Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:25

Ben je dan ook bewust dat je de hele coaching in het Engels moet gaan doen. Er mensen tussen kunnenzitten met een heel erg sterk Engels accent en of Schots, Iers, Wales etc. Je je dus echt woordelijk goed verstaanbaar moet maken en hun ook woordelijk goed moet begrijpen...zeker als het om emoties en gedachten gaat....je kennis van het Engels zal in je brief al meteen duidelijk zijn en hiermede zul,je ook meteen geclassificeerd worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:35

khirshanta schreef:
Lielle schreef:
ik ga met imandra mee qua brutaliteit en arrogantie, maar als je iets dergelijks wil zeggen, zou ik gaan voor

psychology adds to towards, or rather, ensures the making of the team.

of mss nog eerder 'psychology might (may?) make and can certainly break the team'

Oeh, die laatste! Dat was inderdaad veel beter geweest! :j

En dan zou ik might nog door could vervangen.

Aanvullend op indestal, het gaat idd om dit soort nuances in je Engelse taalvaardigheid.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:41

Juist die nuance maakt het.

Ik heb jaren voor Engels en Amerikaans managment gewerkt...2 totaal andere culturen en toch in net Engels....juist met de Engelsen is de juiste toon heeeel erg belangrijk, je kunt heel erg makkelijk onbeschoft zijn zonder dat je je het bewust bent, alleen al door een woord net even anders te zeggen...vergeet niet de dubbelzinnigheid in vele voor ons normale woorden die we in het Engels gebruiken.

Maar de hoeveelheid aan net even verschillende woorden met de zelfde betekenis, kan je in een valkuil komen...

Humor is juist een goede insteek, maar een grapje in het Engels maken kan zo verschrikkelijk fout gaan...zij zullen zeker vele dubbelzinnige grappen hebben en als je ze snapt, heb je al eens treep voor...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:03

Stoer hoor! Dat je het gewoon najaagt!

Stoer dat je gebeld hebt. Ik denk dat als je het zo graag zou willen je toch nog een laatste poging zou kunnen doen. Maar dan zou ik dus wel met je specifieke plan komen.

Wellicht triggered het iemand dat ze het een interessante invalshoek vinden en het laat in ieder geval zien dat je er goed over na hebt gedacht.

Je kunt het nu in ieder geval doen met een bijgestelde verwachting dat de kans niet heel groot is, maar niet geschoten is altijd mis. Wellicht zou ik het dan wel op een ludieke manier aanpakken die echt opvalt. Probeer of je zo kort en bondig mogelijk de kern van wat je zou willen onderzoeken helder te krijgen. Kun je het uitbeelden? Kun je het in drie zinnen uitleggen?

Probeer te prikkelen.

Baad het niet dan schaad het niet. Toch?

En pas inderdaad op met direct/brutaal zijn. Mijn zus is regelmatig in Engeland en die zegt altijd:
Als iemand tegen jou aan loopt dan verontschuldig je je altijd drie keer.
-once for hitting that person.
-once for being in that persons way.
-once for your generaal existance.

En mijn Engelse collega bevestigde dat alleen maar. Die grapte daarop. Het is bijna als iemand jou met zijn vuist in je gezicht slaat je nog net niet zegt “sorry that my head was in the way of your fist”

En dat is natuurlijk niet letterlijk zo allemaal, maar het zegt wel iets over hoe enorm beleefd en schikkelijk ze zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:24

Indestal schreef:
Juist die nuance maakt het.

Ik heb jaren voor Engels en Amerikaans managment gewerkt...2 totaal andere culturen en toch in net Engels....juist met de Engelsen is de juiste toon heeeel erg belangrijk, je kunt heel erg makkelijk onbeschoft zijn zonder dat je je het bewust bent, alleen al door een woord net even anders te zeggen...vergeet niet de dubbelzinnigheid in vele voor ons normale woorden die we in het Engels gebruiken.

Maar de hoeveelheid aan net even verschillende woorden met de zelfde betekenis, kan je in een valkuil komen...

Humor is juist een goede insteek, maar een grapje in het Engels maken kan zo verschrikkelijk fout gaan...zij zullen zeker vele dubbelzinnige grappen hebben en als je ze snapt, heb je al eens treep voor...

Hier ben ik het helemaal mee eens. Juist bij een psycholoog is taal het belangrijkste instrument. Die moet je dan wel erg goed beheersen om diepgaande gesprekken te kunnen voeren.

Ik vind dat iemand haar dromen moet najagen, maar ik vind je vaak wel wispelturig overkomen.
Je opent regelmatig topics, je hebt heel veel ideeën en plannen en allerlei voornemens, maar ik heb het gevoel, dat je "niets" afmaakt. Ik ken je verder niet, maar zo kom je op mij over.
Ik zou eens heel goed nadenken, wat je uiteindelijk met je studie wil gaan doen en bereiken. Stage is vooral om kennis en ervaring in je vak op te doen, niet om als fan bij RB achter de schermen te kijken.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:50

Altijd goed om ambitie en motivatie te hebben :) jammer van de nee, maar was te verwachten. En al zal die positie beschikbaar komen, die plaats zal echt voor de topstudenten zijn. Misschien inderdaad een stapje lager proberen of een binnen een andere sport. Probeer eerst daarin resultaten te boeken zodat je RBR kunt laten zien wat jij te bieden hebt en waarom zij juist jouw bijdrage aan het team nodig hebben.

Als je nog tips nodig hebt voor het schrijven van een gepast formeel CV, kun je me een pb sturen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 03:41

Electra63 schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Juist bij een psycholoog is taal het belangrijkste instrument. Die moet je dan wel erg goed beheersen om diepgaande gesprekken te kunnen voeren.

Ik vind dat iemand haar dromen moet najagen, maar ik vind je vaak wel wispelturig overkomen.
Je opent regelmatig topics, je hebt heel veel ideeën en plannen en allerlei voornemens, maar ik heb het gevoel, dat je "niets" afmaakt. Ik ken je verder niet, maar zo kom je op mij over.
Ik zou eens heel goed nadenken, wat je uiteindelijk met je studie wil gaan doen en bereiken. Stage is vooral om kennis en ervaring in je vak op te doen, niet om als fan bij RB achter de schermen te kijken.

Hier ben ik het wel mee eens.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:37

xJennifx schreef:
[...]

Als je nog tips nodig hebt voor het schrijven van een gepast formeel CV, kun je me een pb sturen.

Als je het echt formeel wil maken, zorg dan ook dat je cv met kleine letters schrijft, volgens de 'nieuwe' spelling. :)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:41

Sokje_6 schreef:
xJennifx schreef:
[...]

Als je het echt formeel wil maken, zorg dan ook dat je cv met kleine letters schrijft, volgens de 'nieuwe' spelling. :)

In het Engels nog altijd CV. Volgens mij is dat de insteek van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:55

Electra63 schreef:

Klopt, zo ben ik. En dat is ook wat ik als student ervaar. Ik vind heel veel dingen interessant, het voelt voor mij als een snoepwinkel, er is zoveel leuks! En ja, dat maakt me wispelturig, dat ben ik gewoon, als persoon en als student ;)
Maar ik ben ook iemand die gekke ideeën heeft, maar ipv te dromen, het wel probeert. En ja, soms krijg ik een nee, soms kom ik er ook weer snel achter dat het helemaal poedersuiker is, nou dan kap ik er weer mee. Dan heb ik het iig geprobeerd.
Het niet afmaken is wel een dingetje, want dat komt omdat vroeger nooit iets lukte, dus om tegenslagen te voorkomen, stop ik er zelf mee. Is een dingetje waar ik nog steeds aan werk, maar dat gaat steeds beter. Als ik iets echt graag wil, maak ik het wel af, dan doe ik het wel.

Verder heb ik niet de intentie om als fan rond te lopen, ik wilde gewoon eens ervaren hoe het is om in zo'n team te werken, hoe de dynamiek is, de sfeer, de werkomgeving. Ik besefte me ook heel goed dat het niet alleen maar leuk is, maar dat het ook retezwaar is en dat je lang weg bent van je vertrouwde omgeving, dus ik had er voor zover ook wel een realistisch beeld over.
Ik ben wel fan ja, van Max, en daarom ook besloten om het niet te proberen in andere teams. Waarom niet? Ik laat me nogal meeslepen in de sport, en als ik bij wijze van in het Force india team zit en ik sta tijdens een race te juichen om Max, lijkt me dat niet bevorderlijk voor de teamspirit ;) Daar zou ik me onprettig bij voelen ook, dus dat kan ik gewoon beter niet doen. En daar heb ik vrede mee. Het idee was mooi, ik hb een stap gewaagd, maar nu weer terug tot de orde van de dag. Maar het had zo vet geweest... :')

Ondertussen heb ik al 3 brieven naar gewone Nederlandse ggz-organisaties gestuurd en 1 uitnodiging voor een gesprek, dus in het Nederlands kan ik mezelf prima verwoorden :Y)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:21

Joolien schreef:
Electra63 schreef:

Klopt, zo ben ik. En dat is ook wat ik als student ervaar. Ik vind heel veel dingen interessant, het voelt voor mij als een snoepwinkel, er is zoveel leuks! En ja, dat maakt me wispelturig, dat ben ik gewoon, als persoon en als student ;)
Maar ik ben ook iemand die gekke ideeën heeft, maar ipv te dromen, het wel probeert. En ja, soms krijg ik een nee, soms kom ik er ook weer snel achter dat het helemaal poedersuiker is, nou dan kap ik er weer mee. Dan heb ik het iig geprobeerd.
Het niet afmaken is wel een dingetje, want dat komt omdat vroeger nooit iets lukte, dus om tegenslagen te voorkomen, stop ik er zelf mee. Is een dingetje waar ik nog steeds aan werk, maar dat gaat steeds beter. Als ik iets echt graag wil, maak ik het wel af, dan doe ik het wel.

Verder heb ik niet de intentie om als fan rond te lopen, ik wilde gewoon eens ervaren hoe het is om in zo'n team te werken, hoe de dynamiek is, de sfeer, de werkomgeving. Ik besefte me ook heel goed dat het niet alleen maar leuk is, maar dat het ook retezwaar is en dat je lang weg bent van je vertrouwde omgeving, dus ik had er voor zover ook wel een realistisch beeld over.
Ik ben wel fan ja, van Max, en daarom ook besloten om het niet te proberen in andere teams. Waarom niet? Ik laat me nogal meeslepen in de sport, en als ik bij wijze van in het Force india team zit en ik sta tijdens een race te juichen om Max, lijkt me dat niet bevorderlijk voor de teamspirit ;) Daar zou ik me onprettig bij voelen ook, dus dat kan ik gewoon beter niet doen. En daar heb ik vrede mee. Het idee was mooi, ik hb een stap gewaagd, maar nu weer terug tot de orde van de dag. Maar het had zo vet geweest... :')

Ondertussen heb ik al 3 brieven naar gewone Nederlandse ggz-organisaties gestuurd en 1 uitnodiging voor een gesprek, dus in het Nederlands kan ik mezelf prima verwoorden :Y)

Het was ook niet als negatieve kritiek bedoeld.
Het viel me gewoon op ;). Sommige (potentiële) werkgevers zullen dit waarderen: impulsieve mensen kunnen creatief zijn, maar sommige werkgevers niet. Het is een kwestie van een werkgever/stageplaats vinden, die bij jou past.

Er zijn heel veel vacatures en stageplaatsen binnen de ggz kan ik je vertellen, dus ik wens je veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:26

Ah, ik dacht dat je t negatief bedoelde, zelf zie ik het ook als positieve eigenschap. Ik hoop ook iets te vinden waar ik mijn creativiteit in kwijt kan, maar het moet niet te vrijblijvend worden, dus de balans moet wel goed zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:57

Joolien schreef:
Ah, ik dacht dat je t negatief bedoelde, zelf zie ik het ook als positieve eigenschap. Ik hoop ook iets te vinden waar ik mijn creativiteit in kwijt kan, maar het moet niet te vrijblijvend worden, dus de balans moet wel goed zijn.

In zoverre wat betreft creativiteit en als je nog jong en onderzoekend bent. Maar soms moet je wel keuzes maken. Je kan niet blijven veranderen van baan/studie/toekomstplannen. Bijv. om geen studieschuld op te lopen.
Tenminste als je ooit kinderen wil of bijv. een huis wil kopen. Dan is enige stabiliteit wel handig, zeker voor de omgeving :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:34

Electra63 schreef:
Joolien schreef:

In zoverre wat betreft creativiteit en als je nog jong en onderzoekend bent. Maar soms moet je wel keuzes maken. Je kan niet blijven veranderen van baan/studie/toekomstplannen. Bijv. om geen studieschuld op te lopen.
Tenminste als je ooit kinderen wil of bijv. een huis wil kopen. Dan is enige stabiliteit wel handig, zeker voor de omgeving :D

Ik heb een studieschuld, een koophuis, en 1,5 jaar geleden mijn opleiding volledig de rug toegekeerd en ben totaal iets anders gaan doen.

Mijn stabiliteit heeft er niks onder geleden hoor....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:40

Dat kan en is fijn !
Maar ik zie toch veel jonge mensen met een studieschuld, omdat ze (meerdere) studie (s) niet afmaken. Gevolg geen goed betaalde baan. Dan is het toch moeilijker om een huis te kopen.
Een keer veranderen is ook niet erg, maar TS is (volgens mij) met alles heel wispelturig. Dat is prima, maar heeft ook nadelen.

Daarbij is creativiteit niet echt een functie-eis voor een psycholoog/Social worker, maar stabiliteit wel een toegevoegd pluspunt. Zeker als TS nu in de ggz wil gaan werken :D

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:46

Creativiteit is een ongelooflijk pluspunt als psycholoog :D.

Voor de rest ... Joolien, als je die stage bij een ander team kan doen én je objectiviteit bewaren (dat is namelijk onontbeerlijk), dan heb je wel daar het bewijs van geleverd en dat staat alleen maar ongelooflijk goed op je CV! Hoe ver kan je je van je zelf verplaatsen om de ander te zien en te voelen?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:00

En waarom niet eens een Formule 3 of Formule Renault team oid aanschrijven? Een team dat met tourwagens rijdt?
Geen directe concurrent van RB, dus dan kan je waarschijnlijk gewoon voor Verstappen juichen :P Daarnaast kan je daar mooi ervaring opdoen in de racerij en contacten leggen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:24

Electra63 schreef:
Dat kan en is fijn !
Maar ik zie toch veel jonge mensen met een studieschuld, omdat ze (meerdere) studie (s) niet afmaken. Gevolg geen goed betaalde baan. Dan is het toch moeilijker om een huis te kopen.
Een keer veranderen is ook niet erg, maar TS is (volgens mij) met alles heel wispelturig. Dat is prima, maar heeft ook nadelen.

Daarbij is creativiteit niet echt een functie-eis voor een psycholoog/Social worker, maar stabiliteit wel een toegevoegd pluspunt. Zeker als TS nu in de ggz wil gaan werken :D

Ik denk eigenlijk ook dat creativiteit ontzettend nuttig kan zijn als psycholoog.

Ik vind het allemaal een beetje belerend over komen als ik eerlijk ben en ook niet zo relevant. Misschien kunnen we gewoon ontopic blijven over de vraag van TS.