Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 18:30

@rocamor en frummels:
Ziek is bij ons inderdaad ziek, en dan hoeven we zeker geen verdere uitleg. Maar als ziek een gebroken been betekend, dan is dat wel prettig om te weten zodat daar alvast rekening mee gehouden kan worden.
Daarom staat er ook: voor zover mogelijk bij.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:40

Ach, zo had ik een keer een instructie dag wat eigenlijk meer was voor de andere groep werkende in het bedrijf. Heb ik ook héél veel aan gehad :')

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:40

Ik word er altijd een beetje boos van als er meteen gesmeten wordt met 'slechte opvoeding' etc. Want hoe kunnen wij nou met zijn allen vanaf een scherm en het verhaal van een ander de opvoeding van iemand gaan beoordelen?

Misschien hebben jullie helemaal gelijk hoor en komt een van de personen uit de intro uit een achterstandsgezin waarbij de ouders nooit thuis waren omdat ze voor elke cent keihard werkten, waardoor ze net rond konden komen. Dan zou er inderdaad wel eens iets over de procedure van vrijvragen bij het werk gemist zijn in de eerdere jaren.

Maar persoonlijk heb ik toch echt een andere situatie meegemaakt bij mij thuis. Namelijk een broertje die er met de pet naar gooiden, want ze zouden hem toch niet ontslaan etc. Na meermaals aandringen van mijn ouders dat hij toch echt op tijd moest zijn en ook echt wel zijn eigen werkkleding in de was moest gooien. Toen hij uiteindelijk twee officiële waarschuwingen had en zijn contract niet verlengd werd, snapte hij het volgens mij pas.

@TS, vooral de eerste situatie is iets dat niet zo in mij op zou komen. Ik dacht eerst dat het om een examen vanuit school en dus vanuit de werk-leeromgeving ging, waardoor ik het eerder had gemeld van "Ja ik heb dan en dan examen, dus ik ben er dan niet met werken", maar wat ik net las was dat het een rijexamen was? Dus het stond los van de opleiding? Dan moet je inderdaad wel echt vrij vragen.

De tweede situatie zou ik ook niet snel doen, maar daarin ben ik te verlegen. Maar daar kan ik nog inkomen om eerder genoemde regelingen. De derde situatie kan ik niet goed inschatten, want misschien had de student zich wel verkeken en dacht ie dat ie zo het ziekenhuis uit was. Als je geen ervaring hebt met ziekenhuizen kan dat nog wel eens onderschat worden namelijk hoeveel tijd je daarmee kwijt bent.

Het belangrijkste lijkt me iig dat je hierover samen in gesprek gaat. Zo geef je de student de mogelijkheid om te leren en jij kan leren over waarom een student die keuze heeft gemaakt en dat bij andere studenten voorkomen door inderdaad, het uitleggen van de regels bij het aannemen. Win-win lijkt me!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 18:46

Maar wat een reacties al zeg! :wow:

Misschien nog wat extra uitleg:

Het gaat hier om scholieren die een werk en leren opleiding doen. MBO Niveau 2 tot en met 4, Ze werken een periode van 2 tot 3 jaar bij ons. Leeftijd 16 tot 20 jaar.
Ik vind dat toch weer anders dan leerlingen die op 13-14 jarige leeftijd de eerste stage doen.

Deze leerlingen krijgen een goed salaris, worden begeleid door een kundige en ervaren begeleider die echt veel tijd in ze stopt, mogen veel leren en ontdekken, en als blijkt dat het zelfstandig werken kan dan krijgen ze veel vrijheid.

Zeker van een wat oudere scholier mag toch wel verwacht worden dat ze gewoon vrij kunnen vragen e.d.

Vjestagirl

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:58

Och. Op het moment ligt bij de NS het traject Eindhoven-Roermond eruit. Het bedrijf heeft besloten om pas een reiskosten vergoeding te geven op het moment dat je verder weg woont dan Roermond (afdeling zit in Eindhoven). Dus een collega, die met de beste wil van de wereld geen jongere meer te noemen is, stapte vrolijk in het treinvervangend busvervoer op het moment dat hij gewoonlijk in de trein stapt. En belde ook niet toen hij te laat aan het komen was. "Dan hadden ze me maar een reiskostenvergoeding moeten geven".

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 19:12

Kaka schreef:
Leren werken is een leerproces. En nee, dat was vroeger geen onderdeel van het school curriculum (bij mij althans niet) en blijkbaar nog steeds niet. Je hoeft er niet in mee te gaan. Afhankelijk van de reden en de manier van opstellen achteraf bepaal je als leidinggevende of er consequenties aan het gedrag zitten. Dat is ook onderdeel van het leerproces.

Toen ik 15 jaar geleden stage ging lopen kreeg ik op school tekst en uitleg hoe je te gedragen, waar op te letten, waar eventueel nog even extra naqr te vragen. Blijkbaar word dat nu niet meer gedaan. Ik vind dat toch wel een stukje voor school om op te pakken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:15

ARCTN schreef:
Kaka schreef:
Leren werken is een leerproces. En nee, dat was vroeger geen onderdeel van het school curriculum (bij mij althans niet) en blijkbaar nog steeds niet. Je hoeft er niet in mee te gaan. Afhankelijk van de reden en de manier van opstellen achteraf bepaal je als leidinggevende of er consequenties aan het gedrag zitten. Dat is ook onderdeel van het leerproces.

Toen ik 15 jaar geleden stage ging lopen kreeg ik op school tekst en uitleg hoe je te gedragen, waar op te letten, waar eventueel nog even extra naqr te vragen. Blijkbaar word dat nu niet meer gedaan. Ik vind dat toch wel een stukje voor school om op te pakken.

Wellicht is de werkdruk in het onderwijs inmiddels zodanig geworden, dat daar geen tijd meer voor is?
Of het is wel uitgelegd, maar niet op de harde schijf weggeschreven bij de stage lopers?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:22

Ik zo’n 20 jaar geleden had ook werkelijk geen flauw benul wat er precies van je verwacht werd. Op school was daar bij ons echt geen uitleg over.
Gelukkig waren mijn eerste werkgevers uitzendbureaus en die leggen dingen helder uit (toen in iedergeval).

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:17

ARCTN schreef:
Kaka schreef:

Ik kan me niet herinneren dat mijn school (HBO) hier iets mee gedaan heeft, behalve de sollicitatiebrief voor een stageplaats doorlezen of er geen gekke dingen in staan.
Ik denk dat het meestal ook wel goed gaat, maar sommige mensen hebben helaas van zichzelf (nog) niet de juiste instelling en moeten nog 'opgevoed' worden. Zo hebben we op mijn werk een aantal topstagiaires gehad, totdat er eentje kwam die nog 'opgevoed' moest worden. En de begeleiders stonden met hun mond vol tanden en wisten niet wat ze er mee aan moesten, waardoor de stagiaire er uiteindelijk nog mee weg kwam ook... dus uiteindelijk niet eens 'opgevoed', hoewel de stage wel afgerond is. :wow:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:40

Ach joh, die jongeren zijn nog jong en bleu, die moeten dit echt nog leren. Het puberbrein overziet nog lang niet alles, al helemaal niet dat je een tijdje van tevoren vrij moet vragen voor een rij-examen.
Ik zou me er niet zo aan ergeren, maar om lachen en ze leren hoe het werkt in het echte leven :+ Pubers zijn leuk! Lekker jong en onbezonnen. :')
Trouwens; bij onze hbo-stagiaires zitten er soms ook nog van die jonkies en bleutjes tussen die het allemaal nog niet begrijpen.
Gewoon lekker aan het handje nemen en ze dingen leren, en soms een beetje op hun bek laten gaan. Die eerste werkervaring moet wel een beetje een leuke zijn. Pubers zijn van nature ook best onzeker, dus als je ze nu al het idee geeft dat ze niks kunnen en alles fout doen buts je gelijk een megadeuk in hun ego.

Als je je eraan ergert maak je het jezelf wel moeilijk :) Je verandert het toch niet.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:44

ARCTN schreef:
Stukje uit bedrijfsgids:
[ [url=m/m7ucW5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tel.nr. even weggehaald uiteraard.
Volgens mij is dit echt geen abracadabra...

Ik mag toch hopen dat dit niet jullie huidige en geldende bedrijfsgids is. Sinds de nieuwe privacy wetgeving moet een medewerker zich ziekmeldingen bij de leidinggevende maar mag absoluut geen rede van afwezigheid meer opgeven. De leidinggevende mag ook hier niet naar informeren of contact opnemen met de medewerker. Als de ziekmelding lang duurd moet een bedrijfsarts worden ingeschakeld. Alleen hier mag de medewerker vrijuit spreken over der ede en de bedrijfsarts mag ook geen verslag doen van de reden. Alleen de inschatting hoe lang de medewerker afwezig is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:47

Lautje138 schreef:
ARCTN schreef:
Stukje uit bedrijfsgids:

Ik mag toch hopen dat dit niet jullie huidige en geldende bedrijfsgids is. Sinds de nieuwe privacy wetgeving moet een medewerker zich ziekmeldingen bij de leidinggevende maar mag absoluut geen rede van afwezigheid meer opgeven. De leidinggevende mag ook hier niet naar informeren of contact opnemen met de medewerker. Als de ziekmelding lang duurd moet een bedrijfsarts worden ingeschakeld. Alleen hier mag de medewerker vrijuit spreken over der ede en de bedrijfsarts mag ook geen verslag doen van de reden. Alleen de inschatting hoe lang de medewerker afwezig is.

Dat staat los van AVG en mocht daarvoor ook niet. Maar ook genoeg werkgevers hebben geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven. Of beter gezegd hoe het hoort te werken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:57

En een paar spelfoutjes hier en daar :D

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 21:07

Lautje138 schreef:
ARCTN schreef:
Stukje uit bedrijfsgids:

Als je goed leest, zie je ook tussen haakjes staan: voor zover mogelijk.
Medewerker MAG vertellen wat hij/zij kwijt wil. Er staat toch echt niet dat deze dat MOET vertellen...

Heb je een linkje waar dit in staat in de nieuwe privacy wetgeving? Dan ontvang ik die graag via PB. Ben het namelijk echt nergens tegen gekomen en heb er nog niemand eerder over gehoord :)

Bij mijn weten heb ik ook nergens gezegd dat er dan doorgevraagd word, dus waar je dat weghaalt?

En nu ga ik weer naar het inderwerp van dit topic, wil je meer weten/reactie geven,dan graaf via pb.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:12

“Voor zover mogelijk” kan ook gelezen worden als “als je dit weet/kan inschatten” dus ik vind dit best wel multi-intepretabel eerlijk gezegd := En misschien vind je dit off-topic, maar ik vind het juist ontopic omdat het illustreert dat over dit soort dingen gemakkelijk miscommunicatie ontstaat, zoals uit je voorbeelden uit de OP ook blijkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:14

...heeft niets met de nieuwe privacywet van doen.

Dit is gewoon arbo wetgeving. Tuurlijk kan je vragen om pb, maar dit hoor je gewoon allang zelf te weten....

"Voor zover mogelijk" zou ik acuut schrappen.
Oorzaak van ziekmelding vragen is gewoon niet toegestaan. (En de mate waarin het 'mogelijk' is hoor je dus niet bij de werknemer te leggen. Zelfs niet als we het hebben over een minderjarige stagair.)

Tuurlijk mag iemand zeggen dat-ie een gebroken been heeft.
Maar als werkgever hoor je geen subtiele druk uit te oefenen in de vorm van "...we willen de oorzaak van de ziekmelding weten als jij het weet!"

"...dat er bij een arbeidsconflict doorgaans geen sprake is van ziekte" vind ik uit de lucht gegrepen.
Conflicten kunnen groot of klein zijn - en als iemand tijdenlang in een nare situatie heeft gezeten vanwege een groter conflict moge het duidelijk zijn dat het volstrekt van de zotte is (en buiten de wet) dat een werkgever gaat beslissen 'dat iemand niet ziek is (want er is een conflict)!'
...dat is wettelijk aan de bedrijfsarts.

En het is in het werkende leven DE manier om een conflict te laten escaleren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-07-18 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 21:24

Corelli schreef:
“Voor zover mogelijk” kan ook gelezen worden als “als je dit weet/kan inschatten” dus ik vind dit best wel multi-intepretabel eerlijk gezegd := En misschien vind je dit off-topic, maar ik vind het juist ontopic omdat het illustreert dat over dit soort dingen gemakkelijk miscommunicatie ontstaat, zoals uit je voorbeelden uit de OP ook blijkt.

Hier komt dat zo over omdat jullie er nu niet de mondelinge, uitleg bij krijgen ;)
We hebben op dit punt ook nooit problemen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 21:26

Janneke2 schreef:
...heeft niets met de nieuwe privacywet van doen.

Dit is gewoon arbo wetgeving.

"Voor zover mogelijk" zou ik acuut schrappen.
Oorzaak van ziekmelding vragen is gewoon niet toegestaan.

"...dat er bij een arbeidsconflict doorgaans geen sprake is van ziekte" vind ik uit de lucht gegrepen.
Conflicten kunnen groot of klein zijn - en als iemand tijdenlang in een nare situatie heeft gezeten vanwege een groter conflict moge het duidelijk zijn dat het volstrekt van de zotte is (en buiten de wet) dat een werkgever gaat beslissen 'dat iemand niet ziek is (want er is een conflict)!'
...dat is wettelijk aan de bedrijfsarts.

En het is in het werkende leven DE manier om een conflict te laten escaleren.

En dat staat er ook...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:38

ARCTN schreef:

Het gaat hier om scholieren die een werk en leren opleiding doen. MBO Niveau 2 tot en met 4, Ze werken een periode van 2 tot 3 jaar bij ons. Leeftijd 16 tot 20 jaar.
Ik vind dat toch weer anders dan leerlingen die op 13-14 jarige leeftijd de eerste stage doen.

Deze leerlingen krijgen een goed salaris, worden begeleid door een kundige en ervaren begeleider die echt veel tijd in ze stopt, mogen veel leren en ontdekken, en als blijkt dat het zelfstandig werken kan dan krijgen ze veel vrijheid.

Zeker van een wat oudere scholier mag toch wel verwacht worden dat ze gewoon vrij kunnen vragen e.d.

Nee, blijkbaar moeten ze dat nog leren. Zeker bij een niveau 2 mag je er niet vanuit gaan dat ze dat weten.
Je bent niet voor niks een leerbedrijf dus dan heb je ook met dit soort zaken te maken. Zoals je zelf al zegt ze mogen veel leren en ontdekken nou en dit is er een ding van.
Al te beginnen dat je niet uit je plaat gaat als iets je niet zint maar dat je er over in gesprek gaat. Aan jou als leerbedrijf omdat te ondersteunen en te begeleiden

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:39

ARCTN schreef:

Deze leerlingen hebben niet voor niets geen theoretische opleiding gevolgd. Een schriftelijke handleiding kan dus inderdaad een stap te ver zijn als daar niet ook mondelinge uitleg op volgt. Goed communiceren en dan zijn de meesten uitstekend harde werkers :D
Laatst bijgewerkt door Essia op 24-07-18 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:39

ARCTN schreef:
En dat staat er ook...

...zou je het dan even kunnen citeren, want ik zie het niet. :)

Ik lees een personeelsgids waarbij de werkgever op de stoel van de BA gaat zitten.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-07-18 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:41

Sizzle schreef:
Ibbel, als je er iets in het Nederlands voor weet mag je het zeggen, ik zit in een Amerikaanse firma en heb geen idee hoe je het in een andere taal zegt :=

Gewoon 'inwerken'? Of is dat te breed? Ik heb geen idee wat de term betekent nl...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:46

Hihi, mischien wel.
Maar onder inwerken zie ik meer de eerste weken van training.
Onboarding is voor mij meer het zorgen dat ze een computer hebben, de login werkt, de huisregels verklaard worden en het trainingsprofiel aangevraagd wordt.
Misschien is het gewoon ‚introduceren‘.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 21:58

Janneke2 schreef:
ARCTN schreef:
En dat staat er ook...

...zou je het dan even kunnen citeren, want ik zie het niet. :)

Ik lees een personeelsgids waarbij de werkgever op de stoel van de BA gaat zitten.

In de bedrijfsgids staat achter de zin die jij uit de lucht geschept vind:

tenzij een bedrijfsarts anders oordeelt.

Kortom, als werknemer meent ziek te zijn van een conflict dan horen we dat graag van de bedrijfsarts.
Je zegt wel dat een werkgever niet op de stoel van een BA moet gaan zitten, ook een werknemer moet dat niet doen..

Maargoed, hier kunnen we eindeloos over discussiëren, we hebben een andere interpretatie van die zin, omdat jij de mondelinge uitleg er niet bij krijgt. :)

Gelukkig hebben wij een beste kerel als werkgever, gezellie ploeg werknemers. En deze werkgever zal een situatie niet laten uitlopen op een conflict, mijn inziens is ie dan goed bezig.

En nu weer graag ontopic, vind het anders zo jammer voor het onderwerp van dit topic.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 22:23

Essia schreef:
ARCTN schreef:

Deze leerlingen hebben niet voor niets geen theoretische opleiding gevolgd. Een schriftelijke handleiding kan dus inderdaad een stap te ver zijn als daar niet ook mondelinge uitleg op volgt. Goed communiceren en dan zijn de meesten uitstekend harde werkers :D

Mondelinge uitleg krijgen ze ook :j
Maar ik denk dat we de eerste werkdag nog maar eens een aantal dingen herhalen.