mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:36

ElizeVdS schreef:
Wat is jullie praktijkervaring met van mavo/havo naar vwo zoals in het geval van TS doorstromen? Van mavo/havo naar havo zou ik geen opstromen noemen namelijk

Ik zie dit inderdaad weinig (succesvol) gebeuren. In de jaren ‘90 was mijn Cito havo/vwo, op advies van basisschool leraar naar de mavo/havo klas (dat mavo als basis had). In eerste jaar waren er 4 leerlingen met goede cijfers die evt mochten opstromen; 1 wilde dit niet en voltooide de mavo. 1 ging met kerst naar havo, in het tweede jaar naar vwo (zelfs gymnasiumklas), redde het allemaal toch niet en deed examen havo. Twee (waaronder ik) gingen in de 2e naar havo/vwo klas en 3e naar vwo. Allebei bleven we in de 4e zitten waarbij mijn vriendinnetje 2x en voltooide de havo elders (later volwassenonderwijs vwo en met veel moeite een bachelor rechten). Ik voltooide (met enige moeite) het vwo en ging studeren waar het me allemaal veel makkelijker af ging en twee masters en een PhD haalde.

All in, wat ik ook een beetje in de parallel klassen zag op mijn school, is dat een aantal leerlingen van de mavo/havo klas wel de havo haalde, maar alleen een enkeling het vwo. Wat je wel zag was dat scholieren na hun eindexamen havo nog vwo gingen doen, dit haalde ongeveer 50% schat ik.

ilayda

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:41

Op de middelbare geven ze vaak een kind de kans om door te stromen, dus ik zou hem gewoon op mavo/havo houden dan kan hij rustig aan onhoog klimmen. En dat door stromen is van 2x per jaar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:42

ilayda schreef:
Op de middelbare geven ze vaak een kind de kans om door te stromen, dus ik zou hem gewoon op mavo/havo houden dan kan hij rustig aan onhoog klimmen. En dat door stromen is van 2x per jaar.

Ligt dat niet aan de school zelf? Ik meende dat dat niet op alle scholen mogelijk is.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:44

Rocamor schreef:
ilayda schreef:

Ligt dat niet aan de school zelf? Ik meende dat dat niet op alle scholen mogelijk is.

Hier bij ons is het bij bijna alle scholen maar het kan inderdaad zo zijn dat het daar anders is. Maar dat kan ze altijd even vragen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:44

Ik heb niet alles bijgelezen, maar ik vroeg me het volgende af:
Bij ons was destijds de mogelijkheid voor leerlingen die in 1 mavo/havo startten, dat ze door konden stromen naar 1havo/vwo rond december als ze goed presteerden (Alle cijfers hoger dan 7 bijv.) Andere optie was evt na de eerste de overstap te maken naar 2h/v, maar die stap is vaak wat groter. Is zo’n regeling ook niet toevallig van toepassing op de school van je zoon?
De leraar zal zijn eerste advies vast ook niet zomaar ergens op gebaseerd hebben en de overgang van basisschool naar vo is best groot. Misschien is het daarom juist wel fijn voor je zoon om op m/h te beginnen?

Niet geheel onbelangrijk, hoe staat hij er zelf in en wat wil hij?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:45

Ik vind het een lastige kwestie of althans wat ts betreft tja vol is vol inderdaad dus dat wordt of een andere school of lager beginnen. Ik zou echter kiezen voor een andere school op hoger niveau als het kan. Hier namelijk ook de ervaring dat doorstromen helemaal niet zo eenvoudig gaat. Op de basisschool dachten ze dat ik vmbo tl of havo zou kunnen, echter uit de cito kwam vmbo basis dus daar kwam ik terecht. Ook haalde ik een tijd slechte cijfers inderdaad uit verveling. Uiteindelijk daarna een mbo 3 opleiding afgerond met alleen 8en of hoger en ben ik het werk ingerold. Achteraf heb ik echt zo'n spijt en had ik liever iets op hbo niveau gedaan, echter ben ik nu alweer zo'n 10 jaar uit de schoolbanken en gewend om te verdienen waardoor ik het helaas niet meer zo zie zitten om weer naar school te gaan. Ik twijfel wel soms over een avond studie, maar daar komen vaak ook stages bij kijken wat niet te combineren is met mijn baan en financieel gezien.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 08:49

Rocamor schreef:
Ts, hij staat toch op de wachtlijst voor havo/vwo? Het is dus toch goed mogelijk dat hij gewoon op die klas komt?

Hij staat er nog niet, we moesten hem opnieuw inschrijven en op volgorde binnenkomst wordt hij dan op de wachtlijst geplaatst.
Ik vind dat best stom, want dat betekent ook dat ondanks dat hij tijdig was ingeschreven op die school, mogelijk onder de kinderen komt die niet tijdig waren ingeschreven.

De kans dat er plek vrij komt is heel nihil, omdat kinderen in de havo-vwo klas over het algemeen wel daar blijven, want als ze ineens een vwo advies krijgen, zitten ze al ingedeeld in een havo-vwo klas. En de kinderen die ineens lager advies zouden krijgen, krijgen wel de kans om zich te bewijzen en mogen blijven zitten in de havo-vwo klas.

Al om al snap ik wel dat vol=vol, maar ik vind het maar raar dat je kind voor 15 maart moet zijn ingeschreven, terwijl de uitslag van de IEP toets (en of cito toets) pas half mei bekend is. Wat heeft dan zo'n toets voor zin? Er zullen best scholen zijn, die makkelijk omgaan met verschuivingen en waar ruimte is, maar bij onze school van keuze is er geen ruimte voor verschuivingen. We staan dus min of meer voor hele lastige keuzes. (althans zo voelt het nu voor ons) Ik zou er bijna kamer vragen over gaan stellen _/-\o_

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:50

ilayda schreef:

Maar als nu die richting vol is, wat is dan de kans dat er over een half jaar wel plaats is? En beginnen aan een richting met het idee dat het toch maar tijdelijk is, is ook niet erg motiverend.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:57

De school is in principe vrij om kinderen te weiger indien er geen plek meer is. Dit is het geval, er is nml geen plek meer in de havo/vwo klas, waar jullie hem nu willen hebben. In de mavo/havo klas is er nog wel plek.
Als er geen andere school in de buurt is, of als je deze niet geschikt vind, zou ik ervoor kiezen om hem alsnog naar de mavo/havo klas te laten gaan. Bedenk je namelijk ook dat er waarschijnlijk destijds niet zomaar een mavo/havo advies is gegeven. Het advies hangt niet alleen van cijfers af! Je hebt vaak genoeg mensen die 'havo-cijfers' halen, maar veel beter op hun plek zijn op de mavo. Het is niet alleen een niveauverschil maar ook een andere manier van leren, lesgeven, plannen, tempo etc.

Bij mijn school was het opstromen niet heel gemakkelijk maar het gebeurde wel degelijk. Ik ben zelf op havo/vwo begonnen, een stuk of vijf zijn uiteindelijk naar een vwo klas gegaan, de rest is op de havo gebleven. Later kwamen er ook nog wel leerlingen vanaf de mavo, die havo gingen doen. Zij moesten wel hoge cijfers hebben (zevens en achten volgens mij) en leraren bepaalden of de havo op zich zelf bij hun paste. Achteraf bleken veel mavo'ers het lastig te hebben, vaak lag het tempo te hoog en was er vooral meer huis- en leerwerk. Tenzij iemand echt gemotiveerd was, bleven ze vaak zitten.

Ik weet niet hoe bewust jouw zoon zich er allemaal van is, maar vraag hem wat hij het liefste heeft! Als hij het niet ziet zitten om naar een andere school te gaan, zou ik hem lekker naar de mavo/havo klas laten gaan. Als het hem niks uitmaakt kan je altijd kijken of er een andere geschikte school is dat nog wel plek heeft in een havo/vwo klas.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:14

Mirjam1202 schreef:
De school is in principe vrij om kinderen te weiger indien er geen plek meer is. Dit is het geval, er is nml geen plek meer in de havo/vwo klas, waar jullie hem nu willen hebben.

We doen wel alsof dat dus logisch is en dat het alleen een kwestie is van waar de ouders hem 'willen' hebben - maar dat is toch niet zo? Het gaat om een leerling met een havo-vwo-advies en een vwo-toetsscore. Dit is een beslissing die impact heeft op de hele schoolloopbaan en schoolervaring - voor jaren. Iedereen (vooral de leerling, maar ook de school, en zelfs wij als maatschappij) is erbij gebaat dat leerlingen op een zo goed mogelijk passende plek terechtkomen. Dat is niet het uitkiezen van een sportclub waarbij je inderdaad kunt zeggen dat het team vol is. Dat is jammer. Maar onderwijs is nogal belangrijk.

Citaat:
Achteraf bleken veel mavo'ers het lastig te hebben, vaak lag het tempo te hoog en was er vooral meer huis- en leerwerk. Tenzij iemand echt gemotiveerd was, bleven ze vaak zitten.

Maar zelfs dit is voor meerdere uitleg vatbaar. Want havo en vwo beginnen ook niet op het niveau van het 2e of 3e jaar. Je leert in dat eerste jaar niet alleen de lesstof, maar je went ook aan het tempo en de soort opdrachten. Daarom is het zoveel lastiger als je zo'n jaar mist.
Bovendien moet je dan van buiten ineens in een groep die al bestaat... Dat geeft ook extra stress en maakt de kans dat als je het via die route moet doen ineens wel een stuk kleiner dan als je vanaf het begin op de juiste plek zit.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:44

Shadow0 schreef:
Mirjam1202 schreef:
De school is in principe vrij om kinderen te weiger indien er geen plek meer is. Dit is het geval, er is nml geen plek meer in de havo/vwo klas, waar jullie hem nu willen hebben.

We doen wel alsof dat dus logisch is en dat het alleen een kwestie is van waar de ouders hem 'willen' hebben - maar dat is toch niet zo? Het gaat om een leerling met een havo-vwo-advies en een vwo-toetsscore. Dit is een beslissing die impact heeft op de hele schoolloopbaan en schoolervaring - voor jaren. Iedereen (vooral de leerling, maar ook de school, en zelfs wij als maatschappij) is erbij gebaat dat leerlingen op een zo goed mogelijk passende plek terechtkomen. Dat is niet het uitkiezen van een sportclub waarbij je inderdaad kunt zeggen dat het team vol is. Dat is jammer. Maar onderwijs is nogal belangrijk.

Citaat:
Achteraf bleken veel mavo'ers het lastig te hebben, vaak lag het tempo te hoog en was er vooral meer huis- en leerwerk. Tenzij iemand echt gemotiveerd was, bleven ze vaak zitten.

Maar zelfs dit is voor meerdere uitleg vatbaar. Want havo en vwo beginnen ook niet op het niveau van het 2e of 3e jaar. Je leert in dat eerste jaar niet alleen de lesstof, maar je went ook aan het tempo en de soort opdrachten. Daarom is het zoveel lastiger als je zo'n jaar mist.
Bovendien moet je dan van buiten ineens in een groep die al bestaat... Dat geeft ook extra stress en maakt de kans dat als je het via die route moet doen ineens wel een stuk kleiner dan als je vanaf het begin op de juiste plek zit.

Zoals ik al aangaf; vaak is er niet zomaar een mavo/havo advies gegeven. Misschien omdat het qua tempo, hoeveelheid huiswerk etc. beter bij hem past. Zo'n leerkracht heeft zo'n eerste advies natuurlijk ergens op gebaseerd.

Tuurlijk valt het niet mee. Ik probeerde juist duidelijk te maken dat, dat opstromen niet meevalt. Ik heb om mij heen gezien dat de meesten er echt veel moeite mee hadden.

Ik denk dat het dan ook handig is om te vragen aan de leerkracht waarom zij in eerste instantie ervoor heeft gekozen om een mavo/havo advies te geven. Als je, je in die motivering goed kan vinden, is dat misschien toch de beste oplossing. Als je, je er niet in kan vinden, kan je naar een andere school zoeken waar plek is voor een havo/vwo leerling.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:47

TS; ik kan je maar één ding aanraden vanuit mijn eigen ervaring: blijf op je strepen staan en wees ook niet bang om om je heen te kijken naar andere scholen. Je kind klinkt alsof hij een hoge niveau prima aankan en ervaring leert dat kinderen die te laag zijn ingeschat niet zo snel 'omhoog gaan werken' als ze eenmaal in die klas zitten. Zowel door sociale aspecten (vrienden uit de klas) als 'Dit is wel lekker makkelijk' (nog niet volledig ontwikkelde prefrontale cortex die zorgt voor niet kunnen overzien van lange termijn gevolgen).

En voor al die mensen die vinden dat de leerkracht leidend moet zijn: Ik heb tot groep 7 op een dorpsschool gezeten waarbij leerkrachten aan de hand van de cito scores hun advies gaven. Eind groep 7 kreeg ik een VMBO kader advies. Punt was dat ik veel meer kon dan dat, maar als ik snel klaar was met de cito mocht ik spelletjes spelen achter de computer. ;)
Toen ik in groep 8 op een andere
school zat heb ik een VWO advies gekregen. Guess what. Ik zit nu met mijn billen in universitaire collegebanken.
Sorry, maar 'de leerkracht heeft een goed beeld' gaat niet altijd op. Er zijn altijd wel een paar leerlingen in een klas van 30 die onderpresteren/niet in het straatje van de docent passen. En daarmee verkeerd worden ingeschat.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:49

Als het goed is heeft ook de vorige basisschool ook een LVS bijgehouden met I, II, III, IV en V scores.
Voor een middelbare school kijken ze vooral naar begrijpend lezen, rekenen en spelling.
Als een leerling vanaf groep 6 allemaal I scores heeft, dan is dat vaak een VWO leerling.
Leerling met wisselend I en II scores is meer een havo leerling. III MAVO etc.

Een leerling die in groep 8 dus een hoge IEP score heeft maar in groep 6 en 7 II en III'en heeft krijgt dus niet per definitie een VWO advies. Dus ik zou tijdens het gesprek bekijken wat de eerdere scores zijn.
Als ik een aanmelding voor de MAVO krijg van een leerling met I scores dan ga ik overleggen met de basisschool waarom ze een MAVO advies geven en niet hoger.
Ik vermoed dus ook dat in dit geval er niet alleen maar I scores zijn de afgelopen jaren.

Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar een klas heeft maximaal 32 leerlingen. Een school krijgt per leerling betaald en dus niet per klas. Bij 33 leerlingen moet je dus de klas opsplitsen en dat is een hele dure zaak voor een school. Zij zullen dus ook willen voorkomen dat ze de klassen moeten splitsen in hele kleine klassen. In geval van heel veel herprofieleerders kan dit dus een probleem vormen.
Je mag je overigens op twee scholen tegelijk inschrijven. Dus je kan je zoon op de wachtlijst zetten en ook bij een andere school inschrijven.

Over op en afstromen, wij hebben jaarlijks enkele leerlingen die op stromen van havo naar vwo en van mavo naar havo. De meeste stappen in de eerste klas over, in de tweede en derde klas gebeurd dit maar zelden.
Wat wij wel zien is dat herprofieleerders op basis van CITO of IEP test het vaak slechter doen omdat ze naar aanleiding van 1 toets ineens een hoger niveau krijgen. (Dit gaat dus over de gevallen met lager LVS advies) Ik zou dus het LVS als leidend houden!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:54

Ik vind het ook wel bijzonder dat er hier aangegeven wordt dat de leerkracht een goed beeld heeft van de leerling. Mijn ervaring is toch echt anders. Ik heb op 2 basisscholen gezeten, de eerste had een vrij goed beeld van mij. Ik kreeg hier ook extra werk om mij gemotiveerd te houden. Groep 7 en 8 ging ik vanwege verhuizing naar een andere school. Hier werkten ze met kaarten. En als je die kaarten af had, dan was je klaar met de lesstof. Ik was in februari ongeveer klaar met de lesstof (die ook foutloos gemaakt werd). Er werd echter vervolgens niks gedaan, waardoor ik dus hele dagen uit mijn neus zat te vreten. Vervolgens kwam het advies VMBO-T. De onderbouwing bleef uit, luiheid werd genoemd. Echter was ik niet lui, maar klaar met de lesstof, wat ze heel goed wisten.

Mijn eerste basisschool wilde er gelukkig een advies bij doen, dit werd VWO, waardoor ik uiteindelijk toch in een HAVO-VWO brugklas geplaatst werd. Mijn CITO kwam gewoon uit op VWO, maar wij liepen behoorlijk tegen het advies van de school aan, wat de middelbare school belangrijker vindt dan CITO.

Ik zie in dit topic ook veel dat ouders hun kind zouden pushen en de school dwingen het advies bij te stellen. In sommige gevallen is dit natuurlijk zo. Ik denk alleen wel dat je de ouders niet volledig buiten spel moet zetten, zij zien hun kind namelijk ook dagelijks en hebben soms ook verstand van het eventuele vervolg aan opleiding.

En ik, ik heb 6 jaar lang fluitend het VWO doorlopen en hetzelfde geldt voor 4 jaar universiteit. De school heeft het echt niet altijd bij het juiste eind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:57

Mirjam1202 schreef:
Zoals ik al aangaf; vaak is er niet zomaar een mavo/havo advies gegeven.

Maar in dit geval lijkt het dus gewoon een verkeerd advies te zijn geweest, gebaseerd op een verkeerde inschatting van de leerkracht - daarom is het ook bijgesteld.

Ook leerkrachten kunnen fouten maken. Is ook niet erg - alleen is het dus absurd dat zelfs op het moment dat het advies aangepast wordt (ook door de leerkracht), er niets meer kan worden bijgesteld!

Citaat:
Tuurlijk valt het niet mee. Ik probeerde juist duidelijk te maken dat, dat opstromen niet meevalt. Ik heb om mij heen gezien dat de meesten er echt veel moeite mee hadden.

Maar dan is het toch des te onverstandiger om een leerling op een vermoedelijk flink te laag niveau te plaatsen? Waarom zou je dan willen dat iemand die extra hindernissen moet nemen?

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:12

Shadow0 schreef:
Maar dan is het toch des te onverstandiger om een leerling op een vermoedelijk flink te laag niveau te plaatsen? Waarom zou je dan willen dat iemand die extra hindernissen moet nemen?

Bij havo en vooral bij vwo wordt een andere denk wijze aangeleerd. Al in het eerste jaar worden belangrijke dingen geleerd die je mist wanneer je opstroomt. Daarom is meestal voor iemand vwo moeilijker omdat hij is opgestroomt en dus die vaardigheden mist. Als diegene vanaf het begin vwo had gedaan had diegene het wel gekunt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:17

Doedatje schreef:
Bij havo en vooral bij vwo wordt een andere denk wijze aangeleerd. Al in het eerste jaar worden belangrijke dingen geleerd die je mist wanneer je opstroomt. Daarom is meestal voor iemand vwo moeilijker omdat hij is opgestroomt en dus die vaardigheden mist. Als diegene vanaf het begin vwo had gedaan had diegene het wel gekunt.

Die denkwijze zit vooral al in je, als je geen vwo denkwijze hebt, zal je die ook niet krijgen, want het is niet goed aan te leren. Je kan dan heus door hard werken een vwo diploma krijgen, maar op de universiteit zal je in de knoop komen. En waarschijnlijk pas je dan beter op hbo met een havo/hbo denkwijze. Idem dito met mavo/mbo.
Wat overigens weinig met niveau te maken heeft, maar meer welk type persoon je bent. En de types haal je er echt op de basisschool al uit, zeker als je leerkracht bent en je erin geschoold bent, en door ervaring de kinderen een goed advies kan geven.
Ik vind zelf het advies van de leerkracht meer waard dan het advies van een toets.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 10:18

Bismarck schreef:
Als het goed is heeft ook de vorige basisschool ook een LVS bijgehouden met I, II, III, IV en V scores.
Voor een middelbare school kijken ze vooral naar begrijpend lezen, rekenen en spelling.
Als een leerling vanaf groep 6 allemaal I scores heeft, dan is dat vaak een VWO leerling.
Leerling met wisselend I en II scores is meer een havo leerling. III MAVO etc.

Een leerling die in groep 8 dus een hoge IEP score heeft maar in groep 6 en 7 II en III'en heeft krijgt dus niet per definitie een VWO advies. Dus ik zou tijdens het gesprek bekijken wat de eerdere scores zijn.
Als ik een aanmelding voor de MAVO krijg van een leerling met I scores dan ga ik overleggen met de basisschool waarom ze een MAVO advies geven en niet hoger.
Ik vermoed dus ook dat in dit geval er niet alleen maar I scores zijn de afgelopen jaren.

Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar een klas heeft maximaal 32 leerlingen. Een school krijgt per leerling betaald en dus niet per klas. Bij 33 leerlingen moet je dus de klas opsplitsen en dat is een hele dure zaak voor een school. Zij zullen dus ook willen voorkomen dat ze de klassen moeten splitsen in hele kleine klassen. In geval van heel veel herprofieleerders kan dit dus een probleem vormen.
Je mag je overigens op twee scholen tegelijk inschrijven. Dus je kan je zoon op de wachtlijst zetten en ook bij een andere school inschrijven.

Over op en afstromen, wij hebben jaarlijks enkele leerlingen die op stromen van havo naar vwo en van mavo naar havo. De meeste stappen in de eerste klas over, in de tweede en derde klas gebeurd dit maar zelden.
Wat wij wel zien is dat herprofieleerders op basis van CITO of IEP test het vaak slechter doen omdat ze naar aanleiding van 1 toets ineens een hoger niveau krijgen. (Dit gaat dus over de gevallen met lager LVS advies) Ik zou dus het LVS als leidend houden!

Misschien heb je er over heen gelezen, onze zoon zit pas 2 jaar op deze school. Hij scoort heel erg goed! Op de vorige school scoorde hij minder, op rekenen na, omdat hij zich er niet prettig voelde. Er zaten daar wat kinderen in de klas die niet zo aardig waren. Het pest protocool werd daar in praktijk slecht nageleefd. Het prettig voelen en op je thuis voelen op een school is zo bepalend voor je inzet en cijfers. We zijn ook blij met de verandering van school, van een verdrietig, gefrustreerd en eenzaam kind naar een blij kind met veel vrienden. Dus wat zegt het LVS over ons kind?

Als ouder hoor je op te komen voor je kind. We hadden toen eerder in moeten grijpen en veranderen van school, dan al die zinloze gesprekken. Nu hadden we misschien ook tegen het advies in moeten gaan, omdat de leerkracht ons kind slechts een 3 kwart jaar 3 keer per week ziet en wij hem al ons hele leven. De andere leerkracht hebben we nog nooit gezien bij een gesprek. Maar je wilt ook niet die bijdehante ouder zijn, die het beter weet dan de leerkracht. Maar nu hebben we wel min of meer een probleem. Ik zou me bijna een waardeloze ouder voelen, dat we het allemaal maar hebben laten gebeuren.....

Ik ben ook bang dat het lastig is om op te stromen van mavo/havo naar vwo. En dan is het maar de vraag of het kan, want ze zitten immers al vol. Is er dan wel plek?
Andere scholen trekken ons en vooral onze zoon niet, daar deze massa scholen zijn, we hebben expres gekozen voor een kleine school, omdat daar onze zoon zich prettig bij voelt. Het is nogal een verschil 800 leerlingen of 1400 of meer.

Onze zoon is dan ook totaal niet blij met de situatie. Hij en wij vonden het al zo raar dat mavo/havo advies. Toen hij zich er bij neer had gelegd zei hij al dan wordt het straks de havo. Nu hij weet dat hij mogelijk toch hoger kan, baalt hij enorm van deze situatie.

Het is belangrijk dat een kind zich prettig voelt op een school en bij de kennismakingslessen en de open dag waren hij en wij er heel goed over te spreken. Het niveau moet wel passend zijn bij het kind.
Het advies is niet voor niks bijgesteld, dus min of meer een erkenning van een inschattingsfout van de leerkracht. Op zich kan het gebeuren, heel menselijk, maar wel met een groot probleem tot gevolg die niet op te lossen lijkt. Natuurlijk hopen we dat hij toch een plekje krijgen uit de wachtlijst, maar wat als dat niet gebeurd?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:29

Uit je laatste post klinkt het dat je in ieder geval een sterke voorkeur hebt voor havo/vwo. Als jullie je hier het beste bij voelen, moet je dat doen!
Ik wilde alleen zeggen dat een leerkracht vaak (niet altijd!) een goed beeld heeft bij de leerwijze en het gedrag van de leerling.
Zo heb ik een jongen in de klas gehad die heel erg snel van streek was als iets hem niet in één keer lukte. Ze hebben er toen voor gekozen om hem een wat lager advies te geven zodat hij zich eerst zekerder kon gaan voelen op de middelbare school. Uiteindelijk is hij eroverheen gegroeid, heeft veel geleerd over zichzelf en is uiteindelijk naar het vwo gegaan.
Het kan dus zijn dat de leerkracht het advies heeft gegeven met een bepaalde motivering. Het lijkt me dan ook handig om hiernaar te vragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:32

verootjoo schreef:
Die denkwijze zit vooral al in je, als je geen vwo denkwijze hebt, zal je die ook niet krijgen, want het is niet goed aan te leren.

Niet alleen onzin maar ook kwalijke onzin, die ertoe leidt dat vele leerlingen afgeschreven worden voor ze goed en wel de kans hebben gekregen. (Of waarbij ze zich op eigen houtje alsnog dat hele proces doorworstelen, alleen dus wel met jaren vertraging en, omdat men het een goed idee vond om de stufi af te schaffen, inmiddels ook fors hogere kosten.)

Dit is echt niet waar. Je kunt niet van iedere leerling een vwo-leerling maken door alleen maar te pushen maar er zijn zoveel leerlingen die al opgegeven worden voor ze de kans hebben gehad door dit soort misverstanden.

(En ook bij sommige specifieke vakken. Ik heb meerdere wiskundedocenten meegemaakt die dit bv ook geloven: als je het niet meteen snapt heb je blijkbaar het inzicht niet, en hoef je dus ook geen extra uitleg of oefening want dan is het toch hopeloos. Als ik daarnaast niet een paar wiskundedocenten had gehad die zeiden: 'jawel, dat is prima te oefenen, ik leg het nog een keertje uit' dan had ik nooit mijn bachelor gehaald. Maar er zit dus heel veel tussen, en school is er om leerlingen kansen en ontwikkeling te bieden, niet om zo gauw mogelijk te zeggen dat ze het toch niet kunnen!)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 10:34

Mirjam1202 schreef:
Het kan dus zijn dat de leerkracht het advies heeft gegeven met een bepaalde motivering. Het lijkt me dan ook handig om hiernaar te vragen.

De motivering van de leerkracht was dat onze zoon te snel werkte. Zijn cijfers zijn altijd (zeer) goed

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:39

Hoi TS, ik heb het hele topic doorgelezen en lees vooral hoe belangrijk jij het onderwijs niveau vindt voor je zoon. Maar ik vind de schoolkeuze minstens zo belangrijk, als dit de school is waar hij zichzelf naartoe ziet gaan en daarbij dus zijn voorkeur heeft is dit de juiste keuze lijkt me. Ga daarover met hem in gesprek, want dan wordt het dus de school van zijn keuze en een jaar doorbijten en daarbij zichzelf omhoogwerken (ga al vroeg met school in gesprek dat dit het doel is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:42

ik denk dat je de meest verstandige keuze maakt je zoon bij een andere school op te geven wanneer je vast wilt houden aan havo/vwo wanneer deze school vol zit.

Want zoals je het stelt is het de keuze OF mavo/havo op deze school OF havo/vwo op een andere school.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:47

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:50

verootjoo schreef:
Die denkwijze zit vooral al in je, als je geen vwo denkwijze hebt, zal je die ook niet krijgen, want het is niet goed aan te leren. Je kan dan heus door hard werken een vwo diploma krijgen, maar op de universiteit zal je in de knoop komen. En waarschijnlijk pas je dan beter op hbo met een havo/hbo denkwijze. Idem dito met mavo/mbo.
Wat overigens weinig met niveau te maken heeft, maar meer welk type persoon je bent. En de types haal je er echt op de basisschool al uit, zeker als je leerkracht bent en je erin geschoold bent, en door ervaring de kinderen een goed advies kan geven.
Ik vind zelf het advies van de leerkracht meer waard dan het advies van een toets.

Denkwijze is voor een groot deel aangeleerd. Daar ga je toch net voor naar school?
Jammer dat kinderen van jongs af aan in hokjes gestopt worden.
Voor TS is het een lastig dilemma: de gewenste richting in een niet-gewenste school of een niet-gewenste richting in de gewenste school.