FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:13

Toch vind ik het apart dat we maar zoveel willen eisen van een werkgever (en ook bijv. regering). Geen reistijd meer is toch ook erg fijn? Wellicht niet in geld uit te drukken, maar waarom moet elk dubbeltje omgekeerd worden?

Een sloot koffie drinken of een airco is toch ook alleen maar luxe? Er zijn genoeg bedrijven die dat helemaal niet hebben/faciliteren. Bij mijn werkgever mochten we onder strikte voorwaarden op kantoor komen werken (geen airco, maar daar wordt koud water door leidingen gepompt, waardoor het koeler is). Mensen die echt last hadden van de hitte thuis, konden dat aangeven en kregen werkplekken toegewezen.

Hier in elektra hebben we geen enkel verschil gezien in de afrekening afgelopen maand, terwijl we van twee fulltime werkers (van 8 tot 19 uur niet thuis), naar fulltime thuiswerken gingen. Ik was daar heel benieuwd naar, maar geen impact dus voor ons.

Van mijn werkgever mochten we spullen mee naar huis nemen van kantoor om thuis te kunnen werken en mijn wederhelft kreeg halverwege een toetsenbord en een laptopstandaard. We hebben wel geïnvesteerd in een verstelbaar bureau en een goede stoel, meer op het oog dat we in de toekomst ook meer thuis gaan werken en we liever besparen op onze gezondheid.

De één heeft een lease auto en de ander een reiskostenvergoeding, die laatste is trouwens stopgezet door de werkgever. Wel heel leuk is dat we met Pasen een Pathé bon kregen en van de andere werkgever een reep chocola.

RWS valt zeker onder de arbeidsvoorwaarden bij Rijksoverheid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:48

janouk schreef:
https://www.nu.nl/coronavirus/6073961/f ... nemen.html

Dit dus.
Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid werkgever en werknemer om een gezonde werkplek te hebben.
De hele dag aan de keukentafel of op de bank achter de laptop is niet gezond.

Dan moet je wel ruimte hebben voor een bureau.
Wij wonen klein en hebben geen ruimte om ergens een plekje te creëren.
Manlief werkt aan de eettafel, wel met zijn eigen stoel van het bedrijf en dat gaat tot nu toe prima.

Electra63

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:54

Je mag als WG geen RK-vergoeding betalen aan thuiswerkers.
Met Corona is er tijdelijk een uitzondering geweest.
De RK-vergoeding komt te vervallen voor de dagen dat wordt thuis gewerkt en daarvoor in de plaats komt een vergoeding thuiswerk (water, gas, elektra, koffie).

Ik ken volledige afdelingen van grote bedrjven/instellingen die al maanden allemaal thuis werken, dus daar is dan toch een besparing op water, elektra, gas, koffie-kosten, schoonmaak enz.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:55

Waar ik me over verbaas dat er werknemers zijn die een tegemoetkoming voor verwarmingskosten verwachten van hun werkgever want ze wonen in een slecht geïsoleerd huis. Sorry hoor, maar daar kan de werkgever toch niets aan doen? :?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:51

Ik vind best dat een compensatie uiteindelijk wel op zijn plaats is. Als van de winter mijn verwarming de hele dag aan staat, omdat mijn vriend tot januari thuis moet werken.. Stoken wij dus flink meer dan anders, anderzijds scheelt het weer reistijd en reiskosten.... Ik vind het lastig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:18

Maar een CV de hele dag op 1 temperatuur te laten is zelfs beter/zuiniger dan steeds een aantal uur op laten stoken. Dat omhoog stoken kost juist meer dan op 1 temperatuur houden. Qua energie snap ik niet hoezo het ineens zo enorm omhoog zou gaan. Ik heb nooit een groot verschil gemerkt tussen dagen aan het werk zijn en daarna altijd thuis. Tenzij er echt speciale dingen aangingen, maar een pc/laptop en radio/tv aan was het verschil echt niet. (en ja, oud en slecht geïsoleerd huis en oudere apparaten)

Ik heb het bij mij in de omgeving wel op een fijne manier gezien, die krijgen geen vergoeding voor het thuiswerken, maar wel een budget voor een pc/laptop/beeldscherm en bureaustoel. En eventuele andere dingen die nodig zijn. Budget was wel zo groot dat er echt een goede bureaustoel aangeschaft kon worden en geen budget optie de enige optie was. Dan is een bureau ook een mindere must en kan een eettafel wel werken als je de ruimte niet hebt voor dat bureau. Maar dus ook ruimte in het budget voor een speciale muis of aanpassingen aan toetsenbord. Echt heel netjes geregeld, vond ik.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:17

Dat hangt af van hoe je huis verwarmd wordt.
Met vloerverwarming is 1 temperatuur laten zuiniger, maar met radiatoren hoeft dat helemaal niet het geval te zijn.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:41

Je hoeft toch ook niet je gehele huis te verwarmen voor het thuiswerken? De kamer waar je werkt aangenaam houden is dan toch voldoende. Plus een lekker vest aan etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:43

Wat een gezeur over het verwarmen van je huis.. Dat weegt toch ruim op tegen het wegvallen van je reistijd?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:51

Relaxed schreef:
Wat een gezeur over het verwarmen van je huis.. Dat weegt toch ruim op tegen het wegvallen van je reistijd?

Dat geldt toch niet voor iedereen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:56

Thuiswerkvergoeding voor koffie en verwarming en elektriciteit vind ik nogal overdreven := Als je geen werk had waren die kosten er toch ook :?
Ik had er nog niet eens over nagedacht om dat vergoed te willen hebben. Mijn man werkt nu al heel lang thuis vanwege Corona, maar nog niks gemerkt in energiekosten. Wel in de koffiekosten :Y) Maar dat is nou niet dat je er arm van wordt ofzo...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:57

Ik heb juist radiatoren, maar kreeg dat alsnog aangeraden en merkte echt verschil in rekeningen/verbruik. Het zal echt wel van een aantal dingen afhangen, maar ik vind het wel een moeilijk punt om daar een probleem van te maken. Net als energie, mijn ervaring is dat dat echt enorm meeviel. Plus geen reistijd en dus veel minder kosten aan de auto, zelfs zonder reiskostenvergoeding.
Dingen zoals koffie en lunch benoemen vind ik wel bizar, dat is toch gewoon een luxe die aangeboden wordt op kantoor. Dat benoemen bij een thuiswerkvergoeding gaat mij wel echt te ver. Tenzij er een bedrag ingehouden wordt van salaris voor die dingen, dan moet dat stopgezet worden natuurlijk.

Maar goed, hoe ga je zoiets berekenen? Er zullen altijd mensen er op achteruit gaan of juist er op vooruit gaan.

Ik vind een gezonde en functionerende werkplek thuis veel belangrijken en daarvoor dus een goed budget om dat te realiseren. In mijn omgeving zijn ze daar ook erg blij mee en die hoeven geen thuiswerkvergoeding. De ene niet, omdat die alsnog wel naar kantoor zou kunnen (als het niet te druk is als ze aankomen), maar ervoor kiest om thuis te blijven werken en de ander niet, omdat de voordelen en besparing van het niet hoeven reizen goed genoeg zijn.

EDIT: Wat verootjoo zegt dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:11

manonutjuh schreef:
Relaxed schreef:

Dat geldt toch niet voor iedereen?

Nee maar wel voor het gros.. Plus een heel stuk flexibiliteit wat je erbij krijgt.. Echt een gezeur hier, alsof werkgevers het nu al niet moeilijk genoeg hebben :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:19

marleen_88 schreef:
Ik vind best dat een compensatie uiteindelijk wel op zijn plaats is. Als van de winter mijn verwarming de hele dag aan staat, omdat mijn vriend tot januari thuis moet werken.. Stoken wij dus flink meer dan anders, anderzijds scheelt het weer reistijd en reiskosten.... Ik vind het lastig.

Maar kom op nou... de winters zijn nou echt niet meer anno 1953. Ik weet niet eens meer wanneer het echt zou koud is geweest.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:35

janouk schreef:
Wettelijk is de werkgever verplicht na 6 weken niet reizen (woon werk verkeer) de reiskostenvergoeding stop te zetten. In dez ecorona tijd is fiscaal nu nog toegestaan.

nibud heeft berekend dat een medewerker thuis werken 2 euro per werkdag kost.

Verder is een werkgever via de arbo wet verplicht om een werknemer een arbo verantwoorde werkplek aan te bieden. Het is belangrijk voor de gezondheid dat een medewerker goed kan werken om uitval door gezondheidsproblemen te voorkomen.

Over het algemeen zijn de ziekteverzuim cijfers in de meeste sectoren deze maanden lager in vergelijking met dezelfde periode voorgaande jaren. Maar er wordt gevreesd voor stijging van de verzuimcijfers door niet ideale werkplek en vooral mentale problemen.

Hoewel er bedrijven zijn die het zwaar hebben, zijn er ook heel wat bedrijven die goed draaien. Het verschilt heel erg per sector.

2 euro per dag... Dat mensen dat per se vergoed willen hebben zeg. Als je 5 minuten op een dag niet hoeft te reizen heb je dat al terug verdiend.

Ik vind dat een werkgever mee moet denken over een arbo verantwoorde werkplek thuis, maar vergoeding voor koffie en stroom vind ik echt gezeur..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:44

Silvia schreef:
Waar ik me over verbaas dat er werknemers zijn die een tegemoetkoming voor verwarmingskosten verwachten van hun werkgever want ze wonen in een slecht geïsoleerd huis. Sorry hoor, maar daar kan de werkgever toch niets aan doen? :?

Wel dus, door een vergoeding te geven :)
Die slechte isolatie was eerst iets wat niet een probleem van de werkgever was, maar misschien ook niet voor de werknemer want sommige mensen zijn niet eens veel thuis.

Maar normaal gesproken kon dat omdat ze een groot deel van de tijd op het werk zijn waar wel redelijk goede werkomstandigheden zijn... dan is thuiszitten ineens wel een groot verschil.
De andere kant is: daar hoeft een werknemer toch niet op in te leveren? Dat een werknemer fatsoenlijk zijn/haar werk kan doen is ook in het belang van het bedrijf.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:48

purny schreef:
marleen_88 schreef:

Maar kom op nou... de winters zijn nou echt niet meer anno 1953. Ik weet niet eens meer wanneer het echt zou koud is geweest.

Dat mag jij vinden.
Ik vind werken in een woonkamer waar het zonder verwarming tot 16 graden zakt toch echt wel fris. Dan kun je een dik vest aan doen, maar van stilzitten warm je niet op.

En nee, het bedrijf waar mijn vriend werkt heeft geen last van het omvallen, draaien juist meer winst dan anders...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:51

Maar de WG kan er toch net zo min aan doen dat zijn werknemers thuis moeten zitten door Corona :?
Dat je faciliteert in een goed bureau/stoel/computer lijkt me niet meer dan logisch. Maar dat in je eigen huis de werkomstandigheden slecht zijn en dat de WG daar ook nog een vergoeding voor moet geven vind ik echt heel vergezocht hoor...
Nog los van het feit dat de meeste branches sowieso momenteel niet meer ruim in de financiën zitten, ook door Corona, en geen enkele werknemer staat iets van zijn loon af als vergoeding.

We zitten met z’n allen in deze oliebol, om overal maar vergoeding voor te krijgen lijkt me niet nodig. Je energierekening stijgt niet substantieel van thuiswerken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:55

verootjoo schreef:
Maar de WG kan er toch net zo min aan doen dat zijn werknemers thuis moeten zitten door Corona :?
Dat je faciliteert in een goed bureau/stoel/computer lijkt me niet meer dan logisch. Maar dat in je eigen huis de werkomstandigheden slecht zijn en dat de WG daar ook nog een vergoeding voor moet geven vind ik echt heel vergezocht hoor...
Nog los van het feit dat de meeste branches sowieso momenteel niet meer ruim in de financiën zitten, ook door Corona, en geen enkele werknemer staat iets van zijn loon af als vergoeding.

We zitten met z’n allen in deze oliebol, om overal maar vergoeding voor te krijgen lijkt me niet nodig. Je energierekening stijgt niet substantieel van thuiswerken.

Klopt helemaal.
Punt is dat de WG in dit verhaal niet tegemoet komt in bureau en goedpassende stoel, dit hebben wij zelf moeten betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:57

verootjoo schreef:

Waarom is een goed bureau wel logisch maar een fatsoenlijke temperatuur in huis niet? Op het bedrijf is toch ook verwarming over het algemeen?
Waarom zou dat nu ineens allemaal bij de werknemer moeten komen?

Citaat:

Voor een deel van de mensen zeker wel!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:44

We vinden 19 cent per km wel normaal maar een thuiswerk vergoeding niet.
Dat vind ik toch een beetje gek. Er moeten gewoon afspraken komen voor het thuiswerken. De verwachting is toch wel dat het thuiswerken blijft, ook na corona.

Dat de km vergoeding nu doorbetaald wordt en dat dat mag is ook maar een tijdelijk iets natuurlijk, dat gaat ook echt geen stand houden.

Het hoeft toch ook niet ten koste te gaan van de werkgever/werknemer. Het gaat gewoon om nieuwe afspraken.
Ipv 19 cent krijg je 2/3/5 euro als thuiswerkvergoeding.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:24

Ik vind het prima dat er over nieuwe afspraken worden nagedacht betreft het thuiswerken.
Maar ik vind het niet verstandig om nu een vergoeding van werkgevers te gaan eisen betreft het thuiswerken. Wacht daar dan weer mee tot na de Corona.

Zelf ben ik werkgever van op dit moment 25 medewerkers. Ik heb bijna alles ingeleverd om iedereen maar in dienst te kunnen houden. Om al die mensen met hypotheek, vaste lasten, kinderen thuis etc aan het werk te houden en ervoor te zorgen dat ze allemaal salaris krijgen en zich niet druk hoeven te maken óf er wel een Salaris komt. Het werk werd gedaan, de verkoopfacturen werden verstuurd, salarissen betaald maar heel veel werkgevers hebben moeite met verkoop/inkoop facturen betalen dus daar ga je al. Wel je werk geleverd, werknemer betaald, en geen inkomsten.

Sommige hebben thuis gewerkt, waaronder ikzelf, en iedereen mocht van mij hun spullen van kantoor meenemen naar huis.

En als alles voorbij is, zullen we dat groots vieren. Ik zou zo blij zijn als ik gewoon niet meer s’ nachts wakker hoef te liggen hoe ik alles moet betalen (bijv. btw uitstel is afgelopen, nieuw aanvragen zitten weer extra regels aan vast) of je rekeningen moeten betalen terwijl je zelf geen geld ontvangt van klanten etc.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:44

Ik vind een thuiswerkvergoeding ook zeker op zijn plek.

Ik drink zeker 8 koppen koffie (ja, dat is teveel maar wel lekker), heb de airco hele dagen aangehad en krijg al sinds het begin vd crisis geen reiskostenvergoeding. Ik heb een groot beeldscherm gekocht en een campingtafel :+
En ik mis mijn collega’s dus reistijd zou ik niet erg vinden. Maar helaas, wij mogen niet naar het werk.

Ik hoor overigens niemand hier over de reiskostenvergoeding die de werkgever uit spaart. Ik denk dat die in veel gevallen vele malen hoger uitpakt dan een thuiswerkvergoeding van 2,- per dag. Bij mij scheelt het al € 15,- en bij mensen die nog verder wonen nog veel meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:16

Ik krijg mijn RK nog volledig vergoed. Deze regeling komt dan i.p.v. de reiskosten.
In mijn geval is dat nadeliger.
Maar het scheelt mij 2 uur reistijd per dag, dus ik klaag niet.

Maar voor de WG kan het ook goedkoper zijn.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:55

In deze tijd is het voor iedereen inschikken. Een hoop bedrijven hebben het zwaar, weinig sectoren hebben geen last van de coronacrisis.

De werknemer heeft ook een hoop voordelen bij het thuiswerken, denk alleen al aan al je reistijd die je bespaart. Verder zijn er een heleboel werknemers die toch wat minder werken dan normaal op kantoor. Regelmatig dat ik mensen tref die even langs de winkel gaan terwijl ze aan het thuiswerken zijn.

Bij bedrijven die normaliter een vergoeding betalen voor de reiskosten kan een thuiswerkvergoeding ook prima worden afgesproken. Wel denk ik dat je gezien de omstandigheden dit nu van veel werkgevers niet kan verlangen, die zijn al blij dat de salarissen betaald kunnen worden.