Nederlandse student in België, ziektebriefje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:19

Als je ze vaak nodig hebt kan je dokter een attest vragen. Ik heb iets van 120 stuks 1g voor 1,50 euro.

Voorgeschreven zijn ze sowieso goedkoper dacht ik. Kwa huisdokter zou ik nooit in Nederland willen wonen. Wat een gezeik eer je daar bij een dokter binnen lijkt te raken. Als ik een dokter wil zien hoeft een secretaresse me echt niet eerst te gaan grillen.

Voorschriften worden hier bij de vaste dokter (die ook mijn dossier heeft) gewoon klaar gelegd na een telefoontje. Kan ik ze uithalen wanneer dat past.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-02-20 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Re: Nederlandse student in België, ziektebriefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:20

Oja hier liggen ze te verstoffen voor de occasionele kater of voor op reis voor ‘jeweetmaarnooit’. Fijn dat je ze goedkoper kunt krijgen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:23

:j dat kan aangevraagd worden iig. :) Weet niet wat de voorwaarden exact zijn maar ik kreeg probleemloos dat attest iig.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 01:53

Keandra schreef:
Als deze vroeger terug gaan werken, dus op dag 2, en er gebeurt iets met ze (ongeval woon-werk, arbeidsongeval) zijn ze geheel niet verzekerd op het werk. ;( f
Resultaat: staat er 3 dagen op het briefje? BLijf je verplicht 3 dagen thuis. Zo ben je verzekerd.

Verder mutualiteit kost je een 90/jaar.
En je betaalt bij de huisarts per visite ongeveer 28€ (afhankelijk geconventioneerd of niet, afhankelijk dag, avond of nachttarief of huisvisite). Meestal krijg je dan ongeveer 20€ terug.

Dat is toch behoorlijk contraproductief?
Je bent beter, maar je mag niet werken want je bent niet verzekerd?

Ja, de Mutualiteit betaal je een eurootje of negentig voor hun bemiddeling!
Maar je betaalt via je loon echt heel veel meer.
En dat is je eigenlijke verzekeringspremie, maar het is wel een volksverzekering.
Je betaalt ook voor mensen die geen of weinig inkomen hebben.
Dat maakt het duur voor de werkenden, maar veel mensen hebben dat helemaal niet in de gaten en denken
dat wat je aan de Mutualiteit betaalt, alles is.
Niet dus!

Overigens moet je je ook nog apart verzekeren voor het ziekenhuis, de hospitalisatieverzekering en die dekt ook niet alles.
Dat zit in Nederland ook in je basisverzekering.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:51

Maar daar staat tegenover dat je in belgie vrije keuze hebben van dokter en ziekenhuis, moeten niet zagen of wachten tot de huisarts je doorverwijst.Hoeveel keer lees ik op dit forum alleen al hoe lang mensen moeten blijven doorsukkelen omdat huisarts niet wilt doorverwijzen of pas na maanden...

Mensen met verhoogde tegemoetkoming moeten maar 1 euro betalen bij de dokter, de dokter regelt het dan rechtstreeks met de ziekenkas.

T heeft allemaal zijn voor en nadelen maar om bovenstaande redenen ben ik toch blij dat ik in belgie woon.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:55

En op termijn zal die derdebetalersregeling wel uitgebreid worden. Zeker nu de ziekenfondsen moeten inkrimpen en het e-attest goed gebruikt wordt.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 09:53

Pikkepor schreef:
Joy_Mennings schreef:
Ik weet niet of mijn regio echt als grensgebied geldt (Veldhoven, regio Eindhoven). Ik denk dat ik toch mijn universiteit ga mailen.

Hoi TS!

Ik woon in dezelfde regio en studeer bijna 3 jaar in België. Ik heb gelukkig nog nooit een ziekenbriefje nodig gehad, omdat ik 1x gewettigd afwezig mag zijn.
Maar geloof me, het is 100x makkelijk om een dokter in België te zoeken en daar 26 euro voor je briefje te betalen, dan een Nederlandse huisarts om een briefje vragen.

Ik heb het een keertje geprobeerd toen ik diarree had. Normaal ga ik niet naar de huisarts met diarree. Maar een uur in de bus naar school was ook geen optie.
Ik kreeg geen afspraak bij de huisarts, want dat was niet nodig volgens de assistente. Mee eens, maar de dokter moet een briefje maken. Maar zonder afspraak geen briefje dat ik bij de huisarts geweest ben. De assistente wilde wel een briefje maken. Maar dat telde niet als officieel. Ik heb op een dag wel 3x gebeld om het uit te leggen. Dat alleen is al ellendig als je ziek bent. Daarnaast kreeg ik uiteindelijk een verkeerd briefje. Toen heb ik de hoop opgegeven en maar gewoon gehoopt dat ik het op een later moment niet zou bezuren.

Het is een rottig verschil tussen NL en BE. Dus zoek een huisarts bij je kot in de buurt (of de arts van t unief?) En informeer eens of je iets speciaals moet doen om daar terecht te kunnen als het nodig is.

Volgens mij kan ik daar inderdaad gewoon terecht, maar dan moet ik wel hier in Brussel zijn. . Alleen als ik tijdens de examens of in de weekenden ziek wordt wanneer ik thuis ben, kan ik daar niet heen. Ik studeer in Brussel, en doordat de verbinding zo slecht is duurt de reis 4 uur. Als ik ziek ben kan ik die reis niet maken, anders kon ik ook wel gewoon naar school toe.

Ik heb inmiddels de school gemaild om te vragen wat ik in dat geval zou moeten doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:12

verootjoo schreef:
Gini schreef:
Nee hoor, artsen schrijven meestal 2-3 dagen voor (meestal is dat dus de week uit) en ben je dan na het weekend nog niet goed, dan ga je opnieuw naar de dokter en schrijft die je weer 2-3 dagen voor. Ben je daarna nog niet goed genoeg om te gaan werken, dan is het meer dan een simpel virusje waar je binnen een week van opgeknapt bent en dan zou je in Nederland dus ook naar de dokter gaan.
Van helderziendheid is geen sprake.

Maar ik ben nooit 2-3 dagen ziek. Altijd maar 1 dag. Komen mensen dan toch na 1 dag weer werken of blijven ze gewoon volgens briefje dan 3 dagen thuis?

Je moet thuis blijven. Als je gaat werken tijdens voorgeschreven thuisblijftijd, dan ben je niet verzekerd.
Wat je dus kunt doen als je denkt maar 1 dagje ziek te gaan zijn:
A) paracetamol nemen en alsnog dat dagje gaan werken
B) thuisblijven, naar de dokter gaan en vragen of die je maar 1 dag voorschrijft, want je denkt morgen wel beter te zijn

Ik zou dan eerder voor A kiezen, je gaat toch niet voor het minste kuchje of hoofdpijntje thuis blijven?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:19

Cerilene_ schreef:
Gini, een simpel griepje duurt toch makkelijk meer dan een paar dagen. Daarmee ga je toch niet naar een dokter?
Als je langer ziek bent moet je je dus weeer naar een dokter toe slepen en het hele briefjesriedeltje herhalen?
De rest van de gezondheidszorg zal ongetwijfeld goed geregeld zijn in BE, maar ik ben toch wel heel blij dat hier niet zo'n systeem geld...

Als je echt een stevige griep hebt, dan zal de dokter ook wel meteen wat meer dagen voorschrijven omdat je daar na 2 dagen niet vanaf bent nee. Als je bv. een burn-out hebt of chemo moet ondergaan moet je ook een briefje, maar in zo een geval zal een dokter natuurlijk meteen 2-3 maanden of langer voorschrijven, daar ben je na 2 dagen ook niet vanaf.

Veulen84 schreef:
Gini schreef:
Paracetamol krijg je wel zo mee, maar ook daarvoor moet je naar de apotheek, terwijl dat in Nederland ook verkrijgbaar is in de drogisterij dacht ik?

Maar worden medicijnen dan niet enorm duur? Ik bedoel een doosje paracetamol met 50 stuks kost hier 1 euro. Dat kan er dan toch niet af. Laat staan als je voor ibu bv een recept moet gaan halen.

Ja, dat is duurder hier. Een doosje met 40 tabletten van 1 gram kost 10-12 euro.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:24

Gini schreef:
verootjoo schreef:
Maar ik ben nooit 2-3 dagen ziek. Altijd maar 1 dag. Komen mensen dan toch na 1 dag weer werken of blijven ze gewoon volgens briefje dan 3 dagen thuis?

B) thuisblijven, naar de dokter gaan en vragen of die je maar 1 dag voorschrijft, want je denkt morgen wel beter te zijn

Ik zou dan eerder voor A kiezen, je gaat toch niet voor het minste kuchje of hoofdpijntje thuis blijven?

Mijn migraine duurt ook maar één dag - mits ik er direct aan toegeef en plat ga in een donkere kamer, anders wordt het geheid kotsen en dan ben ik er alsnog 2-3 dagen zoet mee.

Dus ja, ik ben ook zo iemand die zich voor één dag ziek meldt. En nee, dat is niet voor een 'hoofdpijntje' waar een paracetamolletje wel tegen werkt. En zelfs naar de dokter gaan is dan een enorme uitdaging. Nogmaals, ik ben blij dat ik in NL woon en werk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:09

Tuurlijk is migraine niet maar een hoofdpijntje, net zomin als een longontsteking maar een kuchje is. In jouw geval is er dus optie B. Een goede dokter en een goede werkgever zorgen ervoor dat die optie B ook voor jou mogelijk is. Op mijn werk moet je het doktersbriefje binnen de twee werkdagen inleveren bijvoorbeeld. Dan heb je al wat speling en moet je niet midden een migraine aanval jezelf naar de dokter slepen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:25

Ik heb 'n beroepsopleiding in Antwerpen gevolgd en aangezien ik al 18+ was namen ze genoegen met 'n briefje waarop ik mijzelf ziek meldde als ik een (mid)dag geen zin had om te gaan bijv. Dan waren zij wettelijk in orde en maakte het ze verder niet uit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:43

Kijk, dat maakt het alweer een stuk werkbaarder. Dan hoef je idd niet op die ene ziektedag je energie te stoppen in het regelen van een afspraak met een HA om zo'n ziektebriefje te regelen. Dan kun je gewoon aan je herstel werken, zodat je zo snel mogelijk weer productief bent (voor jezelf en voor de baas).

Waar ik vooral over val is dat er zo makkelijk wordt gezegd dat je je voor één dag niet ziekmeldt. Ja dus, soms is daar wél een heel goede reden voor.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:46

Karin schreef:
Kijk, dat maakt het alweer een stuk werkbaarder. Dan hoef je idd niet op die ene ziektedag je energie te stoppen in het regelen van een afspraak met een HA om zo'n ziektebriefje te regelen. Dan kun je gewoon aan je herstel werken, zodat je zo snel mogelijk weer productief bent (voor jezelf en voor de baas).

Waar ik vooral over val is dat er zo makkelijk wordt gezegd dat je je voor één dag niet ziekmeldt. Ja dus, soms is daar wél een heel goede reden voor.

Ikzelf ben ook iemand die zelden heel lang ziek is en sowieso niet snel ziek. Als ik ziek ben (koortd heb) dan heb ik (net) 38 graden koorts, maar js dat met 1 dagje rust gelukkig ook over. En ik ben liever een dag thuis dan dat ik maar blijf aanmodderen met paracetemol, een beetje hoofdpijn vind ik wel wat anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:58

Gini schreef:
verootjoo schreef:

Je moet thuis blijven. Als je gaat werken tijdens voorgeschreven thuisblijftijd, dan ben je niet verzekerd.

Nee niet voor kuchen of hoofdpijn. Maar tegen noro werkt geen paracetamol, en daar meld ik me 1 dag per jaar voor ziek :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:59

Karin schreef:

Als het zoveel moeite kost om je ziek te melden zou ik er wel een paar dagen aan vast plakken.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 13:02

elnienjo schreef:
Ik heb 'n beroepsopleiding in Antwerpen gevolgd en aangezien ik al 18+ was namen ze genoegen met 'n briefje waarop ik mijzelf ziek meldde als ik een (mid)dag geen zin had om te gaan bijv. Dan waren zij wettelijk in orde en maakte het ze verder niet uit.

Bij ons moet dus wel echt een ziektebriefje. Vrijwel iedereen is 18 plus op de uni. Maar het hoeft alleen voor de verplichte wpo's, dus niet voor elke les.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:08

Maartje1990 schreef:
Karin schreef:

Ikzelf ben ook iemand die zelden heel lang ziek is en sowieso niet snel ziek. Als ik ziek ben (koortd heb) dan heb ik (net) 38 graden koorts, maar js dat met 1 dagje rust gelukkig ook over. En ik ben liever een dag thuis dan dat ik maar blijf aanmodderen met paracetemol, een beetje hoofdpijn vind ik wel wat anders.

Maar dat mag dus gewoon, ik gaf ook twee opties, he :D Thuisblijven of gaan werken.
Ik zei alleen dat je voor een kuchje of een hoofdpijntje meestal niet thuisblijft, een opstoot van een bestaande aandoening of ziekte of koorts maken, is natuurlijk wat anders.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:16

De regelgeving met die ziektebriefjes brengt voor de huisartsen hier ook wel een aardige som in het laatje :D
Vooral maandag en woensdag zijn topdagen.

En zo krijg je natuurlijk ook populaire en minder populaire artsen :=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:25

elnienjo schreef:
Als het zoveel moeite kost om je ziek te melden zou ik er wel een paar dagen aan vast plakken.

Zat ik ook al aan te denken. In Nederland duurt migraine voor mij dan standaard één dag, in België zou dat twee of drie zijn. Een stuk minder efficiënt, maar ja, zo is het systeem dan hé. :))
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-02-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:27

Niet als je je 1 dag ziek meldt en aan je dokter vraagt om maar voor die ene dag te schrijven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:30

Als je idd met terugwerkende kracht een ziektebriefje kunt halen, dan maakt dat de zaak al minder ingewikkeld.

Maar nogmaals, het gaat mij vooral om de opvatting dat je je niet voor één dag ziekmeldt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:47

elnienjo schreef:
Karin schreef:

Ja, en voor 26€ heb je dan iig nog een beetje waar voor je geld :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:51

verootjoo schreef:
elnienjo schreef:

Ja, en voor 26€ heb je dan iig nog een beetje waar voor je geld :')

:') Absoluut !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:56

Diegene die na 1 dag al van het norovirus af zijn, da's wel heel snel. Besmettingen duren hier toch wel wat langer, maar dan spreek ik over ziekenhuisseting en woonzorgcentra. Die zijn vaak toch een aantal dagen zoet...