Wat wilde je worden? Waar leerde je voor? Wat werd je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:30

Ik wilde vroeger dierenarts worden (verrassing :') ). Maar in de 4e van de mavo wist ik nog altijd niet wat ik wilde doen, dus kwam ik met de decaan en de meest uiteenlopende beroepskeuzetests uit op MBO onderwijsassistent nivo 4. Die heb ik versneld gedaan, was in 3 jaar klaar. Toen de pabo erachteraan, ook verkort in 3 jaar.

Dus met mijn 21e was ik afgestudeerd, maar dat was net in de tijd dat er overal leraren over waren in plaats van tekort. Kreeg je een brief terug: u bent een van de 478 kandidaten.... -O- Toen ben ik me na een paar weken bij ieder uitzendbureau in gaan schrijven wat ik tegenkwam in helmond met de mededeling, het maakt me niet uit wat ik moet doen, als ik maar niet in een fabriek hoef te werken aan de lopende band.

Binnen een week kreeg ik een baan aangeboden voor een jaar bij de rabobank op een afdeling die interne trainingen gaf. Ik deed administratief werk, maar ben zo wel gaan zoeken naar functies als trainer. Zo terecht gekomen bij een bedrijf in Limburg wat software maakte en wegzette bij met name gemeenten en andere overheidsinstanties. Steeds meer kennis erbij gekregen van hun processen en techniek en uiteindelijk 7 jaar bij een gemeente gewerkt als applicatiebeheerder.

Nu sinds 2 jaar bij de brandweer in dienst als functioneel beheerder en projectleider van dat soort gerelateerde projecten. Superleuk werk en organisatie, supergoed salaris en heb toch nog wat aan mijn opleiding gehad! *\o/*

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:30

Piloot en luchtverkeersleider wilde ik ook graag, maar al gauw opgegeven. Met mijn lengte mag ik geen piloot worden en de keuring voor beiden zou ik nooit doorheen komen :') Al vind ik vliegtuigen nog steeds super interessant!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:32

Ik wilde manegehoudster worden, maar mocht op mijn 16 niet van mijn ouders intern in Deurne. Een aantal vriendinnen gingen een opleiding doen richting kinderopvang dus ben ik gezellig mee gegaan. Vooral veel goede herinneringen aan alle uren bij de pooltafel in de kantine. Inmiddels wat jaren in de kinderopvang gewerkt, nog een opleiding HBO Pedagogiek gedaan op latere leeftijd (in deeltijd en binnen 4 jaar afgerond). Nu ben ik directeur van een grote kinderopvanglocatie.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:34

Vroeger wilde ik bij de bereden politie maar na mijn puber jaren werd duidelijk dat gewoon niet haalbaar was. En wat ben ik uiteindelijk geworden? Huismoeder daar heb je geen diploma's voor nodig maar wel veel liefde en geduld. :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:36

Ook ik wilde dierenarts worden. Die droom viel in duigen toen op de middelbare school VWO te hoog gegrepen bleek. MBO Dierverzorging werd het (gediplomeerd), daarna MBO Paraveterinair (gediplomeerd), daarna (omdat er geen werk te vinden was als paraveterinair) HBO niveau Operatieassistent (helaas moeten stoppen), daarna MBO Tandartsassistente (gediplomeerd) en als afsluiter HBO Mondhygiënist (welke ik versneld en ’met genoegen’ heb afgerond, dus of dat VWO niveau nou echt te hoog gegrepen was?).
Werkzaam als tandartsassistente èn mondhygiënist in Zweden (vind beide beroepen leuk, daarom een combi).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:36

Ik wilde worden: soldaat, ik heb toen de opleiding tot onderofficier gedaan. Niet afgemaakt ivm blessure.
Toen Spw 3 versneld en spw4 in 1 jaar. In de gehandicaptenzorg.
Nu in een sglvg+ kliniek binnen een tbs.

aaidaa

Re: Wat wilde je worden? Waar leerde je voor? Wat werd je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:39

Ik heb nooit geweten wat ik wilde worden. Dus ben maar gaan studeren wat ik leuk vond: Geschiedenis. Daarna nog een master in Internationale Betrekkingen en Internationale Organisatie gehaald. Vervolgens ook nog een postmaster lerarenopleiding Geschiedenis. Met 3 masters op zak had ik nog steeds geen echt idee wat ik wilde worden. Toen ben ik in een masterclass traject IT terecht gekomen en inmiddels alweer 5 jaar werkzaam in de IT, vanuit applicatiebeheer verder gegroeid naar informatie analyse. Super leuk werk, maar als kind wist ik niet eens wat het was, dus nooit bedacht dat ik dat wilde worden :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:40

Ik wilde kraamverzorgster worden.Opleiding tot verzorgster gedaan voor thuiszorg en verzorgingstehuis.Later verzorgster bij de thuiszorg geweest en toen de kinderen kwamen fulltime moeder.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:41

Ook ik wilde dierenarts worden. Uiteindelijk van vwo naar havo gegaan dus dat kon toen niet meer. Tijdje HBO dier- en veehouderij gedaan, niet afgemaakt. Tijdje MBO paraveterinair gedaan, niet afgemaakt. Nu ben ik zelfstandig ondernemer:) Had ik van tevoren nooooit gedacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:41

Ik wilde vroeger stewardess worden. Lijkt me overigens nog steeds leuk. :D

Na de Havo begonnen aan Small business & retail management maar dat was echt niks voor mij.
Inmiddels afgestudeerd aan Social Work (Sph), maar er ook achter gekomen dat ik daar niks mee wil.

Heb een vast contract bij wat mijn bijbaan was, voor nu handig, maar zeker niet de bedoeling om daar te blijven hangen.
Dus wil volgend jaar weer een opleiding gaan volgen, nu nog erachter komen wat ik echt wil!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:44

Ik wilde advocaat worden, leerde voor doktersassistente en werk nu in de financiële administratie. :')

Zit hier overigens wel helemaal op mijn plek.

janouk

Ik wilde vroeger ballerina of veearts worden :D

Toen ik op mijn twaalfde de paardensport ontdekte, merkte ik dat het fysiek niet samen ging met ballerina zijn. Gekozen voor de paarden.

Toen ik in 3 gymnasium eerste hulp verleende bij een ernstig ongeluk met een paard, aangereden door een vrachtwagen, zag ik daar de veearts in actie bij het spoedgeval.
Er werden keuzes gemaakt door veearts en politie voor de omstanders en in het nadeel van het welzijn van het paard, waar ik het zo niet mee eens was.
Het paard had een been op diverse plaatsen gebroken en werd toch de trailer opgedwongen, omdat het ter plekke afmaken te traumatisch zou zijn voor omstanders. }:)

Ik realiseerde me toen dat je als veearts ook te maken heb met eigenaren en andere mensenetc. Waardoor je soms keuzes moet maken, die tegen alles in gaan waarin ik geloof.

Toen een hele rigoureuze beslissing genomen en een week later overgestapt naar het Atheneum en gekozen voor een opleiding als directie secretaresse.

Nu mijn eigen secretariaatsservice voor ambtelijk secretaris van ondernemingsraden. Lekker veel werken vanuit huis en een goed betaalde boterham. En zijn paarden en dieren mijn hobby.

Alleen als ik soms de veeartsrekeningen zie binnenkomen, heb ik toch wel spijt van mijn beslissing toen........pppfff het had me een hoop geld gescheeld als ik toch door was gegaan voor veearts.
Laatst bijgewerkt door janouk op 03-04-19 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

San_ner schreef:
Ik wilde vroeger stewardess worden. Lijkt me overigens nog steeds leuk. :D

Na de Havo begonnen aan Small business & retail management maar dat was echt niks voor mij.
Inmiddels afgestudeerd aan Social Work (Sph), maar er ook achter gekomen dat ik daar niks mee wil.

Heb een vast contract bij wat mijn bijbaan was, voor nu handig, maar zeker niet de bedoeling om daar te blijven hangen.
Dus wil volgend jaar weer een opleiding gaan volgen, nu nog erachter komen wat ik echt wil!

Of je gaat gewoon een jaartje vliegen als stewardess. ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:45

Ik wist niet wat ik wilde worden.
Ik studeerde een jaar veehouderij en daarna agrarische bedrijfskunde en daarna de lerarenopleiding in de groene sector.
Nu ben ik lerares op een reguliere vmbo.

Dit had ik nooit bedacht haha.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:50

Hier ook een die dierenarts wilde worden.
Had toen mijn havo profiel daarop afgestemd met natuur en gezondheid profiel. Helaas heb ik mijn havo toen niet af gemaakt en ben ik naar het MBO gegaan waar ik in 2 jaar mijn diploma voor paraveterinair dierenartsassistente gehaald heb :)
Toch was dit niet wat ik wilde, weinig banen en vaak onderbetaald salaris.. Dus toen naar het HBO gegaan en biologie en medisch laboratorium onderzoek gestudeerd, na 4 jaar mijn diploma gehaald en nu werk ik als research analist in het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:55

Ik wilde als kind dierenarts worden. Op de middelbare school/ 3 gymnasium liep ik vast en ben ik Havo gaan doen. Toen wist ik niet meer wat ik wilde en heb ik heel veel verschillende opleidingen bekeken. Diermanagement, Media en design, fysiotherapie en nog diverse andere. Uiteindelijk gekozen voor ergotherapie. Tijdens die studie wist ik nog steeds niet zo goed wat ik voor werk wilde doen, alleen dat ik niet met kinderen wilde werken.
Toen ging ik stage lopen en afstuderen op gebied kinderen en was ik verkocht :+
Ik heb 5 jaar in de eerstelijn gewerkt, waarvan 3 jaar als ZZP'er maar dat wil ik niet meer. Inmiddels werk ik bijna 4 jaar voor een Kinderdienstencentrum waar ik werk met kinderen variërend van een ontwikkelingsachterstand, tot VG en gedrag tot EMB. Geweldig om met deze kinderen te werken. :j
Geen idee of ik dit tot mijn 65e blijf doen, maar voor nu zit ik goed.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:59

Vroeger wilde ik zoals vele dierenarts worden, na havo nog vwo gedaan. Uitgeloot voor Utrecht, gestart met Biomedische Wetenschappen op de UU. Daar ben ik na een paar maanden mee gestopt, toen een tussenjaar genomen en gestart met iets totaal anders (hbo bedrijfseconomie), na een jaar van school gewisseld maar nog steeds dezelfde opleiding. Daar heb ik vorig jaar mijn diploma voor gehaald. Nu werk ik op een administratiekantoor waar we administratie voeren & btw-aangiftes/IB-aangiftes etc doen voor veel verschillende klanten. Heel leuk en divers, maar ik heb nog steeds de droom om ooit dierenarts te worden, dus waarschijnlijk ga ik dit jaar, naast mijn baan, starten met de opleiding in Gent!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:03

ik wilde huisvrouw worden, maar is dat er tot nu toe slecht part-time van gekomen (en heb ik een bloedhekel aan huishatelijk werk).
Ik heb 28 jaar voor de klas gestaan en de laatste 10 jaar werk ik als functioneel beheerder op dezelfde school waar ik voor de klas heb gestaan. Nog 2 jaar en ik ben eindelijk fulltime huisvrouw :+ :')

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:09

Tandarts al sinds groep 6, ben nu bezig met mijn master scriptie en dan is het ook daadwerkelijk zover!

In de tijd dat ik Pieter Post keek op TV was ik van plan postbode te worden en omdat ik (bijna) dezelfde naam heb als The Queen daarna nog even koningin haha

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:12

Ik wilde dierenarts of kinderdokter worden. Na het VWO diergeneeskunde gaan doen in Antwerpen nadat ik was uitgeloot in Utrecht. Na de bachelor gestopt omdat ik op dat moment niet op de goede plaats was met mezelf om de master te beginnen. Toen half jaar bij de Lidl gewerkt, en toen begonnen met een master Dierwetenschappen in Wageningen. Nu bijna afgerond maar nog geeen idee wat ik hierna wil doen als baan, toch moet ik snel beginnen met solliciteren. Een baan met kinderen lijkt me ook nog steeds fantastisch.

Spijt van het stoppen van mijn opleiding? Ja, maar op dat moment de goede keuze..
Laatst bijgewerkt door Pferdelove op 03-04-19 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:13

Ik wilde dierensteward worden, maar in mijn tijd (ahum) namen ze daarvoor alleen mannen aan. Toen wilde ik wel bij de bereden politie, maar toen ik hoorde dat het niet uitmaakte of je ooit een paard van dichtbij had gezien om ervoor in aanmerking te komen, haakte ik af. Toen wist ik het niet zo goed meer. Ben toen HEAO Economisch Juridisch gaan doen en heb daarna nog Fiscale Economie gestudeerd. Werk nu alweer heel wat jaren bij een belastingadvieskantoor.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:23

Vroeger, als in basisschool-vroeger, wilde ik dierenarts worden. Dat idee ontstond na een schoolopdracht waarbij ik een ochtend bij een dierenarts mocht 'meekijken'. Die interesse zakte snel weer weg. Middelbare school trok pabo en leraar basisonderwijs mijn interesse. Uiteindelijk na drie jaar onderwijsassistent en twee pogingen (ervoor en erna) heeft de school het voor mij volledig verpest. Ik kon meer werken bij mijn destijds bijbaan en inmiddels ben ik daar afdelingsverantwoordelijke service afdeling.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:24

Renee87 schreef:
Amber_anne schreef:
Wat super vet, zijn niet veel mensen die kunnen zeggen dat ze dat hebben gedaan :wow:

Oooh nee dat heb ik niet gedaan helaas, dat wilde ik worden! Zie dat ik het even anders had kunnen opschrijven :Y)

Hmm das nou jammer hahah maar wat je nu doet is ook niet mis, veel mensen die daar over dromen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:28

Als kind wilde ik schrijver worden, en toen professioneel ponyfluisteraar. :')
Havo met vakkenpakket economie gedaan, uiteindelijk Informatica gestudeerd en ik ben nu ook als programmeur werkzaam.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:37

Ik wilde ook dierenarts worden :+ of dierenverzorger in een dierentuin. Heb havo gedaan en studeer nu hbo Toegepaste Psychologie. Ben er niet helemaal weg van, maar er zit al 3 jaar in dus ga wel voor mn diploma. Overigens ben ik 2 jaar weekendhulp geweest in een dierentuin, dus ik had mijn droombaan wel.... voor heel even :') :') Misschien dat ik nog wel wat met dieren wil doen, maar geen dierenverzorger, want dat is een oververzadigde markt en je verdient er niks mee.