Wie mag er mee op schoolreis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:11

verootjoo schreef:
Er is op die school serieus een club ouders die de ramen van de school onderhoudt? :=

Wat een ellende, ik heb al moeite met mn eigen ramen op tijd te soppen.

Het is niet dat ik me snel ergens te goed voor voel hoor, maar ik vind ramenlappen, wcs boenen en de school schoonhouden echt geen taak van de ouders :

Maar goed, luizenpluizen lijkt me ook niks. Ben als de dood dat ik er een tegen kom. Gelukkig ben ik een jongensmoeder. Ik stop er wel gewoon genoeg gel in zodat die beesten er niet op willen.

Tondeuse mee naar school :Y) :') Ik zou helemaal de kriebels krijgen van dat luizenpluizen.

Ik vind het ook echt te ver gaan dat ouders onbetaald opdraaien voor het schoonmaken van wc's, ramen en ander onderhoud van de school.

En wat ik ook wel eens hoor, ouders die als begeleiding mee gaan op schoolreis maar zelf entree moeten betalen.
Ik vind het zelf leuk om mee te gaan. En zelf ga je ook mee de attracties in. Maar je bent wel heel de dag bezig met opletten op de kinderen. Ik had bijv. een kind in mijn groepje met CF en nog een chronische ziekte erbij. Dus heel de dag opletten op hygiëne en medicijnen. Je helpt op dat moment de school, dan vind ik het te gek dat je zelf entree moet betalen. Zou hetzelfde zijn als ze die dag het loon van de leerkrachten inhouden omdat het een uitje is.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 01-02-19 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:12

Shadow0 schreef:
MizzMontana schreef:

De ramenlappap :')

Sterker nog, de ramenlappap in de ramenlapapp!

:')

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:12

Wat wellicht wel handig is om te weten, is dat de meeste pretparken de begeleidende ouders gratis entree geven, en ook 'eisen' hebben wat betreft het aantal leerlingen en het aantal begeleiders. Dit komt namelijk de veiligheid van alle andere bezoekers ten goede.

Ik was zo'n ouder die bijna elk jaar mee mocht, ik was een klassenouder. Maar daar moest ik me zelf wel voor opgeven. Naast de klassenouders gingen er dan ouders mee die zich aangemeld hadden, en dan nog was er niet altijd genoeg hulp.

Nu, hier in Canada, heb ik nog meer mazzel. Echte schoolreisjes hebben ze niet op High school hier, maar allebei mijn kinderen zitten in de schoolband en gaan elk jaar op meerdaagse reis. Dit jaar een 7 daagse reis naar een andere provincie, en ik mag weer mee! Super leuk, kosten worden gedragen, ik lever alleen tijd in (en daarmee ook inkomsten want kan geen lessen geven), maar het is echt erg leuk om te doen, je ziet nog eens wat en mag naar goede muziek luisteren!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:15

Ramenlap is maar 5 keer per jaar en de grote gymzaal schoonmaak.Een ramenlapbedrijf is dan niet nodig en het geld wat bespaard wordt komt in het potje voor de schoolreis.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:19

Goh, nooit bij stilgestaan dat als begeleider mee op schoolreisje een gewild baantje is. Zou niet staan te juigen als ze mij vragen :n . Maar mijn kinderen zijn ook wat kritisch wat betreft schoolreisjes en gaan alleen mee als de bestemming ze aan staat.

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:20

Bij ons op school kun je je inschrijven en de juffen/meesters "loten" dan wie er mee mag. Kortom; zij bepalen.....VInd ik ook wel logisch, zij moeten er vertrouwen in hebben een goed kamp te kunnen draaien met dat team van ouders.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:25

Britta31 schreef:
Ramenlap is maar 5 keer per jaar en de grote gymzaal schoonmaak.Een ramenlapbedrijf is dan niet nodig en het geld wat bespaard wordt komt in het potje voor de schoolreis.

"Maar" 5x per jaar? Luizenmoeders, overblijfmoeders en "ramenlappaps"?!?

Hemeltjelief! Ik ben al lang blij dat mijn kinderen niet in Nederland naar school gaan. :o

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:29

soesita schreef:
Britta31 schreef:

"Maar" 5x per jaar? Luizenmoeders, overblijfmoeders en "ramenlappaps"?!?

Hemeltjelief! Ik ben al lang blij dat mijn kinderen niet in Nederland naar school gaan. :o

Nou ik heb mijn kinderen ook in Nl op school en hier hoef je ook niets te doen als ouders. Je kunt je opgeven om te helpen met een activiteit. Maar nooit schoonmaakwerk of onderhoud. Ik poets thuis al genoeg :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:32

Nou ik sta echt niet te springen om mee te gaan op schoolreis. Maar ook niet voor de andere dingen. Ik rijd heel soms als het uitkomt, als het precies is op een dag dat ik thuis ben, anders niet.
Schoolreis sla ik liever over. Ik snap niet dat daar een race op is om mee te mogen.
Maar om op de vraag terug te komen: als er echt zoveel animo voor is en dus heel veel moeders willen dan zou ik toch de voorkeur geven aan degenen die altijd klaar staan en dus niet aan de gelegenheidsgeinteresseerden.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:49

Op mijn basisschool moest er iedere week een ouder het klaslokaal schoonmaken: stofzuigen, tafels poetsen en dweilen. Ook werd er klassendienst gerouleerd. Iedere week 3 of 4 andere leerlingen die na school langer blijven om te vegen, de wc te poetsen (...) en overgebleven dingen op te ruimen. Ook voor de grote schoonmaak, een keer per drie maanden, werden ouders ingeroosterd. Onderling kon geruild worden.

Bij ons gingen alleen de klassenouders mee op schoolreis, dat was niet naar de Efteling oid maar in groep 7 op prehistorisch kamp en in groep 8 naar de Vulkaaneifel.

ikkeniet

Re: Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:11

Mijn kinderen zitten op een kleine dorps basisschool.
Allebei in een combiklas en totaal 16 kinderen per klas.
We kennen geen klasseouders.
1 keer per jaar heb je een avondschoonmaak, waarbij je boven schouderhoogte te boel schoonmaakt, omdat de schoonmaakster dit niet mag doen.
Kan je niet, doe je in overleg met de de leerkracht iets anders.
Met een schoolreisje gaat groep 1 tm 6 samen in 1 bus weg. Leerkrachten, directie en IBer en OR mee.
Geen ouders die mee hoeven.
Groep 7/8 gaat op kamp. Gaan 2 leerkrachten mee, en er zijn altijd wel ouders die wil meerijden om weg te brengen, en iemand met een aanhanger of bestelwagen voor de spullen en fietsen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:37

Ik krijg de kriebels als ik dit allemaal lees. Ouders die ramen komen lappen op school om geld uit te sparen voor het glazenwasbedrijf :') ? Wat een armoe. Hoe belachelijk... Strijden om wie mee mag als begeleider op schoolreis, serieus een erebaantje :+ ? Toen ik op de basisschool zat, waren ouders bijna geen vrijwilliger. In groep 1 en 2 gingen ouders mee op schoolreis als begeleiding, daarna niet meer. Toen wij op kamp ging in groep 7 en 8 wilden we er echt geen ouders bij hebben.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:44

Bij ons op school kan je opgeven als je mee wilt op schoolreis. Aan de hand daarvan maken wij een lijst per klas. Bij ouders die meerdere kinderen hebben kunnen zij hun voorkeur aangeven met wie ze mee willen. Dan kijken we welke ouders vorig jaar niet mee konden. Deze ouders worden eerst in gedeeld. Daarna naar alle ouders die erg veel doen voor de school. Soms gaan er ouders mee omdat zij een kind hebben dat extra hulp nodig heeft. Er wordt gekeken naar de behoefte van het kind. Zo hopen we het eerlijk te houden. Meestal gaat het indelen vrij makkelijk.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:49

Hier kregen we de 1e dag na de grote vakantie een "Helpende Handen" boekje aangereikt, kon je alle taakjes aankruisen die je zou willen doen.

Daar werd ik behoorlijk tegendraads van, de juf komt bij mij ook niet stofzuigen.

Heb een paar keer geholpen met vervoer naar de ijsbaan, kon je daar anderhalf uur gaan wachten, of als je pech had met een geblesseerde naar de gips kamer. :7

Natuurlijk gingen alle popiejopie moeders mee op schoolreis, ik zat er ook niet op te wachten.

Gelukkig zitten ze allebei al een paar jaar op het middelbaar onderwijs en hoeven we niet om de haverklap op te draven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:02

Geen ramenlap armoe maar het verschil tussen een schoolreis naar de efteling om het jaar of de plaatselijke speeltuin.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:59

Dat er bokkers vallen over het feit dat er schoonmaakmoeders/vaders zijn snap ik.
Het is namelijk te triest voor woorden dat dit nodig is.
Maar helaas is dit wel de realiteit en daar kunnen de scholen niets aan doen.
Heel veel scholen worden onderhouden door de gemeente (de school huurt als het ware de ruimte).
En wat doen gemeentes, die bezuinigen op de schoonmaak in deze gebouwen.
Een schoonmaakster heeft vaak maar één uur de tijd om een x aantal lokalen schoon te maken incl toiletten en andere ruimtes.
En dan is het vaak al zo dat het personeel (leerkrachten en assistenten) ook taken hebben mbt schoonmaak.

Oja het ging over schoolreisjes :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:07

Ik vond het altijd bijzonder, dat ouders zo graag mee wilden op schoolreisjes en kampen. Ik moest wel als klassenouder mee op schoolreis maar kampen in de bovenbouw, liet ik met liefde aan me voorbij gaan.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:49

Hier staat voor dat soort dingen altijd een lijstje in de klas waarop ouders zich moeten opgeven als ze mee willen.
Zelf voel ik me er heel rot over dat ik bijna nooit kan. Ik werk niet, maar heb een ziekte waardoor ik snel moe ben en weinig prikkels kan hebben. Mee gaan op schoolreisje zou voor mij een ware nachtmerrie zijn.
Daarnaast heb ik nog een peuter thuis die ik dan ergens zou moeten laten of meenemen. En ik heb geen beschikking over een auto doordeweeks.
Dus eigenlijk valt alles voor mij al af.
Ik help wel veel met jaarlijkse schoonmaken van het speelgoed. Dat kan je gewoon mee naar huis nemen, schoonmaken en terugbrengen bij ons.
Al dat overige huishoudelijk werk wat er blijkbaar op sommige scholen van ouders gevraagd wordt vindt ik best bizar overigens.
Gelukkig zijn er hier verder altijd wel genoeg ouders die zich wel opgeven voor uitjes enzo.
Misschien dat ik als de jongste ook naar school gaat en mijn gezondheid mee zit vaker kan helpen.

Ik vind het vooral bij kleintjes wel zo veilig om voldoende begeleiding te hebben op schoolreisjes. Hier gaan ook ouders mee en per ouder een stuk of 5 kleuters.
Dat is ook niet nieuw, bij mij, begin jaren 90 gingen ook elk jaar ouders mee. Bij de hogere klassen wel minder, 2 per klas ofzo.

Dus antwoord op de op, gewoon op inschrijving en als er te veel willen degenen die vaker klusjes doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 08:25

Als je kijkt hoe laag die ouderbijdrage is en dan ook nog eens vrijwillig....terwijl je kind daar wel heel wat uren doorbrengt.....vind ik die paar keer per jaar je steentje bijdragen aan het leuk op orde houden van de omgeving waar je kind zich veel bevindt, echt een koopje hoor :j

Kijk je naar de kosten van een kinderdagverblijf dan snap ik dat die personeel in kunnen huren om alles bij te houden. Wat we daar betalen voor 1 à 2 maanden 1 ochtendje per week komen spelen, is meer dan de jaarlijkse bijdrage voor school :P

Ik kan me ook wel voorstellen dat ouders die het niet zo breed hebben wel blij zijn dat die eigen bijdrage niet hoger ligt en ze dan liever zelf dingen doen die dan niet uitbesteed en betaald hoeven worden.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 09:13

Bij ons is de vrijwillige ouderbijdrage 15 eu, en wordt al jaren heel slecht betaald. Afgelopen jaar was het nog niet eens de helft van de kinderen waar voor betaald was. Betalen van schoolreis gaat gelukkig wel beter. Daarom is het bedrag nu gekoppeld: vanaf het begin van het jaar kan je 45 eu overmaken. Mensen die dit niet kunnen betalen, kunnen een beroep doen op een instantie die dan helpt. Stichting Leergeld heet het dacht ik. Bezwaren kunnen aangegeven worden bij de directeur.

Het geld van de ouderbijdrage wordt gebruikt voor feesten, uitjes en excursies, benodigdheden zoals luizenzakken of hoesjes voor de tablets etc. Dat wordt bepaald in de ouderraadvergsderingen. Ook de opbrengst van het oud papier hoort daarbij. (Eens per maand staan er ouders voor school achterop de vrachtwagen om papier op te halen in het dorp. De papierbakken van school worden buiten gezet door de ORleden.) Buiten zetten heb ik gisteren nog gedaan :o Het voelt goed om met zo'n kleine moeite je in te zetten voor de school.

Ik lees hier vrij veel dat de ORleden mee mogen met schoolreis. Onze OR heeft 5 leden geloof ik. We hebben 10 klassen, en in elke klas mogen vaak wel een paar ouders mee. Hoe moet ik dat dan zien, zouden de ORleden dan met meerdere reisjes mee gaan?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:28

Wij nemen geen ouders mee op schoolreis. We gaan naar speeltuinen of pretparken waar dit prima kan. Dus ook geen gedoe.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:34

Toen ik de luizenmoeder keek - als mid twintiger zonder kinderen - dacht ik echt dat het gewoon grappig was en no way dat we zo aan het schoolplein zouden staan.

Maar als ik dit lees zit er dus echt een heel groot waarheidsgehalte in. Pfoe! Het is maar een dagje weg. Belangrijkste is dat de kinderen meegaan. En als kind boeide de begeleiding mij echt niet :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:37

Jeetje Speirs, dat klinkt echt als ronduit asociaal als meer dan de helft van de ouders die miezerige 15 euro niet betaalt.... Natuurlijk zijn er mensen voor wie 15 euro een flinke hap uit hun budget is, maar meer dan de helft op 1 school dat lijkt me toch wel vrij sterk?

Ik zou me echt doodschamen om dat niet te betalen :o

Hier ligt de bijdrage wat hoger. Iets van 60 euro geloof ik. Ik was echt verbaasd toen ik het bedrag hoorde want dat is toch een schijntje vergeleken met een KDV. Had verwacht dat het toch wel een 3-cijferig getal zou zijn dat je per jaar kwijt zou zijn aan school :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:45

Bij alle scholen die ik ken is de vrijwillige bijdrage ook gekoppeld aan bijvoorbeeld sinterklaas. Betaal je niet, dan krijgt je kind ook niks van sinterklaas. Net als het eten op school met kerst/ pasen. Gaat ook uit dat potje. Betaal je niet, dan kan je kind met al die leuke dingen dus niet meedoen.

Waar de schoonmaker van betaald wordt weet ik niet. Ik weet niet eens of er wel een schoonmaker is?

Klusjes doen zoals schilderen van wat nodig is worden ouders ook voor gevraagd..

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:15

freetorun schreef:
Toen ik de luizenmoeder keek - als mid twintiger zonder kinderen - dacht ik echt dat het gewoon grappig was en no way dat we zo aan het schoolplein zouden staan.

Maar als ik dit lees zit er dus echt een heel groot waarheidsgehalte in. Pfoe! Het is maar een dagje weg. Belangrijkste is dat de kinderen meegaan. En als kind boeide de begeleiding mij echt niet :)

Nou wordt mijn oudste opgehaald door de taxi omdat hij naar speciaal onderwijs gaat en ik niet in de buurt woon. Dus schoolplein merk ik niet.
Maar op de peuterspeelzaal merkte ik al het een en ander van die tafarelen hoor.
Wie kon de mooiste traktatie maken en vooral de duurste? Popiejopies altijd bij elkaar zitten en beetje roddelen over anderen en ergste elkaars kinderen. Was eigenlijk best wel grappig als je het van een afstandje bekeek.