Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:03

Chubby schreef:
Maar eerlijk, als ik kritisch mag zijn? :=

De modevakschool is geen studie, da's een hobby. Je moestuin is een hobby en je paardrijden is een hobby. Die tijd zóu je ook kunnen spenderen aan een bijbaantje, toch? Je maakt daarin een andere keuze en dat is je goed recht, maar dan is in jouw geval je studieschuld óók een keuze.

Ik val even binnen, maar als het aan jou ligt mag je dus niks leuks meer doen en alleen maar leven om te werken en studeren. Dus dan ben je lekker geld aan het verdienen maar je hebt niet eens tijd om het uit te geven :z

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:26

Chubby schreef:
Maar eerlijk, als ik kritisch mag zijn? :=

De modevakschool is geen studie, da's een hobby. Je moestuin is een hobby en je paardrijden is een hobby. Die tijd zóu je ook kunnen spenderen aan een bijbaantje, toch? Je maakt daarin een andere keuze en dat is je goed recht, maar dan is in jouw geval je studieschuld óók een keuze.

Goh en wie gaat jou kleren dan maken en ontwerpen? Lekker neerbuigend zeg.... is geen studie, waarom zijn er dan verrekte veel modeopleidingen. Allemaal mensen die zorgen dat je kleurtjes goed aan je reet zitten. En als je broek te lang is dat ze hem korter maken. Of innemen als hij net te groot is.

Fireheart

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:38

Jeetje TS :') niet het hele topic gelezen maar...

Mijn zusje doet de hogere hotelschool in Amsterdam en betaalde alleen al voor het eerste jaar 10.000 euro. Zij moest daar verplicht inwonen etc.
Het jaar daarna ging zij op kamers in Amsterdam, 800 euries in de maand en moest zij ook 300 euro studiegeld per maand betalen. 1100 euro aan alleen al schoolgeld en kamer en dan spreek ik nog niet over alle andere kosten zoals eten en boeken voor school.

Dus ondanks dat zij ook werkte moest zij voluit lenen, want met die schamele 300 euro per maand die ze verdiende kwam ze niet ver hoor :')

Dus nee, wat een vreemde aannames doe jij.
Mijn zusje werkt zich aan alle kanten drie slagen in de rondte en heeft alsnog een torenhoge studieschuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:01

Ik denk dat veel mensen die een tijdje geleden studeerden zich vergissen in de studielast van huidige studies.
Vriendlief (nu 50) had op de uni veel minder verplichte lessen dan ik (nu 31) een aantal jaar later had. Een vriendin van mij (nu 25 en in het laatste jaar van haar master) heeft een nóg veel zwaardere studielast. Als ik dat naast elkaar leg dan snap ik heel goed dat een gemiddelde student makkelijk kon werken naast zijn/haar studie een aantal jaar terug, maar ook dat het voor huidige studenten een stuk moeilijker is. Er zijn met name zoveel meer stages nu, ook op de uni.

Dat nog even los van het afschaffen van de basisbeurs, het tekort aan studentenkamers waardoor de prijzen omhoog schieten (in mijn tijd had je voor 350 echt een prima kamer, kom er nu nog maar eens om...), het oplopende collegegeld. Studeren is echt veel duurder geworden dan het was.
En ja, daar heb je gelijk in, er zijn ook studenten die kiezen voor een hogere schuld omdat ze graag wat extras willen doen, een extra opleiding, een bestuursjaar of die gewoon wat ruimer willen zitten.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:06

Ik denk dat ts op een bepaalde groep studenten doelt die ik zelf ook vaak heb gezien. Ik studeer hbo rechten, op papier een studiebelasting van 40 uur, in werkelijkheid komt dat neer op 20 tot 30 uur. Ik heb er dus altijd probleemloos 10 tot 20 uur naast kunnen werken. Ik woon thuis, echt niet ideaal ivm anderhalf uur reistijd, maar zo kan ik wel alles betalen. Maar ik heb genoeg studiegenoten die niet werken, een groot deel omdat ze daar naar eigen zeggen geen zin in hebben. Na een paar maanden is het spaargeld op en moet er geleend worden. Dan zie ik ze lopen met dure merkkleding, of gaan ze 4 avonden per week uit, of gaan ze ondanks dat hun ouders vlakbij school wonen op kamers. Dat is een groep waar ik later weinig medelijden mee kan hebben, want die kiezen er naar mijn idee toch echt zelf voor om zo'n torenhoge schuld op te bouwen.
Dat vind ik iets anders dan veel verhalen die ik in dit topic hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:09

Sheehan schreef:
Ik val even binnen, maar als het aan jou ligt mag je dus niks leuks meer doen en alleen maar leven om te werken en studeren. Dus dan ben je lekker geld aan het verdienen maar je hebt niet eens tijd om het uit te geven :z

Tijdens mijn studie deed ik niet anders dan studeren en werken om die studie te betalen. Mijn ouders hadden het niet breed, dus mocht alles zelf bekostigen. Ik kon wel thuis wonen gelukkig en dat is mijn redding geweest. Ik hoefde geen kostgeld te betalen, dus mijn verdiende salaris van mijn bijbaan ging direct naar mijn studie. Stages kreeg je geen vergoeding voor, dus alle inkomsten moesten van een bijbaan komen en een beetje thuiswonende basisbeurs. En ja, dat was zwaar, dan heb je het echt over 60-70 uur per week vanaf dat ik 17 jaar was aan studie en werk. Weinig sociaal leven, maar werken voor een toekomst.
Ik deed Pabo en had 80% opkomstplicht voor colleges en 100% voor activiteiten naast de lessen (keuzevakken, excursies, enz). Mijn medestudenten die op kamers gingen hebben allemaal een schuld opgebouwd. Daar zat bij ons echt het verschil in. En dan heb ik het nog niet over de studenten die annaburg omschrijft. Daar heb ik ook geen medelijden mee, dat is volledig eigen keuze.

Ik heb me ook voorgenomen dat ik nu ik werk nooit meer zoveel uren draai en mijn vrije tijd echt aan leuke dingen besteed. Ik werk nu om te leven en leef niet meer om te werken en studeren. Maar geen studieschuld gelukkig en daar ben ik nu wel blij om.

Studeren is zwaar. Dat is gewoon fulltime werken en dan tel ik een bijbaan niet mee. Een studieschuld maken is ieders eigen keuze. Soms kan het gewoon niet anders. Soms denk ik wel: je zou handigere keuzes kunnen maken en daarmee minder/geen schuld kunnen opbouwen. Maar hee, wie ben ik om daar iets van te vinden? Ik hoef het niet terug te betalen, dus ieders eigen keuze. Wél vind ik dat beginnende studenten goed voorgelicht moeten worden over de consequenties en gevolgen van veel lenen. Zodat ze een goed overwogen keuze kunnen maken.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:16

Ik heb dit topic van HTT naar STW verplaatst, omdat het een studiegerelateerde discussie is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:17

annaburg schreef:
Ik denk dat ts op een bepaalde groep studenten doelt die ik zelf ook vaak heb gezien. Ik studeer hbo rechten, op papier een studiebelasting van 40 uur, in werkelijkheid komt dat neer op 20 tot 30 uur. Ik heb er dus altijd probleemloos 10 tot 20 uur naast kunnen werken. Ik woon thuis, echt niet ideaal ivm anderhalf uur reistijd, maar zo kan ik wel alles betalen. Maar ik heb genoeg studiegenoten die niet werken, een groot deel omdat ze daar naar eigen zeggen geen zin in hebben. Na een paar maanden is het spaargeld op en moet er geleend worden. Dan zie ik ze lopen met dure merkkleding, of gaan ze 4 avonden per week uit, of gaan ze ondanks dat hun ouders vlakbij school wonen op kamers. Dat is een groep waar ik later weinig medelijden mee kan hebben, want die kiezen er naar mijn idee toch echt zelf voor om zo'n torenhoge schuld op te bouwen.
Dat vind ik iets anders dan veel verhalen die ik in dit topic hoor.

Ik denk dat ts dit indd ook bedoelt, mijn broertje valt in die groep, woont thuis, mijn ouders betalen alles (we hoeven geen kostgeld te betalen, school word betaalt, zorgverzekering ook, toeslag mogen we houden) maar hij werkt niet en leent maximaal bij duo, dan vind ik het niet zo heel raar dat je 50k schuld heb op t einde

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:21

Ik heb mezelf helemaal de pest in gewerkt tijdens mn studie.
Geloofde mijn moeder toen ze zei; nee hoor, je hoeft die lening niet terug te betalen want je vader is overleden. Dus ik betaalde mijn studie volledig zelf van de DUO, mijn bijbaangeld was voor mijzelf.
De boeken, excursies etcetera.
Hiernaast moest ik met regelmaat opdraaien voor de huur, á 600 euro. Want ma had het geld niet.
Een verkeerde studiekeus en een OV.
Ruim 30K.

En omdat ik in 2008 afstudeerde moest ik álles, álles tot op de laatste cent terugbetalen. Inclusief OV.
Ik viel dus net tussen wal en schip, ik vergeet het nooit meer dat de dame van de Duo zei: ja dat is heel vervelend. Je bent net 1 van de 500 die dit moeten doorstaan.
FIJN!!!!!!

11 jaar later, ik betaal nu, sinds 3 jaar terug.
En inmiddels ben ik er zo boos over dat ze alles zullen terug krijgen ook. Maar ik draag wel elke maand 200 netto weg. Hoppa, binnen 15 jr, want volgens de DUO heb ik dat ooit zelf aangegeven.

@TS, sommige mensen kunnen niet anders dan een lening afsluiten omdat ze anders niet door kunnen leren.
Zo simpel is het in NL.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:32

Wat het leuke dingen doen naast een studie betreft, natuurlijk heeft iedereen ontspanning nodig. Normaal, gezond, niks mis mee.

Maar als ik tegenwoordig ook in de media regelmatig geluiden hoor dat de studielast te zwaar is, vraag ik me toch af waar de prioriteit ligt. Zoals Amanda ook zegt, studeren is pittig en kost tijd, daar kun je niet dagelijks allerlei hobby's en sociale activiteiten bij hebben. Ik moest ook stoppen met paardrijden, zag soms weken geen vrienden buiten colleges om, kon niet op de bank een filmpje kijken. Ook mijn ouders spraken me daar op aan als ik teveel wilde wat ten koste zou gaan van studie.

Wat dat betreft is deze generatie ouders en studenten toch wat anders heb ik het idee...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:40

Ik heb enkel nog de OP gelezen.

Werken naast mijn studie is vrijwel onmogelijk. Studielast is minstens 60 uur per week, dan komen daar nog klinieken bij, vrijwel geen zomervakantie want dan heb je ook klinieken en herexamens en stages die je moet lopen. Het is onmogelijk om te werken naast mijn studie, hoe graag ik het ook zou willen. Ik probeer een paar keer per jaar te werken op festivals, maar die zijn ook vrijwel altijd tijdens examenperiode, dus dat is ook lastig. De afgelopen periode heb ik mijn vrienden in Nederland niet kunnen zien, mijn ouders al 2 maanden niet gezien, want ik heb ook nog een relatie die ik probeer te onderhouden naast mijn studie, wat knap lastig is. Voor hobby's is amper tijd, 3x per week een uurtje fitnessen gaat net. Ik vind de OP wat arrogant overkomen, zo van "kijk eens hoe goed ik alles geregeld heb".
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 14-05-19 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:42

Goh, wat een heerlijke vooroordelen zeg :')
Ik heb mezelf opgewerkt van mbo naar de uni maar het' geluk' gehad dat k een aanvullende beurs krijg. Verder woon ik centraal in Nederland en vind ik het niet erg om een stuk te reizen.

Als ik geen aanvullende beurs had gehad, had ik ook moeten lenen
2 jaar mbo, 2 jaar hbo en 6 jaar uni. Dat tikt wel lekker aan ja maar ik wil graag het maximale uit mezelf halen en ben ambitieus. Liever 50k studieschuld, dan later spijt van het niet hebben gedaan van je droomstudie.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:44

Nou, ik had een flinke studieschuld en die heb ik 2 jaar na mijn afstuderen afbetaald. Ik heb echt geen bijzondere baan ofzo.

Als ik die schuld niet had opgebouwd had ik niet zo kunnen genieten van mijn studietijd als wat ik nu gedaan heb. Wat maakt het uit dat er studenten op een terrasje zitten?! Wie ben jij om te bepalen waar een ander zijn geld aan uit mag geven?
Je weet het verhaal erachter niet.
Misschien sparen mensen elke maand 50 euro om elke week een keer op het terras te zitten. Anderen geven hun geld uit aan sport of boeken.

Je werkt je hele leven nog. Dan heb je vaak niet meer de tijd om na een college in de ochtend even een paar uur op een terras in de zon te zitten.

En ik heb ook gewoon gewerkt tijdens mijn studie hoor. Ik heb er alleen voor gekozen om een appartementje hartje centrum te gaan huren in plaats van een kamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:10

Je studententijd is ook een tijd waarin je moet leven naar mijn idee. Met alleen maar in de boeken zitten en een bijbaantje, kom je niet eens aan bepaalde banen. Veel werkgevers willen een uitgebreid cv, en daar hoort vaak een erasmus, een stage en een studentenvereniging bij.
Dus een lening overhouden aan je studie vind ik helemaal niet gek. Een torenhoge lening zou ik wel altijd proberen te voorkomen, als de mogelijkheden er zijn.

Studeren doe je ook voor je toekomst. Vind ts echt enorm kort door de bocht.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:11

Ik geloof dat er 4 groepen studenten zijn:
De ploeg die leent zodat ze luxe kunnen leven.
De ploeg die leent om te kunnen studeren.
De ploeg die ondersteuning krijgt van pa en ma
De ploeg die het zelf allemaal betaalt door 4 jaar lang chronisch moe te zijn :+

Ik heb destijds bewust een paar dingen gekozen; ik koos voor een opleiding zo dicht mogelijk in de buurt, alsnog een uur reizen enkele reis. Maar ik had wel OV. Daarnaast werkte ik 2 avonden en een zaterdag. Ik had het 'geluk' dat ik maximale stufi kreeg én thuis kon wonen. Resultaat: Ik betaalde wat leefgeld aan mijn ouders, maar ik kon ook sparen naast mijn studie. Overigens gewoon hbo journalistiek. Heb ik dan helemaal geen leuke studententijd gehad? Jawel hoor! Ik kon elk weekend uit, heb een minor in Finland *(erasmus) gedaan (weg spaargeld) en een goed sociaal leven.

Dat er mensen zijn met een schuld van 50k vind ik wel erg veel. Vraag mij af hoe zoiets ontstaat.

Edit: verplichte studentenvereniging? Dan is die baan als sowieso niets voor mij. Die verenigingen met het verplichte onderdeel.... Neuh.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:14

@TS
Ik zie dat je ergens zegt dat jij het belangrijker vond dat je geen schulden had, en dat dat ten koste ging van hoe je je voelt soms.
Prima als dat jouw keus is, maar heel veel mensen maken een andere keus en die stellen hun gevoel voorop en leven in het nu, niet in de toekomst. Dat is de reden dat veel mensen zo'n hoge schuld hebben, en terecht want wat nou als jij was overleden op je 20e? Dan was je dus overleden zonder studieschuld maar was dat het waard geweest tegenover je gevoel?

Ik heb ook een hoge schuld, geen 40k, maar wel zeer hoog. Bewust voor gekozen omdat ik volledig wilde genieten van mijn studententijd. Uitgaan, terrasjes, kleding kopen zoveel als ik wil, buitenlandse stage, vakanties etc. Daarnaast heb ik altijd heel veel gewerkt vandaar dat het geen 40K is geworden, maar ik snap zelfs de mensen wel die er niet bij werken om nog meer te kunnen genieten.
Ik werk nu parttime, heb een zeer goed betaalde baan en mis het geld niet eens wat ik nu maandelijks afbetaal. Ben ik even blij dat ik gewoon heb genoten van die tijd en niet moeilijk heb zitten doen om maar geen schulden te maken :)

Daarentegen als jij het heel belangrijk vind om geen schulden te hebben, omdat je bij wijze van stress zou hebben of je rot zou voelen als je schulden heb dan snap ik jouw keus ook weer. Maar iedereen is anders (gelukkig) en daarom maken sommige mensen een andere keus dan wat jij logisch vind:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:15

Winged schreef:
Ik geloof dat er 4 groepen studenten zijn:
De ploeg die leent zodat ze luxe kunnen leven.
De ploeg die leent om te kunnen studeren.
De ploeg die ondersteuning krijgt van pa en ma
De ploeg die het zelf allemaal betaalt door 4 jaar lang chronisch moe te zijn :+

Ik heb destijds bewust een paar dingen gekozen; ik koos voor een opleiding zo dicht mogelijk in de buurt, alsnog een uur reizen enkele reis. Maar ik had wel OV. Daarnaast werkte ik 2 avonden en een zaterdag. Ik had het 'geluk' dat ik maximale stufi kreeg én thuis kon wonen. Resultaat: Ik betaalde wat leefgeld aan mijn ouders, maar ik kon ook sparen naast mijn studie. Overigens gewoon hbo journalistiek. Heb ik dan helemaal geen leuke studententijd gehad? Jawel hoor! Ik kon elk weekend uit, heb een minor in Finland *(erasmus) gedaan (weg spaargeld) en een goed sociaal leven.

Dat er mensen zijn met een schuld van 50k vind ik wel erg veel. Vraag mij af hoe zoiets ontstaat.

Edit: verplichte studentenvereniging? Dan is die baan als sowieso niets voor mij. Die verenigingen met het verplichte onderdeel.... Neuh.

Dat is toch prima. Ik zeg niet dat jij een dergelijke baan moet nemen :+

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:24

moonsparkle schreef:
topsylover schreef:
Omdat sommige mensen geen andere keus hebben? :+ Studeren is iets voor de rijken geworden sinds het leenstelsel, en als je geen rijke ouders hebt die alles voor je betalen zit je zo aan een maximale lening. Nu zit ik ook nog eens met burn out klachten waardoor ik niet meer dan 6 uur per week naast mijn studie kan werken en hatsikidee 45.000 euro studieschuld!
MOEST ik persé gaan studeren? Nee, natuurlijk niet. Maar wat voor keus heb je nog tegenwoordig? MBO had ik al gedaan, dus was geen optie meer. De rest van mijn leven wegkwijnen in een supermarkt? Zwaar lichamelijk werk verdien je vaak het meest in, maar dat is ook maar voor weinig vrouwen weggelegd. Zelfs al heb je een HBO diploma dan ben je nog niks waard op de banenmarkt. Heb je net 4/5 jaar gestudeerd en mag je eerst een half jaar een traineeship (voor een slavenloontje) gaan doen omdat je niet gekwalificeerd bent.

Ik heb in mijn klas eens een enquête gedaan om te kijken hoe het met de financiën zat:
van de 18 moesten 3 hun eigen studie bekostigen, waarvan er slechts 1 op zichzelf woonde. De rest werd allemaal door mammie en pappie verzorgd en hebben dus ook 100% minder stress dan mensen die dag in dag uit hun eigen hachje moeten redden. Vaak hadden deze ouders ook bedrijven of connecties in deze sector waardoor het vinden van stageplekken en projecten erg gemakkelijk was.

Dus je hebt mbo gedaan, maar daarmee moet je wegkwijnen in de supermarkt? Of had je wellicht voor een studie gekozen waar geen banen in te vinden zijn? En hoezo was MBO geen optie meer? Er zijn hartstikke veel verschillende opleidingen.

Ik heb mbo gedaan, lichamelijk geen zwaar werk, hartstikke leuk werk, verdien redelijk althans ik ben tevreden en dat lijkt me belangrijk.

Overigens las ik ook dat iemand zei dat je wel je diploma moet halen of iets in die richting om een baan te krijgen. Toch als ik lees in een topic wat gaat over wat heb je gestudeerd en wat doe je nu, zie ik heel veel mensen die iets anders zijn gaan doen. Uiteraard snap ik dat voor sommige beroepen je wel echt het papiertje nodig hebt. Maar het viel me wel op hoe veel uiteindelijk iets anders zijn gaan doen.

Als je al eens MBO hebt gedaan, krijg je voor een volgende MBO opleiding geen studiefinanciering meer. Daarom moest ik wel HBO gaan doen om verder te komen in het leven. Na jaren van wikken en wegen wat ik wilde doen, niet wilde doen, of ik het aankon met mijn mentale gezondheid etc., ben ik logistiek gaan studeren in de hoop dat je daarmee genoeg verdient later. Echter is de studie naar mijn mening compleet nutteloos en ben ik te oud en zit ik te diep in de schulden om bij een andere studie overnieuw te beginnen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:26

Tsja weet je, er kunnen zoveel dingen mis gaan. Zelf had ik wel schuld maar niet zoveel, ik viel grotendeels in het leenstelsel waarin je schuld kwijtgescholden werd bij het behalen van je diploma. Ik liep wel studievertraging op: mijn moeder kreeg kanker en we waren maar met z'n twee. Als dat eerder in mijn opleiding was gebeurd onder het nieuwe leenstelsel, had ik misschien ook een behoorlijke schuld opgebouwd. Is dat dan mijn schuld, om het zo te noemen?

Mijn vriend had wel een hoge studieschuld. Hij heeft wegens medische redenen zijn studie diergeneeskunde na 4 of 5 jaar moeten stoppen en is wat anders gaan doen. Er werd helaas ondanks de omstandigheden maar bar weinig kwijtgescholden van de schuld. Gelukkig heeft hij ondanks alles wel een goede baan en kon hij het makkelijk terug betalen, maar dat had ook anders kunnen lopen.

Ik snap waar je vandaan komt, maar het is lang niet altijd zo zwart/wit als het misschien in eerste instantie lijkt.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:31

Joman schreef:
Je studententijd is ook een tijd waarin je moet leven naar mijn idee. Met alleen maar in de boeken zitten en een bijbaantje, kom je niet eens aan bepaalde banen. Veel werkgevers willen een uitgebreid cv, en daar hoort vaak een erasmus, een stage en een studentenvereniging bij.
Dus een lening overhouden aan je studie vind ik helemaal niet gek. Een torenhoge lening zou ik wel altijd proberen te voorkomen, als de mogelijkheden er zijn.

Studeren doe je ook voor je toekomst. Vind ts echt enorm kort door de bocht.

Hier ben ik het 100 mee eens. Ik volg bijvoorbeeld een opleiding in de muziekindustrie, en netwerken is daar 80% meer kans op een baan. Mensen denken vaak dat ik maar een beetje leuke dingen doe, en hoe leuk het ook is, heeft het zèker invloed op mijn toekomst en een baan later.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:35

Fireheart schreef:

Mijn zusje doet de hogere hotelschool in Amsterdam en betaalde alleen al voor het eerste jaar 10.000 euro. Zij moest daar verplicht inwonen etc.
Het jaar daarna ging zij op kamers in Amsterdam, 800 euries in de maand en moest zij ook 300 euro studiegeld per maand betalen. 1100 euro aan alleen al schoolgeld en kamer en dan spreek ik nog niet over alle andere kosten zoals eten en boeken voor school.

Dus ondanks dat zij ook werkte moest zij voluit lenen, want met die schamele 300 euro per maand die ze verdiende kwam ze niet ver hoor :')

Mijn zusje werkt zich aan alle kanten drie slagen in de rondte en heeft alsnog een torenhoge studieschuld.

Maar, uit oprechte interesse, waarom steekt zij zich zo erg in de schulden :? Het is niet dat je enorm goed gaat verdienen na die opleiding om alles terug te betalen.

Ik lees dit topic echt met grote verbazing. Is het echt normaal om zoveel schuld aan te gaan?

Ik ben blij dat ik geen studieschuld heb :o en ja, ik heb geluk gehad dat mijn ouders mijn opleiding hebben betaald. Maar ik ben ook bewust thuis blijven wonen en had geen cent te makken.
Als ik dan hier lees dat af en toe een terrasje pakken of naar de bios gaan ook een ‘must’ is... ik vond dat dus echt niet nodig en zonde van m’n toch al weinige geld. Het beetje geld wat ik had spaarde ik.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:40

verootjoo schreef:
Fireheart schreef:

Maar, uit oprechte interesse, waarom steekt zij zich zo erg in de schulden :? Het is niet dat je enorm goed gaat verdienen na die opleiding om alles terug te betalen.

Ik lees dit topic echt met grote verbazing. Is het echt normaal om zoveel schuld aan te gaan?

Ik ben blij dat ik geen studieschuld heb :o en ja, ik heb geluk gehad dat mijn ouders mijn opleiding hebben betaald. Maar ik ben ook bewust thuis blijven wonen en had geen cent te makken.
Als ik dan hier lees dat af en toe een terrasje pakken of naar de bios gaan ook een ‘must’ is... ik vond dat dus echt niet nodig en zonde van m’n toch al weinige geld. Het beetje geld wat ik had spaarde ik.

Misschien omdat het haar passie is? Dat dat echt is wat ze wil doen? Investeren in je toekomst is een betere benaming. En ja af en toe ontspannen hoort er ook bij. Daar is toch niks mis mee? Zou ff lekker zijn werk je je op school de pest pleuris voor goede cijfers. Mag je niet even een terrasje pakken of uitgaan zonder dat je weggezet word als lui.

Als mensen willen lenen voor hun studie is dat hun zaak. Hoe zij dat geld uitgeven zou jullie gewoon geen zak moeten interesseren. Ze moeten het later toch allemaal terug betalen. Dus waar maken jullie je druk om?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:46

Ik zeg niet dat heb niet mag ontspannen en dat je dan lui bent :? Ik vind het alleen een bijzondere keuze om voor veel te veel (geleend!!) geld voor een drankje op een terras te gaan zitten. Je kunt toch ook een fles drinken halen en in een park gaan zitten? Dat deden wij iig.

En het is maar de vraag of iets een investering is als je er nauwelijks mee rond gaat komen, amper een huis kunt kopen en moeizaam je lening terug kunt betalen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 14-05-19 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 09:47

Nogmaals, er zijn zeker mensen die bewust een schuld aangaan omdat ze weten dat het later geen probleem is deze terug te betalen.
Er zijn mensen die door onvoorziene omstandigheden moeten lenen, daar hoor je mij ook niet over.

Ik vraag me alleen af waarom het tegenwoordig zo ''normaal'' is om met een gemiddeld HBO diploma of MBO diploma aan een carrière te beginnen met 50k schuld.
De meeste mensen hier reageren alsof ze aangevallen worden, erg defensief, wat in mijn ogen helemaal niet nodig is.
Als jij ervoor kiest, omdat je dolgraag een bepaalde studie wilt volgen en je de zekerheid hebt dat je de schuld prima terug kan betalen, jouw goed recht.
Echter, er is een grote groep die niet op deze wijze zijn of haar keuze maakt.
Dan mogen jullie mij makkelijk noemen, of veroordelend of kortzichtig maar ik ben toevallig wel degene die meebetaald aan niet afgeloste leningen.

Dat dit een overheidsprobleem is klopt, echter hoor ik nergens (in dit topic of in real life tegenwoordig) iemand zeggen : ''Oei, wellicht is het niet handig mezelf in de schulden te steken, weet je wat; ik kies wat anders of ik geef mezelf een schop onder mijn kont en ik zet mijn hobby's,terrasjes, weetikhetwat even in de koelkast''
En nee, daarmee zeg ik niet dat je 4 jaar lang alleen maar moet werken, ik zeg niet dat je dan maar een studie moet volgen om het studeren. Wat ik wel zeg is dat ik dit kritische kijken naar jezelf maar ook naar de maatschappij een beetje mis bij huidige studenten.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:50

Ik heb maar een aantal posts gelezen dus misschien is het al gezegd...

Maar ik vind het bizar dat hier een discussie over is. Alsof het niet al feitelijk is vastgesteld dat iedere opleiding anders is en een andere werkdruk meegeeft. Hierdoor kan werken naast de opleiding niet mogelijk zijn (en dus een studieschuld meegeeft). :?

Wat ik vooral lees zijn aannames of 'feitjes' van mensen die of thuiswonen, of weinig studielast hebben en zeeën van tijd hebben of uit een andere studententijd kwamen (met uitzonderingen ertussen).

Veel studenten op terrasjes? Heb je gevraagd of ze student zijn? Ik heb veel vrienden hier in de stad die sinds een jaar zijn afgestudeerd en nog heel jong zijn en er daardoor als studenten uitzien. Die gaan gerust naar het terras toe, ze werken toch. Zo ken ik er meer.

En waarom mensen zo'n hoge studieschuld hebben? Het modaal inkomen in Nederland is helemaal niet hoog, veel mensen (ouders) kunnen dus helaas niet (alles) meebetalen aan de studiekosten van het kind. Erg kort door de bocht dus om te zeggen 'ga dan maar dichterbij huis studeren want dan hoef je niet op kamers'. Want dan heb je alsnog de studiekosten en de reiskosten.

We gaan nu trouwens alleen van 'normale' universiteiten en hogescholen uit qua kosten maar je hebt ook nog privescholen die vier keer zoveel kosten. Sommige opleidingen kan je alleen vinden bij een priveschool en dan tikt het snel aan.