Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:47

Cayenne schreef:
Met bovenstaande ben ik het wel eens. Je moet het niet spannender maken als dat het is.

Ook mee eens

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 10:47

Nog even een extra smart games vraagje. Ben aan het zien om er wat extra aan te schaffen, maar er zijn er zoooooo veeeeeel.... welke doen het goed bij jullie en welke wordt er minder mee gespeeld?

FloortjeM

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:21

bij ons wordt met al die kleine doosjes (die je ook makkelijk mee kan nemen) heel veel gespeeld.

Als je iets 'anders' op het gebied van rekenen wil, kan je contact opnemen met Vierkant voor Wiskunde.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:22

Bij ons doen die smartgames met de eekhoorns met nootjes (go nuts?) en die met de konijnen (bunny?) het goed.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:14

Ik heb helaas geen tips TS, hoop dat jullie nu met het meedenken van de juf en straks de hulp van de psycholoog een manier kunnen vinden dat school wel leuk en uitdagend blijft.

Heb wel een vraagje voor de mensen die al smart games hebben. Nav dit topic heb ik ook even zitten kijken voor mijn dochter, maar welke hebben jullie die leuk zijn voor jongere kinderen? Rond de 4 jaar

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:19

Ik zal maandag even bij mijn collega's in de kleutergroepen kijken wat er staat. Ik zelf heb in groep 3 ook een heel aantal smartgames, die zal ik ook even opzoeken.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:22

Die ik net hierboven noemde doen het bij ons goed, mijn jongste is 5 maar hij doet al ruim een jaar die smartgames. Ze lopen ook op in moeilijkheid, je kunt eenvoudig beginnen en zo in stapjes door naar heel moeilijk. Squirrels go nuts en Jumpin'.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:25

LaDonna75 schreef:
Die ik net hierboven noemde doen het bij ons goed, mijn jongste is 5 maar hij doet al ruim een jaar die smartgames. Ze lopen ook op in moeilijkheid, je kunt eenvoudig beginnen en zo in stapjes door naar heel moeilijk. Squirrels go nuts en Jumpin'.

Die twee staan sowieso in mijn klas ja, ik herken de beschrijving.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:28

Stille meelezer, maar mijn kinderen van drie en net vijf spelen ook veel smartgames.
De jongste doet die van de drie biggetjes, houten kasteel en trucky.
De van vijf speelt graag die met de parkeerplaats auto‘s, kippen schuiven en ook trucky.
Ik vind het echt hele leuke spelletjes en vaak zitten we met zn allen te spelen. Mijn vader vindt die met de eekhoorns leuk.
Het blijft ook leuk en uitdagend.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:38

Mijn dochter heeft in de kleuterklas eindeloos met het roodkapje spel gespeeld.

Oh en iets anders wat zij erg leuk vond was bee bot, waarin op een hele laagdrempelige manier geprogrammeerd wordt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:39

voor de mensen in dit topic mss wel interessant.

Vandaag start in Nl de week van de hoogbegaafdheid.

Met tig (voornamelijk online) evenementjes, colleges, quizzen, kennismakingsopties met coaches etcetera.
Veel van de onderdelen zijn online. Veel zijn gratis of vrij goedkoop.
Er zitten er ook bij voor mensen die in het onderwijs werken, of voor ouders, of voor tieners etc.

https://www.weekvandehoogbegaafdheid.nl

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:53

Voor wat het waard is: ik ben zelf hoogbegaafd en ik had als kind ook een enorme leervoorsprong. Er is wel gepraat over klassen overslaan, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd en dat is maar goed ook.

Ten eerste zou een kind dan de aansluiting met zijn leeftijdgenootjes kwijtraken. School is belangrijker dan wat-dan-ook voor de sociale ontwikkeling van een kind, nog helemaal los van wat een kind daar leert. Ik weet niet of jouw kinderen een afwijking in het autistisch spectrum hebben - ik heb dat wel en dat komt bij hoogbegaafde kinderen veel voor. Dan is het extra belangrijk hun sociale vaardigheden te blijven oefenen en dat gaat niet echt als ze tussen kinderen van één of twee jaar ouder zitten.

Ten tweede leren ze altijd wel iets dat ze nog niet wisten. Ik hoefde in groep drie niets te doen bij rekenen en taal, maar bij biologie moest ik echt wel opletten. In de hogere klassen wordt dat steeds duidelijker. Als je ze klassen laat overslaan, moeten ze bij andere dingen flink aanhaken - wat ze niet gewend zijn. Al was het maar met gym. Als je dan ineens hard moet werken, kan dat een koude douche zijn.

Dus om kort te gaan: je kinderen klassen laten overslaan is een optie, maar doe het niet te gauw.

Spoiler:
Lekker arrogant hè, om rond te bazuinen dat je hoogbegaafd bent? Nou, ik doe genoeg domme dingen in mijn leven en daar ben ik me prima bewust van. Bovendien heb ik een eeuwigdurend concentratieprobleem, dus om nou te zeggen dat ik er maximaal van geprofiteerd heb...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:28

Thanks voor de tips voor de spelletjes :) Ik ga er ff rustig naar kijken, maar denk dat mijn dochter er wel blij van gaat worden. Het duurt nog een half jaar voor ze naar school mag en ze wordt wat lastig uit te dagen thuis haha.

Goede tip Femke.

musiqolog ik denk dat het heel erg per kind verschilt, dus dat het vooral belangrijk is om te kijken waar de struikelpunten per kind zitten en wat de beste oplossing in dat geval is, wat ook nog wel af hangt van de mogelijkheden op school. Met leeftijdsgenoten zitten is geen garantie voor sociale aansluiting en ineens hard moeten werken om aan te sluiten hoeft ook geen probleem te zijn.
Ben het absoluut met je eens dat het geen makkelijke oplossing is hoor en dat mensen er goed over na moeten denken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:17

TeSzZz schreef:
musiqolog ik denk dat het heel erg per kind verschilt, dus dat het vooral belangrijk is om te kijken waar de struikelpunten per kind zitten en wat de beste oplossing in dat geval is, wat ook nog wel af hangt van de mogelijkheden op school. Met leeftijdsgenoten zitten is geen garantie voor sociale aansluiting en ineens hard moeten werken om aan te sluiten hoeft ook geen probleem te zijn.
Ben het absoluut met je eens dat het geen makkelijke oplossing is hoor en dat mensen er goed over na moeten denken.

O, dat geloof ik wel. Ik zeg vooral: sommigen vonden het voor de hand liggen dat ik klassen zou overslaan en achteraf ben ik blij dat dat niet gebeurd is. En zeker: ik heb ook tussen mijn leeftijdgenoten nog genoeg problemen gehad om aansluiting te vinden. Maar dat was nog veel erger geweest als ik tussen oudere kinderen had verkeerd, die emotioneel veel verder waren.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:32

musiqolog schreef:
TeSzZz schreef:

O, dat geloof ik wel. Ik zeg vooral: sommigen vonden het voor de hand liggen dat ik klassen zou overslaan en achteraf ben ik blij dat dat niet gebeurd is. En zeker: ik heb ook tussen mijn leeftijdgenoten nog genoeg problemen gehad om aansluiting te vinden. Maar dat was nog veel erger geweest als ik tussen oudere kinderen had verkeerd, die emotioneel veel verder waren.

Ik ben zeker niet perse voorstander van een klas over slaan.
Wij hebben weleens met mijn broertje een leuk gesprek gehad. Hun dochter loopt ook wat voor. Zij kozen om geen klas over te slaan omdat ze hun kind het vele spelen niet wilde ontnemen. Wij kozen wel om naar groep 3 te laten gaan omdat ons kind toch niet speelde met andere kindjes maar wel de meeste aansluiting vond bij de oudste kindjes uit de klas. Het was een lastige keuze maar wij hebben er totaal geen spijt van. Ze loopt nog steeds voor op haar klasgenootjes en zit nog steeds duidelijk niet op haar plek. Maar als ik dan de kindjes in een klas lager zie waar ze anders nu bij had gezeten, daar was ze echt diep ongelukkig geworden...
Nu wijt ik het niet op haar plek zijn met name aan de juf die alles wat niet perse gaat zoals zij denkt dat het hoort maar lastig vind.
Haar sociale gedrag verbeterd, ze heeft steeds meer interactie op school en ook meer verschillende kindjes waar ze mee afspreekt... ze kruipt steeds meer uit haar schulp.
Als ze niet naar groep 3 was gegaan dat jaar was de cognitieve kloof zo gigantisch geweest dat was echt niet goed geweest.

Nichtje wat dus niet naar groep 3 is gegaan toen verveeld zich nu dood en is slecht te motiveren. Nou denk ik dat dat meer met de school dan met de groep waar ze in zit te maken heeft hoor.

Speelt bij jou het autisme niet ook mee in die problemen om aansluiting te vinden?

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat mijn dochter ws meeer problemen had gehad met aansluiting vinden bij kindjes die haar leeftijd zijn dan met de kindjes van een jaar ouder nu

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:40

JustMe8484 schreef:
Speelt bij jou het autisme niet ook mee in die problemen om aansluiting te vinden?

Ja. Maar zoals ik al zei: ik had nog altijd beter aansluiting met kinderen van mijn eigen leeftijd. Bovendien gaan hoogbegaafdheid en een vorm van licht autisme heel vaak samen - zo vaak dat je mijn situatie echt wel breder kunt trekken.

Maar dat het bij andere kinderen wél een oplossing is, geloof ik heus wel.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:26

musiqolog schreef:
JustMe8484 schreef:

Ja. Maar zoals ik al zei: ik had nog altijd beter aansluiting met kinderen van mijn eigen leeftijd. Bovendien gaan hoogbegaafdheid en een vorm van licht autisme heel vaak samen - zo vaak dat je mijn situatie echt wel breder kunt trekken.

Maar dat het bij andere kinderen wél een oplossing is, geloof ik heus wel.

Breder trekken ja, generaliseren nee. Maar dat doe je ook niet...

Anderzijds wordt er bij hoogbegaafde kinderen ook heel vaak een misdiagnose autisme gesteld.
Ik denk dat het dan ook niet zozeer de aansluiting is bij leeftijd genoten maar bij kinderen die op een ander niveau/ manier denken.
Ik denk dat daarom juist de hb klassen ed een uitkomst bieden ook in het vinden van aansluiting omdat iedereen daar meer op hetzelfde level zit...

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:08

Wij hebben bewust gekozen om (buiten 1 kleuterklas) niet te versnellen. Ik ben daar nu heel blij mee. Hij zit nu op 4 gymnasium en heeft aansluiting met kinderen in de klas die een beetje hetzelfde zijn als hij is. Reteslim maar sociaal emotioneel echt nog wel wat jonger. Nou heeft mijn zoon ook adhd dus dat is wel een extra handicap als je hb bent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:17

Dat emotioneel jong is inderdaad echt iets om niet zomaar overheen te stappen, maar blijkbaar speelt dat bij de dochter van TS niet.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:03

Er is een heel werkbaar document, de versnellingswenselijkheidslijst, op basis waarvan je een indruk kan krijgen over de vraag of versnellen in het belang van het kind zou kunnen zijn. Het is niet omdat het buiten de 'normaallijn' is dat je nu per definitief niks moet doen omdat je vreest voor de gevolgen van je handelen voor de toekomst.

Want als je kind nu zowel qua leerstof als emotioneel niet aansluit, en na versnellen emotioneel misschien nog steeds niet, maar qua leerstof wel, dan heb je toch progressie geboekt. En als je emotioneel prima zit, is doorschuiven sowieso al niet de meest voor de hand liggende keuze, omdat je kind dan veelal goed in zn vel zit. Het is gewoon maatwerk

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:31

smartgames had ze bij mij in no-time uitgespeeld. Rush Hour vond ze het leukste. Dit is mijn oudste dochter.
De jongste is dan Chinees en Koreaans gaan leren. Ze zit nu in haar eerste master Chinees, gecombineerd met een major Russisch. Ze leest, schrijft, spreekt en begrijpt vloeiend Klassiek chinees, Mandarijn, Koreaans, Japans, Russisch, Engels en basis Turks en doet transcriptiewerk voor de Unief.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:42

sevke schreef:
smartgames had ze bij mij in no-time uitgespeeld. Rush Hour vond ze het leukste. Dit is mijn oudste dochter.
De jongste is dan Chinees en Koreaans gaan leren. Ze zit nu in haar eerste master Chinees, gecombineerd met een major Russisch. Ze leest, schrijft, spreekt en begrijpt vloeiend Klassiek chinees, Mandarijn, Koreaans, Japans, Russisch, Engels en basis Turks en doet transcriptiewerk voor de Unief.

Gaaf!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:42

sevke schreef:

Ik ben jaloers op je dochter. Al die talen... ik wil dat ook. Ik ben wel honderd keer een taal gaan leren, ik snap altijd alles maar ik kan niet doorzetten om het vocabulaire te leren. :(

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:22

Stiekem wou ik dat ik het ook kon. Ik kan Nederlands en Engels. Daar houdt t op. Zelfs mijn Frans is meh, ook al krijgen we in Belgie Frans van in de lagere school.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:27

Wat een goede tips worden hier gegeven +:)+ Hopelijk heeft je dochter er iets aan.
Op zich klinkt het nog niet als enòrm voorlopen eigenlijk, voor een kind van (net) 6?
Er zijn er toch zeker zat die dan al prima kunnen lezen en ook al wat beter kunnen rekenen....? :)

Die van ons is bijna 6 (dus gaat bijna naar groep 3 / eerste klas) en het is wel heel duidelijk hoe veel verschillen er zitten tussen leeftijdsgenootjes. Op alle vlakken :j Maar ik kan me voorstellen dat het op deze leeftijd nog wel enorm lastig is om te zien hoe slim ze nu eigenlijk zijn.

Zeker als ze niet helemaal lekker praten. Of snel afgeleid zijn. Of dat het hen al snel verveeld omdat ze het wel snappen, en het dan lijkt alsof ze er juist niks van snappen en het uit de weg gaan...terwijl het juist al niet interessant meer is "want dat weet ik toch". En dat ze dan niet goed laten zien wat ze kunnen.

Trouwens die opmerking over dat top-down leren: er gaat een wereld voor me open :oo

Dus zo heet dat! Hoe vaak ik niet de zeikerd was omdat ik eerst het hele plaatje graag wil zien om inderdaad de puzzelstukjes goed te kunnen plaatsen! Bedankt hiervoor, wie weet kan ik die kleine hier goed mee helpen want die lijkt toch wel dezelfde manier van (beeld)denken te hebben.

Ik heb hier op school de indruk dat ze prima om kunnen gaan met kinderen die hun eigen aanbod nodig hebben, de kleuters krijgen al verschillende werkjes / extra werkjes als ze daar behoefte aan tonen. We hebben de school ook bewust uitgezocht op het op waarde schatten van elk uniek kind zeg maar, en moeten dus iets verder dan de dorpsscholen hier.

Ik zat me altijd dood te vervelen op school vroeger..... en inderdaad dat niet leren-leren is waardeloos.

Die van ons is altijd aan het spelen met van die gekleurde cijferblokjes. Maakt hele "machines" en uitvindingen daarmee en is helemaal maf van elektriciteit. Die krijgt voor zijn verjaardag een mooie Boffin doos waarmee je allemaal elektrische experimenten kan doen, daar is ook heel wat mee te leren :)

In de categorie thuis verbreden / andere interessante dingen om te leren (doorgronden) aanbieden, is dat wellicht ook nog een leuke tip voor iemand...? https://www.soldeerbout-shop.nl/zoeken? ... it_search=