Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:29

Dan zal jij de inkomensafhankelijke combinatiekorting hebben gekregen. Inderdaad wel even koppelen, want die geldt alleen voor de minst verdienende partner.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:30

Ik kreeg voorgaande jaren in mn eentje ook altijd wel veel terug, vorig jaar ook 2800 dacht ik. :j

F_inley

Berichten: 6420
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:32

veerledec schreef:
F_inley schreef:
Ik ga morgen naar iemand die het doet voor mij. Heb dit jaar voor het eerst belasting vooruit moeten betalen als zelfstandige dus ben heel benieuwd heb ruim 13.000 km gereden afgelopen jaar dus daar krijg ik sowieso geld voor maar of het recht getrokken word met wat ik nog moet bij betalen geen idee ben erg benieuwd

Van wie krijg je geld voor je km's?


Van de belastingdienst omdat ik het niet van mijn 'werkgever' krijg

Tink89
Berichten: 3021
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:33

veerledec schreef:
Dan zal jij de inkomensafhankelijke combinatiekorting hebben gekregen. Inderdaad wel even koppelen, want die geldt alleen voor de minst verdienende partner.


Ohja, die is voor ons dan ook nieuw... is dat veel?

veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:34

F_inley schreef:
veerledec schreef:
[quote="F_inley"
Ik ga morgen naar iemand die het doet voor mij. Heb dit jaar voor het eerst belasting vooruit moeten betalen als zelfstandige dus ben heel benieuwd heb ruim 13.000 km gereden afgelopen jaar dus daar krijg ik sowieso geld voor maar of het recht getrokken word met wat ik nog moet bij betalen geen idee ben erg benieuwd
[/quote
Van wie krijg je geld voor je km's?
[/quote

Van de belastingdienst omdat ik het niet van mijn 'werkgever' krijg

Je bent zelfstandige, welke werkgever? Ik snap je niet helemaal
Laatst bijgewerkt door veerledec op 01-03-18 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:35

Tink89 schreef:
veerledec schreef:
Dan zal jij de inkomensafhankelijke combinatiekorting hebben gekregen. Inderdaad wel even koppelen, want die geldt alleen voor de minst verdienende partner.


Ohja, die is voor ons dan ook nieuw... is dat veel?

Ja, best wel! Wel alleen als je kind van na 1 juli is (al vind ik dat een onrechtvaardige regel).

Tink89
Berichten: 3021
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:38

veerledec schreef:
Tink89 schreef:
Ohja, die is voor ons dan ook nieuw... is dat veel?

Ja, best wel! Wel alleen als je kind van na 1 juli is (al vind ik dat een onrechtvaardige regel).


We hebben (helaas) nog geen kind, dus dan krijgen we die korting niet. Ik ga toch maar even regelen dat de accountant of fiscalist meekijkt.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:42

purny schreef:
Wauw.. lucky me... krijg maar 151 euro


Hoezo maar?
Wees blij dat je wat krijgt en niet hoeft te betalen.

Ik zit al jaren op 0 euro, niets er bij, niets er af.

Huis staat op lief zijn naam en wij zijn geen fiscale partners. Vul dus ook al jaren niets meer in, krijg elk jaar keurig bericht dat als er niets is gewijzigd ik ook geen aangifte hoeft te doen.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:43

veerledec schreef:
Ja, best wel! Wel alleen als je kind van na 1 juli is (al vind ik dat een onrechtvaardige regel).


Mijn kind is van 27 april dus die vlieger gaat hier niet op dan.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:44

veerledec schreef:
DanielleB schreef:
Ik heb net ook even aangifte gedaan.

Heb vorig jaar een huis gekocht maar moet zeggen, invullen is wel even lastiger :+
In het begin krijg ik een vraag of ik kosten heb gemaakt aan taxatie/makelaar etc, dat heb ik volgens mij ingevuld (1x overdrachtsbelasting, 1x taxatiekosten en 2x een postje van notariskosten).. Later als ik het bijna klaar heb, en ik moet invullen hoe hoog mijn schuld aan het begin was en eind 2017, krijg ik weer de vraag of ik taxatiekosten etc heb betaald.. Maar neem aan dat ik die kosten dan niet weer hoef in te vullen omdat ik dat in het begin al heb gedaan?

Ik heb het opgeslagen maar nog niet verstuurd. Ik zal het ook mijn vader even gestuurd om te controleren :+

Ik krijg dan als het goed is €910 terug

Ik zou die overdrachtsbelasting maar even snel weghalen, dat is natuurlijk niet aftrekbaar. De notariskosten alleen voor zover ze zien op de hypotheek. Vaak zet de notaris op de afrekening wel welke kosten dat zijn.

Zei mijn vader ook inderdaad (had het even naar hem gemaild), maar als ik op meer info klik bij de vraag wat mijn totale kosten waren, staat daar bij dat het ook de overdrachtsbelasting is..

Maar ik heb het nog niet verstuurd hoor, alleen opgeslagen :D

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:45

Ik moet 60 euro terugbetalen volgens de berekening...:( heb een huurhuis, 1 werkgever en geen kinderen of fiscale partner.

veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:46

Pantykous schreef:
veerledec schreef:
Ja, best wel! Wel alleen als je kind van na 1 juli is (al vind ik dat een onrechtvaardige regel).


Mijn kind is van 27 april dus die vlieger gaat hier niet op dan.

Sorry, ik schrijf het precies verkeerd. Je kind moet van vóór 1 juli zijn, zes maanden tot je huishouden behoren in 2017! Je hebt dus in 2017 recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:47

Dat kan inderdaad Rena, heeft met je inkomen te maken ;) Ik zat ook elke keer op het randje van betalen/niet betalen.

veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:47

DanielleB schreef:
veerledec schreef:
[quote="DanielleB"
Ik heb net ook even aangifte gedaan.

Heb vorig jaar een huis gekocht maar moet zeggen, invullen is wel even lastiger :+
In het begin krijg ik een vraag of ik kosten heb gemaakt aan taxatie/makelaar etc, dat heb ik volgens mij ingevuld (1x overdrachtsbelasting, 1x taxatiekosten en 2x een postje van notariskosten).. Later als ik het bijna klaar heb, en ik moet invullen hoe hoog mijn schuld aan het begin was en eind 2017, krijg ik weer de vraag of ik taxatiekosten etc heb betaald.. Maar neem aan dat ik die kosten dan niet weer hoef in te vullen omdat ik dat in het begin al heb gedaan?

Ik heb het opgeslagen maar nog niet verstuurd. Ik zal het ook mijn vader even gestuurd om te controleren :+

Ik krijg dan als het goed is €910 terug

Ik zou die overdrachtsbelasting maar even snel weghalen, dat is natuurlijk niet aftrekbaar. De notariskosten alleen voor zover ze zien op de hypotheek. Vaak zet de notaris op de afrekening wel welke kosten dat zijn.

Zei mijn vader ook inderdaad (had het even naar hem gemaild), maar als ik op meer info klik bij de vraag wat mijn totale kosten waren, staat daar bij dat het ook de overdrachtsbelasting is..

Maar ik heb het nog niet verstuurd hoor, alleen opgeslagen :D[/quote]
Kan je de tekst van dat info-stukje hier plakken? Ben wel benieuwd, maar ik kon net de site niet bereiken.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:48

MarliesV schreef:
purny schreef:
Wauw.. lucky me... krijg maar 151 euro


Hoezo maar?
Wees blij dat je wat krijgt en niet hoeft te betalen.

Ik zit al jaren op 0 euro, niets er bij, niets er af.

Huis staat op lief zijn naam en wij zijn geen fiscale partners. Vul dus ook al jaren niets meer in, krijg elk jaar keurig bericht dat als er niets is gewijzigd ik ook geen aangifte hoeft te doen.


Het valt me gewoon tegen... betaal net zoals iedereen de volle mep belasting over mijn kleine beetje loon...
Het viel me wel op dat er 2 kopjes uitkering waren. Heb deze tot 1 gemaakt zoals m'n jaaropgave

veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:49

Wat wil je dan Purny? Dat je baas teveel inhoudt, zodat je lekker veel terug krijgt? Dan heb je gewoon gedurende het jaar te weinig (netto)loon gehad, als er verder niks speciaals is.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:50

Afbeelding

veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:52

Ah ja. Maar dat is de aankoopprijs, dat gaat niet over de aftrekbare kosten. Dat staat er ook: We bedoelen hier niet de financieringskosten die u betaalde om de hypotheek af te sluiten. Want die laatste, die zijn aftrekbaar.

De aankoopprijs is verder voor jouw aangifte nu niet van belang, dus het bedrag dat je daar invult doet verder niks.

Yessy

Berichten: 23054
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:54

Die aankoopprijs van de woning wordt verder niets mee gedaan toch? Ik heb dat vorig jaar allemaal ingevuld vanwege aankoop huis in 2016, maar alleen de aftrekbare kosten (die op een andere pagina worden ingevuld) wordt gebruikt voor de berekening.

edit: veerledec zegt hetzelfde. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom er om gevraagd wordt?

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:57

veerledec schreef:
Wat wil je dan Purny? Dat je baas teveel inhoudt, zodat je lekker veel terug krijgt? Dan heb je gewoon gedurende het jaar te weinig (netto)loon gehad, als er verder niks speciaals is.

Ja ik weet het... had alleen vannacht gedroomd dat ik meer dan 1000 euro terug kreeg... dus dat valt dan even tegen.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:57

Oh dus als ik hier mijn taxatiekosten bij in vul dan neemt hij dat niet mee?
Ik moet dus in het latere stadium pas de notariskosten en taxatiekosten invullen? In mijn bijlage van nu dus?
En dan ook het bedrag van de NHG wat ik op de factuur van de notaris kreeg?

Je mag de factuur van de notaris + deze twee bijlagen ook wel zelf ontvangen via PB hoor, maar zet niet al de bedragen hier online
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:57

Purny je zou je loonheffingskorting uit kunnen zetten. Dan krijg je waarschijnlijk wel meer geld terug jaar erop. Maar dan mis je ook veel geld per maand gedurende het jaar. Net wat je zelf wilt.

Maar ik zie het probleem niet. Bij jou klopt het gewoon vrij goed wat je moet betalen en al hebt betaald? Er zijn ook zat mensen waarbij het niet klopt en die veel moeten terug betalen. Wees dus blij :+

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:58

DanielleB schreef:
Dat kan inderdaad Rena, heeft met je inkomen te maken ;) Ik zat ook elke keer op het randje van betalen/niet betalen.


Toch jammer ;) maar gelukkig geen honderden euro's

Myfairytale
Berichten: 5425
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:03

purny schreef:
veerledec schreef:
Wat wil je dan Purny? Dat je baas teveel inhoudt, zodat je lekker veel terug krijgt? Dan heb je gewoon gedurende het jaar te weinig (netto)loon gehad, als er verder niks speciaals is.

Ja ik weet het... had alleen vannacht gedroomd dat ik meer dan 1000 euro terug kreeg... dus dat valt dan even tegen.


Tsja, ik droom ook zoveel.
Maar wees blij met dat je überhaupt terug krijgt! Had ook betalen kunnen zijn.
Dan had ik er begrip voor gehad dat je zou balen, maar nu... :n

veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:06

Yessy schreef:
Die aankoopprijs van de woning wordt verder niets mee gedaan toch? Ik heb dat vorig jaar allemaal ingevuld vanwege aankoop huis in 2016, maar alleen de aftrekbare kosten (die op een andere pagina worden ingevuld) wordt gebruikt voor de berekening.

edit: veerledec zegt hetzelfde. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom er om gevraagd wordt?

Uit mijn hoofd zeg ik, voor de eigenwoningreserve. Maar dat is alleen van toepassing als je een huis verkoopt en een nieuwe eigen woning koopt.