Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:02

nouklime schreef:
Ik schrok van het stukje ik hoor het mijzelf voor de 60ste keer uitleggen. Tegen stagiaires moet je duidelijk zijn hier heb je een schrift ik leg het je uit ik verwacht dat je het allemaal noteert. Want zoals mijn vader mij ooit leerde 'Wie schrijft die blijft'. Oh en een vraag stellen is niet erg! Maar 3x dezelfde vraag dan is bij mij mijn geduld al op haha ik refereer altijd naar het schriftje waarin ze alles hebben opgeschreven. 18 jaar dan weet je nog niks van het leven die mag je in mijn ogen best een schop onder hun kont in de goeie richting geven.

soms krijg ik liever 3x de zelfde vraag dan dat ze de vraag niet nog meer durven te stellen!

ik weet uit ervaring dat ik vaak ook meerdere keren de zelfde uitleg nodig heb voordat ik het snap.
door mijn eerst begeleider van mijn BBL opleiding durf ik nu niet meer nog een keer te vragen. deze man heeft mijn zo de grond in getrapt omdat ik vaak een extra uitleg nodig heb.

dus vind dat het wel afhangt van de persoon. en dat je ze niet allemaal het zelfde kan behandelen.
als ik hier bijv. iemand moet inwerken en hij toont wil en goede inzet vind ik het niet erg om hem het 3x te moeten uitleggen. maar tonen ze geen inzet ben ik naar 2x klaar

Ibbel

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:04

Er is wel nog een klein stukje verschil tussen 3x uitleggen en 60x...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:07

juist dit soort jeugd leert niets als je ze kans op kans geeft.

Daarmee geef je overigens als bedrijf ook het verkeerde signaal af..want als ie bij jullie wel die 6 krijgt....dan laat hij nog steeds datzelfde gedrag zien bij een andere stage bedrijf (die zich dan afvragen hoe hij in godsnaam een voldoende heeft kunnen halen). Daarnaast is het ook een degradatie van de diploma waarde.

Het vroegere MBO diploma was echt wel meer waard dan het huidige (idem voor HBO)..en zo gaat het verder als er geen strakkere eisen worden gesteld en wij dit soort types gewoon laten slagen.

Dat pappen en nathouden is funest voor onze maatschappij.

(hier al 3x een HBO stagiaire voortijdig laten stoppen ivm een onvoldoende......)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:13

Je doet hem er geen "plezier" mee door hem te laten blijven en hem een voldoende te geven. In het "echte leven" gaat het ook niet zo en komt hij met deze attitude nergens aan de bak of kan nergens een baan houden. Hij moet het toch leren en hij krijgt het blijkbaar van thuis niet mee, wat eigenlijk in en intriest is.

Zorg dat als je bezoek krijgt van vader G er iemand bij het gesprek aanwezig is. Het zou beter zijn om het gesprek niet te doen, verspilde moeite, deze mensen begrijpen er werkelijk helemaal niets van. Misschien kan G straks bij zijn vader in het bedrijf werken of zo, want hij gaat het werkelijk nergens anders redden. Mislukte mensen in de maatschappij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:16

Ts, rijk nest, alles komt hem aanwaaien en zo niet zorgt papa er wel voor. Weet jij wel dat door hem op straat te schoppen je hem zeer waarschijnlijk een hele grote dienst bewijst?? Pa kan hier niets aan veranderen, school ook niet dus verwend rijk ventje zal dan toch echt zijn best moeten doen op een volgende stage want anders gaan zijn toekomstdromen echt niet door. Dus doe hem een plezier en zorg voor de eerste tegenslag in zijn jonge verwende leventje, en dan is het nog terecht ook.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:17

G wil dus alleen maar voetbaltrainer worden en heeft daar geen specifieke kennis of talenten voor nodig. Dus hij zit alleen zijn tijd uit totdat pappie een trainersfunctie voor 'm heeft geregeld. Daar ben jij mooi het haasje mee.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:21

Hou op met de heilige uit te hangen, JIJ bent NIET verantwoordelijk voor ZIJN (niet) voltooide opleiding.
Ik zou er nieteens 'een laatste kans' van maken, het is klaar. Punt. Onvoldoende en gedaan met de stage. Succes bij de rest :evaw:

Een, twee, drie kansen oke. Tien als je een engelengeduld hebt, maar er is ook een grens.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:28

Rebel_Jits schreef:
Hou op met de heilige uit te hangen, JIJ bent NIET verantwoordelijk voor ZIJN (niet) voltooide opleiding.
Ik zou er nieteens 'een laatste kans' van maken, het is klaar. Punt. Onvoldoende en gedaan met de stage. Succes bij de rest :evaw:

Een, twee, drie kansen oke. Tien als je een engelengeduld hebt, maar er is ook een grens.

Hier ben ik het mee eens. Weg ermee. Je moet jezelf niet door bochten wringen om je stagiair te kunnen 'redden'. Als hij zich na 4 maanden niet aanpast gaat ie zich nooit aanpassen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:31

De dag dat hij terugkomt van voetbalkamp kan hij zijn spullen inpakken en gaan wat mij betreft.....

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:59

Zo'n stagiaire had ik er al lang uit gegooid. Bij de bedrijven waar ik gewerkt heb zou het blijven doormodderen en geen knoop door willen/kunnen hakken toch echt wel een discussie punt gaan worden wat betreft mijn functioneren. Ik had me inmiddels dus geen zorgen meer gemaakt over zijn positie maar over de mijne.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:06

Geef dat joch een onvoldoende. En neem geen stagairs meer als je daar niet toe in staat bent, tot die onvoldoende geven.
Je betrekt het veel te veel op jezelf. Ik ben een vechter, ik geef niet op, ik wil dat het lukt, etc.
Dat is helemaal niet jouw taak als stagebegeleider. Jouw taak is iemand voorbereiden op een bepaalde functie/beroep en beoordelen of diegene daar voldoende voor kan of heeft geleerd.
En als dat niet zo is, draag je dus indirect bij aan de devaluatie van bepaalde diploma's.
Stel dat je ooit geopereerd moet worden door zo'n kneus die chirurg is geworden omdat hij toch maar steeds net aan een voldoende heeft gekregen.
Of je kind zit een heel jaar bij een incapabele flutdocent, omdat het vier jaar lang zielig werd gevonden om een onvoldoende te geven, waardoor hij de pabo gehaald heeft ondanks dat allang duidelijk was dat 'ie er beter mee kon stoppen.
Neem gewoon je verantwoordelijkheid als stagebegeleider..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:07

_/-\o_ J_emma

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:15

Ik kan in het verhaal echt geen enkele reden ontdekken waarom je nog tijd in deze stagiair zou steken. Je hebt vaak genoeg aangegeven wat er niet goed gaat en hij heeft genoeg tijd gehad om zijn gedrag te verbeteren.
Ik krijg het idee dat jij het als een persoonlijk falen ziet als hij niet slaagt voor zijn stage. Dit is echter 100% zijn eigen verantwoordelijkheid. Laat het los, laat hem gaan ;)
Ik hoop dat er in zijn plaats een leuke en gemotiveerde stagiair komt waar je wat aan hebt. Dat heb je wel verdiend na deze ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:19

Bij dit stukje:

"Op dit moment twijfel ik enorm over wat ik met hem aan moet. Hij presteert zwaar onvoldoende, verbetert niet (loopt alleen maar achteruit), is ongeïnteresseerd, niet gemotiveerd en heeft een betonnen plaat voor z’n hoofd als het om zijn eigen gedrag gaat."

Dacht ik al, die had ik al lang opgegeven.
Ik werk ook regelmatig met stagiaires en jongeren, als ze willen maar het niet kunnen heb in veel geduld. Als ze het wel kunnen maar niet willen ben ik er heel snel klaar mee want dan is het zinloos.
Ik heb daar in het begin juist wel eens discussies over gehad omdat ik mensen wel een kans moest geven maar ik pik de dingetjes in houding en gedrag heel snel op en ik heb er nog nooit naast gezeten als ik zei dat het niets werd. Dat zit jij nu ook niet dus geef hem een hand en zwaai hem uit.. Hier ga je niks mee opschieten en het is alleen maar frustrerend voor jezelf.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:20

Docent en directeur staan achter je. Plan van aanpak maken. Maandag in gesprek aangeven dat je de stage met een onvoldoende beëindig.
Bereid ook het gesprek met de vader goed voor!
En dit betekent niet dat je nooit geen stagiaires meer onder je hoede moet nemen. Dit was gewoon een ongemotiveerde, op naar de volgende!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:28

18 jaar en papa moet komen opdraven? Daar ga je toch niet serieus aan beginnen hè?

Bedenk dat als jij hem door laat gaan en een voldoende geeft voor zijn stage dat hij later zo maar je collega kan worden. Of iemand anders zijn collega. Een collega die niet voldoet maar waar anderen nog jaren last van hebben. Een hoop ellende die nu nog voorkomen kan worden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:31

Heb niet alles gelezen maar waarom zou jij een gesprek met de vader moeten hebben? Vader loopt toch geen stage? Jij trapt met beide benen in 1 van de bekende valkuilen vwb het begeleiden van stageaires die niet functioneren. Hij MOET van jou gaan functioneren want dit mag niet mis gaan. Maar hij laat het zelf heel graag misgaan. Prima toch, zorgen dat er goede beoordelingsformulieren zijn van de stageaire. Die met hem doorgesproken zijn en het liefst met zijn handtekening er onder. Als dat niet lukt alleen je eigen. Hier geen verdere energie in steken, jammer van je tijd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:34

J_emma schreef:
Geef dat joch een onvoldoende. En neem geen stagairs meer als je daar niet toe in staat bent, tot die onvoldoende geven.
Je betrekt het veel te veel op jezelf. Ik ben een vechter, ik geef niet op, ik wil dat het lukt, etc.
Dat is helemaal niet jouw taak als stagebegeleider. Jouw taak is iemand voorbereiden op een bepaalde functie/beroep en beoordelen of diegene daar voldoende voor kan of heeft geleerd.
En als dat niet zo is, draag je dus indirect bij aan de devaluatie van bepaalde diploma's.
Stel dat je ooit geopereerd moet worden door zo'n kneus die chirurg is geworden omdat hij toch maar steeds net aan een voldoende heeft gekregen.
Of je kind zit een heel jaar bij een incapabele flutdocent, omdat het vier jaar lang zielig werd gevonden om een onvoldoende te geven, waardoor hij de pabo gehaald heeft ondanks dat allang duidelijk was dat 'ie er beter mee kon stoppen.
Neem gewoon je verantwoordelijkheid als stagebegeleider..

_/-\o_

Verder; dat gesprek met de vader? Welk gesprek? Echt afwimpelen mocht hij komen opdagen. Die vader moet maar eens een goed gesprek met zijn zoon aangaan als ik je verhaal zo lees :=

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:36

Ik begrijp gewoon echt niet dat je zo aan die jongen blijft trekken, dat is wel een leerpunt voor jou. Verder begrijp ik je dilemma niet: hij scoort straks gewoon een onvoldoende.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:58

bigone schreef:
Ts, rijk nest, alles komt hem aanwaaien en zo niet zorgt papa er wel voor. Weet jij wel dat door hem op straat te schoppen je hem zeer waarschijnlijk een hele grote dienst bewijst?? Pa kan hier niets aan veranderen, school ook niet dus verwend rijk ventje zal dan toch echt zijn best moeten doen op een volgende stage want anders gaan zijn toekomstdromen echt niet door. Dus doe hem een plezier en zorg voor de eerste tegenslag in zijn jonge verwende leventje, en dan is het nog terecht ook.

Mee eens..... ik denk zelfs dat er een dag komt dat hij zijn vader gaat haten omdat hij zich, als hij straks volwassen is, niet staande kan houden in deze maatschappij omdat hij van huis uit nooit grenzen heeft gekregen en pappie altijd de hete kolen voor hem uit het vuur heeft gehaald. Maar als zijn ouders straks er niet meer zijn en hij zichzelf moet gaan onderhouden dan wordt hij er door iedere werkgever uitgetrapt. En dat is nog veel triester.

Dus hou het gewoon zuiver. Vergeet alle verhalen er omheen en kijk gewoon naar de opdracht die hij heeft en wat hij presteerd. En daar dan dan gewoon op beoordelen. Niets meer en niets minder. En dat kan 2 dingen betekenen; of een onvoldoende uiteindelijk of je beëindigd de stage vroegtijdig. De redenen hiervoor netjes en bondig formuleren.

Tenslotte wil ik je nog zeggen dat je je moet realiseren dat het zijn probleem is dat het zo gaat aflopen. Ik krijg een beetje het gevoel (correct me if i'm wrong) dat je het jouw probleem hebt gemaakt. Laat het probleem daar waar het hoort. Bij hem dus en neem wat afstand

Sterkte ermee. Voor jou ook weer een goede les

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 22:34

J_emma schreef:

Sorry? Dit is niet mijn eerste stagiair. Wel van deze school. Natuurlijk ben ik in staat een onvoldoende te geven. Sterker: ik denk dat ik juist erg veel te bieden hebben aan een stagiair. Ik ben totaal niet angstig voor het idee dat zijn vader eventueel verhaal komt halen.

Ik maak me ook geen zorgen om mijn eigen baan zoals iemand opperde. Ik functioneer zelf namelijk prima (volgens de beoordelingen).

Maar ik was wél aan het zoeken naar wat juist is. En ik vroeg me af of ik er alles aan gedaan had. Ik kan me namelijk nog steeds niet voorstellen dat er mensen zijn als hij.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:37

Nou wijze leerschool en verder. Ik vind het overkomen alsof je niet wilt luisteren naar wat er gezegd wordt in dit topic. Je reageer namelijk maar op één persoon omdat die iets zegt wat je niet bevalt. Terwijl er ook heel veel andere dingen al zijn gezegd.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:47

SdaphneS schreef:
Nou wijze leerschool en verder. Ik vind het overkomen alsof je niet wilt luisteren naar wat er gezegd wordt in dit topic. Je reageer namelijk maar op één persoon omdat die iets zegt wat je niet bevalt. Terwijl er ook heel veel andere dingen al zijn gezegd.

Yep, en dan ook alleen maar op een deel van mijn bericht. Niet op dat ik vind dat TS het teveel op zichzelf betrekt bijvoorbeeld.. Wat in de reactie op mij ook weer gebeurt.

Nogmaals TS, ik zou het niet zo op mezelf betrekken en je verantwoordelijkheid als stagebegeleider nemen. Want het is weer 'IK wil weten of IK er alles aan heb gedaan'.
Het gaat erom of HIJ alles er aan heeft gedaan, niet jij. Het is ZIJN stage..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:00

Hmm ik vind het echt helemaal niet nodig om zo persoonlijk te worden, TS geeft duidelijk aan dat ze zoekt naar wat juist is, en daar hebben diverse bokkers op gereageerd. Verder heeft ze meer dan 1 bericht in het topic, dus ze reageert echt op meer mensen.

Ik vind wel dat Emma een punt heeft, het gaat er idd om of hij er alles aan heeft gedaan, en hij doet overduidelijk niets ondanks de inspanningen van TS. Nou, dan is het klaar toch?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:05

MizzMontana schreef:
Verder; dat gesprek met de vader? Welk gesprek? Echt afwimpelen mocht hij komen opdagen. Die vader moet maar eens een goed gesprek met zijn zoon aangaan als ik je verhaal zo lees :=

Die vader is geen partij/belanghebbende dus daar hoef je niets mee, inderdaad weigeren.

Olympia96 schreef:
Maar ik was wél aan het zoeken naar wat juist is. En ik vroeg me af of ik er alles aan gedaan had.

Daar gaat echt iets mis hoor.