Mijn zoon en zijn Cito scores

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:34

Waarom vinden ouders het toch zo belangrijk dat hun kind de hoogste cijfers haalt? En of hun kind wel VWO kan gaan doen?

Het is toch serieus ongelooflijk om over een kleuter (!!!!) te zeggen dat je verwacht dat hij beter gepresteerd zou hebben?

De ouders van mijn beste vriendin zijn van hetzelfde kaliber en dat heeft ervoor gezorgd dat zij door ongelooflijke faalangst in eerste instantie niet toegelaten werd op een VMBO-school. Uiteindelijk heeft onze leraar moeten l*llen als brugman om haar op het VMBO te krijgen. En nu? Nu heeft ze haar eerste jaar HBO gehaald omdat haar ouders gestopt zijn met dingen van haar verwachten.

Laat het los. Je kind is niet slechter als hij "slechts" VMBO-niveau aankan. Het enige dat zou moeten tellen is dat je kind gelukkig is.

Ik kan zelf erg goed leren en heb dan ook succesvol het VWO afgerond. Dat ik niet aan de universiteit ben gaan studeren is voor vele mensen in mijn omgeving niet te bevatten. Ik kan goed leren, dús moet ik een universitaire studie doen. Gelukkig hebben mijn ouders het altijd belangrijk gevonden dat ik gelukkig was/ben en mij daarin gestimuleerd. Als ik naar het MBO zou willen zouden ze mij hierin net zo hard steunen als wanneer ik een universitaire studie zou gaan doen. Als je dat kunt als ouder, dan heb je het volgens mij genaild. Het gaat namelijk om het geluk van je kind en het gaat er niet om dat jij tegen iedereen kunt zeggen "kijk, mijn kind zit in de plusgroep/op het VWO/studeert aan de uni".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:40

Sunnda, nee, maar luister oa https://www.vpro.nl/programmas/opgejaag ... ing-6.html
(Dan is ook duidelijk dat het onderwijs die indruk niet zomaar heeft gekregen en dat de inspectie zeker een aantal jaar terug wel degelijk erg de indruk wekte daar wel heel erg aan te hechten. Dat is inmiddels weer iets afgenomen.)

Overigens: dat mensen denken dat bepaalde dingen strenger zijn dan ze zijn is niet echt uniek. Van de cito is in elk geval bekend dat het een voldoende manier is om aan de inspectie-eisen te voldoen. Dat betekent dus niet dat dat de enige manier is, maar ik snap goed dat veel mensen die details niet echt kennen, dan denken dat het dus noodzakelijk is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:43

Shadow0 schreef:
Sunnda, nee, maar luister oa https://www.vpro.nl/programmas/opgejaag ... ing-6.html
(Dan is ook duidelijk dat het onderwijs die indruk niet zomaar heeft gekregen en dat de inspectie zeker een aantal jaar terug wel degelijk erg de indruk wekte daar wel heel erg aan te hechten. Dat is inmiddels weer iets afgenomen.)

Overigens: dat mensen denken dat bepaalde dingen strenger zijn dan ze zijn is niet echt uniek. Van de cito is in elk geval bekend dat het een voldoende manier is om aan de inspectie-eisen te voldoen. Dat betekent dus niet dat dat de enige manier is, maar ik snap goed dat veel mensen die details niet echt kennen, dan denken dat het dus noodzakelijk is.

Maar even praktisch: welke manieren zijn er nog meer en is er in een enkele zin(nen) uit te leggen waaruit blijkt dat dr scholen het te zwaar opnemen en de inspectie met minder genoegen te nemen zonder in filmpjes te moeten zoeken. :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:46

akishino schreef:
Het is niet zo dat ik helemaal geen vertrouwen heb in de school, maar ook zij moeten voldoen aan de verplichtingen van dit onderwijssysteem. En laat ik nu net een kind hebben wat niet in dit onderwijssysteem past. Mijn dochter geen probleem, maar mijn zoon heeft het onder andere hierdoor erg zwaar.

Wat ik hieruit begrijp is dat de school prima voldoet voor 'normale' kinderen, maar dat je zoon pech heeft omdat de school zich nou eenmaal aan 'de regeltjes' moet houden. Is dat wat de school je vertelt? Mijn moederhart breekt al als ik dat lees, dus ik heb echt met je te doen. Ook mijn indruk is dat de inspectie de laatste jaren wat aan het bijdraaien is, maar zelfs al was dat niet zo dan mag je toch van een school vragen en verwachten dat het te alle tijden aan de kant van je kind staat?! Die regels zijn tenslotte bedoeld om kinderen te beschermen en die kinderen daar is het de school toch ook om te doen. Hoe kun je nou verwachten dat een school kinderen helpt op te voeden tot zelfstandige en kritische burgers als diezelfde school te bang is voor een tik op de vingers van de inspectie terwijl ze gewoon een goed verhaal hebben?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:57

Sunnda, Artikel uit 2013: https://www.nu.nl/politiek/3620603/twee ... toets.html
Citaat:
Er komt geen landelijke kleutertoets. Een meerderheid in de Tweede Kamer is tegen een toets en vindt dat scholen zelf moeten bepalen hoe ze de ontwikkeling van hun kleuters volgen.
[...]
De partijen vinden dat kleuters vanwege hun ''grillige ontwikkeling'' moeilijk betrouwbaar zijn te toetsen en dat observeren beter werkt. De inspectie heeft als uitgangspunt dat scholen pas aan de eisen voldoen als ze een landelijk genormeerde kleutertoets houden.

Maar de Kamer heeft daar nooit een besluit over genomen en ook staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs heeft toegegeven dat een toets niet verplicht is omdat er geen wettelijke basis voor is in de onderwijswetgeving.

En de kamerbrief over het niet meer opnemen van de toetsen (die dus niet verplicht maar wel mogelijk waren) in het LVS:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... tertoetsen
Citaat:
Huidige wet- en regelgeving over LVS-toetsen De wet op het primair onderwijs (WPO) verplicht scholen tot een LVS en daarmee tot het afnemen van LVS-toetsen (artikel 8, lid 6, WPO). Scholen zijn niet verplicht tot het afnemen van LVS-toetsen bij kleuters, maar veel scholen gebruiken LVS-toetsen wel vrijwillig in kleutergroepen. Scholen zijn bovendien vrij om naast het LVS allerhande volginstrumenten te gebruiken, al dan niet zelf ontwikkeld of afkomstig uit een lesmethode.

Het is dus verplicht een leerlingvolgsysteem (LVS) te hebben, en binnen het LVS is het verplicht om bepaalde zaken te toetsen, maar dit kan op verschillende manieren ingevuld worden.

De inspectie zette daarin meer druk op de scholen dan klopte met de wetgeving, en de scholen vulden het vervolgens ook weer strenger in dan nodig vanuit wetgeving en inspectie. Er is ruimte. Maar, het opeisen van die ruimte kost wel meer gedoe dan meedoen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:27

BlijNijn schreef:
Waarom vinden ouders het toch zo belangrijk dat hun kind de hoogste cijfers haalt? En of hun kind wel VWO kan gaan doen?

Het is toch serieus ongelooflijk om over een kleuter (!!!!) te zeggen dat je verwacht dat hij beter gepresteerd zou hebben?

De ouders van mijn beste vriendin zijn van hetzelfde kaliber en dat heeft ervoor gezorgd dat zij door ongelooflijke faalangst in eerste instantie niet toegelaten werd op een VMBO-school. Uiteindelijk heeft onze leraar moeten l*llen als brugman om haar op het VMBO te krijgen. En nu? Nu heeft ze haar eerste jaar HBO gehaald omdat haar ouders gestopt zijn met dingen van haar verwachten.

Laat het los. Je kind is niet slechter als hij "slechts" VMBO-niveau aankan. Het enige dat zou moeten tellen is dat je kind gelukkig is.

Ik kan zelf erg goed leren en heb dan ook succesvol het VWO afgerond. Dat ik niet aan de universiteit ben gaan studeren is voor vele mensen in mijn omgeving niet te bevatten. Ik kan goed leren, dús moet ik een universitaire studie doen. Gelukkig hebben mijn ouders het altijd belangrijk gevonden dat ik gelukkig was/ben en mij daarin gestimuleerd. Als ik naar het MBO zou willen zouden ze mij hierin net zo hard steunen als wanneer ik een universitaire studie zou gaan doen. Als je dat kunt als ouder, dan heb je het volgens mij genaild. Het gaat namelijk om het geluk van je kind en het gaat er niet om dat jij tegen iedereen kunt zeggen "kijk, mijn kind zit in de plusgroep/op het VWO/studeert aan de uni".

Omdat een kind dan de meeste carrièrekansen heeft. Met VWO staan alle deuren open, wat je ook maar wil kan je gaan doen. Ook dat kan gelukkig maken. Veel geld verdienen kan later ook gelukkig maken. En nee, het vervult geen innerlijke leegte en geeft geen geluk in de vorm van zelfacceptatie, rust etc.
Maar feit is en blijft dat we in een prestatiemaatschappij leven en presteren op het moment dat het moet hoort erbij. Op school met examens, later met solliciteren, targets halen op het werk etc.
Mijn dochter turnt op hoog niveau en moet er op een NK ook staan op het moment dat het moet. En dan de balk op als iedereen toekijkt, 5 juryleden, trainers en honderden mensen publiek. Dan is een CIto maken peanuts. En ik hoop dat ze later ook kan presteren als het moet qua solliciteren etc.
Karakter vormt zich al jong en de kinderen altijd maar op hun bolletje kloppen en roepen 'ach dat komt wel' helpt ook niet. Je kan ze beter al jong leren dat toetsen niks engs is, het hoort bij het leven en de maatschappij waarin we leven. En omgaan met teleurstellingen ook. Maar daar wat mee doen ook. Van de balk vallen op een belangrijke wedstrijd, tja kan gebeuren. Deal with it. Keer onderpresteren op de Cito, kan ook gebeuren. Maar waar lag het aan en wat kan er volgende keer beter? Jezelf blijven verbeteren en ontwikkelen en een stuk zelfreflectie ontwikkelen hoort er bij. Dat vormt je als mens. De lat hoog leggen is prima als je denkt bij die lat te kunnen. Maar elk kind is anders en leert ook anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:17

Een angst voor toetsen is iets waar aan te werken valt en is mijn inziens ook volledig onnodig mits er geen negatieve consequenties aanhangen anders dan de boodschap: dit ben jij en jij bent wie je bent.
Het vergelijken vind ik doorgaans zinloos want er zijn altijd mensen die echt nog veeeeeeel beter zijn en dat moet niet het levensdoel zijn. Met sport vind ik een ander verhaal. Sport is eenzijdig, het is 1 element van wat je kan en daar kun je hard voor werken uiteraard (als dat in je zit).
Echter is het leven meer dan 1 element. Je kan bij wijze bagger zijn op je toetsen en zelf een miljoenen onderneming oprichten. Je kan geniaal in je toetsen zijn maar een waardeloze collega zijn.
Ik ken gelukkig redelijk wat mensen die prestatie en geld handig vinden maar het ook rustig overboord kiepen om hun hart te volgen.
Sport is precies zo iets, sport is een passie, veel topsporters hebben niet eens een back-up plan of een afgemaakte opleiding. Ze doen gewoon wat ze het liefste doen en wat daarna komt komt daarna.
Helaas ben ik ook bekend met jongeren die uit het leven gestapt zijn omdat ze niet aan de maatschappelijke volwachtingen konden voldoen en niet gesteund werden in het zijn wie ze waren door hun omgeving.
Presteren is prima als dat je natuur is, maar je kan het niet zomaar iemand opleggen, dat wreekt zich vroeger of later.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:53

Suzanne F. schreef:
BlijNijn schreef:

Omdat een kind dan de meeste carrièrekansen heeft. Met VWO staan alle deuren open, wat je ook maar wil kan je gaan doen. Ook dat kan gelukkig maken. Veel geld verdienen kan later ook gelukkig maken. En nee, het vervult geen innerlijke leegte en geeft geen geluk in de vorm van zelfacceptatie, rust etc.
Maar feit is en blijft dat we in een prestatiemaatschappij leven en presteren op het moment dat het moet hoort erbij. Op school met examens, later met solliciteren, targets halen op het werk etc.
Mijn dochter turnt op hoog niveau en moet er op een NK ook staan op het moment dat het moet. En dan de balk op als iedereen toekijkt, 5 juryleden, trainers en honderden mensen publiek. Dan is een CIto maken peanuts. En ik hoop dat ze later ook kan presteren als het moet qua solliciteren etc.
Karakter vormt zich al jong en de kinderen altijd maar op hun bolletje kloppen en roepen 'ach dat komt wel' helpt ook niet. Je kan ze beter al jong leren dat toetsen niks engs is, het hoort bij het leven en de maatschappij waarin we leven. En omgaan met teleurstellingen ook. Maar daar wat mee doen ook. Van de balk vallen op een belangrijke wedstrijd, tja kan gebeuren. Deal with it. Keer onderpresteren op de Cito, kan ook gebeuren. Maar waar lag het aan en wat kan er volgende keer beter? Jezelf blijven verbeteren en ontwikkelen en een stuk zelfreflectie ontwikkelen hoort er bij. Dat vormt je als mens. De lat hoog leggen is prima als je denkt bij die lat te kunnen. Maar elk kind is anders en leert ook anders.

@suzannef, Ik ben het absoluut niet met je eens dat een kind dat naar het vwo gaat of kan meer "carrièrekansen" heeft dan een kind wat dat niveau niet aankan. Tuurlijk, als je chirurg wil worden is het vwo noodzakelijk, maar genoeg kinderen die een hele andere carrière ambiëren waarvoor ze geen vwo nodig hebben.
Veel geld verdienen kun je als stucadoor of metselaar ook (zonder mega studieschuld) en ook die kunnen zich blijven ontwikkelen.
En ja, kinderen moeten leren om door te zetten, hun best te doen en hard te werken. Maar dat leer je echt niet alleen op "vwo niveau". Ik ken veel pubers en jong volwassenen die juist doordat ze makkelijk kunnen leren helemaal geen doorzettingsvermogen hebben en ook nooit geleerd hebben om ergens hard voor te moeten werken.
Waarom zou het altijd nóg beter moeten? Ik ben van mening dat je ook gewoon tevreden kan en mag zijn en dat horen kinderen ook te leren.

De vergelijking sporten en school/cito begrijp ik niet helemaal?
Mijn zoon heeft faalangst en voelt ontzettend veel druk op school omdat hij niet makkelijk kan leren. In de praktijk kan hij heel veel leren, maar niet aan een tafel met een boek voor zijn neus. En daar is ons onderwijssysteem wel op gericht. Dat hij mega goed kan skieën en een aardig balletje kan trappen is dan helemaal niet van toepassing, want daar wordt niet naar gekeken.

Suzanne F.

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:04

Akishino: daarin ben ik het met je eens. Als metselaar of timmerman kan je ook goud geld verdienen. VWO is geen garantie op succes. Het maakt alleen je wereld veel groter. Of je nou metselaar of chirurg wilt worden, het kan allebei. Maar niet iedereen kan goed leren en het is ook geen garantie voor geluk.
De vergelijking sporten en Cito's trok ik door het kunnen presteren onder druk. Sporters moeten ook kunnen presteren onder druk, net als bij het maken van toetsen of het afleggen van examens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:08

Maar heel veel mensen kunnen niet goed presteren onder druk en hoeven dat ook helemaal niet te kunnen. Dus waarom zouden we daar al vanaf de kleuterklas al mee beginnen? De kinderen die dat wel willen - die komen dat toch vanzelf wel tegen in hun sport of muziek of op school of waar ze dat op gaan zoeken? Nu creeren we vooral een situatie waarin jonge kinderen al uitvallen. Ik zie daar echt het nut niet van in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:11

Presteren onder druk terwijl je je hobby doet is ook geen vergelijk met presteren onder druk terwijl je het werk niet leuk vind.
Wij hadden een topsporter in een studiejaar en die wilde je echt niet in je praktijkgroep, die liep alle kantjes eraf om snel klaar te zijn of kwam helemaal niet opdagen. Zijn sport was immers belangrijker.

Twee van mijn vrienden zijn overigens langdurig werkeloos omdat ze heel hoog opgeleid zijn maar niet tegen de druk kunnen die daar bij hoort in het bedrijfsleven. Die doen dus wat losse programmeer of schrijfopdrachtjes vanuit huis.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:30

Ik denk dat het goed is dat kinderen leren omgaan met spanning, succes en teleurstelling, maar daar zijn genoeg andere manieren voor. Citotoetsen zijn daar niet voor gemaakt en ik zie ook niet voor me hoe die daar een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Als je een parallel wilt trekken met sporten dan laat de citotoets zich het best omschrijven als een gelopen race. Waar je het bij sport meestal opneemt tegen mensen van een vergelijkbaar niveau leggen we met de citotoets iedereen langs dezelfde lat. Door het resultaat weer te geven als een positie ten opzichte van de rest is slechts weinigen (en tegelijkertijd meestal dezelfden) een succeservaring gegund. Hoe hard je werkt of hoe goed je je best doet is nauwelijks van invloed op de uitkomst. Een hardloper die naast de eerste prijs grijpt kan zich misschien nog troosten met een persoonlijk record, maar kinderen die een geweldige ontwikkeling hebben doorgemaakt reduceren we met één druk op de knop tot een 3'tje of een 4'tje.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:10

Suzanne F. schreef:
Akishino: daarin ben ik het met je eens. Als metselaar of timmerman kan je ook goud geld verdienen. VWO is geen garantie op succes. Het maakt alleen je wereld veel groter. Of je nou metselaar of chirurg wilt worden, het kan allebei. Maar niet iedereen kan goed leren en het is ook geen garantie voor geluk.
De vergelijking sporten en Cito's trok ik door het kunnen presteren onder druk. Sporters moeten ook kunnen presteren onder druk, net als bij het maken van toetsen of het afleggen van examens.

En toch lees ik bij jou ook vooral, de mogelijkheden zijn belangrijk voor het geld..want een metselaar kan ook goud geld verdienen.

Geluk zit niet in opleiding, veel geld en presteren.
Geluk zit hem in kunnen zijn wie je bent, met alle plussen en minnen die daarbij horen.

Doorzettingsvermogen en niveau in een zin maakt mij zowieso al kriegelig.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:54

Als er iets negatief normerend is dan zijn het wel Cito-toetsen.
Totaal geen representatief beeld van hoe een mens in elkaar zit, en ik snap ook absoluut niet hoe en vooral waarom dit bij (jonge) kinderen wordt afgenomen.
Zo iets is leuk als je volwassen bent om je eigen kunnen te toetsen maar dan nog, het is en blijft een momentopname, net als een proefje rijden. Om het even in bokt-stijl te houden.

Mij werd vwo aangeraden in groep 8 nav de befaamde citotoets waarbij ik de op 1 een na hoogste score behaalde en eenmaal op de havo-vwo brugklas werd ik naar een lager dan mavo 2e klas geadviseerd, puur en alleen omdat mijn wisknudde ( ;) ) ronduit slecht is.
Ik heb mijn havo (Daar heb je het al; wegens omstandigheden destijds thuis geen vwo) op mijn sloffen afgerond, zei het met een 4 voor wisknudde op mijn eindlijst.

Echt, die toetsen zijn niet veelzeggend en absoluut geen garantie, net zoals je op niets garanties krijgt in het leven.
Focus je liever op een goede en brede ontwikkeling van je kind als mens zijnde, daar heeft de wereld en persoon zelf veel meer aan en baat bij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:57

Als je de Cito toets wil laten verdwijnen, zal er heel veel meer moeten veranderen. Leraren hebben of te weinig tijd, of missen de kunde om elk kind individueel te volgen.

Cito, scoren, presteren sluit uiteindelijk aan op onze maatschappij. Hoe je het went of keert, als je lager geschoold bent, ga je doorgaans ook minder verdienen dan iemand die een Hbo/WO studie heeft gedaan. Minder geld, is minder mogelijkheden.

Als ouder wil je vaak het beste voor je kind. Iedereen wil dat ze gelukkig zijn en gezond etc, maar je wil ook dat je kind het redt in de maatschappij. Als je kind van alles aanwijst in een winkel en je hebt et zelf niet breed, hoop je vaak dat je kind goed kan leren, zodat het meer kansen maakt.

Kijk alleen al even naar de buurten waar goedkopere woningen staan. Misschien maken die 10 goedkope woningen in een klein rustig dorp geen verschil, maar ga je in een grotere plaats kijken, kom je aardig wat tegen en dan gun je je kind gewoon beter en daarvoor moet je nou eenmaal in onze maatschappij genoeg verdienen. Ook als je lief, knap, aardig, mooi, gezond en gelukkig bent.

Het gaat de meeste mensen echt niet om de cijfers, winnen of het beste zijn, maar de meeste kansen geven in de toekomst.

Overigens zat ik op Monterssori onderwijs en moest een taak af hebben. We konden de taken zelf afstempelen. Dan 2x per jaar ene gesprek met de leraar en je ouders. Mijn leraar, tevens directeur vond mij altijd geweldig, maar hij had geen idee. Hij moest 100x de klas uit en stempelde wij allemaal een extra taak af.
Omdat wij geen Cito deden, moest ik een toelating doen voor een Lyceum en scoorde erg goed, maar ik had een achterstand qua spelling waar je U tegen zegt.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:33

Suzanne F. schreef:
Sizzle schreef:
Ik kreeg destijds op mijn groep 8 cito havo-vwo advies maar mijn docent zei dat mavo een beter idee was omdat ik nog te kinds was. Hij had gelijk.
De stof was welliswaar veel te simpel maar ik was nog echt veel te jong in mijn hoofd. Daarna wel verder gegaan naar de havo (uiteindelijk PhD) en dat ene jaar maakte enorm veel uit voor mijn ontwikkeling.
Ik ben blij dat niemand mij gepushed heeft of het niveau wel/niet goed was.

Mening van de docent is ook belangrijker dan de toetsuitslagen. Die hebben veel meer inzicht in wat een kind kan en nodig heeft. Die van mij heeft al 2 x op toetsuitslagen een klas mogen overslaan. In de kleuterklas had ze van groep 1 naar 3 gemogen en nu had ze groep 8 mogen overslaan en al naar de brugklas gemogen. Maar beide keren hebben de docenten aangegeven dat dat niet verstandig zou zijn ivm sociaal emotionele ontwikkeling. Ze zou nog niet toe zijn aan de middelbare. Ze heeft dus ook geen klassen overgeslagen maar heeft gewoon meer uitdaging en aparte werkjes gekregen in de klas. Ze past prima tussen haar klasgenoten en zou in de brugklas echt in een gat vallen denk ik.
Een kind is veel meer dan een verzameling toetsuitslagen en grafieken. Maar toch kan het zeker wel inzicht geven in de ontwikkeling op de bepaalde vlakken.

Mijn ervaring is dat kinderen die klassen overslaan op de basisschool uiteindelijk net zo veel keer blijven zitten en dus uiteindelijk bij hun leeftijdsgenootjes terecht komen. Dat was echt n gouden regel bij mijn middelbare...

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:42

Zijn er eigenlijk andere/betere toetsmethodes voor het basisonderwijs die in nederland gebruikt (mogen) worden?

TS we zijn je topic een beetje aan het "vervuilen"

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:44

Sunnda schreef:
Suzanne F. schreef:

En toch lees ik bij jou ook vooral, de mogelijkheden zijn belangrijk voor het geld..want een metselaar kan ook goud geld verdienen.

Geluk zit niet in opleiding, veel geld en presteren.
Geluk zit hem in kunnen zijn wie je bent, met alle plussen en minnen die daarbij horen.

Doorzettingsvermogen en niveau in een zin maakt mij zowieso al kriegelig.

Dan zijn we het daar niet over eens. Geld is niet zaligmakend want het vormt geen sleutel tot innerlijk geluk maar het legt zeker een enorme basis voor een zekere toekomst. Ik word niet gelukkig van leven in de bijstand, naar de voedselbank gaan en op een flatje wonen 6 hoog op 20 m2 in een achterbuurt. Dan kan ik nog zo blij zijn met mezelf maar gelukkig word ik daar niet van.
Ik word gelukkig van dingen kunnen doen die ik wil, mooie reizen maken, mijn dochter de mogelijkheden geven die ze wilt. Dat brengt voor mij geluk. En helaas is daar weer geld voor nodig. En daarom werk ik en daarom is er een goede opleiding nodig. Dat vergroot de kansen op een toekomst met goede inkomsten. zo zit het leven nou eenmaal in elkaar. Kijk naar de pyramide van Maslov, die omschrijft die treden van geluk goed, van primaire behoeften tot zelfontplooing.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:49

akishino schreef:
Zijn er eigenlijk andere/betere toetsmethodes voor het basisonderwijs die in nederland gebruikt (mogen) worden?

TS we zijn je topic een beetje aan het "vervuilen"

Of de toetsmethode beter is, weet ik niet, maar er zijn ook scholen die met IEP werken. Ik moet alleen schuldig blijven of dat in alle groepen is of niet.

Edit: IEP is alleen eindtoets in groep 8.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 27-08-18 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:51

[b][/b]
goeroe schreef:
Ik denk dat het goed is dat kinderen leren omgaan met spanning, succes en teleurstelling, maar daar zijn genoeg andere manieren voor. Citotoetsen zijn daar niet voor gemaakt en ik zie ook niet voor me hoe die daar een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Als je een parallel wilt trekken met sporten dan laat de citotoets zich het best omschrijven als een gelopen race. Waar je het bij sport meestal opneemt tegen mensen van een vergelijkbaar niveau leggen we met de citotoets iedereen langs dezelfde lat. Door het resultaat weer te geven als een positie ten opzichte van de rest is slechts weinigen (en tegelijkertijd meestal dezelfden) een succeservaring gegund. Hoe hard je werkt of hoe goed je je best doet is nauwelijks van invloed op de uitkomst. Een hardloper die naast de eerste prijs grijpt kan zich misschien nog troosten met een persoonlijk record, maar kinderen die een geweldige ontwikkeling hebben doorgemaakt reduceren we met één druk op de knop tot een 3'tje of een 4'tje.

Helemaal met je eens.
Is bijna letterlijk wat mijn zoon eind vorig schooljaar (groep 5) zei: mam, hoe hard ik ook werk en mijn best doe, het zal nooit goed genoeg zijn in de cito. In de cito zie je helemaal niet hoe hard ik gewerkt heb. Dan breekt je hart. Hoe demotiverend kan school zijn voor sommige kinderen!
School doet echt hun best, maar zitten ook vast in het onderwijsweb.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:21

Cito's zijn moment op namens. Ik trek me altijd weinig aan van die scores.
Vind juf haar mening/observatie veel belangrijker.

Geloof dat ze bij ons op school dit jaar stoppen met cito's. Scheelt mooi weer wat stress voor de kids.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:52

akishino schreef:

Ik denk dat het vooral uitmaakt hoe er op school over toetsen gedacht wordt. De school die wij gekozen hebben gebruikt ook citotoetsen (niet in de kleuterklassen en niet als eindtoets), maar maakt er niet meer van dan waar ze voor bedoeld zijn, een hulpmiddel dus en geen doel op zich. In de schoolgids gebruiken ze bij het stukje over het leerlingenvolgsysteem deze illustratie en daar sta ik voor de volle 100% achter.

Afbeelding

Natuurlijk hopen ze dat leerlingen het goed doen, maar een kind gaat echt niet beter presteren als je doet alsof zijn leven ervan afhangt.

En dat is ook niet zo. Ik heb in mijn jeugd op financieel gebied van alles meegemaakt. Van 'kan niet op' tot in een flatje in de bijstand en zonder het te willen romantiseren waren de armste periodes juist de gelukkigste. Als simpele dingen hun vanzelfsprekendheid verliezen leer je anders naar ze te kijken en dat vergeet je je leven niet meer. Geld maakt echt niet gelukkig. Geldzorgen maken absoluut wel ongelukkig, maar daar hoef je geen laag inkomen voor te hebben. Juist het idee dat het belangrijk is om spullen te kunnen kopen (liefst iets meer of mooier dan de buurman) is als je het mij vraagt hét recept voor geldzorgen. Misschien dat het hier (dus niet in de randstad) wel nog iets makkelijker is om niet aan die grote competitie mee te doen, aangezien je hier ook met een normaal inkomen bijvoorbeeld nog wel een huis kunt kopen.

Bovendien, zoals al eerder genoemd, is een hoge opleiding geen garantie voor een hoog inkomen en andersom. Mijn vriend heeft een MBO-diploma en verdient prima, terwijl ik met mijn mastertitel thuis zit omdat ik in mijn hoofd gehaald heb dat het moederschap met stip de belangrijkste 'baan' is. Tegen de tijd dat ik weer aan het werk ga moet ik nog maar zien of ik qua inkomen bij hem in de buurt ga komen. En eerlijk, ik kan me er echt niet druk om maken. Deze tijd pakken ze mij nooit meer af.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:18

Heb hier zo'n gedoe over gehad op school. 2 jaar geleden werd ik bij schoolhoofd geroepen ivm dat mijn dochter "praktijkonderwijs"getoest had. Ik vond dit geen enkel probleem want mijn antwoord was dat we niet allemaal directeur konden worden want er dan ook veel werkeloosheid zou zijn.
Ik heb ze verteld dat IK mij geen zorgen maak en zij ook die zgn statestieken en iedereen met gymnasium advies van school willen laten gaan. Ik zei ze dat ze niet in belang van kind dachten maar aan eigen cijfers eind vd rit.
Nu vorig schooljaar dus met eindtoets have /vwo getoets..
En gaat vd wk aan de MAVO beginnen
Eindconclusie.. maak je niet druk.. je kind is geen cijfer of kan je in procenten in grafieken stoppen.
Heeft het plezier in school en kan het leuk meedoen..prima toch. Heeft het ondersteuning nodig zorg dat school dat bied en verder... laat het kind kind zijn zonder wat het later zou moeten zijn of worden en zeker in kleuter leeftijd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:29

goeroe schreef:
Bovendien, zoals al eerder genoemd, is een hoge opleiding geen garantie voor een hoog inkomen en andersom. Mijn vriend heeft een MBO-diploma en verdient prima, terwijl ik met mijn mastertitel thuis zit omdat ik in mijn hoofd gehaald heb dat het moederschap met stip de belangrijkste 'baan' is. Tegen de tijd dat ik weer aan het werk ga moet ik nog maar zien of ik qua inkomen bij hem in de buurt ga komen. En eerlijk, ik kan me er echt niet druk om maken. Deze tijd pakken ze mij nooit meer af.

Gezien het gebrek aan MBO'ers, is dat een hele reële gedachte Goeroe!

Ik vond het lange tijd echt schokkend hoeveel MBO-vrienden van mij huizen konden kopen. En ik met mijn HBO opleiding dat niet kon.

Ik weet bedrijven hier die per sé HBO'ers zoeken, die dan voor 12 euro per uur aan de slag mogen.
Vind maar een MBO'er die voor dat geld aan de slag gaat. :') VMBO'ers krijgen tegenwoordig al banen aangeboden die hun MBO opleiding gaan betalen. Lekker werken en leren. En als ze dan klaar zijn en wat anders willen, ligt de wereld voor ze open.

Hoe anders als je HBO hebt gedaan. Net zoals de helft van Nederland... Waar bedrijven op zoek zijn naar ervaren personeel, kom je aan met je theoretische opleiding. Dán begint het knokken pas.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 22:16

BlijNijn schreef:

Waarom zou ik geen verwachting mogen hebben van mijn kind?
Waar zeg ik dat mijn kind het hoogste cijfer moet halen. Dat zeg ik niet. Mijn vraag is alleen, wanneer daar een bepaalde lijn in komt.

Joh, ik ben zelf boerin en heb het LBO, MBO en HBO afgerond met diploma.