Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kaka schreef:Leren werken is een leerproces. En nee, dat was vroeger geen onderdeel van het school curriculum (bij mij althans niet) en blijkbaar nog steeds niet. Je hoeft er niet in mee te gaan. Afhankelijk van de reden en de manier van opstellen achteraf bepaal je als leidinggevende of er consequenties aan het gedrag zitten. Dat is ook onderdeel van het leerproces.
ARCTN schreef:Kaka schreef:Leren werken is een leerproces. En nee, dat was vroeger geen onderdeel van het school curriculum (bij mij althans niet) en blijkbaar nog steeds niet. Je hoeft er niet in mee te gaan. Afhankelijk van de reden en de manier van opstellen achteraf bepaal je als leidinggevende of er consequenties aan het gedrag zitten. Dat is ook onderdeel van het leerproces.
Toen ik 15 jaar geleden stage ging lopen kreeg ik op school tekst en uitleg hoe je te gedragen, waar op te letten, waar eventueel nog even extra naqr te vragen. Blijkbaar word dat nu niet meer gedaan. Ik vind dat toch wel een stukje voor school om op te pakken.
ARCTN schreef:Kaka schreef:Leren werken is een leerproces. En nee, dat was vroeger geen onderdeel van het school curriculum (bij mij althans niet) en blijkbaar nog steeds niet. Je hoeft er niet in mee te gaan. Afhankelijk van de reden en de manier van opstellen achteraf bepaal je als leidinggevende of er consequenties aan het gedrag zitten. Dat is ook onderdeel van het leerproces.
Toen ik 15 jaar geleden stage ging lopen kreeg ik op school tekst en uitleg hoe je te gedragen, waar op te letten, waar eventueel nog even extra naqr te vragen. Blijkbaar word dat nu niet meer gedaan. Ik vind dat toch wel een stukje voor school om op te pakken.
Pubers zijn leuk! Lekker jong en onbezonnen.
Je verandert het toch niet. ARCTN schreef:Stukje uit bedrijfsgids:
[ [url=m/m7ucW5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tel.nr. even weggehaald uiteraard.
Volgens mij is dit echt geen abracadabra...
Lautje138 schreef:ARCTN schreef:Stukje uit bedrijfsgids:
Ik mag toch hopen dat dit niet jullie huidige en geldende bedrijfsgids is. Sinds de nieuwe privacy wetgeving moet een medewerker zich ziekmeldingen bij de leidinggevende maar mag absoluut geen rede van afwezigheid meer opgeven. De leidinggevende mag ook hier niet naar informeren of contact opnemen met de medewerker. Als de ziekmelding lang duurd moet een bedrijfsarts worden ingeschakeld. Alleen hier mag de medewerker vrijuit spreken over der ede en de bedrijfsarts mag ook geen verslag doen van de reden. Alleen de inschatting hoe lang de medewerker afwezig is.

Lautje138 schreef:ARCTN schreef:Stukje uit bedrijfsgids:
Ik mag toch hopen dat dit niet jullie huidige en geldende bedrijfsgids is. Sinds de nieuwe privacy wetgeving moet een medewerker zich ziekmeldingen bij de leidinggevende maar mag absoluut geen rede van afwezigheid meer opgeven. De leidinggevende mag ook hier niet naar informeren of contact opnemen met de medewerker. Als de ziekmelding lang duurd moet een bedrijfsarts worden ingeschakeld. Alleen hier mag de medewerker vrijuit spreken over der ede en de bedrijfsarts mag ook geen verslag doen van de reden. Alleen de inschatting hoe lang de medewerker afwezig is.

En misschien vind je dit off-topic, maar ik vind het juist ontopic omdat het illustreert dat over dit soort dingen gemakkelijk miscommunicatie ontstaat, zoals uit je voorbeelden uit de OP ook blijkt. Corelli schreef:“Voor zover mogelijk” kan ook gelezen worden als “als je dit weet/kan inschatten” dus ik vind dit best wel multi-intepretabel eerlijk gezegd := En misschien vind je dit off-topic, maar ik vind het juist ontopic omdat het illustreert dat over dit soort dingen gemakkelijk miscommunicatie ontstaat, zoals uit je voorbeelden uit de OP ook blijkt.
Janneke2 schreef:...heeft niets met de nieuwe privacywet van doen.
Dit is gewoon arbo wetgeving.
"Voor zover mogelijk" zou ik acuut schrappen.
Oorzaak van ziekmelding vragen is gewoon niet toegestaan.
"...dat er bij een arbeidsconflict doorgaans geen sprake is van ziekte" vind ik uit de lucht gegrepen.
Conflicten kunnen groot of klein zijn - en als iemand tijdenlang in een nare situatie heeft gezeten vanwege een groter conflict moge het duidelijk zijn dat het volstrekt van de zotte is (en buiten de wet) dat een werkgever gaat beslissen 'dat iemand niet ziek is (want er is een conflict)!'
...dat is wettelijk aan de bedrijfsarts.
En het is in het werkende leven DE manier om een conflict te laten escaleren.
ARCTN schreef:Maar wat een reacties al zeg!![]()
Misschien nog wat extra uitleg:
Het gaat hier om scholieren die een werk en leren opleiding doen. MBO Niveau 2 tot en met 4, Ze werken een periode van 2 tot 3 jaar bij ons. Leeftijd 16 tot 20 jaar.
Ik vind dat toch weer anders dan leerlingen die op 13-14 jarige leeftijd de eerste stage doen.
Deze leerlingen krijgen een goed salaris, worden begeleid door een kundige en ervaren begeleider die echt veel tijd in ze stopt, mogen veel leren en ontdekken, en als blijkt dat het zelfstandig werken kan dan krijgen ze veel vrijheid.
Zeker van een wat oudere scholier mag toch wel verwacht worden dat ze gewoon vrij kunnen vragen e.d.
ARCTN schreef:Maar wat een reacties al zeg!![]()
Het gaat hier om scholieren die een werk en leren opleiding doen. MBO Niveau 2 tot en met 4, Ze werken een periode van 2 tot 3 jaar bij ons. Leeftijd 16 tot 20 jaar.
Ik vind dat toch weer anders dan leerlingen die op 13-14 jarige leeftijd de eerste stage doen.
Deze leerlingen krijgen een goed salaris, worden begeleid door een kundige en ervaren begeleider die echt veel tijd in ze stopt, mogen veel leren en ontdekken, en als blijkt dat het zelfstandig werken kan dan krijgen ze veel vrijheid.
Zeker van een wat oudere scholier mag toch wel verwacht worden dat ze gewoon vrij kunnen vragen e.d.
Janneke2 schreef:ARCTN schreef:En dat staat er ook...
...zou je het dan even kunnen citeren, want ik zie het niet.
Ik lees een personeelsgids waarbij de werkgever op de stoel van de BA gaat zitten.
Essia schreef:ARCTN schreef:Maar wat een reacties al zeg!![]()
Deze leerlingen hebben niet voor niets geen theoretische opleiding gevolgd. Een schriftelijke handleiding kan dus inderdaad een stap te ver zijn als daar niet ook mondelinge uitleg op volgt. Goed communiceren en dan zijn de meesten uitstekend harde werkers