Bismarck schreef:Als het goed is heeft ook de vorige basisschool ook een LVS bijgehouden met I, II, III, IV en V scores.
Voor een middelbare school kijken ze vooral naar begrijpend lezen, rekenen en spelling.
Als een leerling vanaf groep 6 allemaal I scores heeft, dan is dat vaak een VWO leerling.
Leerling met wisselend I en II scores is meer een havo leerling. III MAVO etc.
Een leerling die in groep 8 dus een hoge IEP score heeft maar in groep 6 en 7 II en III'en heeft krijgt dus niet per definitie een VWO advies. Dus ik zou tijdens het gesprek bekijken wat de eerdere scores zijn.
Als ik een aanmelding voor de MAVO krijg van een leerling met I scores dan ga ik overleggen met de basisschool waarom ze een MAVO advies geven en niet hoger.
Ik vermoed dus ook dat in dit geval er niet alleen maar I scores zijn de afgelopen jaren.
Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar een klas heeft maximaal 32 leerlingen. Een school krijgt per leerling betaald en dus niet per klas. Bij 33 leerlingen moet je dus de klas opsplitsen en dat is een hele dure zaak voor een school. Zij zullen dus ook willen voorkomen dat ze de klassen moeten splitsen in hele kleine klassen. In geval van heel veel herprofieleerders kan dit dus een probleem vormen.
Je mag je overigens op twee scholen tegelijk inschrijven. Dus je kan je zoon op de wachtlijst zetten en ook bij een andere school inschrijven.
Over op en afstromen, wij hebben jaarlijks enkele leerlingen die op stromen van havo naar vwo en van mavo naar havo. De meeste stappen in de eerste klas over, in de tweede en derde klas gebeurd dit maar zelden.
Wat wij wel zien is dat herprofieleerders op basis van CITO of IEP test het vaak slechter doen omdat ze naar aanleiding van 1 toets ineens een hoger niveau krijgen. (Dit gaat dus over de gevallen met lager LVS advies) Ik zou dus het LVS als leidend houden!
Misschien heb je er over heen gelezen, onze zoon zit pas 2 jaar op deze school. Hij scoort heel erg goed! Op de vorige school scoorde hij minder, op rekenen na, omdat hij zich er niet prettig voelde. Er zaten daar wat kinderen in de klas die niet zo aardig waren. Het pest protocool werd daar in praktijk slecht nageleefd. Het prettig voelen en op je thuis voelen op een school is zo bepalend voor je inzet en cijfers. We zijn ook blij met de verandering van school, van een verdrietig, gefrustreerd en eenzaam kind naar een blij kind met veel vrienden. Dus wat zegt het LVS over ons kind?
Als ouder hoor je op te komen voor je kind. We hadden toen eerder in moeten grijpen en veranderen van school, dan al die zinloze gesprekken. Nu hadden we misschien ook tegen het advies in moeten gaan, omdat de leerkracht ons kind slechts een 3 kwart jaar 3 keer per week ziet en wij hem al ons hele leven. De andere leerkracht hebben we nog nooit gezien bij een gesprek. Maar je wilt ook niet die bijdehante ouder zijn, die het beter weet dan de leerkracht. Maar nu hebben we wel min of meer een probleem. Ik zou me bijna een waardeloze ouder voelen, dat we het allemaal maar hebben laten gebeuren.....
Ik ben ook bang dat het lastig is om op te stromen van mavo/havo naar vwo. En dan is het maar de vraag of het kan, want ze zitten immers al vol. Is er dan wel plek?
Andere scholen trekken ons en vooral onze zoon niet, daar deze massa scholen zijn, we hebben expres gekozen voor een kleine school, omdat daar onze zoon zich prettig bij voelt. Het is nogal een verschil 800 leerlingen of 1400 of meer.
Onze zoon is dan ook totaal niet blij met de situatie. Hij en wij vonden het al zo raar dat mavo/havo advies. Toen hij zich er bij neer had gelegd zei hij al dan wordt het straks de havo. Nu hij weet dat hij mogelijk toch hoger kan, baalt hij enorm van deze situatie.
Het is belangrijk dat een kind zich prettig voelt op een school en bij de kennismakingslessen en de open dag waren hij en wij er heel goed over te spreken. Het niveau moet wel passend zijn bij het kind.
Het advies is niet voor niks bijgesteld, dus min of meer een erkenning van een inschattingsfout van de leerkracht. Op zich kan het gebeuren, heel menselijk, maar wel met een groot probleem tot gevolg die niet op te lossen lijkt. Natuurlijk hopen we dat hij toch een plekje krijgen uit de wachtlijst, maar wat als dat niet gebeurd?