Belastingaangifte 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Belastingaangifte 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:30

Als je geregistreerd partner bent, ben je fiscaal partner.
Volgens mij al voor het hele jaar als je het hele jaar samengewoond hebt, maar dat zou je even na moeten kijken.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:32

Ik zag wel dat het geldt vanaf je geregistreerd partnerschap, dus voor mij is dat oktober. Maar in hoeverre moeten wij dan samen betalen? Gezien mijn man een hele andere situatie heeft dan ik heb.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:40

Weet niet precies.
Je moet dan samen aangifte doen en dan wordt dat helemaal berekend.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:55

oh boy ik rak een beetje in paniek.. Ik had er rekening mee gehouden dat ik 384 euro terug zou krijgen.
heb maar 1 werkgever gehad, heb het hele jaar door daar fulltime gewerkt.
Had verder mijn geschatte inkomen vrij hoog gezet, ik wist wat ik bruto ging verdienen over 2019, dus had mijn geschatte inkomen een flink stuk hoger gezet, zodat ik eind van het jaar zorgkosten terug zou krijgen, dat is die 384 euro, zo wist ik zeker dat ik niet hoefde te betalen en vind zo'n meevaller altijd fijn.
Maar nu open ik de app en zegt hij 828 euro betalen :oo
Ik snap er echt helemaal niks van, heb in Januari ontslag moeten nemen door een burn out van werk, dus heb geen inkomen meer, krijg ook geen uitkering, krijg de vaste lasten al niet meer rond, en had nu helemaal rekening gehouden met 1 maand een meevaller, maar hier raak ik wel een beetje van in paniek, zou mijn werkgever dan een fout gemaakt hebben en op mijn maand salarissen over 2019 te weinig belasting afgetrokken hebben?
Het lukt mij niet om in te loggen op de website, alles ligt er uit, maar ik wil echt wel weten wat er mis gaat, kan niet rustig gaan slapen zo..
mocht iemand een beetje verstand hebben van belasting zaken en mij willen helpen heel graag

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:13

Faelynn schreef:
oh boy ik rak een beetje in paniek.. Ik had er rekening mee gehouden dat ik 384 euro terug zou krijgen.
Had verder mijn geschatte inkomen vrij hoog gezet, ik wist wat ik bruto ging verdienen over 2019, dus had mijn geschatte inkomen een flink stuk hoger gezet, zodat ik eind van het jaar zorgkosten terug zou krijgen, dat is die 384 euro, zo wist ik zeker dat ik niet hoefde te betalen en vind zo'n meevaller altijd fijn.
Ik snap er echt helemaal niks van, heb in Januari ontslag moeten nemen door een burn out van werk, dus heb geen inkomen meer, krijg ook geen uitkering, krijg de vaste lasten al niet meer rond, en had nu helemaal rekening gehouden met 1 maand een meevaller, maar hier raak ik wel een beetje van in paniek, zou mijn werkgever dan een fout gemaakt hebben en op mijn maand salarissen over 2019 te weinig belasting afgetrokken hebben?
Het lukt mij niet om in te loggen op de website, alles ligt er uit, maar ik wil echt wel weten wat er mis gaat, kan niet rustig gaan slapen zo..
mocht iemand een beetje verstand hebben van belasting zaken en mij willen helpen heel graag

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar wil toch even zeggen dat ik dit heel vervelend voor je vind. Dit zijn gewoon hele bedragen en als je al niet rond kan komen is dit helemaal verschrikkelijk.

Hopelijk klopt het niet en krijg je alsnog geld terug.

Peony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:15

Faelynn schreef:

Maar haal je nu niet twee dingen door elkaar? Je zorgtoeslag en je inkomstenbelasting? Je moet nu €828 aan inkomstenbelasting betalen en je hebt waarschijnlijk ook €384 aan zorgtoeslag tegoed over 2019. Dit krijg je nog later dit jaar, rond juni/juli vaak.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:22

Zorgtoeslag en belastingaangifte staan voor zover ik weet los van elkaar. Eerder ergens in dit topic had iemand het daar ook al even over.
Als het goed is krijg je die 384euro dus wel uitgekeerd, maar dan zit je nog steeds met 424euro wat terug moet (als je die 384 euro apart zet om terug te betalen bij de belastingdienst).
Wel een onwijs vervelende situatie zeg.. Veel sterkte!
Ik vraag mij alleen af waarom je in dit geval ontslag genomen hebt. Het is een beetje mosterd na de maaltijd en ik bedoel het niet verkeerd, en je hoeft ook zeker niet open en bloot in dit topic te antwoorden, maar ik heb afgelopen jaar zelf een tijd overspannen thuis gezeten en kreeg dus gewoon doorbetaald omdat ik ziek stond gemeld.

Om verder nog even op bovenstaande terug te komen, persoonlijk krijg ik namelijk geld terug van de belastingdienst, maar zodra mijn vriend zijn jaaropgave binnen heeft krijgen we als het goed is ook nog een fors bedrag aan huurtoeslag met terugwerkende kracht terug. En dat wordt niet bij elkaar opgeteld (of van elkaar afgetrokken) bij de belastingdienst.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:32

Citaat:
Ik heb hier totaal geen verstand van, maar wil toch even zeggen dat ik dit heel vervelend voor je vind. Dit zijn gewoon hele bedragen en als je al niet rond kan komen is dit helemaal verschrikkelijk.

Dankjewel, ik kan het uiteindelijk wel lenen bij mijn ouders, maar het brengt wel allemaal veel extra stress met zich mee zo.

Citaat:
Maar haal je nu niet twee dingen door elkaar? Je zorgtoeslag en je inkomstenbelasting? Je moet nu €828 aan inkomstenbelasting betalen en je hebt waarschijnlijk ook €384 aan zorgtoeslag tegoed over 2019. Dit krijg je nog later dit jaar, rond juni/juli vaak.

Oei ik zou het niet weten, heb er totaal geen verstand van, dacht dat je met het aangifte doen ook gelijk de berekening kreeg van de zorgtoeslag. Maar dat krijg je dus later?
Maar dan nog even los van de zorgtoeslag snap ik nog niet waarom ik 828 moet betalen, hoort je werkgever de belasting die je moet betalen niet van je maandloon in te houden? Dat is ook wel deels gedaan, maar blijkbaar dus niet alles?

Peony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:43

Faelynn schreef:
Citaat:

Dankjewel, ik kan het uiteindelijk wel lenen bij mijn ouders, maar het brengt wel allemaal veel extra stress met zich mee zo.

Citaat:

Oei ik zou het niet weten, heb er totaal geen verstand van, dacht dat je met het aangifte doen ook gelijk de berekening kreeg van de zorgtoeslag. Maar dat krijg je dus later?
Maar dan nog even los van de zorgtoeslag snap ik nog niet waarom ik 828 moet betalen, hoort je werkgever de belasting die je moet betalen niet van je maandloon in te houden? Dat is ook wel deels gedaan, maar blijkbaar dus niet alles?

Op je laatste vraag heb ik geen antwoord op, omdat ik er verder geen inzicht op heb.
Maar je zorgtoeslag en inkomstenbelasting zijn twee verschillende dingen. Een definitieve berekening van je zorgtoeslag over 2019 komt inderdaad nog.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:12

Blacky94 schreef:
Zorgtoeslag en belastingaangifte staan voor zover ik weet los van elkaar. Eerder ergens in dit topic had iemand het daar ook al even over.
Als het goed is krijg je die 384euro dus wel uitgekeerd, maar dan zit je nog steeds met 424euro wat terug moet (als je die 384 euro apart zet om terug te betalen bij de belastingdienst).
Wel een onwijs vervelende situatie zeg.. Veel sterkte!
Ik vraag mij alleen af waarom je in dit geval ontslag genomen hebt. Het is een beetje mosterd na de maaltijd en ik bedoel het niet verkeerd, en je hoeft ook zeker niet open en bloot in dit topic te antwoorden, maar ik heb afgelopen jaar zelf een tijd overspannen thuis gezeten en kreeg dus gewoon doorbetaald omdat ik ziek stond gemeld.

Om verder nog even op bovenstaande terug te komen, persoonlijk krijg ik namelijk geld terug van de belastingdienst, maar zodra mijn vriend zijn jaaropgave binnen heeft krijgen we als het goed is ook nog een fors bedrag aan huurtoeslag met terugwerkende kracht terug. En dat wordt niet bij elkaar opgeteld (of van elkaar afgetrokken) bij de belastingdienst.

Dank voor je reactie, ik dacht dat zorgtoeslag inderdaad bij de aangifte in zat.
Snap alleen dan nog niet goed hoe het komt dat ik 828 moet betalen, dan heeft mijn werkgever dus te weinig belasting afgedragen zou ik denken, maar dat kan toch niet zomaar? Als ik dat had geweten had ik gevraagd of ze het meteen van mijn maandloon gewoon af wouden dragen of als dat echt niet kan zelf apart zetten, maar dit is wel heel erg schrikken ineens zo.

Nee geeft niks, ben er inmiddels op zich wel open over, hoor het meer mensen zeggen, echter heb ik mij nog nooit ergens ziek gemeld, al moest ik rollend naar school of werk, heb ook veel ziek en vooral heel veel huilend op werk gezeten, maar had niet het lef om mij af te melden, bang voor wat mensen er van zouden denken en het commentaar dat ik zou krijgen, + ik wou mijn werkgever niet opzadelen met kosten, ze betalen mij immers om te werken, niet om afwezig te zijn, en mijn collega's hadden dan ook extra moeten werken wat ik ze niet aan wou doen, dus toen ik merkte dat ik niet meer functioneerde zoals het hoorde zag ik ontslag nemen op een gegeven moment als enige optie. Heb toen alleen wel nog 2 maanden door gewerkt zodat ze de tijd hadden om een vervanger te vinden, en dat trok mij achteraf gezien wel over de streep, daarna ging het heel slecht.
Besef mij nu ook wel dat het misschien niet de meest slimme keuze was, maar voor mij principieel gezien de enige keus, uiteindelijk is het mijn probleem dat ik mij niet goed voel en zijn dit dus blijkbaar de consequenties.
Op de een of andere manier lijkt het alleen of ik pech aan blijf trekken de laatste periode, zoals nu weer met deze belastingaangifte, probeer continue het juiste te doen en positief te blijven, maar het word me niet echt makkelijk gemaakt de laatste tijd :') maargoed na regen komt zonneschijn, en het regent nu al een behoorlijke periode (letterlijk) dus het kan uiteindelijk alleen maar beter worden :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:18

Heb je wel hulp? Een burn out is niet niks, heb het zelf ook momenteel... maar echt, je had je e hr ziek moeten melden... daar zijn op werk gebeld gewoon verzekeringen voor, dat mag nooit jouw pakkie aan als werknemer zijn :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:33

Huh? Dit gaat toch over belastingaangifte?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:39

Ik heb 'm ingevuld en opgeslagen, nog niet verstuurd.
Ik snap niks van of je een ouder nou wel of niet als "huisgenoot" moet invullen?
Als ik het goed lees niet, maar misschien toch wel? Ik woon nog bij mijn vader, en mijn zus(31) is ook nog thuiswonend.

Ik krijg ook naar mijn idee best veel zorgtoeslag voor mijn inkomen, en toch zou dit maar 11 euro terugbetalen zijn.
Wel zou ik nu bijna 700 euro krijgen ivm inkomstenbelasting? Hoe kan dit dan..

Ik heb mijn jaaropgave nog niet, vandaar dat ik het nog niet verstuurd heb, maar er is niks veranderd qua loon of uren met vorig jaar..

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:43

Ik ben er eindelijk doorgekomen en ben zo blij *\%/*
Krijg echt een hoop geld terug, die had ik niet zien aankomen. Gevolg is dat ik waarschijnlijk in juni ook nog een bak aan toeslagen nabetaald krijg.
Belastingaangifte is tot nu elk jaar wel een klein feestje gelukkig :):)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:45

Faelynn, hoe het daar precies mee zit weet ik ook niet want daar heb ik ook niet zoveel verstand van. En dat zal misschien ook afhankelijk zijn van je gegevens etc. Ik heb zelf wel ergens begin/halverwege 2019 een mailtje van salarisadministratie gehad dat ze iets mbt loonbelasting oid wilden aanpassen omdat het anders kon gebeuren dat ik nu terug moest betalen. Of ik daar akkoord voor wilde geven. Ik ben er maar in mee gegaan maar ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik ook niet precies wist waar ik ja tegen gezegd had :')
Is het niet een optie om daar nog contact over op te nemen met je oude werkgever? Wellicht dat zij het een en ander kunnen uitleggen..

En verder wat Joanne zegt dus. Pas alsjeblieft goed op jezelf en zorg dat je hulp krijgt. En kijk ook alsjeblieft uit dat je niet te snel weer aan de gang gaat. Ik heb een maand thuis gezeten en ben daarna nog zo'n 4 maanden bezig geweest met opbouwen. Achteraf vraag ik me af of ik soms toch ook niet iets te snel ben gegaan want ik ben nog steeds wat sneller moe en heb sneller last van een verminderde concentratie, maar op zich red ik me nu wel redelijk goed weer. Zolang ik maar doseer in wat ik wanneer doe.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:46

Heb hem ook net samen met mijn vriend ingevuld. Heel fijn, iets meer dan 1000 euro terug. *\o/*
Ik vind het altijd leuk om aan het eind het bedrag te verdelen tussen mij en mijn vriend. Ik blijf net zo lang doorgaan totdat mijn vriend op 46 euro betalen staat, dan komt ie op nihil en hoeft ie niks te betalen. En zo krijg ik het meeste terug. Scheelt toch ongeveer 50 euro.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:59

Kan iemand mij hier misschien helpen? Wij hebben vorig jaar een stuk grond met stal gekocht voor de paarden. Nu moet ik de waarde in het economisch verkeer invullen. Is dat dan het bedrag wat wij ervoor betaald hebben?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:14

Joanne1987 schreef:
Heb je wel hulp? Een burn out is niet niks, heb het zelf ook momenteel... maar echt, je had je e hr ziek moeten melden... daar zijn op werk gebeld gewoon verzekeringen voor, dat mag nooit jouw pakkie aan als werknemer zijn :(:)

moet eerlijk zeggen dat ik het liever zelf oplos, wil niet andere er mee opzadel of afhankelijk er van zijn. Huisarts wel een keer geprobeerd, maar die nam het niet serieus en ben alleen maar harder huilend naar huis gegaan, dat doe ik dus niet meer, en de omgeving zet alleen maar druk op dat ik juist weer en meer moet gaan werken en doen, "want afleiding helpt" dat probeer ik dus wel, ben ook al weer druk aan het solliciteren en her en der bij klussen om wat inkomen te hebben, gaat nog niet helemaal zoals ik wil, maar komt uiteindelijk ook vast wel goed.

Maar inderdaad maar weer even on topic bij de belasting aangiftes :P

Blacky94 schreef:
Faelynn, hoe het daar precies mee zit weet ik ook niet want daar heb ik ook niet zoveel verstand van. En dat zal misschien ook afhankelijk zijn van je gegevens etc. Ik heb zelf wel ergens begin/halverwege 2019 een mailtje van salarisadministratie gehad dat ze iets mbt loonbelasting oid wilden aanpassen omdat het anders kon gebeuren dat ik nu terug moest betalen. Of ik daar akkoord voor wilde geven. Ik ben er maar in mee gegaan maar ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik ook niet precies wist waar ik ja tegen gezegd had :')
Is het niet een optie om daar nog contact over op te nemen met je oude werkgever? Wellicht dat zij het een en ander kunnen uitleggen..

En verder wat Joanne zegt dus. Pas alsjeblieft goed op jezelf en zorg dat je hulp krijgt. En kijk ook alsjeblieft uit dat je niet te snel weer aan de gang gaat. Ik heb een maand thuis gezeten en ben daarna nog zo'n 4 maanden bezig geweest met opbouwen. Achteraf vraag ik me af of ik soms toch ook niet iets te snel ben gegaan want ik ben nog steeds wat sneller moe en heb sneller last van een verminderde concentratie, maar op zich red ik me nu wel redelijk goed weer. Zolang ik maar doseer in wat ik wanneer doe.

Ja mijn werkgever paste wel loonheffingskorting toe bij mij, maar er was mij gezegd dat je dit altijd moest doen bij 1 werkgever en hun waren mijn enige werkgever. Maar misschien was dit dan fout.. Het is ook best lastig allemaal, je kan alleen maar hopen dat ze het goed doen en inderdaad eigenlijk weet je vaak niet eens heel goed waar je ja of nee tegen zegt, ga ook maar uit van hun kennis :')
Ik ga inderdaad eens kijken of ik morgen contact kan krijgen met mijn oude werkgever, zou fijn zijn als ik dan ook kan achterhalen waarom ik moet betalen om dit in de toekomst te voorkomen, ben bang dat ik voor nu de pineut ben

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:33

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van de combinatie korting? Iemand tipte mij daarvoor maar ik kom er niet uit. (Lees...snap er niets van )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:34

Ja als je alles gewoon invult zoals het is dan krijg je dat vanzelf als je er recht op hebt :)

Ik krijg t ook. Heeft de belastingdienst al helemaal voor mij ingevuld, hoef je niks speciaals voor te doen. (Ja, kinderen hebben en een baan)

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:36

Ok thanks!
Ik krijg war terug maar dat is het bedrag van de ingehouden loonheffing

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:38

Oké vraagje..

ik maak gebruik van de kleine ondernemingsregeling 2019, ben geen ondernemer voor de btw én werk ook in loondienst full time. Ik ben in 2019 onder de €1345 btw gebleven en sta aangemeld voor de nieuwe KOR in 2020.

Moet ik nu alsnog mijn winst bij mijn persoonlijke Inkomstenbelasting ‘overig werk’ opgeven? ~ ik schrik me rot, moet opeens 3700 terugbetalen. Bij voorbaat dank!

Edit: ik hoop/vermoed dat het stukje BTW voordeel (€1340 in mijn geval) als overige inkomsten wordt beschouwd en niet mijn totale omzet, toch?
Laatst bijgewerkt door laliz op 01-03-20 23:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Myka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:41

Moirin schreef:
Volgens de app moet ik flink bijbetalen -O-
Wat raar is, want ik heb een huurhuis en werk in loondienst. Dus in principe zou ik al voldoende loonheffing betaald moeten hebben, maar blijkbaar is er te weinig ingehouden door mijn (vorige) werkgever? Ik snap niet waarom dat ineens zo'n groot bedrag is. Ik wilde gaan vergelijken met het voorgaande jaar, maar dat gaat nu even niet door de drukte op de website :=

Ik heb precies hetzelfde. Ik snap dan niet zo goed waarom er niet meer loonheffing is ingehouden? :=

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:01

SuperAssie schreef:
Ik snap niks van of je een ouder nou wel of niet als "huisgenoot" moet invullen?
Als ik het goed lees niet, maar misschien toch wel? Ik woon nog bij mijn vader, en mijn zus(31) is ook nog thuiswonend.

Ik krijg ook naar mijn idee best veel zorgtoeslag voor mijn inkomen, en toch zou dit maar 11 euro terugbetalen zijn.

Ik heb mijn jaaropgave nog niet, vandaar dat ik het nog niet verstuurd heb, maar er is niks veranderd qua loon of uren met vorig jaar..

Ik zou het even goed navragen. Want volgens mij ben je als volwassene nog thuis woont, wel fiscaal partner. Maar je kan maar 1 fiscaal partner hebben. Dus als je vader er al 1 heeft, dan zijn jullie het niet. Het is best ingewikkeld :D

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 07:44

Nickolay schreef:
SuperAssie schreef:

Ik zou het even goed navragen. Want volgens mij ben je als volwassene nog thuis woont, wel fiscaal partner. Maar je kan maar 1 fiscaal partner hebben. Dus als je vader er al 1 heeft, dan zijn jullie het niet. Het is best ingewikkeld :D

Dit geld alleen als je op 31 december 2018 27 jaar of ouder bent, indien je dit niet bent dan kan je nee invullen. Anders ben je dat wel, maar dan veranderd er niets als je zegt dat je geen fiscale partner bent. Net toevallig ingevuld haha :),