Belastingaangifte 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:28

Samantha89 schreef:
Misschien dat iemand dit hier weet?
Ik heb vorig jaar mijn voorlopige aanslag over 2020 gewijzigd vanwege oversluiten hypotheek. Ik moest toen de woz waarde invullen, ik heb die van 2019 ingevuld.
Ik heb december ook de voorlopige aanslag 2021 moeten veranderen omdat ze de boeterente mee hadden genomen, maar dat mag natuurlijk niet want die had ik al in de aanslag van 2020 bijgevoegd(eenmalig terug vragen). In de voorlopige aanslag 2021 heb ik ook woz 2019 gebruikt omdat de woz van 2020 natuurlijk nog niet bekend was.
Ik lees op internet dat de: voor de heffing van de inkomstenbelasting in 2021 wordt het eigenwoningforfait gebaseerd op de woz waarde peildatum 2020.
Ik heb dus de woz in de voorlopige aanslag 2020 juist ingevuld als ik het zo goed begrijp.
Maar in de voorlopige aanslag van 2021 heb ik die dus van 2019 gebruikt. Is dat erg?
Er staat wel bij dat als ik de woz waarde niet weet ik dus peildatum van het jaar daarvoor moet pakken. In dit geval dus de 2019 gedaan.

Voor de aangifte IB 2020 gebruik je de WOZ-waarde voor 2020, die heeft als peildatum 1 januari 2019.

Samantha89

Re: Belastingaangifte 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:34

Maar ik bedoel niet de aangifte, ik heb het over de voorlopige aanslag over 2020 en 2021. Over de aangifte weet ik dat ik altijd het jaar ervoor moet pakken.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:38

Vanmiddag de aangifte ingevuld en ik krijg een mooi bedrag terug :)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:40

Samantha89 schreef:
Maar ik bedoel niet de aangifte, ik heb het over de voorlopige aanslag over 2020 en 2021. Over de aangifte weet ik dat ik altijd het jaar ervoor moet pakken.

Nee hoor, dat geef niks, dat trekt wel recht als je de uiteindelijke aangifte in vult.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:43

Bedankt! En denk je dat dat heel veel scheelt in geld krijgen of geld moet terug betalen aan de belastingdienst?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:05

Ik heb afgelopen jaar een woning verkocht en een gekocht. Nu moet ik het volgende invullen:
'Bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoop van de woning die uw hoofdverblijf was.'
Ik snap niet welk bedrag ik hier nu precies moet invullen. Kan iemand hier me toevallig helpen? Is dit het restant van de hypotheek die op de dag van passeren nog openstond?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:07

Ik denk dat je dan moet invullen wat toen nog je hypotheek op dat huis was wat je hebt verkocht. Dus het totaal bedrag hypotheek. Stel je hebt 20 jaar terug het huis gekocht voor 300.000 euro. En je hebt inmiddels 200.000 afgelost dan was je hypotheek ten tijden van verkoop 100.000.
Dat denk ik hoor. Maar ik kan er naast zitten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:10

Dat denk ik ook, want overwaarde is bedoeld om in een volgende woning te steken. En niet vrij te spelen en weer een totale hypotheek op de nieuwe te nemen, dat mag maar bvb 50.000 overwaarde niet in de nieuwe woning maar in een een nieuwe auto betekend voor 50.000 minder hypotheek aftrek.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:18

Ja precies, dan dacht ik het toch goed. Thanks!

Zucht..dacht ik alles goed te hebben ingevuld.
De vorige keer dat ik een woning kocht kreeg ik over dat jaar echt een paar duizend euro terug en nu 'maar' 750,- dus heb het idee dat ik iets verkeerd heb ingevuld maar weet niet wat.. -O-
Heb het tot nu toe altijd zelf in kunnen vullen en wil het liever niet uitbesteden, lastig..

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:28

Samantha89 schreef:
Bedankt! En denk je dat dat heel veel scheelt in geld krijgen of geld moet terug betalen aan de belastingdienst?

Dat valt meestal wel mee.
Wat je wel kan doen is nogmaals een voorlopige aanslag 2021 invullen en kijken wat eruit komt als je de goeie waarde invult. Als het verschil erg veel is kun je altijd een correctie insturen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:36

Naja mijn man krijgt eigenlijk ongeveer 100 euro terug wat betreft de inkomstenbelasting. Ik had de voorlopige aanslag eigenlijk aangepast vanwege de boeterente, anders zouden we veeeeeel te veel rente teruggaaf krijgen. Ik had een berekening van de Hypotheker wat we ongeveer terug zouden krijgen per maand en toen ik aan het einde was klopte dat zo goed als met elkaar, scheelde een paar euro. Scheelt misschien dat de woz waarde dus over 2021 lager is ingevuld door mij(195000) dan wat nu dus de daadwerkelijke woz waarde is(215000)
Ik ben wel blij dat ik de juiste woz waarde voor de aanslag van 2020 heb gebruikt haha. Maar wat ik eigenlijk niet snap he, wij krijgen altijd pas februari de nieuwe woz waarde. Maar in december krijg je al je nieuwe voorlopige aanslag. Hoe weten hun dan al de nieuwe woz waarde?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:57

Het is een voorlopige aanslag, gebaseerd op schattingen. Dus het kan altijd afwijken ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:14

Samantha89 schreef:

Dat is hetzelfde uiteraard...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:16

Arielle_ schreef:

De vorige keer dat ik een woning kocht kreeg ik over dat jaar echt een paar duizend euro terug en nu 'maar' 750,- dus heb het idee dat ik iets verkeerd heb ingevuld maar weet niet wat.. -O-
Heb het tot nu toe altijd zelf in kunnen vullen en wil het liever niet uitbesteden, lastig..

Je had al een voorlopige aanslag wellicht? Toen je de eerste keer kocht, kreeg je de belasting over je kosten en je rente terug. Nu kreeg je je rente al terug in je voorlopige aanslag, dus is het eigenlijk alleen de belasting over je kosten 'extra'.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:22

Hier die van mij en m'n moeder eindelijk kunnen verzenden. Stomme site. :/

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 03:58

Zo om 3.54 uur is het gelukt :P appeltje eitje rond deze tijd.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 06:27

Zo, ik heb hem ook ingevuld, alleen nog even checken op een tijd waarop ik wat meer wakker ben :')

Heeft iemand hier toevallig antwoord op mijn vraag?
Ik doe een studie waarvoor ik in het verleden studiefinanciering heb gekregen, maar hier heb ik sinds dit jaar geen recht meer op. Er staat duidelijk in de aangifte recht op studiefinanciering in 2020, dus ik heb hem er nu bij ingevuld en volgens mij klopt dat gewoon, maar ik ga dan weer lopen twijfelkonten of het niet uitmaakt dat ik voor deze studie basisbeurs heb gekregen in voorgaande jaren :')

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:05

Bah ik moet bijna vijf duizend euro betalen.. Ik heb een onderneming naast mijn baan, ik had maar 15 duizend fiscaal resultaat maar zonder aftrekposten moest ik zelfs bijna zeven duizend euro betalen.. -O-

Ik heb vorig jaar het huis van m'n ex overgekocht, ik dacht dat de notariskosten en de kosten voor hypotheekrente wel een deel glad zouden trekken. Niet dus. Zie ik misschien nog wat over het hoofd? Ondernemerschap klinkt nu wat minder rooskleurig. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 08:06

Ik geef het even op, hoe graag ik ook wil weten wat deextra aftrekposten voor gevolgen hebben. Ik kom niet verder dan inloggen en meteen daarna de melding u kunt niet inloggen. Vannacht invullen ging me tever ivm nachtrust die hard nodig is.

Geen idee van studiebeurs vraag.

Het is helaas zo dat je met een bedrijf of allimentatie je belasting en je inkomens afhankelijke zorgpremie moet betalen achteraf en dat is idd een hele bult geld. -O- verstandigste is zet meteen na ontvangst de helft opzij voor de belastingdienst. maar je hebt in ieder geval de helft over als inkomen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:37

blubblabhoi schreef:
Bah ik moet bijna vijf duizend euro betalen.. Ik heb een onderneming naast mijn baan, ik had maar 15 duizend fiscaal resultaat maar zonder aftrekposten moest ik zelfs bijna zeven duizend euro betalen.. -O-

Ik heb vorig jaar het huis van m'n ex overgekocht, ik dacht dat de notariskosten en de kosten voor hypotheekrente wel een deel glad zouden trekken. Niet dus. Zie ik misschien nog wat over het hoofd? Ondernemerschap klinkt nu wat minder rooskleurig. :+

Hoeveel uren heb je gedraaid in je onderneming? Zijn dit er meer dan 1225 dan kun je aanspraak maken op zelfstandigenaftrek en misschien ook startersaftrek. En hoe heb je dit resultaat aangegeven? Als onderneming of resultaat overige werkzaamheden? Dat maakt namelijk verschil voor de mkb winstaftrek.

Heb je hier allemaal geen recht op, dan moet je idd rekening houden met een belastingdruk van ruwweg 40/45% incl. bijdrage zvw.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:54

Een onderneming naast je baan, dus waarschijnlijk voldoe je niet aan het urencriterium? De vragen van Moska zijn verder goede vragen. Als het een onderneming is, kan je ook nog naar investeringsaftrek kijken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:56

November108 schreef:
Zo, ik heb hem ook ingevuld, alleen nog even checken op een tijd waarop ik wat meer wakker ben :')

Heeft iemand hier toevallig antwoord op mijn vraag?
Ik doe een studie waarvoor ik in het verleden studiefinanciering heb gekregen, maar hier heb ik sinds dit jaar geen recht meer op. Er staat duidelijk in de aangifte recht op studiefinanciering in 2020, dus ik heb hem er nu bij ingevuld en volgens mij klopt dat gewoon, maar ik ga dan weer lopen twijfelkonten of het niet uitmaakt dat ik voor deze studie basisbeurs heb gekregen in voorgaande jaren :')

Had je nog wel kunnen lenen in 2020?

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:08

Ik voldoe inderdaad niet aan het urencriterium, ik kom op de helft ongeveer. Zou het ook niet kunnen onderbouwen dat ik er wél aan voldoe helaas.

Ik heb inderdaad KIA kunnen aftrekken van de investering van een MacBook. Dat scheelt ook niet het meeste helaas.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:12

blubblabhoi schreef:

Altijd ongeveer 40% apart zetten van wat je verdient als ondernemer.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:16

veerledec schreef:
Arielle_ schreef:

Je had al een voorlopige aanslag wellicht? Toen je de eerste keer kocht, kreeg je de belasting over je kosten en je rente terug. Nu kreeg je je rente al terug in je voorlopige aanslag, dus is het eigenlijk alleen de belasting over je kosten 'extra'.

Daar moet je zelf iets voor doen, die voorlopige aanslag? Volgens mij heb ik dat niet gedaan/gekregen namelijk.