Diergeneeskunde selectie 2019-2020

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Re: Diergeneeskunde selectie 2019-2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 10:08

Er waren op 5 december alweer 680 aanmeldingen, ben benieuwd waar de teller dit jaar stopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:48

emilyslaluna schreef:
Ik ben geen nieuweling bij de studie in Antwerpen, zit namelijk in mijn derde jaar. Maar ik heb toch een vraagje. Waarom ben je na je bachelor en begin master gestopt en een andere studie gaan doen?

Ik had echt super veel zin om naar Gent te gaan en aan de master te beginnen. Want dan gaat het toch eindelijk "echt" beginnen. En eenmaal daar dacht ik: juist... is dit het dan. Dat theorie erin stampen, waarvan je vooraf al weet dat je het merendeel later nooit meer zal gebruiken, was die onzin ondertussen wel zat. Verspilling van tijd en energie. Plus verhalen over hoe het in de praktijk gaat. Voor mij bleek DA toch echt niet het leukste beroep te zijn wat er bestaat. Ookal was ik daar eerst wel van overtuigd.

Ik heb een jaar gewerkt en ben toen aan mijn master in Wageningen begonnen. En wat een verademing was dat. Zeker qua examens :+

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:24

Ik had ook wel veel stof verwacht, maar schrik er toch nog een beetje van als ik het zo doorlees. Ik kan best een woordje Engels, maar dit ziet er toch wel heel lastig uit. Zeker omdat er ook nog een toetsweek en verschillende oefenexamens voor mij aankomen deze weken, dus heb niet zo heel lang om te leren.. :n

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:30

Ik zou zeggen, wen er maar vast aan als je deze studie wilt gaan doen :=

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:15

emilyslaluna schreef:

Haha inderdaad, zal de hele studie wel zo zwaar zijn :p

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:27

Silkwood schreef:
emilyslaluna schreef:

Haha inderdaad, zal de hele studie wel zo zwaar zijn :p

Valt best mee hoor, je groeit er zelf ook in. Ik ben de bachelor doorgekomen zonder al te veel moeilijke teksten te lezen, dat komt vooral in de master

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:49

De moeilijkheid van de teksten is ook niet waar ik op doelde. Maar juist de hoeveelheid leerstof in combinatie met andere examens. Sowieso in Antwerpen heb je veel stof te kennen voor verschillende vakken tegelijk.

Spotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:03

Het zware is inderdaad vooral dat het naast al het andere is dat ook doorgaat...

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:21

Ik vind dat in Utrecht best meevallen

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:20

Het scheelt dat je in Utrecht maar een vak tegelijk hebt (behalve het eerste blok). Daarnaast kun je ook zonder de boeken prima je vakken halen, dus maak je niet al te druk daarover!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:23

In Antwerpen heb je er 6 tegelijk en na een half jaar een maand examens. Zeker als NLer moet je daar aan wennen en systeem moet bij je passen. Het is allemaal niet moeilijk qua stof, maar gewoon heel erg veel.

Succes iedereen met de stof!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:28

emma_evg schreef:
Het scheelt dat je in Utrecht maar een vak tegelijk hebt (behalve het eerste blok). Daarnaast kun je ook zonder de boeken prima je vakken halen, dus maak je niet al te druk daarover!

Dat inderdaad, het word pas lastig in de master, als je tijdens de bloktoetsen alles moet weten :')
De horror, word er soms nog wakker van 's nachts, dan droom ik dat ik er toch 1 nog biet gehaald heb of vergeten ben een ebcr in te leveren

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:13

Maar weet iemand hier hoe het zit met boeken in Belgie? Hoeveel kost dan en hoe veel heb je er nodig?

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:27

SBravour schreef:
Maar weet iemand hier hoe het zit met boeken in Belgie? Hoeveel kost dan en hoe veel heb je er nodig?

Je 1e jaar kost, uit mijn hoofd, betreft studiegeld 920 euro ofzo. Boeken is afhankelijk wat je wel/niet wilt hebben, maar even uitgaande van alleen degene die je écht nodig hebt dan zit je aan iets van 250 richting 300 er nog bovenop incl. ander benodigd materiaal voor bijvoorbeeld de practica (50 voor anatomie, 30 voor celbiologie, 2e hands chemie voor 20-30, 1e semester chemie 20, 15 +- economie, embryologie is dácht ik 40, fysica zelf af te drukken) en dan zal ik er vast wat vergeten, maar dit geeft wel een aardige indicatie :j

Zeker op facebook doen latere jaars studenten vaak hun (vrijwel nieuwe) boeken weg voor zeer leuke bedragen!

Cambo_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:43

hai, hier ook een eerstejaars uit Utrecht, en heb vorig jaar ook het eerste jaar in Antwerpen doorlopen. Dus mocht er iemand wat willen weten over de grote verschillen, of andere vragen. Feel free. :)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:56

SBravour schreef:

In Gent verkopen de meeste professoren zelfgeschreven cursussen die meestal volstaan. Kosten daarvooor zijn vaak tussen de 10 en 25 euro (uitzondering anatomie in het eerste jaar, maar dat is een jaarvak en een cursus die ook gelijk geldt voor het jaar erop). Boeken zijn daarnaast echt als naslagwerk. Ik vind het zelf vaak wel fijn om sommige boeken te hebben als naslagwerk, maar voor het halen van je examen heb je ze niet nodig (tenzij de prof heel specifiek zegt dat je een bepaald boek moet aanschaffen, maar dat heb ik tot nu toe nog maar 1x gehad, en eigenlijk was dat een cursus omgeschreven in boekvorm).

Voor het 1e jaar kun je vrij gemakkelijk aan boeken komen. Inderdaad ouderejaars, maar er stoppen ook enorm veel mensen in het 1e jaar, dus via facebook zijn vaak wel goede deals te vinden.

In de hogere jaren krijg je vaak powerpoints en lesslides. Die moeten voldoende zijn om het examen te halen. Sommige professoren hanteren dan nog wel een cursus, maar die kan je gebruiken als naslagwerk. Vaak worden deze cursussen niet verkocht, maar kan je ze zelf afdrukken of online lezen

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:31

Thanks meiden ik noteer het!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 17:30

Ik hoorde via via dat bij het kritisch denken een probleem wordt voorgelegd wat normaal gesproken aan 3e jaars wordt gevraagd, zodat gekeken kan worden of je de vereiste manier van denken beheerst. Is er iemand die dit kan bevestigen?

Hoe zag dat onderdeel er vorig jaar uit?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:17

Ik weet niet of het precies iets is wat aan 3e jaars wordt voorgelegd, maar het is wel een serie van specifieke problemen. Vorig jaar zat er bijvoorbeeld een vraag bij over heupdysplasie bij grote en kleine honden en wat voor invloed de grootte van de hond had op de puntdruk in de heupkom. Het zijn best lastige vragen die je of heel toevallig moet weten, of via een goed inzicht moet kunnen oplossen. Uiteraard verwachten ze echt niet dat je alles goed hebt; de meeste mensen hebben maar de helft ofzo goed.

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:11

Leuk dit topic! Voorlopig nog geen vervolgopleiding voor mij, maar diergeneeskunde is zeker iets dat ik heel interessant vind. Ben in november naar de opendag geweest en vond het erg leuk! Ik lees dus stilletjes mee en wie weet dat ik af en toe met een vraagje kom :o

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:02

Bedankt voor alle ervaringen!
Ik wil ook graag naar Gent als ik niet word aangenomen in Utrecht, maar ik ben wel benieuwd wat nou precies het verschil is. Ik hoorde hierboven al dat er dus een verschil is in hoeveel vakken je per keer hebt en de examens anders gegeven worden? Is er iemand die mij dit wat duidelijker kan uitleggen, daar ben ik best benieuwd naar! :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:16

Silkwood schreef:
Ik wil ook graag naar Gent als ik niet word aangenomen in Utrecht, maar ik ben wel benieuwd wat nou precies het verschil is. Ik hoorde hierboven al dat er dus een verschil is in hoeveel vakken je per keer hebt en de examens anders gegeven worden? Is er iemand die mij dit wat duidelijker kan uitleggen, daar ben ik best benieuwd naar! :D

Bedoel je het verschil tussen Gent en Utrecht of Gent en Antwerpen?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:22

Silkwood schreef:

In Gent krijg je rond de 6 vakken per semester, ongeveer per 3,5-4 maanden dus. Je hebt dan in januari examens, dan weer een semester en in juni examens. Je sluit de vakken dus elke keer per semester af.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:15

emilyslaluna schreef:
Silkwood schreef:

Bedoel je het verschil tussen Gent en Utrecht of Gent en Antwerpen?

Gent en Utrecht! :D

Dankjewel horsiegek, in Utrecht doe je dus 1 van per semester en sluit je dat af of niet?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:06

Is hier misschien een eerstejaars diergeneeskunde student aan Utrecht waar ik wat vragen aan mag stellen via pb over de selectie en de studie zelf? :)