Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Sunnda, nee, maar luister oa https://www.vpro.nl/programmas/opgejaag ... ing-6.html
(Dan is ook duidelijk dat het onderwijs die indruk niet zomaar heeft gekregen en dat de inspectie zeker een aantal jaar terug wel degelijk erg de indruk wekte daar wel heel erg aan te hechten. Dat is inmiddels weer iets afgenomen.)
Overigens: dat mensen denken dat bepaalde dingen strenger zijn dan ze zijn is niet echt uniek. Van de cito is in elk geval bekend dat het een voldoende manier is om aan de inspectie-eisen te voldoen. Dat betekent dus niet dat dat de enige manier is, maar ik snap goed dat veel mensen die details niet echt kennen, dan denken dat het dus noodzakelijk is.
akishino schreef:Het is niet zo dat ik helemaal geen vertrouwen heb in de school, maar ook zij moeten voldoen aan de verplichtingen van dit onderwijssysteem. En laat ik nu net een kind hebben wat niet in dit onderwijssysteem past. Mijn dochter geen probleem, maar mijn zoon heeft het onder andere hierdoor erg zwaar.
Citaat:Er komt geen landelijke kleutertoets. Een meerderheid in de Tweede Kamer is tegen een toets en vindt dat scholen zelf moeten bepalen hoe ze de ontwikkeling van hun kleuters volgen.
[...]
De partijen vinden dat kleuters vanwege hun ''grillige ontwikkeling'' moeilijk betrouwbaar zijn te toetsen en dat observeren beter werkt. De inspectie heeft als uitgangspunt dat scholen pas aan de eisen voldoen als ze een landelijk genormeerde kleutertoets houden.
Maar de Kamer heeft daar nooit een besluit over genomen en ook staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs heeft toegegeven dat een toets niet verplicht is omdat er geen wettelijke basis voor is in de onderwijswetgeving.
Citaat:Huidige wet- en regelgeving over LVS-toetsen De wet op het primair onderwijs (WPO) verplicht scholen tot een LVS en daarmee tot het afnemen van LVS-toetsen (artikel 8, lid 6, WPO). Scholen zijn niet verplicht tot het afnemen van LVS-toetsen bij kleuters, maar veel scholen gebruiken LVS-toetsen wel vrijwillig in kleutergroepen. Scholen zijn bovendien vrij om naast het LVS allerhande volginstrumenten te gebruiken, al dan niet zelf ontwikkeld of afkomstig uit een lesmethode.
BlijNijn schreef:Waarom vinden ouders het toch zo belangrijk dat hun kind de hoogste cijfers haalt? En of hun kind wel VWO kan gaan doen?
Het is toch serieus ongelooflijk om over een kleuter (!!!!) te zeggen dat je verwacht dat hij beter gepresteerd zou hebben?
De ouders van mijn beste vriendin zijn van hetzelfde kaliber en dat heeft ervoor gezorgd dat zij door ongelooflijke faalangst in eerste instantie niet toegelaten werd op een VMBO-school. Uiteindelijk heeft onze leraar moeten l*llen als brugman om haar op het VMBO te krijgen. En nu? Nu heeft ze haar eerste jaar HBO gehaald omdat haar ouders gestopt zijn met dingen van haar verwachten.
Laat het los. Je kind is niet slechter als hij "slechts" VMBO-niveau aankan. Het enige dat zou moeten tellen is dat je kind gelukkig is.
Ik kan zelf erg goed leren en heb dan ook succesvol het VWO afgerond. Dat ik niet aan de universiteit ben gaan studeren is voor vele mensen in mijn omgeving niet te bevatten. Ik kan goed leren, dús moet ik een universitaire studie doen. Gelukkig hebben mijn ouders het altijd belangrijk gevonden dat ik gelukkig was/ben en mij daarin gestimuleerd. Als ik naar het MBO zou willen zouden ze mij hierin net zo hard steunen als wanneer ik een universitaire studie zou gaan doen. Als je dat kunt als ouder, dan heb je het volgens mij genaild. Het gaat namelijk om het geluk van je kind en het gaat er niet om dat jij tegen iedereen kunt zeggen "kijk, mijn kind zit in de plusgroep/op het VWO/studeert aan de uni".
Suzanne F. schreef:BlijNijn schreef:Waarom vinden ouders het toch zo belangrijk dat hun kind de hoogste cijfers haalt? En of hun kind wel VWO kan gaan doen?
Het is toch serieus ongelooflijk om over een kleuter (!!!!) te zeggen dat je verwacht dat hij beter gepresteerd zou hebben?
De ouders van mijn beste vriendin zijn van hetzelfde kaliber en dat heeft ervoor gezorgd dat zij door ongelooflijke faalangst in eerste instantie niet toegelaten werd op een VMBO-school. Uiteindelijk heeft onze leraar moeten l*llen als brugman om haar op het VMBO te krijgen. En nu? Nu heeft ze haar eerste jaar HBO gehaald omdat haar ouders gestopt zijn met dingen van haar verwachten.
Laat het los. Je kind is niet slechter als hij "slechts" VMBO-niveau aankan. Het enige dat zou moeten tellen is dat je kind gelukkig is.
Ik kan zelf erg goed leren en heb dan ook succesvol het VWO afgerond. Dat ik niet aan de universiteit ben gaan studeren is voor vele mensen in mijn omgeving niet te bevatten. Ik kan goed leren, dús moet ik een universitaire studie doen. Gelukkig hebben mijn ouders het altijd belangrijk gevonden dat ik gelukkig was/ben en mij daarin gestimuleerd. Als ik naar het MBO zou willen zouden ze mij hierin net zo hard steunen als wanneer ik een universitaire studie zou gaan doen. Als je dat kunt als ouder, dan heb je het volgens mij genaild. Het gaat namelijk om het geluk van je kind en het gaat er niet om dat jij tegen iedereen kunt zeggen "kijk, mijn kind zit in de plusgroep/op het VWO/studeert aan de uni".
Omdat een kind dan de meeste carrièrekansen heeft. Met VWO staan alle deuren open, wat je ook maar wil kan je gaan doen. Ook dat kan gelukkig maken. Veel geld verdienen kan later ook gelukkig maken. En nee, het vervult geen innerlijke leegte en geeft geen geluk in de vorm van zelfacceptatie, rust etc.
Maar feit is en blijft dat we in een prestatiemaatschappij leven en presteren op het moment dat het moet hoort erbij. Op school met examens, later met solliciteren, targets halen op het werk etc.
Mijn dochter turnt op hoog niveau en moet er op een NK ook staan op het moment dat het moet. En dan de balk op als iedereen toekijkt, 5 juryleden, trainers en honderden mensen publiek. Dan is een CIto maken peanuts. En ik hoop dat ze later ook kan presteren als het moet qua solliciteren etc.
Karakter vormt zich al jong en de kinderen altijd maar op hun bolletje kloppen en roepen 'ach dat komt wel' helpt ook niet. Je kan ze beter al jong leren dat toetsen niks engs is, het hoort bij het leven en de maatschappij waarin we leven. En omgaan met teleurstellingen ook. Maar daar wat mee doen ook. Van de balk vallen op een belangrijke wedstrijd, tja kan gebeuren. Deal with it. Keer onderpresteren op de Cito, kan ook gebeuren. Maar waar lag het aan en wat kan er volgende keer beter? Jezelf blijven verbeteren en ontwikkelen en een stuk zelfreflectie ontwikkelen hoort er bij. Dat vormt je als mens. De lat hoog leggen is prima als je denkt bij die lat te kunnen. Maar elk kind is anders en leert ook anders.
Suzanne F. schreef:Akishino: daarin ben ik het met je eens. Als metselaar of timmerman kan je ook goud geld verdienen. VWO is geen garantie op succes. Het maakt alleen je wereld veel groter. Of je nou metselaar of chirurg wilt worden, het kan allebei. Maar niet iedereen kan goed leren en het is ook geen garantie voor geluk.
De vergelijking sporten en Cito's trok ik door het kunnen presteren onder druk. Sporters moeten ook kunnen presteren onder druk, net als bij het maken van toetsen of het afleggen van examens.
Suzanne F. schreef:Sizzle schreef:Ik kreeg destijds op mijn groep 8 cito havo-vwo advies maar mijn docent zei dat mavo een beter idee was omdat ik nog te kinds was. Hij had gelijk.
De stof was welliswaar veel te simpel maar ik was nog echt veel te jong in mijn hoofd. Daarna wel verder gegaan naar de havo (uiteindelijk PhD) en dat ene jaar maakte enorm veel uit voor mijn ontwikkeling.
Ik ben blij dat niemand mij gepushed heeft of het niveau wel/niet goed was.
Mening van de docent is ook belangrijker dan de toetsuitslagen. Die hebben veel meer inzicht in wat een kind kan en nodig heeft. Die van mij heeft al 2 x op toetsuitslagen een klas mogen overslaan. In de kleuterklas had ze van groep 1 naar 3 gemogen en nu had ze groep 8 mogen overslaan en al naar de brugklas gemogen. Maar beide keren hebben de docenten aangegeven dat dat niet verstandig zou zijn ivm sociaal emotionele ontwikkeling. Ze zou nog niet toe zijn aan de middelbare. Ze heeft dus ook geen klassen overgeslagen maar heeft gewoon meer uitdaging en aparte werkjes gekregen in de klas. Ze past prima tussen haar klasgenoten en zou in de brugklas echt in een gat vallen denk ik.
Een kind is veel meer dan een verzameling toetsuitslagen en grafieken. Maar toch kan het zeker wel inzicht geven in de ontwikkeling op de bepaalde vlakken.
Sunnda schreef:Suzanne F. schreef:Akishino: daarin ben ik het met je eens. Als metselaar of timmerman kan je ook goud geld verdienen. VWO is geen garantie op succes. Het maakt alleen je wereld veel groter. Of je nou metselaar of chirurg wilt worden, het kan allebei. Maar niet iedereen kan goed leren en het is ook geen garantie voor geluk.
De vergelijking sporten en Cito's trok ik door het kunnen presteren onder druk. Sporters moeten ook kunnen presteren onder druk, net als bij het maken van toetsen of het afleggen van examens.
En toch lees ik bij jou ook vooral, de mogelijkheden zijn belangrijk voor het geld..want een metselaar kan ook goud geld verdienen.
Geluk zit niet in opleiding, veel geld en presteren.
Geluk zit hem in kunnen zijn wie je bent, met alle plussen en minnen die daarbij horen.
Doorzettingsvermogen en niveau in een zin maakt mij zowieso al kriegelig.
akishino schreef:Zijn er eigenlijk andere/betere toetsmethodes voor het basisonderwijs die in nederland gebruikt (mogen) worden?
TS we zijn je topic een beetje aan het "vervuilen"
goeroe schreef:Ik denk dat het goed is dat kinderen leren omgaan met spanning, succes en teleurstelling, maar daar zijn genoeg andere manieren voor. Citotoetsen zijn daar niet voor gemaakt en ik zie ook niet voor me hoe die daar een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Als je een parallel wilt trekken met sporten dan laat de citotoets zich het best omschrijven als een gelopen race. Waar je het bij sport meestal opneemt tegen mensen van een vergelijkbaar niveau leggen we met de citotoets iedereen langs dezelfde lat. Door het resultaat weer te geven als een positie ten opzichte van de rest is slechts weinigen (en tegelijkertijd meestal dezelfden) een succeservaring gegund. Hoe hard je werkt of hoe goed je je best doet is nauwelijks van invloed op de uitkomst. Een hardloper die naast de eerste prijs grijpt kan zich misschien nog troosten met een persoonlijk record, maar kinderen die een geweldige ontwikkeling hebben doorgemaakt reduceren we met één druk op de knop tot een 3'tje of een 4'tje.
akishino schreef:Zijn er eigenlijk andere/betere toetsmethodes voor het basisonderwijs die in nederland gebruikt (mogen) worden?
goeroe schreef:Bovendien, zoals al eerder genoemd, is een hoge opleiding geen garantie voor een hoog inkomen en andersom. Mijn vriend heeft een MBO-diploma en verdient prima, terwijl ik met mijn mastertitel thuis zit omdat ik in mijn hoofd gehaald heb dat het moederschap met stip de belangrijkste 'baan' is. Tegen de tijd dat ik weer aan het werk ga moet ik nog maar zien of ik qua inkomen bij hem in de buurt ga komen. En eerlijk, ik kan me er echt niet druk om maken. Deze tijd pakken ze mij nooit meer af.
BlijNijn schreef:Waarom vinden ouders het toch zo belangrijk dat hun kind de hoogste cijfers haalt? En of hun kind wel VWO kan gaan doen?