annaburg schreef:Ik denk dat ts op een bepaalde groep studenten doelt die ik zelf ook vaak heb gezien. Ik studeer hbo rechten, op papier een studiebelasting van 40 uur, in werkelijkheid komt dat neer op 20 tot 30 uur. Ik heb er dus altijd probleemloos 10 tot 20 uur naast kunnen werken. Ik woon thuis, echt niet ideaal ivm anderhalf uur reistijd, maar zo kan ik wel alles betalen. Maar ik heb genoeg studiegenoten die niet werken, een groot deel omdat ze daar naar eigen zeggen geen zin in hebben. Na een paar maanden is het spaargeld op en moet er geleend worden. Dan zie ik ze lopen met dure merkkleding, of gaan ze 4 avonden per week uit, of gaan ze ondanks dat hun ouders vlakbij school wonen op kamers. Dat is een groep waar ik later weinig medelijden mee kan hebben, want die kiezen er naar mijn idee toch echt zelf voor om zo'n torenhoge schuld op te bouwen.
Dat vind ik iets anders dan veel verhalen die ik in dit topic hoor.
Ik denk dat ts dit indd ook bedoelt, mijn broertje valt in die groep, woont thuis, mijn ouders betalen alles (we hoeven geen kostgeld te betalen, school word betaalt, zorgverzekering ook, toeslag mogen we houden) maar hij werkt niet en leent maximaal bij duo, dan vind ik het niet zo heel raar dat je 50k schuld heb op t einde