen misschien?
Ik zit bij ING en heb daar al 2 betaal rekeningen.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:33

Qua uren, verkoopfacturen en boekhoudpakket, kijk eens naar MoneyMonk. Die vind ik heel fijn werken. Als je dat wat lijkt, kan ik je een link sturen en krijgen we allebei een “aanbrengkorting”.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 22:36

Ok dank je wel, ik neem het mee!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:37

Bellatrix schreef:
Ja...ik ga geen KOR doen denk ik...

Hoezo? Ik zie er voor een fotograaf alleen maar voordelen eigenlijk

- Eerste kwartaal doe je wel aangifte, dus doe investeringen aan apparatuur e.d in het eerste kwartaal, scheelt je 21% op die apparatuur
- Geen kwartaalaangifte hoeven doen
- Geen btw afdragen over je omzet (als je een shoot voor 50 euro aanbied aan een particulier, hou je daar excl btw maar 41,32 aan over)

Voor 20k omzet moet je al vrij veel omzet hebben gemaakt, en twijfel of je daar snel aan komt. En ook al kom je daaraan! Dan reken je vanaf dat moment gewoon wel weer btw, en heb je iig tot die tijd er voordeel van gehad.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 22:39

:')

Ik hoor beide meningen. Jullie laten mij twijfelen. :=

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:45

Haha :D Lastig he. Wat is het nadeel dan?

Ik baalde vooral toen de regeling werd omgegooid en ik er geen gebruik meer van kon maken :+

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:59

De KOR heeft als nadeel dat als je van plan bent veel te investeren, je de btw dan niet kan terugvragen. Mijn advies TS (accountant in opleiding): ik zou van de KOR gebruik maken.

Wat Nirvana zegt klopt helaas niet (over de eerste aangifte de btw terugvragen). Als je gebruik gaat maken van de KOR en je hebt daarvoor btw teruggevraagd, dan moet je dit (deels) herzien en de btw weer terugbetalen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 23:24

En als starter mag je over de aankopen van de afgelopen 5 jaar nog btw terugvragen als aanloopkosten. Als je in die tijd al veel hebt geïnvesteerd dus ook het overwegen waard :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 00:09

KOR moet je nu ook voor 3 jaar aangaan, dat was vroeger niet. Dus die maximering geldt voor de komende 3 jaar. Ga je toch meer verdienen tijdens die 3 jaar dan moet je alsnog de BTW gaan betalen.
Dus goed afwegen hoeveel inkomen je de komende jaren denkt te generen en niet alleen in je eerste jaar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 00:10

Al die info over KOR e.d. is heel duidelijk terug te lezen op de websites van Belastingdienst en Kamer van Koophandel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 03:04

Bellatrix schreef:
Hmm dus toch wel een zakelijke rekening openen misschien?
Ik zit bij ING en heb daar al 2 betaal rekeningen.

Ik betaalde ruim 50€per maand bij ING aan maandelijkse kosten (voor transacties etc) en dan nog pakketprijs a 10€per maand (iets minder)... Ik vond al met al ING erg duur en ben naar KNAB.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 04:09

simodi schreef:
Al die info over KOR e.d. is heel duidelijk terug te lezen op de websites van Belastingdienst en Kamer van Koophandel.

Daar lees ik al heel veel maar ik vind de site best moeilijk begrijpen. :o

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:35

Ik heb mij er nog niet helemaal in verdiept, maar er zijn ook gratis zakelijke rekeningen zag ik. Bijvoorbeeld n26, dat is van een Duitse bank. En die geeft net als een Nederlandse bank garantie tot €100.000. Er zitten alleen wel nadelen aan zoals geen contant geld kunnen storten en geen ideal. Maar wel sofort en voor €10 heb je een mastercard debitcard waarmee je ook online betalingen kan doen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:33

kan je bij de N26 bank ook betaalverzoekjes sturen dan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 16:39

Ik laat mensen nu via Tikkie betalen maar daar is een andere rekening aan verbonden. Kan je bij Tikkie meerdere rekeningen koppelen?